همچنین ولی الله شجاع پوریان با اشاره به فاجعه اسیدپاشی در اصفهان گفت: این حرکت غیرانسانی و شنیع در پایتخت فرهنگی کشور را به عنوان یک عضو شورای شهر محکوم می کنم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران یکصد و ششمین جلسه شورای شهر آغاز شد.

در این جلسه قرار بود شهردار تهران گزارشی را در خصوص زمین واقع در محدوده اراضی حسن‌آباد منطقه 5 تهران (بلوار آیت‌الله کاشانی) و اعضای شورای شهر ارائه کند.

بررسی یک فوریت لایحه (پیشنهاد و معرفی 6 نفر از کارکنان شهرداری تهران به عنوان قائم‌مقام ذیحساب 2 در واحدهای تابعه شهرداری تهران) - بررسی طرح (الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران) و همچنین بررسی لایحه (اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حمل و نقل ریلی در شهر تهران) از جمله موضوعات مورد بررسی در یکصد و ششمین جلسه شورای شهر بود ضمن اینکه در جلسه امروز قرار بود بررسی طرح نامگذاری برخی از خیابان‌ها و معابر مطرح شود.

پول میلیاردی خیریه‌ها در حساب یکی از اعضای شورا

عبدالحسین مختاباد در جلسه علنی امروز شورا در تذکری گفت: تذکر من در مورد یکی از اعضای شورای شهر است، چراکه براساس یک تصمیم غلط این فرد چند میلیارد تومان پول به حساب خود واریز کرده که این قضیه نادرست است، چطور ممکن است یک نماینده عضو شورای شهر که حق امضا نیز دارد، میلیاردها تومان پول را خرج کند؟

وی با بیان اینکه پول‌هایی برای کمک به بنگاه‌های خیریه و... در اختیار اعضا قرارداده می‌شود، گفت: اما این چند میلیارد تومان پول در حساب نماینده ننگ شورا است و باید پاسخگو باشد، چراکه بهره بانکی این پول نزدیک به صد میلیون تومان است و از شورا تقاضای رسیدگی دارم، در غیراین صورت از سازمان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی خواهم داشت.

رئیس شورا نیز در پاسخ به تذکر مختاباد گفت: ما حساب شخصی در شورا نداریم و هیچ نماینده ای چنین حسابی ندارد مگر به صورت مشترک. البته ستاد شورایاری ها و ستاد هماهنگی سمن ها چنین حسابی دارند، اما آن هم به صورت تک امضا نیست که تنها یک نفر بتواند درباره آن تصمیم بگیرد.

وی در ادامه درباره این موضوع قول رسیدگی داد.

در جلسه علنی امروز شورای شهر، مرتضی طلایی خواستار اصلاح قانون شورای شهر تهران به منظور تغییر نام شورای شهر تهران به عنوان شورای شهر تهران، شهر ری و تجریش شد.

سرطان در میان کودکان افزایش یافته است

احمد دنیامالی نیز نسبت به افزایش سرطان در میان نوجوانان و جوانان کلانشهرها مانند اهواز، اراک و تهران که آلودگی های صنعتی در آنها بیداد می کند، هشدار داد و گفت: سرطان در میان کودکان افزایش یافته است.

۳۰۰ میلیارد تومان برای شیر مدارس ابلاغ شود

وی درخواست کرد 300 میلیارد تومان پولی که برای توزیع شیر رایگان در مدارس تصویب شده، هرچه زودتر تخصیص یابد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی نیز نسبت به مصوبه دیروز شورای عالی شهرسازی تذکر داد و گفت: براساس این مصوبه، سیاست های تشویقی در تمام بافت های ناپایدار حذف می شود؛ در حالی که ما با تطبیق طرح تفصیلی، 14 هزار هکتار بافت ناپایدار را به 3 هزار و 700 هکتار رسانده بودیم که این بافت برای نوسازی نیاز به سیاست های تشویقی دارد.

انتقاد طلایی از عدم رسیدگی مسئولان به حادثه شهربازی ارم

مرتضی طلایی در یکصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه رخ داده در شهربازی ارم در اردیبهشت ماه امسال گفت: در پی این اتفاق سه نفر از شهروندان مصدوم شدند.

وی تصریح کرد: روز گذشته بنده از یکی از این عزیزان ملاقاتی را داشتم که 12 خرداد ماه از بیمارستان آسیا به بیمارستان دیگری منتقل شده بود که متأسفانه هیچ یک از مسئولان از این موضوع خبر نداشتند.

بالغ بر 150 میلیون تومان توسط خانواده این مصدوم برای درمان وی هزینه شده است

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به هزینه‌های هنگفت درمان این مصدوم گفت: بالغ بر 150 میلیون تومان توسط خانواده این مصدوم برای درمان وی هزینه شده است و این در حالی است که تا الان هیچ کمکی از سوی مسئولان متولی به این خانواده مستأصل و نیازمند نشده است.

وی همچنین از ریاست شورای شهر تهران خواست تا  این موضوع را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کند.

برای مقابله با دستفروشی در مترو برنامه‌ریزی شود

وی همچنین با انتقاد از دستفروشی در مترو گفت: این کار در تهران باب نبود و باید پیش از آنکه به فرهنگ تبدیل شود، برای مقابله با این کار برنامه ریزی کرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه این جلسه با اشاره به بحث دستفروشان در مترو گفت: در حالی شاهد این پدیده هستیم که در گذشته کلانشهری مثل تهران دستفروشی در تهران کم بود اما هم اکنون رو به افزایش است که در این زمینه باید شهرداری تدبیری کند و اقدامات به موقعی را انجام دهد.

وی همچنین از پیشنهاد تهیه سند برای فضاهای سبز حاشیه‌های بزرگراهی خبر داد و گفت: شهرداری تهران می‌تواند سازمان اسناد و املاک را مکلف کند که برای تمامی فضاهای سبز حاشیه بزرگراهی سند تهیه کند و در واقع تهیه سند برای زمین‌های حاشیه‌ای بزرگراه‌ها یک ضرورت است.

تجهیزات پارک‌ها استاندارد نیست

عباس جدیدی در جلسه علنی امروز شورا با اشاره به بازدیدهای دوره ای معاونت نظارت شورا از مناطق 22 گانه شهر تهران گفت: یکی از مشکلاتی که در بسیاری از بوستان های شهر تهران به چشم می خورد، غیراستاندارد بودن تجهیزات نصب شده در آنها است.

احتمال آسیب دیدن کودکان

وی تصریح کرد: تجهیزات نصب شده در این بوستان ها فلزی است که می تواند صدمات و آسیب هایی را برای کودکان و یا حتی افراد دیگر ایجاد کند.

جدیدی با بیان اینکه استفاده از این تجهیزات درصد ایمنی را به شدت کاهش می دهد، تاکید کرد: مدیریت شهری باید با استفاده از تجهیزات غیر فلزی در جهت استاندارد سازی بوستان ها و پارک های شهر تهران حرکت کرده و سطح ایمنی آنها را ارتقا دهد.

اسیدپاشی در اصفهان یک حرکت غیرانسانی و شنیع است

شجاپوریان در ادامه یکصد و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه اسیدپاشی در یکی از کلانشهرهای کشور استان اصفهان گفت: این یک حرکت شنیع و غیرانسانی است.

وی تصریح کرد: این اتفاق در پایتخت فرهنگی ما صورت گرفته است و می‌طلبد که تمامی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای مجازات فرد یا افراد خاطی ورود پیدا کنند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ورود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و تأکید آنها بر برخورد جدی با عوامل این حادثه گفت: از تمامی عزیزان بابت اقدامات انجام شده تقدیر می‌کنم.

اسماعیل دوستی نیز دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسه امروز و گزارش وی در خصوص زمین واقع در محدوده اراضی حسن‌آباد منطقه 5 تهران خطاب به رئیس شورا گفت: بنده معتقد هستم که باید تذکرات را نیز در دستور جلسه شورا قرار دهیم.

وی با اشاره به حضور شهردار تهران و معاونین وی در جلسه امروز شورا گفت: این کار در حالی انجام شده است که نه به درخواست شهردار و نه به درخواست اعضای شورای شهر بوده و بهتر بود این عزیزان در محل کار خود حضور داشتند و به شهر و مردم خدمت می‌کردند.

دوستی خاطرنشان کرد: باید آیین‌نامه‌های شورا رعایت شود و شورای شهر تهران شورای پایتخت است و عملکرد آن در کشور تأثیرات منفی و مثبت خود را می‌گذارد.

چمران: حضور قالیباف از روی برنامه و با درخواست قبلی بوده

مهدی چمران نیز خطاب به دوستی در خصوص حضور شهردار در جلسه امروز گفت: دعوت از وی هم به درخواست قالیباف بوده و هم به درخواست تذکرکنندگان.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به برخی حقایق در خصوص ماجرای قطع درختان در تهران، گفت: آنچه که باید مردم بدانند آن است که درختان باغات تهران در دهه دوم انقلاب قطع شده است.

محمد مختاری امروز در صحن علنی شورا، گفت: در بررسی‌هایمان مشخص شد هیچ سازه‌ای نیست که بتواند جلوی ارتفاع مشرفیات ساختمان‌ها به زمین مورد نظر را بگیرد و همان موقع در گزارش‌ها اعلام کردیم که می‌شود این زمین را بوستان کرد اما یک بوستان عمومی و به هیچ وجه نمی توان آن را بوستان مادر کرد.

درختان باغات تهران در دهه دوم انقلاب قطع شده است

وی با بیان اینکه از سال 71 یک اصله درخت هم از این زمین قطع  نشده است، گفت: 42 سال است در فضای سبز تهران فعالیت می‌کنم و کارم را از زمانی آغاز کرده‌ام که تهران تنها 5 پارک داشت، اما آنچه که باید بدانیم آن است که باغات تهران در دهه دوم انقلاب قطع شده است. خطاب به مردم شریف ایران و مردم تهران می‌گویم اگر با یک مجوز قطع درخت موافقت کرده باشم با عذرخواهی از مردم از خدمت خارج می شوم. این در شرایطی است که من ایستادگی کردم و در مقابل قطع درختان گفته‌ام حتی اگر با قطع درخت دست من را هم قطع کنند با آن موافقت نمی‌کنم.

مختاری درباره باغ آقابزرگی هم، گفت: مردم باید مسائل را بدانند چرا که هیچ ترس و واهمه‌ای از بیان حقایق ندارم و از هیچ گروه و دسته این نیستم. آن زمان من در کمیسیون ماده 7 بودم و دبیر کمیسیون ماده 5 اعلام کرد که درخت‌ها جمع آوری شوند اما تلفنی به آنها گفتم خیلی بیجا می‌کنید که درختان را جمع آوری کنید.

وی افزود: آنها که برج 22 طبقه در سال 74 ساختند، تلاش کردند سال 72 مجوز بگیرند اما این مجوز را ندادیم.

اظهارات مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز سبب شد که رییس شورای شهر خطاب به مختاری بگوید؛ کسی این مسائل را به گردن شما نمی اندازد بلکه مهر فضای سبز پای اسناد بوده است و کسی با شما مشکل ندارد بلکه بحث بر سر جمع آوری 488 درخت است که در سال 71 اتفاق افتاده و این منطقه به فضای بایری تبدیل شده که بعد از آن در آن گودبرداری شده است.

وزارت آموزش و پرورش به تعهدات خود در خصوص توزیع شیر در مدارس عمل کند

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران در ادامه یکصد و ششمین جلسه شورا با اشاره به برنامه‌ریزی مسئولان آموزش و پرورش در خصوص توزیع شیر رایگان گفت: در سال جاری تصویب شده است که 300 میلیارد تومان در بخش توزیع شیر اختصاص یابد که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر عملیاتی شود.

دنیا مالی همچنین از دولت و معاونت نظارت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری درخواست کرد که در این زمینه اختصاص مبلغ اشاره شده را به کلیه مدارس سطح کشور ابلاغ کند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه ویژگی‌ هوا، آلودگی صنعتی و حمل و نقل در بخشی از کلانشهرها از جمله تهران، اهواز، اراک بیشتر از سایر استان‌هاست و در واقع نوجوانان و جوانان ما با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گزارش قالیباف درباره بوستان مادر

محمدباقر قالیباف امروز حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد مباحث پیرامونی زمینی موسوم به بوستان مادر توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پس از انتخابم به عنوان شهردار تهران دیداری با آقای حقانی داشتم و به او گفتم که ما هر دو نیروی کار و تلاش هستیم، گفت: بارها به معاون خدمات شهری‌ام اعلام کردم که حرف آقای حقانی را که سال‌ها به عنوان معاون خدمات شهری مشغول به فعالیت بودند، گوش دهند و من مکلف هستم حرمت پیشکسوتان را نگه دارم.

شهردار تهران ادامه داد: در این زمین که هفت هکتار است، نه 70 هکتار، از سال 84 که من به عنوان شهردار انتخاب شده‌ام، حتی یک درخت نیز وجود نداشت، گفت: در این مدت هیچ طرح، ردیف و اعتباری برای این بوستان وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در دهه 70 برخی طرح جامع را درون کشوی میزشان گذاشتند، اما ما در طرح جامع حفظ فضای سبز را در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی مختاری، رییس سازمان پارک‌ها در هر زمین با سند، بی‌سند و حتی زمین بایر مردمی درخت کاج کاشت.

قالیباف افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند شهرداری کمیسیون ماده 5 ایجاد کرده است تا در مواقع لزوم از آن استفاده کند، اما باید بگویم که براساس قانون این کمیسیون متعلق به شورای عالی شهرسازی است.

شهردار تهران توضیح داد: براساس تصمیم مدیریتی، مقرر شد که در هر منطقه‌ای که زمینی وجود دارد و در آن منطقه پارکی نیست، زمین‌ها به پارک تبدیل شود، گفت: اگر زمینی وجود داشته باشد که پهنه R یا M داشته باشد، به پهنه G قطعی تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهرداری تنها یک نماینده ناظر در کمیسیون ماده 5 دارد و همگان می‌دانند که من مشی احمدی‌نژاد را نمی‌پسندم؛ اما حق ندارم که حرمت قانون را نگه ندارم و این در حالی است که نقشه‌ها پیش از این ابلاغ شده بود.

قالیباف: قالیباف درختی را قطع نکرده، چراکه پارکی در آن منطقه نبود

قالیباف تصریح کرد: به صراحت عنوان می‌کنم قالیباف درختی را قطع نکرده، چراکه پارکی در آن منطقه نبود و موضوع بزرگ شده است.

شهردار تهران در ادامه گفت: 100 هکتار از باغات کن را که متعلق به مردم بود؛ در پهنه G قرار دادم و امروز 10 درصد بیشتر از تکلیف طرح جامع، فضای سبز ایجاد کرده ایم.

وی همچنین گفت: من یک ماه قبل از رییس شورای شهر درخواست کردم که رسیدگی به بوستان مادر را در دستور جلسه شورا بگذارد. از آنجایی که برخی از مجموعه شورا به کمیسیون اصل 90 از دست شهردار در مورد باغی که وجود نداشت، شکایت کرده و به معاون اول رییس جمهور و حتی رییس قوه قضاییه نامه نوشتند، باید پاسخ می‌دادم.

قالیباف با تاکید بر اینکه روال قانونی کار طی شده است، افزود: هنگامی که من در مورد بوستان مادر شنیدم، بسیار متعجب شدم که چطور پارک تخریب شده، اما من از آن اطلاعی ندارم که بررسی‌ها نشان داد، قبل از مدیریت بنده، درختان این منطقه از بین رفته است.

شهردار تهران همچنین با محکوم کردن اسیدپاشی ها در اصفهان گفت: اسیدپاشی یک جنایت بود و هیچ انسان آزاده منصفی این کار را تایید نمی‌کند. اما به خاطر برخی رفتارها می‌خواهند این اسیدپاشی را به پای امر به معروف و نهی از منکری که امام حسین (ع) برای آن قیام کرد، بگذارند.

شهردار تهران در پایان جلسه نیز به خبرنگاران قول داد بالاخره بعد از مدت ها بعد از عاشورا و تاسوعا نشست خبری برگزار کند.

محمد سالاری با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: جلسه بسیار خوبی در بخش بافت‌های فرسوده برگزار شد و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد.

۴ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد

وی با اشاره به بحث بافت‌های ناپایدار در کشور حدود 14 هزار بافت ناپایدار در طرح تفصیلی آمده بود که خوشبختانه با همکاری شهرداری و شورای شهر در جهت تطبیق آمار بافت‌های ناپایدار اقدامات خوبی صورت گرفت و هم اکنون آمار دقیق بافت‌های ناپایدار در شهر تهران به 4 هزار هکتار رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به تبصره 42 بودجه 93 گفت: بر اساس این تبصره قرار شده بود یک درصد اعتبارات بودجه شهرداری در خصوص ساماندهی بافت‌های فرسوده اختصاص داده شود که متأسفانه این امر هنوز تحقق پیدا نکرده است و ریالی تا به امروز در این زمینه پرداخت نشده است.

در ادامه جلسه اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از تلاش‌های صورت گرفته یزدانی شهردار منطقه یک برای کمک به مردم خرمشهر گفت: پس از مصوبه شورای شهر تهران شهردار منطقه یک به خرمشهر رفته است و اقداماتی را انجام داده است که امیدواریم گزارشی از کمکهای انجام شده در اختیار شورا قرار گیرد.

وی همچنین از معاونت خدمات شهری شورای شهر تهران به جهت برگزاری جلسات متعدد برای جمع‌آوری آب‌های سطحی تشکر کرد و گفت: باید در این خصوص اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشد.

شاکری همچنین در خصوص برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی گفت: این طرح هم اکنون مراحل مطالعاتی خود را ارائه می‌کند و هنوز مصوبه‌ای از سوی شورا برای کلید خوردن این طرح به تصویب نرسیده است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از پایان مطالعات جهت ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی موضوع به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده خواهد شد و تصمیم نهایی گرفته می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس