کد خبر 1412258
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

رابرت رایت از نویسندگان برخی نشریات آمریکایی همچون نیویورکر، آتلانتیک و فارن‌پالیسی در یادداشتی، تبعات ترور دوریا دورگین، دختر الکساندر دورگین متفکر روس، بر نبرد اوکراین را مورد بررسی قرار داده است. به نظر او «این ترور می‌تواند منجر به تشدید جنگ شود، زیرا تشنگی برای انتقام را برانگیخته است».

 به نظر رایت، باور روسیه به مسئولیت اوکراین در این ترور، می‌تواند پاسخی پایدارتر از یک عملیات انتقام‌جویانه داشته باشد. استفاده پوتین از روایت مسئولیت کی‌یف در این ترور می‌تواند توانایی روسیه در بسیج عمومی و سربازگیری از مردم این کشور را افزایش دهد.

 نکته دیگر اینکه مقامات روسی معتقدند عامل ترور به استونی گریخته است. اگر آن‌ها خواستار تحویل این متهم از سوی استونی شوند و دولت استونی از چنین کاری امتناع کند، ممکن است آتش جنگ اوکراین به کشورهای عضو ناتو نیز تسری یابد.

 نویسنده تذکر می‌دهد که هر چه جنگ طولانی‌تر شود، علاوه بر اینکه روسیه دچار تلفات خواهد شد، کشورهای اروپایی و اوکراین نیز آسیب خواهند دید. و هر روز ممکن است یک کارت وحشتناک دیگر مانند ترور دوریا دورگین، رو شود.

 به همین دلیل، رایت به سرزنش آمریکا می‌پردازد که چرا حاضر به مذاکره با روسیه درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو نشده است. رایت به نقل از توماس شلینگ، نظریه‌پرداز نظریه بازی‌ها بیان می‌کند که جنگ یک بازی با حاصل جمع صفر است و اجتناب از هر جنگی می‌تواند یک نتیجه بُرد-بُرد باشد.

 به نظر او همان‌گونه که آمریکا در دوران جنگ سرد از «نبرد هسته‌ای» به عنوان بازی باخت-باخت، پرهیز کرد، اکنون نیز باید چنین کند. زیرا علاوه بر تهدید وقوع «جنگ هسته‌ای»، رفع تهدیداتی مانند تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری‌ها و رقابت‌های تسلیحاتی نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

 تأثیر یک ترور بر جنگ اوکراین

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 8
    خیلی دلم میخواد جنگ با این کشورهای ناتو شروع بشه و وزن کشی اینکه کدام کنار آمریکا می‌نامند مشخص بشه. چون هر کشوری که در این سازمان تروریستی باقی بمونه حتما با خاک یکسان خواهد شد
    • دماوند IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      11 18
      عزیزم هیچ وقت دلت جنگ نخواد به جاش ارزوی صلح در کل جهان داشته باش چون در هر کشوری که جنگ بشه این مردم عادی هستند که خسارت می‌بینند و از بین می‌روند نه سیاست مدارها التماس تفکر.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      16 3
      اينارو تنهايی تحليل کردي يا کمک گرفتی، تحليلای آبکی
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      4 2
      دماوند جان التماس تفکر بیشتر برای امثال شما که فکر می‌کنی که فکر می‌کنی!!!! که میشه در این جنگل به نام جهان متمدن آرزوی صلح کرد که همه آرزومندها رفتن اون دنیا...
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      هر چی سر شان بیاد حقشان است اروپای مغرور و از خود راضی!.وقتی دستشان زیر ساتور انرژی روسیه است چرا اینقدر رجز می خوانند آمریکا هم که آنها را به چیزش هم حساب نمی کنه و بموقع ذبح شان می کند . با این شرایط (تلاش برای آوردن اکراین به ناتو و جنگ)و این تصمیها (تحریم روسیه ای که به آن محتاجند )و ادوستان (آمریکا بی رحم و دوشنده) و نفهمی خودشان و خود بزرگ بینی اشان باید بروند و بمیرند.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    11 2
    کاخ سفیددوست داره جنگ اتیش بیشتری بگیره ولی روسیه فرسایشی ادامه میده که همینم بهتره وبه صلح وکمبودخسارت وکمترقربانی شدن اوکراین نزدیکتره
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 4
    تا الان روسيه مگه نميجنگيده و حمله نکرده بوده به اوکراين؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 9
    باید دوگین و امثال دوگین تسویه بشن
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 3
    فکردوگینیسم که تفکرموعودگرایی شیعه ومکتب شهیدسلیمانی رادرجهان به ویزه روسیه کانالیزه درسطح حتی حاکمیتی کرده روزبروزبیشترتوسعه میگیره وچون مقاومتی ومنطقیه وضداپارتایدوتبعیض پیشگیه باتحمیل جنگ تبلیغ ووحدت افرینی بیشتری حول اصل پیدامیکنه
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      5 6
      کاملا مشخصه با مترجم گوگل اینارو ترجمه کردی.وگرنه کدوم ایرانی اینجوری جمله بندی میکنه.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      5 3
      من گردخاک کف پای شما هستم عزیزم توجه به تحلیل لطفابفرمایین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس