کد خبر 1546376
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴

به گزارش مشرق، کانال آب و آتش نوشت:

لحظات حقارت‌بار یک رئیس‌جمهور

هواپیمای بوئینگ ریاست جمهوری به‌آرامی روی باند فرودگاه تل‌آویو به زمین می‌نشیند. در برابر یک دستگاه تلویزیون در بیروت نشسته‌ام و صف فشرده شخصیت‌های اسرائیلی را می‌نگرم که روز نوزدهم نوامبر ۱۹۷۷ منتظر ورود سادات هستند. قیافه‌های بعضی از آنها آشنا و مألوف است. به محض متوقف شدن هواپیما قیافه‌های ناشناس، عکاسان، مأموران امنیتی با لباس شخصی و کارمندان با شتاب از پلکان هواپیما پایین می‌آیند. گروهی از رهبران صهیونیست به سرکردگی مناهیم بگین، راست و شق در پای پلکان هواپیما به انتظار ایستاده و نگاه‌های خود را به درِ خروجی هواپیما دوخته‌اند. پرتگاه مهیبی است. نفس می‌کشیم. امید احمقانه‌ای مرا در بر می‌گیرد مبنی بر اینکه سادات از هواپیما خارج نخواهد شد! در آخرین لحظه تصمیم گرفته به اسرائیل نرود!
چشمم سیاهی می‌رود. بغض گلویم را می‌گیرد. رئیس‌جمهور مصر ظاهر می‌شود. نورافکن‌ها پرده شب را شکافته‌اند، دست‌ها در یکدیگر فشرده می‌شوند. جلّادان خلق ما جلوی چشمان میلیون‌ها نفر رژه می‌روند: بگین، دایان، شارون و ژنرال‌ها با لباس‌های رسمی.
سادات این فاتحِ جنگ اکتبر، در برابر اشغالگران به احترام می‌ایستد و سرود صهیونیسم نواخته می‌شود. بر روی گونه بسیاری از رفقایمان قطرات اشک دیده می‌شود. عملاً ۴۸ساعت تمام چشم از تلویزیون برنداشتم. لحظه به لحظه این دیدارِ بی‌شرمانه و نامردانه را تعقیب کردم.

فردای آن‌روز سادات با لطف و مهربانی به نطق بگین در کنشت گوش کرده و در پایان به‌گرمی برای او دست می‌زند. دیگر عصبانیتم صدچندان می‌شود. آیا ممکن است رئیس‌جمهور مصر مثل من احساس نکرده باشد که نخست‌وزیر اسرائیل سیلی محکمی به ما زده است؟ نطق او از اولین تا آخرین کلمه، حاکی از یک نوع ناسیونالیسم تهاجمی و نوعی قومیت متعصبانه و نژادپرستانه بود. اشاره به بیانیه بالفور مرا سخت عصبانی کرد. مردی که مدعی است با انگلیسی‌ها مبارزه کرده برای انکار حقوق خلقی که قرن‌هاست در سرزمین خود ریشه دارد، متوسل به آرای امپریالیسم بریتانیا می‌شود! او برای ادعای خود دایر بر اینکه یک یهودی «فلسطینی» است به دلایل و توجیهاتی متوسل می‌شود که مطابق آنها من هم می‌توانم ادعا کنم که مثلاً یک یهودی لهستانی هستم! از رزمندگان صهیونیستی نام می‌برد و خاطره‌شان را گرامی می‌دارد که «سرزمین مادری‌شان را آزاد کرده‌اند»! در حالی که این سرزمین من است،‌ همان سرزمینی که از خون فلسطینی‌ها که به وسیله او و نظایر او قتل عام شدند، رنگین شد. قتل عام دیر یاسین به خاطرم آمد، این قتل عام توسط طرفداران بگین در آوریل ۱۹۴۸ سازمان یافته و اجرا شده بود. شکم زنان باردار را دریده و اطفال و پیران را براحتی سر بریده بودند...

تا لحظه آخرِ نطقِ بگین سعی می‌کردم به خود بقبولانم که رئیس‌جمهور مصر، این‌همه بدگویی و تحقیر و توهین نسبت به تمامی ملت عرب را تحمل نخواهد کرد. او را در خیال خود تصور می‌کردم که به طرف تریبون رفته و اظهار می‌دارد: «از بابت دعوت شما متشکرم، اما من باید فوراً به قاهره بازگردم. لطفاً از این بابت مرا ببخشید؛ اشتباه کرده بودم، اسرائیلی‌ها را نشناخته بودم...»

ابو ایاد/فلسطینی آواره/خاطرات ابوایاد مسئول بخش اطلاعات و امنیت ساف

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    رحمت و رضوان الهی بر شهید خالد اسلامبولی و همه شهدا خصوصا شهدای آزادی قدس شریف. هدیه به ارواح طیبه شان فاتحه و صلوات
  • ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    لعنت خدا بر بگین و انور سادات و هرتزل و بن گوریون و سران خائن عرب و اذنابشون
  • ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    من که در زمان اتفاق افتادن این ماجرا احتمالاً بدنیا نیومده بودم اما اونچه که در تاریخ خوندم سادات را به بزرگی و خردمندی می شناسند ، او با اینکه از قهرمانان ملت مصر به شمار می رفت اما حقیقتاً مرد صلح بود ! او با این سفر حسن نیت خود را نشان داد این طرف اسرائیلی بود که استحقاقش را نداشت ! درود و سلام خدا بر مردان و زنان صلح طلب !
  • هوشنگ ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 2
    نخیر هیچ هم حقارت نیست بلکه وظیفه است ناصر و سادات وظیفه خودشونو انجام دادن
  • ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    تلویریون نبین سیما برو بستنی بخور
  • ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    هههه. ما تو ایران پفیوزهایی داریم از سادات بدتر. همه شون عاشق رژیم سلاخ و مسلمون کش آمریکا. عمله وراج و بیسواد انگلیس یکیش.
  • ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    صدام هشت سال 300هزارایرانی رو کشت و کشور ایران رو صد سال به عقب برد در آخر اورا پس از آتش بس برادر خطاب کردید
  • ایرانی ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 1
    اما شهیدخالد اسلامبولی دوباره قضییه فلسطین را زنده کرد و حماس وجهاد ادامه دهنده آن چون فلسطین زنده است
  • ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    لعنت بر خائنین
  • alir ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    الان اوضاع عوض شده!؟؟؟؟ چرا کشورها خود را درگیر یک مسیله غیر مرتبط کنند.! کشورهای عرب به خوبی می دانند دست از پا خطا کنند کشورشان به دو قرن قبل بر می گردد! و قطعا اینجا به ما نیز اعتمادی ندارند. لذا نواهای شور انگیز و تهی که تا کنون سراسر رنج برای مردمانش بوده خالی از عمل دیده! اگر چه بایدی در شرایط بود و فهمید چه خبر است و گرنه اوضاع می توانست متفاوت باشد این که بنشینی کناری و بگی لنگش کن! هنر نیست!
  • مرتضی ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    روحش شاد این مرد بزرگ. شماها از مرده میترسید از قبر میترسید از سنگ قبر میترسید...
  • ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    اصلاح طلبا اگه ولشون کنی دست اینو آز پشتش میبندن
  • ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 1
    دیریاسین مربوط به فالانژهای مسیحیه ودرست همون زمان صدها عملیات وحشیانه به یهوی ها میشد
  • ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    8 0
    مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....مرگ بر آمریکا و اسراییل .....
  • ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    وقتی پای نفاق دل در میان حکام عرب به وسط می آید ، همه شان پیرو سیره طایفه بنی امیه و بنی عباس هستند که ادعای خویشاوندی با پیامبر اکرم ص داشتند اما ذره ای محبت ایشان و اهل بیت پاکشان را در دل نگنجانده بودند . حالا چه توقع که اینها دلشان برای امت پیامبری بسوزد که خودش را تا آخرین لحظه آزار و اذیت کردند و سیره ایشان و خاندان پاکش را تا همین حالا هم بایکوت کرده اند و با مخفی شدن پشت سیره صحابی و روش اجتهاد فردی آنها ، هر کاری که دلشان میخواهد میکنند و ابائی از قرار گرفتن در پیشگاه خداوند متعال ندارند. الله اعلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس