کد خبر 1255428
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
مومن مقتدر چه ویژگی‌هایی دارد؟

حجت الاسلام عبدالحمید فاطمی تبار کارشناس مذهبی گفت:حضرت امام محمّد باقر (ع) در روایتی ارزشمند به بخشی از ویژگی‌های شیعیان مقتدر اشاره فرموده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام عبدالحمید فاطمی تبار کارشناس مذهبی به تبیین ویژگی‌های شیعه‌ی مقتدر از منظر امام باقر (ع) پرداخت و گفت: بدون تردید کسانی که می‌خواهند جزو شیعیان و ارادتمندان واقعی اهل‌بیت علیهم السلام قرار بگیرند، باید در حد توان خود را در اخلاق و رفتار شبیه اهل‌بیت علیهم‌السلام کنند و در این مسیر با صداقت و قاطعیت قدم بردارند و از آنچه که آنان را از این مسیر دور می‌کند از جمله توجه کردن به هیاهو و خبر پراکنی‌های دشمنان، که روح استقامت و استحکام درونی را از آنان سلب می‌کند برحذر باشند.

وی با اشاره به روایتی از امام محمدباقر (ع) ادامه داد: حضرت امام محمّد باقر علیه السلام در روایتی ارزشمند به بخشی از ویژگی‌های شیعه مقتدر اشاره فرموده است: «إِنَّهُمْ حُصُونٌ حَصِینَةٌ لَیْسُوا بالمَذِیعِ البَذِرِ وَلَا بِالجُفَاتِ المُرَاعِیْنَ رُهْبَانٌ بِالْلَیلِ اسُدٌ بِالْنَهارِ؛ آنها دژهای محکم و سینه‌های امانتدار و صاحبان عقل‌های وزین و متین هستند، شایعه پراکنی نمی‌کنند و اسرار را فاش نمی‌کنند و آدم‌های خشک و خشن و ریاکار هم نیستند، راهبان شب و شب زنده داران و شیران روزند.»

حجت الاسلام فاطمی تبار با تکیه بر این روایت شریف به برخی از ویژگی‌های شیعیان راستین اشاره کرده و ادامه داد: بودن مانند دژهای نفوذناپذیر در برابر جنگ رسانه‌ای یکی از ویژگی‌های شیعیان مقتدر است. امام باقر علیه السلام یکی از نشانه‌های شیعه واقعی را استحکام و نفوذ ناپذیری می‌داند. نباید فراموش کرد که دشمنان برای به دام انداختن نسل شیعیان، از طریق عملیات روانی و دستگاه‌های تبلیغاتی خود، وارد عمل می‌شوند تا از این طریق بتوانند بر جامعه اسلامی سلطه پیدا کنند.

وی اظهار داشت: از این جهت جریان تفکر شیعی باید مراقب جنگ رسانه‌ای جبهه‌ی استکبار باشد تا از فریب آنان در امان بماند. از این جهت باید آحاد ملت و مسئولین نسبت به تحرکات خبیثانه دشمن، هوشیار بوده و مانند دژهای پولادین و نفوذ ناپذیر در مقابل توطئه‌های آنان قرار گیرند. خداوند متعال نیز در قرآن کریم، حرکت مجاهدانه در راه خود را، به بنایی آهنین و مستحکم توصیف می‌کند: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص؛ خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند گویی بنایی آهنین‌اند!».

حجت الاسلام فاطمی تبار رازداری و جلوگیری از ورود نفوذی‌ها را دومین ویژگی ذکر کرد و افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های شیعیان راستین در نگاه امام باقر عیه‌السلام، رازداری و عدم افشای اسرار در نزد نامحرمان و افراد نفوذی است. جامعه اسلامی متشکل از یک جبهه‌ی واحد و یک تیم تشکیلاتیِ مؤمن و انقلابی است ولی ممکن است کسانی پیدا شوند که بخواهند با تظاهر و فریبکاری بین این جبهه ورود کنند، در حالی که لیاقت آن جمع را ندارند، بلکه به دنبال منافع شخصی خود هستند.

وی ادامه داد: قرآن کریم به اهل ایمان این هوشیاری را می‌دهد که متوجه این جریان نفوذ باشید و راز خود را به افرادی که بغض شما را در دل دارند بازگو نکنید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هرگونه شرّ و فسادی در باره شما، کوتاهی نمی‌کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‌های) دشمنی از دهان (و کلام) شأن آشکار شده و آنچه در دل‌هایشان پنهان می‌دارند، از آن مهمتر است.»

حجت الاسلام فاطمی تبار ادامه داد: این شیاطینی که محرمانه با آن‌ها ارتباط پیدا می‌کنند: «وَ إِذا خَلَوْا إِلی شَیاطِینِهِم ْ» و احیاناً در کارها با آن‌ها شور و مذاکره می‌کنند، این‌ها کسانی هستند که: «لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً؛ هر آزار و تحریمی بتوانند درباره شما اعمال می‌کنند و از این کار باکی ندارند.» «وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ؛ دوست دارند شما در مضیقه و سختی بیفتید، همیشه درگیر بلا و مصیبت باشید، از حوادث ناگواری که بر سر شما فرود می‌آید خیلی خوشحال می‌شوند.» «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ؛ حتی در میان گفتارشان هم اثرات این دشمنی را می‌بینید، یعنی حتی نمی‌توانند دشمنی‌شان را در مقام صحبت‌کردن هم مخفی کنند.» «وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ آن‌چه را که در دل دارند بیشتر از آن است که اظهار می‌کنند.» پس مواظب باشید این دشمن نه شما را فریب بدهد و نه از دشمن رودست بخورید و به امید اینکه دشمن بخواهد برای شما رفع گشایش بکند نایستید. البته در این مسیر نباید از دشمن وحشت کرد چرا که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند: «إِن تَمسَسکُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَإِن تُصِبکُم سَیِّئَةٌ یَفرَحوا بِها وَإِن تَصبِروا وَتَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت می‌کند؛ و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال می‌شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه‌های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمی‌رساند.»

وی پرهیز از نشر اکاذیب و پخش شایعات تاکتیک نفوذی‌ها را سومین ویژگی برشمرد و گفت: سومین نشانه شیعه مورد اعتماد در کلام امام باقر علیه السلام، پرهیز از انتشار اخبار کذب و خلاف واقع است؛ چرا که دروغ گویی و شایعه‌پراکنی یکی از نشانه‌های مشترک بین منافقین و جبهه‌ی استکبار است تا از این طریق به فساد و اختلاف و تفرقه در جامعه‌ی اسلامی دامن بزنند. قرآن کریم «مرجفون»، یعنی کسانی را که در جامعه با موضع‌گیری‌های خود شایعه‌پراکنی، تشنج‌آفرینی، اضطراب و ترس ایجاد می‌کنند را با لحنی تند توبیخ و تهدید می‌کند: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَالمُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها إِلّا قَلیلًا؛ اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند!». از این جهت می‌توان گفت که یکی از رسالت‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، باید اهتمام ورزیدن در انتشار اخبار مورد وثوق باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس