کد خبر 23098
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱

امام باقر عليه السلام مي‌فرمايد: بر مردم زمانى مى‏آيد که امامشان از منظر آنان غايب مى‏شود. خوشا به حال آنان ‏که در آن زمان در امر [ولايت] ما اهل‌بيت ثابت‏قدم و استوار بمانند!

گروه فرهنگي مشرق - امامان معصوم عليهم‏السلام به جهت اهميت مسئله مهدويت و غيبت دوازدهمين حجت الهى، در فرصت‌هاى مناسب از عصر ظهور سخن گفته و شيعيان را با نشانه‏ها، علائم و ويژگي‌هاى دولت کريمه حضرت قائم عليه‏السلام آشنا ساخته‏اند.

اين آگاهي‌ها و اطلاع‏رسانى آن ستارگان هدايت موجب شده است که اهل ايمان و منتظران حکومت عدل حضرت مهدى عليه‏السلام بيش از پيش اميدوار و دلبسته آن عصر گشته، نسل‌هاى بعدى را نيز با اين فرهنگ مأنوس کنند.

امام باقر عليه السلام مي‌فرمايد: بر مردم زمانى مى‏آيد که امامشان از منظر آنان غايب مى‏شود. خوشا به حال آنان ‏که در آن زمان در امر [ولايت] ما اهل‌بيت ثابت‏قدم و استوار بمانند! کمترين پاداشى که به آنان مى‏رسد، اين است که خداى متعال خطابشان مى‏کند و مى‏فرمايد: بندگان من! شما به حجت پنهان من ايمان آورديد و غيب مرا تصديق کرديد. پس بر شما مژده باد که بهترين پاداش من در انتظارتان است.

دلدادگان فرهنگ انتظار با همه مشکلات و گرفتاري‌هايى که دشمنان برايشان فراهم مى‏آورند، هرگز اميد به رسيدن آن روز ديدنى و لذتبخش را از دست نمى‏دهند، بلکه شوق و عشقشان بيشتر مى‏شود و زير لب زمزمه مى‏کنند:

چه خوش باشد که بعد از انتظارى

به اميدى رسد اميدوارى

سخن از خصوصيات انقلاب جهانى آن يار سفر کرده، زمانى شيرين‏تر مى‏شود که امامان معصوم عليهم‏السلام ويژگي‌ها و نشانه‏هاى عصر ظهور حضرت قائم آل محمد صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله را برايمان توصيف کنند و بذر اميد و آرزوى استقرار دولت کريمه امام زمان عليه‏السلام را در دل‌هاى به انتظار نشسته‏مان شکوفا گردانند تا رايحه دل‏انگيز دوران ظهور در روح و جسم انسان‌هاىِ خسته از ظلم و ناعدالتى و فتنه و فساد، حياتى تازه ببخشد.

اگر آن نائب رحمان ز درم باز آيد

عمر بگذشته به پيرانه سرم باز آيد

دارم اميد خدايا که کنى تأخيرى

در اجل تا به سرم تاج سرم باز آيد

گر نثار قدم مهدى هادى نکنم

گوهر جان به چه کار دگرم باز آيد

آن ‏که فرق سر من خاک کف پاى وى است

پادشاهى کنم ار او به سرم باز آيد

کوس نو دولتى از بام سعادت بزنم

گر ببينم که شه دين ز درم باز آيد

مى‏روم در طلبش کوى به کو دشت به دشت

شخصم ار باز نيايد خبرم باز آيد

«فيض» نوميد مشو در غم هجران و منال

شايد ار بشنود آه سحرم، باز آيد

منتظران مژده باد

امام باقر عليه‏السلام در گفتارى اميدآفرين و نشاط ‏بخش به منتظران حقيقى آن حضرت مژده مى‏دهد که «يَأْتِى عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَغِيبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَياطُوبى لِلثّابِتِينَ عَلى اَمْرِنا فِى ذلِکَ الزَّمانِ اِنَّ اَدْنى ما يَکُونُ لَهُمْ مِنَ الثّوابِ اَنْ يُنادِيَهُمُ الْبارِى‏ءُ عَزَّ وَ جَلَّ عِبادِى آمَنْتُمْ بِسِرّى وَ صَدَّقْتُمْ بِغَيْبى فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوابِ مِنّى(1) ؛ بر مردم زمانى مى‏آيد که امامشان از منظر آنان غايب مى‏شود. خوشا به حال آنان ‏که در آن زمان در امر [ولايت] ما اهل‌بيت ثابت‏قدم و استوار بمانند! کمترين پاداشى که به آنان مى‏رسد، اين است که خداى متعال خطابشان مى‏کند و مى‏فرمايد: بندگان من! شما به حجت پنهان من ايمان آورديد و غيب مرا تصديق کرديد. پس بر شما مژده باد که بهترين پاداش من در انتظارتان است.»

امام باقر عليه السلام فرمود: مطمئنا بدان! اگر من آن روزگاران را درک کنم، جانم را براى فداکارى در رکاب حضرت صاحب الامر عليه‏السلام تقديم مى‏دارم.

آن ‏گاه امام باقر عليه‏السلام ادامه داد: «خداوند متعال به خاطر ارج‏گذارى به چنين منتظران راستينى به آنان مى‏فرمايد: شما مردان و زنان، بندگان حقيقى من هستيد. رفتار نيک و شايسته‏تان را مى‏پذيرم و از کردار ناپسندتان عفو مى‏کنم و به خاطر شما ساير گنهکاران را مى‏آمرزم و بندگانم را به خاطر شما با باران رحمت خود سيراب و از آنان بلا را دفع مى‏کنم. اى عزيزترين بندگان من! اگر شما نبوديد، عذاب دردناک خود را به مردم نافرمان نازل مى‏کردم.»(2)

ياران وفادار
پيشواى پنجم عليه‏السلام در توصيف ياران حضرت مهدى عليه‏السلام که در زمان غيبت، خود را براى شرکت در قيام جهانى آن حضرت آماده مى‏کنند، به ابو خالد کابلى فرمود: «من به گروهى مى‏نگرم که در آستانه ظهور از طرف مشرق زمين به پا مى‏خيزند. آنان به دنبال طلب حق و ايجاد حکومت الهى تلاش مى‏کنند. بارها از متوليان حکومت اجراء حق را خواستار مى‏شوند، امّا با بى‏اعتنايى مسئولين مواجه مى‏شوند. وقتى که وضع را چنين ببينند، شمشيرهاى خود را به دوش مى‏نهند و با اقتدار و قاطعيت تمام در انجام خواسته‏شان اصرار مى‏ورزند تا اين که سردمداران حکومت نمى‏پذيرند و آن حق طلبانِ ثابت قدم، ناگزير به قيام و انقلاب مى‏گردند و کسى نمى‏تواند جلوگيرشان شود. اين حق‏جويان وقتى که حکومت را به دست گرفتند، آن را به غير از صاحب الامر عليه‏السلام به کس ديگرى نمى‏سپارند. کشته‏هاى اينها همه از شهيدان راه حق محسوب مى‏شوند.»

در اينجا امام باقر عليه‏السلام به ابو خالد کابلى جمله‏اى زيبا فرمود که مى‏تواند نصب العين همه منتظران لحظات ظهور باشد.

آن حضرت فرمود: «اَما اِنِّى لَوْ اَدْرَکْتُ ذلِکَ لاَءَسْتَبْقَيْتُ نَفْسى لِصاحِبِ هذَا الاْءَمْرِ(3) ؛ مطمئنا بدان! اگر من آن روزگاران را درک کنم، جانم را براى فداکارى در رکاب حضرت صاحب الامر عليه‏السلام تقديم مى‏دارم.»

امام در مورد ياران امام زمان عليه السلام فرمود: به خدا سوگند! 313 نفر ياران مهدى عليه‏السلام مى‏آيند که پنجاه نفر از آنان زن مى‏باشند و بدون هيچ‏گونه وعده قبلى در شهر مکه گرد هم جمع مى‏شوند.

امام پنجم عليه‏السلام در مورد استقامت و استوارى ياران حضرت مهدى عليه‏السلام به آيه‏اى از قرآن استناد کرد و در تفسير آيه «فَاِذا جاءَ وَعْدُ اُوْلهُما بَعَثْنا عَلَيْکُمَ عِبادا لَنا اُولى بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ کانَ وَعْدا مَفْعُولاً»(4) ؛ «هنگامى که نخستين وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پيکارجوىِ خود را بر ضد شما برمى‏انگيزيم [تا شما را سخت درهم کوبند و براى به دست آوردن مجرمان] خانه‏ها را جستجو مى‏کنند و اين وعده‏اى است قطعى.» فرمود: «اين بندگان پيکارجو و مقاوم که به طرفدارى از حق به پا مى‏خيزند، همان حضرت قائم و ياران وفادار او هستند.»(5)

------------------

1.کمال الدين، ج 1، ص 330.

2.همان.

3.غيبت نعمانى، ص 273.

4.اسراء / 5.

5.تفسير عياشى، ج 2، ص 281.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس