ما باید دست‌آوردهای کشور را در معرض دید جهانی قرار دهیم، مسئولان حمل و نقل در خصوص توقف 1 ساعته مترو پاسخ دهند، دنیا مالی: پیشنهاد می‌کنم جلسات شورا مانند مجلس تمام وقت شود، درخواست توقف عملیات بوستان مادر داده شده است، از مهمترین مباحث مطرح شده در صدو دومین جلسه شورای شهر است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در ادامه صدو دومین جلسه علنی امروز شورای شهر،الهه راستگودر نطق پیش از دستور امروز خود درخصوص روز جهانی نابینایان با بیان اینکه مدیران شهری همانگونه که دربرابرتک‌تک شهروندان جامعه مسئولنددربرابر این افراد نیز از مسئولیت سنگینی برخوردارند، گفت:از وظایف مدیریت شهری درامر نابینایان بویژه درحوزه ایجاد شهر دسترس‌پذیر ومناسب سازی شهری است که هنوزخانه‌ای به آنچه که می‌توان چشم‌انداز ایده‌آل تصور نمود گامهای بسیاری مانده است.

وی افزود: باید مجموعه مدیران بخشهای مختلف مدیران شهری تمام تلاش خود را معطوف به این امر کنند تا بتوان نتیجه مناسبی را مشاهده نمود.

چراکه بسیاری از قوانین و مصوبه‌های شورای شهر دراین بخش درعرصه عمل کاملا تحقق نیافته و می‌توان این موضوع را با نگاهی به عرصه‌های عمومی وخصوصی شهر به روشنی دریافت.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تصریح کرد: البته این سخن بدان معنا نیست که مدیریت شهری دراین حوزه‌ها اقدامی انجام نداده است امااین اقدامات بی شک کافی نبوده وباید تا حصول به شهری مناسب و درخور روشن‌دلان تلاش‌ها ادامه یابد.

بیکاری 70 درصدی نابینایان شاهدی برای نیاز مبرم نابینایان به توجه در تمامی بخش‌ها است

راستگو با عنوان اینکه درحالی که برخی ازآمارها و مطالعات بیانگر آن است تقریبا یک درصدجمعیت شهر را نابینایان تشکیل می دهند افزود: اما آنچنان که باید موضوعات مرتبط با این قشر مورد توجه کافی قرار نگرفته و برای نمونه می‌توان به آمار بیکاری 70 درصدی نابینایان اشاره نمود که خود شاهدی برای نیاز مبرم و جدی نا‌بینایان به توجه به بخشهای نابینایان است.

وی در پایان با عنوان اینکه نباید از وظایف جدی مدیریت شهری در حوزه‌هایی که در مسئولیت آن است چشم‌ پوشید اما حضور موثر ،اقتصادی، علمی و هنری نابینایان می‌توانند به همت فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه شهروندان رشد
چشمگیری داشته باشد.

*ما باید دست‌آوردهای کشور را در معرض دید جهانی قرار دهیم

درادامه جلسه امروز مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر ضمن تبریک روز عصای سفید به جامعه روشن‌دل گفت:  برگزاری یک جایزه توسط اعضای شورا در  انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس منطقه چیتگر به عنوان یکی از پروژه‌های برتر کلان شهرها دردنیا مسئله مهمی است که باید به مسئولان و سازندگان آن تبریک گفت.

وی افزود: دو پروژه دیگر صدر و نیایش در جایزه انجمن بین‌الملی مدیریت پروژه مطرح شدو همین موضوع سبب گردید تا دست‌آوردهای کشورمان در معرض دید جهانی قرار بگیرد.

*مسئولان حمل و نقل در خصوص توقف 1 ساعته مترو پاسخ دهند

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای  شهر درادامه با بیان اینکه از سازمان املاک و مترو در خصوص ارائه گزارششان بابت عملکرد شش ماهه اول تشکر می‌کنم اظهارداشت : اما با توجه به اتفاقات یک هفته اخیر دررابطه با توقف مترو بهتر است به جنبه‌های مدیریتی نیز بیشتر توجه کنند.

وی تصریح کرد:اتفاقاتی نظیرتوقف مترو به تنهایی نگران کننده نیست اما اینکه چرا به دلیل مدیریت نامناسب اطلاع رسانی بهموقع صورت نپذیرفته است این موضوع سبب نگرانی کاربران خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای شهر خاطر نشان کرد با توجه به پیامک‌های زیادی که در این خصوص از شهروندان به اعضای شورا ارسال شده تقاضا می‌کنم اتفاقات را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود کوتاهی در چه موردی بوده است.

*پرونده بوستان مادر دریک جلسه علنی با حضور اصحاب رسانه بسته شود

پرویزسروری رئیس کمیسیون نظارتی حقوقی شورا درخصوص موارد مطرح در رابطه با بوستان مادر گفت: پیشنهاد من این است که در یک جلسه علنی با حضور رسانه‌ها ومسئولین شهرداری این موضوع مطرح شود.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم چاره‌ای جز عمل به این امر نباشد افزود: چرا که این مسئله بیش از این نباید تداوم یابد و طرح آن دریک جلسه علنی با حضور رسانه‌ها حتما می‌تواند درخت ابهامات و روشن شدن قضیه کمک کند.

چمران درپاسخ به اظهارات سروری با عنوان اینکه بررسی پرونده بوستان مادر ونیز میدان فرمانیه را یادداشت کرده‌ بودند خاطر نشان کرد: بهتراست روزیکشنبه را جهت بررسی این دو موضوع با حضورشهردار اختصاص دهیم تا فرصت کافی برای حل این موضوع داشته باشیم.

دنیا مالی: پیشنهاد می‌کنم جلسات شورا مانند مجلس تمام وقت شود

در ادامه جلسه علنی امروز شورای شهر احمد دنیا مالی بابیان اینکه هرچند بایداعضا برای  بیان مناسبت‌ها و موارد جزیی‌تر از مصوبات درشورا زمان لازم را قرار دهند اما باید توجه داشت که با توجه به دوجلسه دو ونیم ساعته روزهای یکشنبه و سه شنبه توجه بیشتر به این مسائل سبب صرف زمان بیش از حد و عدم پرداخت دستورات جلسه، طرح‌ها و لوایح خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد اعضا از 15 نفر به 30 نفر در این دوره به طور طبیعی اعضای شورای شهر از زمان کمتری جهت بیان تذکرات خود در خصوص طرحها و لوایح برخوردار شده‌اند تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که جلسات شورای شهر نیز مانند مجلس در دو روز کامل صبح و بعد از ظهر برگزار شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اظهار داشت: هر چند آقای طلایی به عنوان نائب رئیس شورا براین عقیده بودند که اقدامات و بررسی‌ های اصلی باید در کمیسیون‌های شورا صورت پذیر اما لازم است که در این خصوص تدبیر لازم صورت پذیرد.

دنیا مالی خاطر نشان کرد: حداقل می‌توان در هفته بعد از ظهرها جلساتی را برای مناسبتها و گزارشهای شورا یاری‌ها قرار دهیم.

*چمران: تداوم جلسات شورا به دلیل خستگی افراد مناسب نیست

مهدی چمران رئیس شورای شهر در پاسخ به سوالات دنیامالی درخصوص زمان کم جلسات شورا برای بررسی طرح‌ها و لوایح گفت: آنچه سبب کاهش زمان برای بررسی طرح‌ها و لوایح می‌شودتاخیرهایی که توسط اعضا جهت حضور درجلسات صورت می‌پذیرند به طوری که کمترین تغییر در حدود 10 تا 15 دقیقه است و این موضوع نیست که در دوره‌های گذشته شورا نیز مطرح شده.

وی با اشاره به اینکه به ویژه در گزارشهای مرتبط با حسابرسی مناطق،سازمان‌ها وشرکت‌های شهرداری باید زمان لازم جهت بررسی تلفیق و تفریق بودجه صورت پذیردافزود:به اعضای شورا پیشنهادشد که جلسات شورا به جای ساعت 9 درساعت 8 برگزار شود که اما این موضوع به دلیل حضور اعضا در جلسات کمیسیون‌ها صبح وبعدازظهر مورد موافقت قرار نگرفت.

رئیس شورای شهر تصریح کرد: اگر اعضا به موقع درجلسات حضور یابند و تذکرات به سخنرانی تبدیل نشوداین موضوع حل خواهد شد.

ضمن اینکه در جلسات مرتبط با بودجه شورا ازتجربه‌ کاری سه شیفت صبح تا 8  شب برای بررسی برخوردار بوده است.

*ارائه گزارش عملکرد شش ماهه دوم شورا در جلسه بعد

علیرضا دبیررئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر با عنوان اینکه پیشنهاد مطرح شده از سویدنیا مالی وبه منظور کاهش موارد غیر ضرور در شورا خوب است افزود: اما بهتر است زمان دقیقی برای بیان سخنان فرعی و نیز برگزاری جلسات مناسبتی به اعضا اعلام شود.

وی در ادامه افزود: در خصوص مسائل مرتبط با بهشت زهرا وکمبود فضا برای دفن اموات تا چند سال آینده نیز با همکاری کمیسیون سلامت و برنامه وبودجه موارد در کمیسیون‌ها مطرح شد و همین امر سبب گردید تا زمان کمتری در صحن شورا جهت بررس این موضوع اختصاص یابد.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا با عنوان اینکه روسای کمیسیون‌ها باید کمیته‌های مرتبط با جلسات 5 ساله برنامه خود را تشکیل دهند خاطر نشان کرد:گزارش عملکرد شش ماهه اول شورای شهر آماده شده و در جلسه بعد شورا ارائه خواهد شد.

*درخواست توقف عملیات بوستان مادر داده شده است

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران در ادامه جلسه شورای شهر گفت: اواخر فروردین ماه در خصوص بوستان مادر تذکری به شهرداری داده شد. با استناد بر اینکه شهرداری پروژه های موفقی را مطرح کرده است ودرآنها توفیق داشته است نمی‌توانیم مطالبی را که مغایر با ضوابط ومقررات است نادیده بگیریم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند بوستان مادر در کمیسیون اصل 90 مطرح شده است بیان داشت:رای بر‌توقف عملیات این بوستان داده شده است.
 
حقانی همچنین اظهار داشت: تا کنون این مساله در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده است و دونامه نیز به شهردار ارسال شده گفت: درخواست توقف عملیات داده شده اما این کار صورت نگرفته است.
 
عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این مساله به ریاست جمهوری و وزیر کشور نیز رسیده است یادآور شد اخیرا قوه قضاییه نامه‌ای برای اعلام نظر فرستاده است لذا از شورای شهر درخواست می‌کنم تا مساله بوستان مادر سلامت محیط زیست و معماری شهر‌سازی بررسی شود و‌پس از اینکه مساله در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد نظرات داده شود و جواب نامه ارسال گردد.
 
در ادامه معصومه آباد عضو دیگر شورای شهر ضمن تبریک عید غدیر و روز عصای سفید گفت:یازدهمین کنفرانس مترو پلیس درحیدرآباد تشکیل شد.
 
وی با اشاره به اینکه این کنفرانس با حضور180 کلان‌شهر جهان تشکیل شد عنوان داشت کلان‌شهرها ابتکارات واقدامات خود را در حوزه شهری ارائه دادند.
 
عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: پرچم کشور ایران برای پروژه‌های دو‌شهر تهران و مشهد در‌میان 180 کلان‌شهر بالا برده شد.

*سه درخواست یک نابینا درجلسه شورای شهر/ بزرگترین نیاز افراد معلول ایمنی تردد است

در ادامه صدو یکمین جلسه علنی امروز شورای شهر که همزمان با روز جهانی نابینایان و عصای سفید‌برگزار شد دارابی وکیل پایه یک دادگستری که نابیناست ضمن ایراد سخنانی درجلسه شورای شهر گفت: امیداست مجموعه شورای باجلب مشارکت شهرداری بتواند گام‌های خوبی برای قشرنابینایان بردارد کما اینکه گام‌هایی برداشته شده است اما بسیار ناچیز است.

وی در ادامه سه درخواست از اعضای شورای شهر کرد و افزود: از جمله مسائلی که نابینایان خواستار آن هستند این است که در فرهنگسراها کلاسهایی با بعدعلمی،هنری و فضیلتی داشته باشند.

دارابی مهیا کردن شرایط مطلوب برای استفاده از مجموعه های ورزشی را درخواست دوم خود عنوان کردو بیان داشت: امیدوارم دراستفاده از این مجموعه‌ها تسهیلات خوبی برای قشر نابینایان فراهم شود.

وی درخصوص درخواست سوم خود گفت: درحال حاضر سامانه خدماتی برای تردد معلولین وجود دارد، اگر دراین مجموعه جایگاهی را برای سرویس دهی به نابینایان اختصاص دهیم خدمتی به این قشر شده است.

در ادامه جلسه شورای شهر سهیل معینی مدیر مسئول روزنامه ایران سپید نیز گفت: افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است که تنها روزنامه بریل در دنیا در کشور ماست.

وی با تاکید بر اینکه دونماینده نابینا در شورای شهر وجوددارد اظهار داشت: از آنجا که بحث شهروندان معلول نه جناه می‌شناسد ونه لابی،لذا شورای شهر تنها لابی ماست.

معینی بزرگترین نیاز افرادمعلول را ایمنی تردد عنوان کرد وبیان داشت:ستادمناسب سازی فضاهای شهری که درتهران وجوددارد از جایگاه مناسبی برخوردار نیست بسیاری از پروژه‌های مناسب سازی درحال انجام است اما چیزی که کم است جایگاه ستادمناسب سازی مناسب نیست وبه همین علت این ستاد نمی تواند نظارت کافی را داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه ایران سپید درادامه از شورا خواست تا نماینده مستقیم در این ستادداشته باشد.

وی همچنین پیشنهادداد که هر جا ضوابط دسترسی پذیری کامل رعایت شود نشان دسترسی پذیری بدر را به این مکان اختصاص دهیم.

شایان ذکر است بدر نام بانوی نابینایی است که به علت سقوط از پله‌های مترو جان خود را از دست داد.

در جلسه امروز ازدو عضو نابینای شورای شهر وهمچنین نابینایان حاضر در شورا از جمله دارابی وکیل پایه یک دادگستری، معینی، مدیرمسئول روزنامه ایران سپید که تنها روزنامه بریل دردنیاست صادقی‌نژاد یک فعال حوزه آموزش وتوان‌بخشی تقدیر به عمل آمد.

*بهتراست از گرامیداشت روز معلولان صرف نظرکنیم

علی صابری عضو روشن‌دل شورا در خصوص روزجهانی نابینایان با بیان اینکه به دلیل اضافه شدن جانبازان به معلولین بحث تقدس در رابطه با این افراد مطرح شده است گفت: بهتر است بجای گرامی داشت این روزها به این موضوع توجه کنیم که چه کارهایی برای این افراد انجام داده‌ایم و چه کارهایی باید انجام شود.

این عضو روشن‌دل شورای شهر با بیان اینکه موضوع دوم باید بیشتر مد نظر قرار گیرد افزود: تنها تاثیر پذیری و مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد نابینا و معلول مطرح نیست چراکه این افراد به لوازم وامکانات دیگری نیز نیازمندند.

صابری درادامه تصریح کرد: از کمیسیون معماری و شهرسازی که رئیس شورای شهر به عنوان یکی از اعضای آن است خواهشمندم به مصوبه سال 84 شورا که دررابطه با معلولین بوده و در 12 آذر قرار است اصلاحاتی درآن صورت پذیرد رای دهند.

*منزلت و جایگاه معلولین را برای برداشتن گام‌های بزرگ به مردم نشان دهیم

مجتبی شاکری عضو کمیته فرهنگی شورای شهر و یکی دیگر از اعضای روشن‌دل شورا ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی نابینایان افزود: ما پیرو مکتبی هستیم که درآن برای سلامتی و جان انسان‌ها ارزش بسیاری قائل شده است.

وی با بیان اینکه باید منزلت و جایگاه بلندمعلولین را برای برداشتن بارهای بزرگ به مردم نشان دهیم افزود: لازم پرچم توانمندیهای معلولان ونابینایان را به دست بگیریم وبگوییم آنها می‌توانند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر با اشاره به اینکه امیدوارم درسال 93 در کنار  موضاعات مطرح در خصوص مناسب‌سازی‌ها منزلت نابینایان و معلولین را نیز مطرح کنیم گفت: فیلم‌ها، سریال‌ها ورمان‌ها بهترین وسیله برای نشان دادن چهره واقعی وظرفیت‌های درونی معلولین است.

مجتبی شاکری خاطر نشان کرد: بهتر است در هدیه‌ای که شورا با کمک شهرداری برای شاغلین شهرداری در نظر می‌گیرد ضبط الکترونیکی دیجیتالی باشد چرا که این افراد به این وسیله نیازمند است.

*مطمئنم  در سالم سازی و ایمن سازی شهر برای معلولان کوتاه آمده‌ایم

مهدی چمران رئیس شورا با اشاره به اینکه 22 مهر ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی استاندارد است ،عنوان کرد:درخواست داریم در مسیر استاندارد  سازی اعضا سعی و تلاش خود را داشته باشند چرا که موضوع استاندارد از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با سالروز شهادت پنجمین شهید محراب در 23 مهر ماه اشاره نمود و افزود: همچنین این روز به عنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نام گذاری شده که آنچه باید در نظرداشت توجه به این موضوع است که در خصوص سالم‌سازی‌، آماده سازی و ایمن سازی شهرمان برای این افراد کوتاه آمدیم به گونه‌ای که این افراد نمی‌توانند از فضاهای شهری استفاده نمایند.

رئیس شورای شهر در ادامه به حضور معصومه آباد به عنوان یکی از اعضای شورای شهر و دکتر صلاحی نماینده شهرداری درشورا به عنوان هیئتی از شهرداری در هنداشاره نمودو افزود: کسب دو جایزه در رابطه با دریاچه خلیج فارس از دست‌آوردهای این افراد در این سفر بود که لازم است به آنان تبریک بگوییم.

چمران در ادامه افزود:24 مهر نیز در تقویم جمهوری اسلامی مصادف با روز جهانی غذا و نیز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان در سال 57 است که هر چند از حوادث جمهوری اسلامی به راحتی نام می‌بریم اما باید در نظر داشت این حادثه یکی از موارد ومصادیق با ما در تظاهرات واز فجایعی بود که در جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست.

واگذاری تبلیغات محیطی به صورت یکساله برای کارگزاران توجیه اقتصادی ندارد

در ادامه جلسه علنی امروز شورا اعضای شورا به بررسی دو فوریتی طرح اصلاحیه تبصره دوم ذیل ماده چهارم مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر پرداختند.

مخت‌آباد عضوکمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا اظهار افزود:علت پیشنهاد دو فوریتی این طرح از سوی بنده به این دلیل بوده که واگذاری فضاهای تبلیغی به متقاضیان آن مسائلی را ایجاد نموده چرا که بسیاری از این شرکتها از هزینه‌هایی برخوردار هستند که واگذاری سالانه تبلیغات برای آنان تنها افزایش هزینه و درنتیجه گرانی را به دنبال خواهد داشت: چرا که سازمان زیبا سازی هر ساله با ارائه تبلیغات به این شرکت‌ها درصدی را به رقم سال گذشته آن می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه بهتر است واگذاری این تبلیغات را به سه سال افزایش دهیم خاطر نشان کرد:چرا که به دلیل اشتغال کارمندان بسیاری دراین شرکت‌ها تعطیلی آن تنها بیکاری این افراد به دنبال خواهد داشت.

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورا نیز در ادامه با عنوان اینکه با اصل پرداختن به این موضوع موافقم افزود: اما اینکه دراین جلسه بدون توجه به تصویب قانون جامع درموردتبلیغات با دوفوریت و به صورت فوری این طرح‌قرار است تصویب شود مخالفم چرا که بهتر است درکمیسیون مربوطه وبااقدامات کارشناسی به آن توجه کرد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه باتوجه به مصوباتی دراین خصوص شرکت‌های فعال دراین رابطه به استناد این مصوبه دچارآسیب خواهندشد افزود: هم اکنون شهرداری تهران به استناد این امر با شرکت‌ها دچارتعارض شده .

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورا با عنوان اینکه کاهش مدت زمان تبلیغات در سطح شهر و به صورت سالانه برای کارگزاران تبلیغاتی* توجیه اقتصادی ندارد اظهار داشت: بهتر است این قرار داد سه ساله منعقد شود.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای شهر بابیان اینکه انعقاد این قراردادها به صورت یکساله سبب محدودنمودن شرکت‌ها خواهد شد تصریح کرد: اگرمی‌خواهیم پیمانکاران در این بخش آسیب نبینند باید اختیار تمدید را به سازمان‌ها بدهیم تا سازمان زیبا سازی نیز بتواند قراردادهای خود را به صورت دویا سه ساله تنظیم کند.

وی با عنوان اینکه مطابق آنچه اعضا امضا نمودند در ابتدای آبان سال جاری قرار داد تابلوهای کارگزاران تبلیغاتی با شهرداری به پایان خواهد رسید اظهار داشت: باید اجازه تمدید این قرار‌دادها به سازمان زیبا سازی داده شود اما سوال مهم اینجاست که چرا سازمان زیبا سازی علی رقم فرصت داده شده به آن تا کنون مزایده‌ای را دراین زمینه نداشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با عنوان اینکه من با واگذاری دو ساله موافق هستم خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است به جای اجازه تمدید اجازه واگذاری 2 تا 3 ساله را بدهیم چرا که تصویب این موضوع مانع از ورود تورمی خواهدشدکه آقای مخت‌آباد در این رابطه بیان فرمودند.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت شورای شهر نیز با عنوان اینکه هنوز دو سه ماهی از تصویب این لایحه نگذشته اظهار داشت: اشکالات این لایحه با توجه به تصویب کوتاه مدت آن به خوبی مشخص نشده ضمن اینکه باید در نظر داشت نکات مطرح شده از سوی اعضا در حوزه سرمایه گذاری برای کارگزاران تبلیغاتی در سطح شهر و ضرر آنها با واگذاری یکساله برای افرادی مطرح است که تبلیغات آنها در حوزه بیلبردها و اتوبان‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تبلیغات امروز شهر از نوع  تبلیغات مصرفی و بازه زمانی خاص است شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند ظرف یکسال به سود فعالیت کاری خود دست یابند.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی خاطر نشان کرد:با توجه به خط‌خوردگی‌های مطرح در‌خصوص این زمان که به صورت یکساله و‌دوساله است پیشنهاد می‌کنم با تصویب یک فوریت این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگردد.

گفتنی است طرح اصلاحیه تبصره دوم ذیل ماده چهارم مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح شهر با یک فوریت به کمیسیون مربوطه جهت بررسی بیشتر واگذار شد.

معصومه آباد درجلسه علنی شورای شهر با اشاره به سختی کار آتش‌نشانان گفت: پیرو مصوبه‌ای که سه سال پیش در دوره سوم مطرح شدقرار بر این شد که مسئله حقوق ومزایای سختی کارآتش نشانان در شورای توسعه انسانی وزارت کار مطرح شود اما به دلیل مواجه شدن با مشکلاتی این اقدام هنوز صورت نگرفته است.

وی درادامه افزود: تا زمانی که تصمیم گیری در خصوص این موضوع   در وزارت کشورصورت نگرفته است شهرداری تحت عنوان سختی کار و بازنشستگی از طریق صندوق شهرداری هزینه‌های مربوط به سختی کار آتش‌نشانان را پرداخت کند.

6 میلیارد تومان هزینه سختی کار آتش‌نشانان

آباد با اشاره به اینکه ماهانه 6 میلیارد تومان هزینه سختی کارو بازنشستگی آتش نشانان است بیان داشت: اگر این کار صورت گیرد در واقع احقاق حقی است برای این قشر صورت می‌گیرد.

پرداخت سختی کار آتش نشانان از درآمدهای شهرداری تهران

درادامه اظهار داشت : پرداخت هزینه سختی کار نیاز به مصوبه دولت داردو این موضوع هنوزدر دولت تصویب نشده است تنها کاری که می‌توان دراین خصوص کرد این است که این هزینه ها از محل منابع در اختیار شهردار صورت گیرد.

دبیر عضو دیگر شورای شهر بیان داشت:ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چرا که مگر شهردار چقدردرآمد دارد که بخواهد این هزینه‌ها را پرداخت کند.

درپایان یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به پرداخت فوق‌العاده سختی کار (مشاغل سخت وزیان آور) به آتش نشانان تصویب شد.

لایحه بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی تصویب نشد

لایحه چگونگی محاسبه و دریافت هزینه های مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی با وجود آنکه به صورت مشترک در کمیسیون های برنامه و بودجه و سلامت و خدمات شهری بررسی شده بود اما با مخالفت روسای کمیسیون های سلامت و خدمات شهری؛ عمران و معماری به تصویب نرسید.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای روند بررسی این لایحه با اشاره به اینکه ساماندهی نخاله های شهر و زباله های بیمارستانی یکی از آرزوهای مدیریت شهری بوده اظهار داشت:‌ این لایحه به منظور ساماندهی نخاله های ساختمانی در اطراف مناطق 18 و 19 ارائه شده و با اینکه قیمت تمام شده ساماندهی نخاله های ساختمانی برای شهرداری 900 تومان به ازای هر متر مکعب خواهد بود اما به منظور جلوگیری از افزایش قیمت در ساخت و ساز ما عدد 600 تومان را در این لایحه پیشنهاد دادیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌ در این لایحه مساجد حسینیه ها تکایا اماکن مذهبی و مدارس را از پرداخت این بها معاف کرده ایم.

حقانی تنها عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری بود که در دفاع از این لایحه بیان داشت: ما معتقدیم شهرداری برای اینکه بتواند به کارش ادامه دهد باید بهای تمام شده خدمات را وصول کند. این عدد برای هر متر مکعب به 900 تومان رسیده بود اما ما بر روی عدد 600 تومان توافق کردیم.

وی با تاکید بر اینکه نخاله‌ها هزینه زیادی را به شهرداری تحمیل می کند خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر در شرایطی هستیم که این هزینه را در محل دپوی آبعلی وصول می کنند و این کار مشکلاتی را به همراه دارد. پیشنهاد ما این است که این بها در دفاتر خدمات الکترونیک هم زمان با صدور پروانه انجام شود تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اقبال شاکری با اشاره به اینکه نخاله های شهری یکی از موضوعات جدیدی است که مورد توجه قرار گرفته از اینکه لایحه برای بررسی در اختیار کمیسیون عمران قرار نگرفته ابراز ناراحتی کرد.

چمران نیز در پاسخ به وی اظهار داشت: همه لوایح برای کلیه کمیسیون ها ارسال می شود. من تعجب می کنم این روال سالها در شورا بوده که لایحه برای کمیسیون اصلی فرستاده می شود و سایر کمیسیون ها می توانند درباره آن نظر بدهند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد:‌ دوستان توضیحات لازم را ارائه دادند. به خاطر مسایل مالی روز این پیشنهاد مطرح شده و از نظر من جای تاخیر انداختن ندارد.

در حالی که احمد دنیامالی بر مطرح نشدن این لایحه در کمیسیون عمران تاکید می کرد؛ حقانی بیان داشت: این موضوع عمرانی نیست. در روز 50 هزار تن نخاله ساختمانی داریم که بخش عمده آن در جاجرود است. هدف از این لایحه کاهش مقدار نخاله های ساختمانی است.
حقانی با اشاره به اینکه با گسترش شهر بر میزان این نخاله ها افزوده می شود تصریح کرد: در حوزه معماری و شهرسازی ما نمی توانیم اجازه دهیم ساختمان 15 ساله را تخریب نکنند اما الان موضوع مدیریت و بهای خدمات است.

در ادامه این بحث سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار داشت:‌ اصل این لایجه عالی است اما همانطور که آقای دبیر اعلام کرد این بحث بسیار اهمیت دارد. این فرمول برای اعضای شورا مفهوم نیست. اگر دوستان به صورت مصداقی اعلام می کردند با اعداد جدید چقدر بر روی هزینه های تخریب ساختمان تاثیر گذار خواهد بود.

سالاری ادامه داد: شهرتهران به کارگاه های ساختمانی تبدیل شده است. هر کسی اجازه دارد هر ساختمانی را با هر چند سال عمر تخریب کند. هیچ شاخصه ای برای محاسبه عمر ساختمان وجود ندارد. در این فرمول باید ضریبی وجود داشته باشد که هزینه های تخریب ساختمان های نوساز بیشتر از قدیمی باشد.

وی درخواست کرد این لایحه از نظر اهمیت یک بار دیگر در کمیسیون عمران و معماری بررسی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه میزان نخاله ها در نوساز یا قدیمی ساز بودن ساختمان تاثیری ندارد اظهار داشت:‌ موضوع عمر ساختمان را باید در لایحه ای دیگر بررسی کنیم. دریافت مبلغ 2 میلیون تومان در این فرمول تاثیر بازدارندگی ندارد. این لایجه کامل است و همه موضوعات در آن دیده شده است.

دبیر نیز بیان داشت: در شرایطی که راننده های کامیون ها نخاله های ساختمانی را کنار خیابان ها پیاده می کنند این لایحه که مربوط به بهای خدمات است جمع آوری نخاله های ساختمانی را ساماندهی می کند.

انتقاد حافظی از عملکرد هیأت رئیسه در خصوص حذف یک دستور

در ادامه صد و دومین جلسه شورای شهر تهران دستورات جلسه از سوی هیأت رئیسه شورا اعلام شد که در نهایت یک فوریت 2 طرح به تصویب رسید.

بررسی 2 فوریت طرح «اصلاحیه تبصره دوم ذیل ماده چهارم مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر تهران» اولین دستور جلسه امروز شورا بود که در نهایت پس از بررسی این 2 فوریت اعضا رأی به یک فوریت طرح اشاره شده دادند.

بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به پرداخت فوق‌العاده سختی کار «مشاغل سخت و زیان‌آور» به آتش‌نشانان موضوع بعدی دستور جلسه امروز بود که پس از اعلام نظر موافقان و مخالفان این طرح، هیأت رئیسه طرح اشاره شده را به رأی‌گیری گذاشت که در نهایت یک فوریت این طرح نیز به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه 2 دستورجلسه دیگر قرار بود در صحن علنی شورا مطرح شود که یکی از آنها به دلیل عدم حضور فاطمه دانشور قرار شد در جلسه بعدی مطرح شود.

بررسی طرح «انتخاب و تعیین نمایندگان ناظر شورای اسلامی شهر تهران به منظور نظارت بر فعالیت و عملکرد روزنامه همشهری» موضوع دیگری بود که در دستور جلسه امروز آماده شده بود که با توجه به نظر رئیس شورا این دستور‌ جلسه به جلسه بعدی «صد و سومین جلسه» موکول شد.

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز به همین موضوع و تغییر زمان دستور جلسه به زمان بعدی اعتراض کرد و خطاب به رئیس‌ شورا گفت: حسب دستور جلسه چهارم شورا در خصوص انتخاب و تعیین نمایندگان ناظر شورای اسلامی شهر تهران به منظور نظارت بر فعالیت و عملکرد روزنامه همشهری به جلسه بعدی خلاف است.

وی تصریح کرد: به استناد قانون این کار نیاز به رأی‌گیری اعضا دارد و به راحتی نمی‌توان آن را به زمان دیگری موکول کرد و در واقع ما شاهد رفتار غیرقانونی هیأت رئیسه در این جلسه هستیم.

به گزارش فارس، مرتضی طلایی نیز در پاسخ انتقاد مطرح شده از سوی حافظی گفت: ما هم اکنون این آمادگی را داریم که دستور جلسه اشاره شده را رفع اشکال کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش فارس، در صد و دومین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورای اسلامی خرم‌آباد و شهردار این شهر مهمان اعضای شورای شهر تهران بودند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس