هاآرتص: کابینه نتانیاهو طی پنج روز پنج رسوایی به بار آورد

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، در عرض ۵ روز، ۵ رسوایی بزرگ را به بار آورده است که ماهیت نژادپرستانه دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اخیراً درگیر رسوایی‌هایی شده است که برخی از آن‌ها ماهیت نژادپرستانه دارند.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، این روزنامه در گزارش خود نوشت: کابینه نتانیاهو «پنج رسوایی بزرگ در عرض ۵ روز به دنیا آورد».

هاآرتص به عنوان اولین نمونه به اظهارات «ایتمار بن گویر»، وزیر راست افراطی نتانیاهو اشاره کرده است. او هفته گذشته گفت: «حق تردد همسر و فرزندانش در جاده‌های کرانه باختری را مهم‌تر از حق عبور و مرور فلسطینی‌ها می‌داند. این واقعیت است، این حقیقت است. حق من برای زندگی بر حق آن‌ها مقدم است».

انتشار فوری در جهان

روزنامه عبری درباره واکنش‌ها به این مواضع بن‌گویر نوشت: در عرض چند ساعت، اظهارات او بسیار بازتاب یافت؛ اظهاراتی که نژادپرستانه بودند؛ حتی «بلا حدید»، مدل آمریکایی فلسطینی الاصل، هم این مواضع را در صفحه خود منتشر کرد و آن‌ها را با ۶۰میلیون دنبال‌کننده خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

این اظهارات نژادپرستانه بن‌گویر که در روز چهارشنبه (۲۳آگوست) و طی گفت‌وگو با شبکه۱۲ رژیم اشغالگر مطرح گردید، باعث واکنش‌های بسیاری هم در فضای مجازی شد. «ایزابلا خیر حدید» چهره رسانه‌ای فلسطینی‌الاصل ساکن آمریکا هم در صفحه اینستاگرامش که ۶۰ میلیون دنبال‌کننده دارد، به این مواضع واکنش نشان داده و نوشته بود: «زندگی هیچکس مهمتر از زندگی دیگری نیست».

طبق گزارش این رسانه عبری، دفتر نتانیاهو با صدور یک بیانیه غیرجدی سعی کرد تا برای محدودکردن آسیب این اظهارات به کابینه گامی بردارد، اما موثر نبود. حتی «آمیچای الیاهو» یکی دیگر از وزیران حزب افراطی بن گویر، رژیم اسرائیل در کرانه باختری را شبیه به یک «زندان» توصیف کرد، در حالی که «به طرز ناشیانه‌ای مقایسه آن با نظام‌های آپارتاید را کم‌اهمیت جلوه داد».

نژادپرستی و بی‌کفایتی آشکار

هاآرتص در بخش دیگری از این گزارش نوشت: «نژادپرستی آشکار و بی کفایتی» به احزاب افراطی عضو در ائتلاف کابینه نتانیاهو محدود نمی‌شود. به عنوان مثال «عیدیت سیلمان»، وزیر حفاظت از محیط زیست و همکارش از حزب لیکود، قصد داشتند شهروندان عرب را در جلسه یکشنبه گذشته کابینه «تحقیر» کنند؛ سلیمان گفته است «من حتی یک شیکل (واحد پول اسرائیل) را به جامعه عرب که اتحادیه‌ها را اداره می‌کنند، نمی‌دهم».

این روزنامه عبری در گزارشش درباره اتفاقات عجیب در کابینه نتانیاهو افزود: یکی دیگر از رسوایی‌های کابینه نتانیاهو به اقدام «گالیت دیستل اتبریان» وزیر دیپلماسی عمومی بازمی‌گردد؛ جایی که او به دلیل مخالفت‌ها با طرح تغییرات قضایی پیشنهادی نخست‌وزیر کابینه، در مدت ۵ماه سومین رئیس دفتر خود را برکنار کرد!

رسوایی دیپلماتیک

در ادامه گزارش هاآرتص به اتفاقات لیبی به عنوان یک رسوایی دیپلماتیک پرداخته و نوشته شده است: پس از آن ماجرای دیدار ایلی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل با نجلا المنقوش، همتای لیبیایی خود اخیراً که در رم با هم دیدار کرده بودند، مجموعه رسوایی‌های دولت نتانیاهو تکمیل شد!

این روزنامه اشاره کرد که کوهن، به عنوان بالاترین مقام دیپلمات در تل‌آویو، «میزان پایین بودن درایت و قدرتش در ارزیابی موقعیت‌ها را به شیوه تکان دهنده‌ای نشان داد؛ امری که منجر به از دست دادن موقعیت المنقوش در لیبی شد. همانطور که گفته می‌شود او مجبور شده به ترکیه فرار کند؛ در حالی که قاطعانه‌ترین رد علنی علیه پذیرش اسرائیل را در مدت طولانی در خاورمیانه به راه انداخت.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷اگوست) از ملاقات محرمانه کوهن و المنقوش در ایتالیا خبر دادند که در اولین گام با هدف گفت‌وگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شده است. پس از افشای این نشست توسط رسانه‌های صهیونیستی، تظاهرات زیادی در شهرهای لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند؛ وزیرخارجه این کشور نیز در میانه مخالفت‌های دولتی و ملی از جایگاه خود برکنار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس