به گزارش گروه اجتماعی مشرق، همایون هاشمی رئیس بهزیستی، در جلسه علنی امروز شورا بعد از شنیدن اظهارات اعضای شورا درباره معضلات اجتماعی شهر تهران گفت: ابتدا خبر خوبی دارم و آن اینکه برای اولین بار برنامه راهبردی بهزیستی و برنامه اجرایی تا سطح شهرستان ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: تکلیف دولت برای میزان توانمندسازی در سال گذشته، 10 درصد بود که ما 18 درصد توانمند سازی داشته ایم. اما در حوزه مسائل مربوط به شهرداری همچنان با معضلاتی مواجه هستیم؛ از جمله برای ساخت و ساز یک ساختمان همواره مشکلاتی خواهیم داشت که با کمک شهرداری این مسائل قابل حل است.

رئیس بهزیستی تاکید کرد: فصل مشترک بهزیستی و مدیریت شهری این نیست که ما امروز را ببینیم، بلکه باید برای افق پنج تا ده ساله برنامه ریزی کنیم و برای مسائل فرهنگی هم کار را شروع کرده ایم.

وی اضافه کرد: ما امسال سه جشنواره ملی داشته ایم و 32 معلول ما در دانشگاه ها کار می کنند. دکترای ریاضی کاربردی و تعداد زیادی نخبه داریم. در مسابقات پارالمپیک اینچئون، از 200 نفر شرکت کننده، 198 نفر معلولان تربیت شده بهزیستی بوده اند.

هاشمی خطاب به اعضای شورا اذعان داشت: حجم کار زیاد است، اما ما تنها نیستیم، زیرا ما شما را داریم. اگر چمران بخواهد، من ماهی یک بار در اینجا حاضر می شوم و به شما گزارش داده و از رهنمودهای شما استفاده می کنم.

دست شورای شهر را می‌بوسم

رئیس بهزیستی تصریح کرد: ساخت 10 یا 20 مددسرا وظیفه ماست و من آماده کمک هستم. وقتی بودجه سازمان را تحویل گرفتم، میزان آن 500 میلیارد بود و الان از چند هزار میلیارد رد شده است. در همین مدت آمار معلولان تحت پوشش 2 برابر و دانش آموزان 7 برابر شده است. اما اگر شورای شهر چه به لحاظ منابع مالی و چه معنوی ما را حمایت کنند، دست بوس شما هستیم.

در ادامه رئیس سازمان بهزیستی از مهدی چمران، رئیس شورا و فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا به پاس اقدامات ارزنده در راستای حل معضلات اجتماعی با اهدای لوحی تقدیر کرد.

همایون هاشمی اظهارداشت: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی‌ترین سازمان به بخش‌های مختلف خدمات اجتماعی توجه ویژه‌ای را دارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که باید مباحث خدمات اجتماعی و بویژه آسیب‌های اجتماعی و نوپدید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه باید سایر دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مسئولیت اجتماعی در جهان نهادینه شده است، گفت: ما به عنوان کشور در حال توسعه باید به این سمت حرکت کنیم و در این بحث NGO ها و سازمان‌های مردمی می‌توانند اقدامات موثری را انجام دهند.

هاشمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 28 هزار مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که این مراکز غیر دولتی هستند که قسمت عمده‌ای از خدمات بهزیستی توسط ثمن‌ها ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: موضوع سلامت اجتماعی و طب پیشگیری از موضوعات حائز اهمیت است که شهرداری‌ها باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با طرح این پرسش که چه میزان بودجه شهرداری‌ها در بحث پیشگیری و سلامت اجتماعی هزینه می‌شود، گفت: هم‌اکنون شورای ملی سالمندان و دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در سازمان بهزیستی مستقر هستند که این نشان از توجه این سازمان به موضوعات اجتماعی است.

وی گفت: متأسفانه حاشیه‌نشینی شهرها و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی توسط آسیب‌های اجتماعی بیشتر است و این در حالی است که سازمان بهزیستی هیچ نقشی را برای ایجاد شدن این آسیب‌ها نداشته است.

هاشمی با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز مدیریت مشارکتی در رفع آسیب‌ها و چالش‌های موجود نداریم، گفت: باید از ظرفیت شرکا، خیرین استفاده کامل شود تا بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی این سازمان را مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف و همچنین فراهم نمودن بستر مناسب‌سازی برای گروه‌های مختلف از جمله سالمندان، معلولان و کودکان دانست و گفت: در این زمینه چنانچه سایر دستگاه‌ها و بویژه شهرداری‌ها همکاری داشته باشند می‌توان به موفقیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی انتظار دارد که تمامی مجوزهای لازم برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی از سازمان بهزیستی دریافت شود چرا که سازمان بهزیستیبالغ بر 159 فعالیت را در کشور مدیریت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به نگرش سیستمی و هماهنگی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، کنترل و رفع آنها گفت: در این زمینه چنانچه این نگرش فی ما بین شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها شکل بگیرد اقدامات موثری صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه کودکان کار و متکدیان علی‌رغم اینکه اقداماتی انجام شده است اما برخی از این کارها به صورت موازی بوده و باید به یک تعریف مشخص در این زمینه برسیم و در این بخش نیاز به همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه، شهرداری‌ها و در نهایت بهزیستی است.

هاشمی ادامه داد: در بحث مناسب‌سازی علی‌رغم اقداماتی که در شهرداری‌ها صورت گرفته است اما با شرایط خوبی روبرو نیستیم چرا که سرانه مناسب‌سازی در کشور زیر 20 درصد است.

وی با اشاره به برگزاری به جلسات ستاد مناسب‌سازی گفت: این جلسات با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود و مصوبات خوبی را نیز در پی داشته است.

هاشمی ادامه داد: موضوع مناسب‌سازی مهمترین دغدغه سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تسهیلات ویژه شورای شهر برای معلولان گفت: سال گذشته شبکه ایاب و ذهاب ویژه معلولان با حمایت شورای شهر تهران راه اندازی شد که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه تهران این ظرفیت را دارد که به شهر بدون مانع تبدیل شود گفت: سازمان بهزیستی آمادگی این را دارد که این طرح را به صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرا کند.

شناسایی ۲ هزار کودک خیابانی

هاشمی با اشاره به آمار مددجویان تحت پوشش این سازمان گفت: بالغ بر 4 میلیون و 800 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که از خدمات مستمر این سازمان استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری تعدادی از کودکان خیابانی و متکدیان گفت: در 6 ماهه امسال بالغ بر 2 هزار نفر از این افراد شناسایی و ساماندهی شده‌اند.

افزایش زنان کارتن خواب

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در بحث ساماندهی کارتن خواب‌ها چه در بخش زنان و مردان اقداماتی را انجام داده است که البته تعداد زنان کارتن‌خواب رو به افزایش است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به مجموعه فوریت‌های اجتماعی کشور، گفت: این مرکز قبلاً تحت عنوان اورژانس اجتماعی معروف بود که خدمات بسیار موثری را در بخش‌های مختلف به متقاضیان انجام می‌دهد.

الهه راستگو با تاکید براینکه آسیب‌های اجتماعی از جمله مصادیقی که از خروج یک فرآیند غلط به وجود می‌آید گفت: اگر این امور اصلاح نشود آسیب‌ها با اقدامات مقطعی از بین نمی‌رود.

وی تصریح کرد: شهر تهران با توجه به وسعت و جمعیتش دارای آسیب‌های اجتماعی متعددی و در طی روز آنها را مشاهده می‌کنیم.

شهرداری و بهزیستی تمهیداتی را برای بی‌خانمانان در فصل سرما انجام دهند

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به فصل سرما در تهران گفت: متاسفانه تعدادی از شهروندان دلیل فصل سرما جان خود را از دست می‌دهند که باید در این زمینه تمهیدات لازم برای نگهداری این افراد و بی‌خانمانان صورت گیرد.

راستگو ادامه داد: بهزیستی به عنوان متولی بی‌خانمانان اقداماتی را انجام داده است اما به نظر می‌رسد که باید بخشی از امور را به نهادهای غیردولتی واگذار کند و در واقع به سازمان بهزیستی نقش نظارتی را در این بخش اعمال کند.

وی ابراز امیدواری کرد با تعامل بهزیستی و مدیریت شهری مشکلات بی‌خانمانان برطرف شود.

حجت الاسلام میثم امرودی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران بعد از ارائه گزارش رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به خدمات اجتماعی شهرداری گفت: در حال حاضر در شهرداری ارائه خدمات به کودکان در معرض آسیب، ساخت گرمخانه برای نگهداری کارتن خواب ها، پیشگیری و آموزش در حوزه معضلات اجتماعی، شناسایی فضاهای بی دفاع شهری و ... دارد انجام می شود.

وی ادامه داد: ما در سال 91، 50 هزار نفر و در سال 92، 52 هزار نفر در روز و 300 هزار نفر را در شب در مراکز حمایتی شهرداری نگهداری کرده ایم. الان 16 مرکز آماده شده و اطمینان می دهم که زمستان امسال مشکل زیادی از این نظر نداشته باشیم و همه مراکز را تجهیز کنیم.

امرودی افزود: بیش از 70 درصد از اعتبارات سازمان رفاه و مشارکت های اجتماعی شهرداری، صرف آسیب های اجتماعی می شود.

معاون قالیباف در ادامه درباره موانع فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی در شهر تهران گفت: بر اثر تدبیر شورا برای واگذاری امور به مردم، سازمان های مردم نهاد متعددی با ما همکاری می کنند، اما مسیر صدور مجوز برای فعالیت آنها و تاسیس مراکز حمایتی از سوی بهزیستی طولانی است و برخی مسائل نیز تعریف قانونی نشده و بهزیستی فاقد ضوابط قانونی مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: دیشب در میدان امام حسین (ع) حدود 50- 40 بی خانمان را دیدم و تازه هنوز هوا چندان سرد نشده است! بنابراین افراد بی خانمان و معتاد در معرض آسیب در زمستان هستند و نمی توانیم منتظر روند طولانی صدور مجوز از سوی بهزیستی بمانیم.

امرودی همچنین گفت: فقدان ساختارهای پاسخگوی شبانه روزی در بهزیستی از مشکلات دیگر است؛ زیرا ما با بسیاری از مسائل بعد از ساعت اداری مواجه می شویم و نیاز به همکاری شبانه روزی از سوی نهاد متولی آسیب های اجتماعی هستیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: کودکان معتاد نیز بلاتکلیف هستند، همچنین تاخیر در پذیرش مددجویانی که احکام قضایی گرفته اند، از مشکلات دیگر است. عدم تحویل گیری کودکان زیر هفت سال که از ماموریت های تکلیفی بهزیستی است، آمار پایین تحویل گرفتن افراد جامعه هدف بهزیستی که در مددسراها رسوب کرده اند، مثل سالمندان، مشکل ساز است؛ زیرا در گرمخانه های شهرداری گروه های مختلف کنار هم حضور دارند که همین باعث می شود آسیب ها در انتظار آنها باشد.

وی تصریح کرد: افرادی که در مددسراهای شهرداری تحت پوشش قرار دارند، دچار محرومیت از دریافت یارانه به دلیل فقدان اسناد سجلی هستند و این در حالی است که به عنوان محروم ترین افراد جامعه بیش از هر کسی مستحق آن هستند. برای همین دولت باید تدبیری در این خصوص بیندیشد.

با تحقق مدیریت یکپارچه آسیب‌های اجتماعی را 6ماهه رفع می‌کنیم

امرودی با تاکید بر ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه در زمینه آسیب های اجتماعی گفت: مدیریت یکپارچه در مواجهه با آسیب های اجتماعی و تشکیل قرارگاه فوریت های اجتماعی به این منظور از ضروریات آسیب های اجتماعی در تهران است؛ چنان که اگر مدیریت یکپارچه محقق شود، می توانیم ظرف شش ماه معضل آسیب های اجتماعی در تهران را حل کنیم.

غلامرضا انصاری در ادامه صد و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به این که در بخش اجتماعی باید از ظرفیت‌های علمی استفاده شود گفت: متاسفانه در بخش مدیریتی و برنامه‌ریزی و اجتماعی از این نگاه علمی استفاده نمی شود و تا زمانی که از  این ظرفیت بهره گرفته نمی‌شود نمی‌توان مدیریت یکپارچه را در دستور کار قرار داد.

وی اضافه کرد: تداخل امور در بخش‌های دولتی و غیر دولتی ظرفیت‌های حداقلی را در بخش ةای اجتماعی دچار چالش کرده است.

شورای عالی رفاه به نشاط اجتماعی توجه داشته باشد

انصاری ادامه داد: سازمان بهزیستی باید سیاست زیستی را در افزایش نشاط اجتماعی در دستور کار خود قرار دهد و در این زمینه سایر دستگاه‌ها نیز این سازمان را همیاری کنند.

وی با بیان اینکه وزارت رفاه با فعال کردن شورای عالی رفاه توجه ویژه‌ای را به نشاط اجتماعی داشته باشد گفت: امیدواریم با همکاری تمامی بخش‌ها بتوانیم در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی موثر عمل کنیم.

انصاری ادامه داد: در بخش پیشگیری باید اقداماتی را انجام داد ضمن اینکه در زمینه توانمندسازی و قادر سازی افراد ناتوان نیز اقداماتی صورت گرفته است که باید توسعه پیدا کندو از ظرفیت مدیریت شهری از این بخش استفاده شود.

چمران و دانشور مددکار افتخاری بهزیستی شدند

در ادامه صد و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شهر تهران با دریافت لوح ویژه به عنوان مددکاران سازمان بهزیستی کشور معرفی شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در حاشیه جلسه شورا کارت مددکاری افتخاری سازمان بهزیستی را به چمران و دانشور اهد کرد.

اسماعیل دوستی در ادامه یکصد و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در سی و پنج ساله گذشته در دولت‌ها بررسی کرده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که تنها دولتی که نگاه ویژه‌ای را به سازمان بهزیستی داشته، دولت شهید رجایی بوده است.

وی تصریح کرد: دولت‌ها و سازمان بهزیستی نباید نگاه ترحمی به مددجویان، معلولان و سالمندان داشته باشند.

پرداختی مستمری ماهیانه معلولان ناقابل و ناچیز است

دوستی ادامه داد: باید نگاه به معلولان و کمک به آنها تغییر کند، ضمن اینکه میزان پرداختی به معلولان و مددجویان بسیار ناچیز و کم است و در این زمینه نیز باید دولت و مجلس توجه ویژه‌ای را داشته باشند.

دوستی اظهار امیدواری کرد: وزارت رفاه و سازمان بهزیستی و مجلس توجه ویژه‌ای را به مددجویان و ارائه خدمات به آنها داشته باشد.

فاطمه دانشور در ادامه یکصدوپانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قانون اساسی رفاه عمومی را به وظیفه دولت قرار داده است گفت: دولت نیز این وظیفه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده است و در این میان بحث آسیب‌دیدگان اجتماعی به عهده سازمان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی با مسائل مختلفی سر و کار دارد گفت: موضوع کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و خیابانی، معلولان و سالمندان و همچنین آسیب‌های نوپدید از جمله موضوعاتی است که بهزیستی در تهران با آن روبرو است و این در حالی است که برخی از آسیب‌ها رو به افزایش است.

دانشور با تاکید براینکه در بحث پیشگیری از آسیب‌ها عملکرد ضعیفی را داشته‌ایم گفت: اگر به این موضوع توجه می‌شد قطعا میزان آسیب‌ها کمتر از شرایط فعلی بود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید براینکه فعالان حوزه اجتماعی از همان ابتدا و از زمان پرداخت یارانه‌های نقدی تاکید داشتند که یارانه‌های نقدی به بدسرپرستان پرداخت نشود گفت: متاسفانه یارانه نقدی به برخی از خانواده‌ها به بدسرپرستان پرداخت می‌شود که همین امر مشکلاتی را برای خانواده‌ها رقم زده است و در این بخش باید فکری جامع و کاملی کنیم.

دانشور ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور باید تسهیلات ویژه‌ای را برای کودکانی که از این مجموعه ترخیص می‌شوند داشته باشد و از آنها حمایت کند.

ساخت مرکز ترک اعتیاد نوزادان در تهران

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس آمارها و گزارشات عمده زیادی از کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و این در حالی است که در بین این افراد پدران و مادرانی پیدا می‌شند که علاوه براینکه خودشان کارتن‌خواب و معتاد هستند. کودک نوزاد آنها نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد و ماب اید بتوانیم مرکزی برای ترک اعتیاد نوزادان همانند یک بیمارستان مجهز راه‌اندازی کنیم.

دانشور ادامه داد: مددکاران اجتماعی باید ویژگی‌هایی را از جمله متخصص بودن و صاحب‌اختیار و مداخله‌گر داشته باشند ضمن اینکه تمهیداتی در نظر گرفته شود که مددکاران بهزیستی بدون موانع قانونی به فعالیت‌های خود بپردازند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه اظهار امیدواری کرد تعامل شهرداری و بهزیستی بیش از گذشته صورت بگیرد و تعامل این دو نهاد تنها بر روی یک کاغذ نباشد ضمن اینکه مددکاران بهزیستی نیز در سامان‌سراها حضور جدی داشته باشند.

دانشور با اشاره به اهمیت موضوع کارتن‌خواب‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: در این زمینه باید آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، قوه قضاییه و مدیریت شهری شبکه‌ای را ایجاد کنند تا این شبکه بتواند برنامه‌های مدونی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام دهد.

بیداد ایدز در کودکان خیابانی

وی بیان کرد:مددکاران باید در سامان‌سراها حضور یابند و امیدواریم در حوزه کودکان کار نیز که ایدز در میان آنها بیداد می‌کند، اتفاقی رخ دهد.

شهرداری تا 5 میلیارد تومان به زائران عتبات کمک می‌کند

در جلسه علنی امروز شورا، در جریان بررسی اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه مذکور، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا درباره این اعتراض گفت: ماده 73 قانون شهرداری می گوید کلیه عوارض و درآمد شهرداری منحصرا به مصرف همان شهر خواهد رسید.

به گفته حقانی، بر اساس ماده 78 نیز اعتبارات باید منحصرا در همان شهر با نظارت انجمن شهر به مصرف برسد. بنابراین اعتراض فرمانداری به مصوبه فوق، منطبق با قانون است.

وی در ادامه درخواست کرد تا راهکاری برای انجام این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به حقانی گفت: ما برای کمک به خرمشهر هم راهکار دیگری را پیدا کرده و نظر موافق وزیر کشور را هم جلب کردیم؛ در این مورد هم موافقت مقامات دولتی و یا مقام معظم رهبری را جلب می کنیم.

در نهایت اصلاحیه کمیسیون برنامه و بودجه برای ارسال به فرمانداری مورد تصویب اکثریت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در این اصلاحیه آمده است: با استناد به بند چهارم ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شهرداران به شهرداری تهران اجازه داده می شود با مشارکت سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سایر موسسات خدمات رسان به زائران حضرت اباعبدالله حسینی که در ایام اربعین حسینی به منظور زیارت عتبات عالیات عازم کربلا می باشند، تا سقف پنجاه میلیارد ریال با عنوان اعتبارات پیش بینی نشده هزینه نماید.

دولت و مجلس افزایش بودجه سازمان بهزیستی را مدنظر قرار دهند

مجتبی شاکری در ادامه صد و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به فرارسیدن فصل بودجه در مجلس و شورای شهر تهران اظهار داشت: در درجه اول، اگر یک سازمان بخواهد چالش‌های پیش رو را در بخش آسیب‌های اجتماعی برطرف کند، نیاز به بودجه دارد و زمان فعلی زمان مناسبی است که دستگاه‌ها پیشنهادات خود را برای افزایش بودجه اعلام کنند.

وی تصریح کرد: باید شناخت دقیقی از آسیب‌ها وجود داشته باشد و الگوی عبور از چالش‌ها و کاهش آسیب‌ها مدنظر قرار گیرد.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی با توجه به فرارسیدن فصل بودجه گفت: این سازمان پیشنهادات خود را برای افزایش بودجه به دولت ارائه کند تا دولت نیز در لایحه بودجه آنها را مدنظر بگیرد.

وی اضافه کرد: شهرداری نیز می‌تواند بخشی از بودجه‌های خود را به حوزه‌های آسیب اجتماعی اختصاص دهد و با همکاری بهزیستی در این زمینه برنامه‌هایی را انجام دهد.

شاکری در ادامه با اشاره به اینکه برخی از معلولان از نحوه ارائه خدمات رضایت ندارند، گفت: نیمی از نامه‌هایی که به دست ما می‌رسد مربوط به گلایه برخی از معلولان در نحوه دریافت خدمات است.

در جلسه علنی امروز شورای شهر و در جریان بررسی طرح مذکور، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: شرکت توزیع برق تهران بزرگترین شرکت در نوع خود در کشور و خاور میانه است. تقریبا یک سوم تاسیسات زمینی کل کشور در تهران وجود دارد. 10 تا 11 درصد پست های فوق توزیع در شهر تهران است. مشترکان تهران 15 درصد کشور را شامل می شوند. پیک بار شهر تهران 10 درصد کشور است. اگر روزهای اوج مصرف را تنها 54 روز در نظر بگیریم، 1500  میلیارد تومان سرمایه گذاری برای دو ماه و تنها 4 ساعت در روز مورد نیاز است.

انرژی خورشیدی رایگان در ساعات پیک

وی تاکید کرد: می توانیم کاری کنیم که در پیک روز از انرژی های خورشیدی استفاده کنیم و با مجوزهایی که شورای شهر تهران برای بلند مرتبه سازی صادر می کند، اقدامی انجام دهیم تا انرژی خورشیدی به صورت رایگان در پیک روز استفاده شود.

به گفته سید محمد هاشمی؛ بیشترین حجم آسیب دیدگی های شبکه برق مربوط به کلنگ خوردگی است و می توان این آسیب را با هماهنگی با شهرداری برطرف کرد.

وی عدم ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه شبکه برقی ناشی از رشد نامتوازن شهری بر اثر فروش تراکم و هزینه بالای حفاری را از جمله مهم ترین چالش های شرکت برق تهران عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ تصریح کرد: هم اکنون برای هر انشعاب 32 آمپری در تهران یک میلیون و 600 هزار تومان پول می گیریم  و به طور متوسط باید سه میلیون و 400 هزار تومان برای این انشعاب هزینه کنیم، یعنی یک سوم هزینه را می توانیم از محل خود انشعاب دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: رعایت معماری شهری و حفظ زیبایی و مبلمان شهری نیازمند تبدیل شبکه های سیمی، هوایی و پایه های شهری به شبکه زیر زمینی است که این موضوع در حال حاضر بسیار دارای مشکل بوده و به کمک نیاز دارد. جمع آوری خطوط هوایی برق فشار قوی تهران پارس، سوهانک و کن به حجم مجموعا 14 کیلومتر هزینه 200 میلیاردی می خواهد.

433 میلیارد؛ اعتبار مورد نیاز سال آینده برای توزیع برق تهران

وی با بیان اینکه «فرسودگی شبکه های بازار چهره شهر تهران را بر هم می ریزد»، گفت: در مجموع حدود 433 میلیارد تومان برای اعتبارات مورد نیاز شرکت توزیع نیروی برق تهران پیش بینی کرده ایم که 272 میلیارد تومان مربوط به شبکه ها، 50 میلیارد تومان مربوط به نصب سلول های خورشیدی و 93 میلیارد تومان برای کاهش تلفات است و اگر شورای شهر کمک کند، می توانیم این اعتبارات را محقق کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در ادامه به طرح پیشنهاد خود پرداخت و بر ضرورت اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، الزام نصب سلول های خورشیدی برای ساختمان های دولتی، مجتمع ها و برج ها هنگام صدور پروانه و توجیه پیمانکاران برای جلوگیری از آسیب زدن به شبکه های برق در توسعه معابر تاکید کرد.

هاشمی با اشاره به ضرورت الزام معرفی مالکان برای آغاز فرایند فروش برق همزمان با صدور پروانه ساختمانی گفت: باید در زمینه تسهیل و رایگان شدن صدور مجوز حفاری توسط شهرداری اقدام شود. همچنین احداث روشنایی معابر همزمان با ساخت اتوبان های جدید توسط شهرداری مورد تاکید است.

وی به موضوع پرداخت هزینه برق مصرفی جت فن های واقع در تونل های شهری اشاره کرد و گفت: می توان دوربین های سازمان کنترل ترافیک را برای پایش روشنایی معابر در اختیار شرکت برق قرار دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ همچنین بر ضرورت توسعه نیروگاه های تولید برق از پسماندهای شهری با سرمایه گذاری شهرداری تهران و بازنگری طرح جامع شهرداری تهران به منظور جانمایی تاسیسات برق در این طرح و بهینه سازی شبکه فرسوده در قالب طرحهای نوسازی بافت های فرسوده شهرداری تاکید کرد.

احمد دنیامالی در جریان بررسی طرح پیشنهاد به دولت و مجلس برای تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب تهران برای سال آینده گفت: شرایط ما به رغم تلاش های دوستان آب و فاضلاب خوب نیست. کمتر از 25 درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی پیدا کرده اند و لازم است ما هم به این کار کمک کنیم. از 9000 کیلومتر طول شبکه فاضلاب که در برنامه است، 5200 کیلومتر اجرا شده است. از این میزان بسیاری از انشعابات به درب منازل رسیده،‌ اما خانه ها به شبکه وصل نشده اند و تنها 40 درصد از این 5200 کیلومتر متصل شده اند.

آلودگی سفره‌های زیرزمینی

دنیامالی تصریح کرد: هر چه روند اتصال مشترکین به شبکه فاضلاب طولانی تر شود، مشکلات آلودگی آب سفره های زیرزمینی جدی تر می شود. قرار بود که 800 کیلومتر عملیات سالانه اجرا شود، در حالی که اکنون 527 کیلومتر پیش بینی شده که با این روند، در یک برنامه 10 ساله هم شبکه فاضلاب تکمیل نمی شود.

قصه فاینانس حقیر!

وی در ادامه گفت: سوال من این است که چرا سهم منابع فاینانس در حوزه آب و فاضلاب، به خصوص بانک توسعه اسلامی اینقدر حقیر و کوچک است، در حالی که این بانک می تواند به بحث توسعه آب و فاضلاب کمک کند.

عضو شورای شهر با اشاره به پساب فاضلاب شهری گفت: بحث بازیافت آب و فاضلاب بسیار مهم است. ما 200 تا 300 میلیون متر مکعب نزولات آسمانی داریم و منابعی هم از ذوب شدن یخ ها ایجاد می شود. علاوه بر این، میزان بزرگی آب در حوزه پسماند داریم که باید فکری برای تصفیه و بازگشت آن به شبکه برای آبیاری فضای سبز بکنیم.

دنیامالی با اشاره به پدیده فرونشست در تهران گفت: زمین در تهران در بعضی جاها 12 و بعضی 36 سانتی متر نشست کرده و هر چه از سفره های زیرزمینی بیشتر برداشت کنیم، عواقبی دارد که قابل جبران نیست.

وی با طرح سوالی از پرورش گفت: با توجه به طرح تامین آب برخی شهرها به روش شیرین سازی، خصوصا از طریق دریای خزر، آیا برای تامین آب تهران از این روش نیز پیش بینی هایی داریم؟ زیرا هر چه میزان منابع آب تهران را افزایش دهیم، با توجه به رشد جمعیت تهران، باز هم کمبود داریم.

شهرداری کتابخانه تخصصی سیدالشهدا (ع) را می سازد

در جلسه علنی امروز شورا و در جریان بررسی این طرح، احمد مسجدجامعی گفت: شایسته است شهرداری تهران در کنار تمام اقداماتی که برای گرامیداشت نام و یاد اباعبدالله (ع) و حماسه عاشورا انجام می دهد، اقدام به تاسیس کتابخانه تخصصی سیدالشهدا (ع) نماید.

در متن این طرح ذکر شده که این کتابخانه باید شامل بخش های کتاب، پایان نامه، مقالات، مجلات، نرم افزار، آلبوم تصویری شامل عکس، فیلم و مستند، آلبوم صوتی (شامل سخنرانی ها، مداحی و شیوه های عزاداری به عنوان میراث معنوی در بخش فارسی و بین الملل باشد.

همچنین قید شده که این کتابخانه به صورت هیات امنایی اداره خواهد شد.

در نهایت اعضای شورای شهر به یک فوریت طرح تصویب کتابخانه تخصصی سیدالشهدا (ع) رای دادند.

در جلسه علنی امروز شورا و در جریان بررسی این طرح، رئیس شورا با بیان اینکه بودجه سال جاری فاضلاب از 500 به 700 میلیارد تومان رسیده، گفت: این موفقیت با پیگیری دوستان حاصل شد. ما نیز این طرح را دنبال می کنیم و امیدواریم دوستان دولت و مجلس با تامین این رقم موافقت کنند.

در ادامه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به منابع و هزینه های این شرکت گفت: در بحث فاضلاب، منابع جدید از محل تبصره 3 ایجاد شده و پیش بینی کرده ایم از فروش انشعابات و تبصره ها 800 میلیارد تومان دریافت کنیم.

درخواست تامین 350 میلیارد برای شرکت فاضلاب از دولت و مجلس

محمد پرورش ادامه داد: برای سال 94 پیش بینی 2500 میلیارد بودجه مورد نیاز داریم که 1000 میلیارد آن برای بحث آب و 1500 میلیارد برای فاضلاب مورد نیاز است. برای احداث شبکه فاضلاب 800 میلیارد پیش بینی شده است. اما مجموع اعتبارات کسری ما در بخش آب 800 میلیارد و 350 میلیارد در بخش فاضلاب است.

وی تصریح کرد: 1600 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ماست تا تاسیسات آب و فاضلاب در شهر تهران اجرا شود که 25 درصد خدمات در کل کشور را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب درباره پروژه انتقال آب سد ماملو به تهران گفت: تابستان امسال پروژه تصفیه خانه ماملو و احداث حدود 60 کیلومتر خط لوله برای انتقال آب به تهران اجرا شد و تلاش کردیم که این خط را قبل از تابستان به بعثت وصل کنیم. اما در 15 مهرماه این کار انجام شد، با این حال چون پروژه زیر بهره برداری است، رسما این موضوع را اعلام نکردیم.

پرورش خاطرنشان کرد: آب ماملو برای تهران تنها جنبه کیفی دارد و برای مصرف جنوب تهران است و از آزادگان وارد شهر می شود. این پروژه در حال آبگیری است و طی ماه آینده به صورت کامل طبق برنامه ریزی ها آبگیری می شود.

وی در ادامه با اشاره به جنجال های روزهای اخیر درباره کیفیت آب تهران گفت: یکی از وظایف شورا به عنوان نمایندگان مردم، حفظ آرامش شهروندان است. البته دستگاه های خدمات رسان باید پاسخگو باشند. اما خواهش می کنم دوستان بدون اطلاع درباره کیفیت آب تهران صحبت نکنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با بیان اینکه از دوستان معترض دعوت به بازدید از تصفیه خانه ها و آزمایشگاه ها کرده ام، گفت: ما در ماه 1200 میلیارد فقط برای نظارت بر کیفیت آب هزینه می کنیم و 42 آزمایشگاه داریم. به همین جهت ادعا داریم با 5 میلیون و 400 هزار مشترک، آب با کیفیت به دست مردم می رسانیم.

وی با اشاره به اینکه هر آزمایشگاهی می تواند میزان نیترات موجود در آب را اندازه گیری کند، اضافه کرد: من به وزیر بهداشت و دستگاه های نظارتی گزارش داده و آنها تاییدیه های لازم را درباره آب تهران داده اند. اما در اینجا نیز رسما اعلام می کنم آب تهران هیچ مشکلی از نظر کیفیت ندارد.

پرورش اذعان داشت: با این همه به دلیل اینکه طرح این مسائل مردم را نگران می کند، پیشنهاد می کنم کارگروهی 5 نفره در شورای شهر تشکیل شده و کل فرایند آب رسانی تهران را از ابتدا بررسی کند و آمادگی ارائه اطلاعات به صورت کتبی و حین بازدید را داریم.

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به کسری بودجه 843 میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب گفت: لازم است به دولت پیشنهاد تامین این بودجه را بدهیم که صرف پروژه های گوناگونی می شود. البته بودجه دولت بسته شده و ظرف روزهای آینده به مجلس می رود و علت فوریت این طرح نیز همین مسئله است که می خواهیم این اعتبارات در بودجه سال آینده دولت گنجانده شود.

غلامرضا انصاری نیز تاکید کرد: دوستان لابی های خود را با دولت و مجلس جدی تر کنند تا بتوانیم بودجه لازم برای آب و فاضلاب را دریافت کنیم. باید روی این نکته تاکید کنیم که سهم فاینانس آب و برق را بیشتر کنند و مشارکت بخش خصوصی را در حوزه برق برای احداث نیروگاه های جدید و حفظ نیروگاه های موجود با کسب مجوزهای جدید تقویت کنیم.

در ادامه، دوفوریت و متن طرح پیشنهاد به دولت و مجلس برای تامین اعتبار مورد نیاز شرکت فاضلاب در سال 1394 به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

صلاحی جایگزین مناف هاشمی در سازمان رفاه شد

در جلسه علنی امروز شورا لایحه ارائه شده توسط شهرداری مبنی بر عضویت معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری در شورای سازمان رفاه توسط اعضای شورا بررسی و تصویب شد.

به این ترتیب، محمود صلاحی در شورای این سازمان جایگزین سید مناف هاشمی، معاون پیشین برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس