کد خبر 1119343
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر منتشر کرد:  مروا راشد و عزیز الیعقوبی در گزارشی مشترک برای خبرگزاری رویترز درباره سخنرانی اخیر عبدالرحمن السدیس، امام‌جمعه سرشناس مسجد الحرام، می‌نویسند: وقتی یکی از سرشناس ‌ترین روحانیون عربستان سعودی به مسلمین توصیه کرد که از "احساسات تند و غضب ‌آلود" علیه یهودیان پرهیز کنند، سخنان او نشانه تغییر لحن در کسی بود که پیش‎‌تر به هنگام حرف زدن درباره وضعیت فلسطینی‌ها اشک می‌ریخت.

السدیس کسی است که قبلا برای پیروزی فلسطینیان بر یهودیان که او "اشغالگر و متجاوز" خوانده بود، به حالت گریان دعا می‌کرد؛ اما در نمازجمعه ۵سپتامبر به نمازگزارانی که پای منبر او نشسته بودند، از مهربانی حضرت محمد با همسایگان یهودی خود مثال آورد و این بحث را پیش کشید که احتمالا پیامبر اسلام بهترین راه برای مسلمان کردن یهودیان را "خوب رفتار کردن" با آنها می‌دانسته است.

البته، کسی منتظر نیست که عربستان سعودی در آینده نزدیک بخواهد دنباله ‌روی امارات و بحرین شود؛ اما اظهارات عبدالرحمن السدیس که از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان، منصوب شده و بازتاب‌دهنده مواضع دربار سعودی است، می‌تواند نشانه مهمی از تغییر علنی مواضع عربستان در برابر رابطه با اسراییل باشد؛ رویکردی که در نیم‌قرن گذشته "بسیار حساس و غیرقابل تصور" می‌نمود.

مارک اون جونز، محقق موسسه مطالعات اسلامی و دنیای عرب در دانشگاه اگزتر بریتانیا، به رویترز گفته: "عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با اسراییل می‌تواند به عربستان این شانس را دهد که واکنش افکار عمومی به این تحولات را بسنجد. چون برقراری رسمی رابطه میان عربستان و اسراییل چالش بسیار بزرگی برای دربار آل‌سعود است که کلیددار کعبه و در کانون توجه جهان اسلام قرار دارد.

اظهارات یک امام‌جمعه بانفوذ در حقیقت تلنگری به اذهان عمومی و گامی است برای محک زدن افکار عمومی و بررسی واکنش جامعه عربستان به عادی‌سازی روابط با اسراییل.

نباید از کنار توصیه عبدالرحمن السدیس به پرهیز از احساسات تند علیه یهودیان به راحتی گذشت، آن هم در حالی که طی سالیان گذشته او ده‌ها بار به هنگام دعا کردن و نام بردن از مسجد الاقصی اشک ریخته بود.

خطبه‌های نمازجمعه پنجم سپتامبر مسجدالحرام واکنش‌های متفاوتی برانگیخته است. درحالیکه بعضی با دفاع از السدیس گفته‌اند او فقط به آموزه‌های اسلام اشاره کرده است، اما عربستانی‌ هایی که عمدتا خارج از این کشور هستند و منتقد حکومت، در شبکه‌های اجتماعی این خطبه را "خطبه برقراری رابطه با اسراییل" خوانده‌اند.

علی سلیمان، یکی از چند عربستانی که در یکی از مراکز خرید ریاض با رویترز تی‌وی مصاحبه کرده، به این خبرگزاری گفته: "این مساله‌ای است که هضم آن راحت نیست... اسراییل یک کشور متجاوز است و فلسطین را اشغال کرده و فلسطینیان را از خانه‌هایشان بیرون رانده".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • jafar IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    27 1
    سلام ، پیوند قبلا" انجام شده ، میو ه اون هم بن سلمانه
  • LB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    39 0
    ما خوابیم وگرنه بیست سی ساله این کشورها رابطه دارند. شرکت امنیتی اسراییلی مدیریت امنیتی حج را بر عهده دارد. قطر سالیان سال است پرواز مستقیم به تل آویو دارد. ما محاصره شده ایم. فقط مانده عراق و سوریه و افغانستان و پاکستان
  • رحمن IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    تردید نیست نظام عربستان با اسرائیل همکاری دارند حتی در بمباران یمن.ارتباط امارات و اسرائیل با دستور عربستان بوده.کما اینکه دولت بحرین هم با دستور عربستان چراغ سبز به اسرائیل نشان داده اند
  • هانیه IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    همهء انسانهای آفریده شده باید در صلح و آرامش زندگی کنند دنیا دوروزه ارزش جنگ و خونریزی نداره بیدار بشیم از خواب غفلت
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    نگاهی به فرازهای تاریخی نشان می دهد که آنطورها هم که شما می گویید نیست واصلا اشغالی در کارنبوده فقط آن زمان حق تشکیل دولت به یهودیانی که در آن منطقه زندگی می کردند توسط انگلیسی ها داده شده ومشبه آن به اعرب هم داده شد ولی خودشان شاید بدلیل اختلافات داخلی دولت تشکیل ندادند وبا تشکیل دولت توسط یهودیان هم مخالف بودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس