صدیف بدری

یک نماینده مجلس اخیرا تأکید کرده است که قانون کالابرگ به خوبی اجرا نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتظار مردم از رئیسی برای "میراث روحانی"

انتظار مردم از رئیسی برای "میراث روحانی"/ جهاد تبیین تک‌نفره در مهمترین سنگر اجرایی نظام

صولت مرتضوی، وزیر کار دولت سیزدهم، دوشنبه شب گذشته طی سخنانی در کارگروه اقتصادی استان کرمان به مشکلات دولت سابق اشاره کرده و گفته است: کاهش صادرات نفت، عدم برگشت منابع، بلوکه کردن منابع کشور در برخی از کشورها و سیاست خارجه غیر فعال سبب شد که در دهه ۹۰ دچار مشکلات جدی شدیم و در نهایت این مشکلات باعث ایجاد تورم در کشور شد.

به گزارش ایرنا، وی افزوده است: در دهه ۹۰ مازاد برداشت دستگاه‌های اجرایی از منابع نزد مردم و استقراض از بانک مرکزی دشواری‌های ایجاد کرد و در همین راستا مطالبات صندوق‌های تامین اجتماعی و ناترازی آنها آزار دهنده بود.

مرتضوی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم بدون تکلف اقتصاد کشور را در ریل واقعی قرار داد، تأکید می‌کند: در دهه ۹۰ ناترازی صندوق‌های بازنشستگی به جایی رسیده بود که تقریبا بالغ بر۶۰۰ همت مطالبات معوق داشتند.[1]

*دولت آقای روحانی ایرادات غیر قابل انکاری خاصّه در بحث اقتصادی داشت که خوانش تاریخ سیاسی و اقتصادی بدون این ایرادات اجحاف است.

تأثیر این ایرادات نیز غیر قابل انکار است و همه باید بدانیم که باید با "رأی خوب" در انتخابات‌ها تلاش کنیم تا افراد کارآمدتری در دولت روی کار بیایند که این ضعف‌های عمده را نداشته باشند ایضا بتوانند آنها را رفع کنند.

مع‌الوصف لازم به بیان است که از برخی مقامات دولت سیزدهم این انتظار است که 2 سال پس از اتمام دولت گذشته؛ کارنامه خود برای دستاوردهای جدید و قابل لمس را بیان کنند و همانطور که آقای رئیسی وعده داده بود؛ به دنبال انداختن تقصیرها بر گردن دولت گذشته نباشند. چه اینکه حتما دولت سیزدهم هم عملکردهای قابل توجهی در برخی حوزه‌ها از جمله دیپلماسی منطقه‌ای داشته که می‌تواند لنگرگاه خوبی برای دولت باشد.

اما باید این سؤال مشفقانه۱ را از آقای مرتضوی پرسید که اگر اینهمه مشکلات و ایرادات دولت روحانی منجر به ایجاد تورم شده پس چرا دولت فعلی وعده ساخت 1 میلیون مسکن در سال را داد و آیا مشخص نبود که با این تورم، نه دولت توان ساخت این حجم از مسکن را خواهد داشت و نه عموم مردم می‌توانند اقساط لازم برای ساخت این خانه‌ها را پرداخت کنند؟!

***

قانون کالابرگ خوب اجرا نمی‌شود

انتظار مردم از رئیسی برای "میراث روحانی"/ جهاد تبیین تک‌نفره در مهمترین سنگر اجرایی نظام

صدیف بدری، از نمایندگان مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه قانون کالابرگ خوب اجرا نمی‌شود، گفته است: وضعیت معیشتی مردم مخصوصا حقوق بگیران که کارمندان، کارگران و معلمان و غیره در آن هستند، مناسب نیست.

او همچنین تصریح می‌کند: در حال حاضر قیمت چای در چند هفته اخیر چند برابر شده است. این‌ها مسائلی است که وجود دارد اما متاسفانه برخی از مسئولین فقط حرف می‌زنند.[2]

*مشرق پیش از این در گزارشی پیرامون اجرای قانون کالابرگ مجلس توسط دولت تصریح کرده بود که این قانون به درستی اجرا نمی‌شود و قیمت پایه کالاهای موجود در طرح کالابرگ که قرار بوده بر اساس شهریور 1400 باشد؛ بر مبنای اردیبهشت 1401 لحاظ شده است.[3]

فلذا طبیعیست که این اجرای ناقص نه تنها مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت بلکه تأثیری هم که مجلس از بابت تصویب این قانون در معیشت مردم دنبال می‌کرد را به همراه نخواهد داشت.

لازم به تأکید است که علت اصلی گرانی فعلی در بازار ایران؛ نبود نظارت کارای دولتی بر بازار و سپردن معیشت مردم به "نمایش عرضه و تقاضا" است.

***

از "تنگه احد نظام" چه می‌دانیم؟

جهاد تبیین تک‌نفره در مهمترین سنگر اجرایی نظام

انتظار مردم از رئیسی برای "میراث روحانی"/ جهاد تبیین تک‌نفره در مهمترین سنگر اجرایی نظام

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان طی سخنانی در نشست با فرمانداران شهرستان های شرقی این استان تأکید کرده است: القای لفظ محرومیت به استان نادرست است چرا که این منطقه ثروت فراوان و ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد که به تنهایی می تواند توسعه اقتصادی را رقم بزند.

به گزارش ایرنا، وی همچنین خطاب به فرمانداران گفته است: به مدیرانی که کم کاری می‌کنند تذکر داده شود و در صورت ادامه کم کاری بلافاصله آنان را برکنار کنید.[4]

*استاندار سیستان و بلوچستان، پیش از این نیز بر همین معنا تأکید و تصریح کرده بود که این استان یک منطقه برخوردار و دارای ظرفیت‌های فراوان است.

دقت شود که این معنای مورد تأکید آقای کرمی یک معنای دقیق و از مصادیق "جهاد تبیین" است زیرا سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مهم و پیشرفته ایران اسلامی است که البته شاهد خدمات عمرانی و آبادنی‌های وسیعی از سوی نظام نیز بوده است.

وضعیت امروز استان و توانمندی‌های مردمی و مدیریتی این استان پهناور نیز همگی گویای آنست که سیستان و بلوچستان بر مسیر پیشرفت قرار دارد و مشکلاتش نیز همانند همه‌ی دیگران استان‌های کشور است. نه بیشتر و نه کمتر!

در مسئله محرومیت باید پذیرفت که این واژه به لقلقه زبانی یک عده کم‌دانِ کم‌اطلاع تبدیل شده که هیچ چیز از سیستان و بلوچستان و سبک زندگی مردمان اصیل و شریف آن نمی‌دانند و با دیدن کپر یا طوفان شن یا نور شدید آفتاب بلافاصله از عبارت "محرومیت" استفاده می‌کنند!

گفتنیست، رهبر معظم انقلاب اسلامی از استان سیستان و بلوچستان بعنوان "تنگه احد نظام اسلامی" یاد کرده‌اند.

***

1_ https://irna.ir/xjNfPL

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1389882

3_ mshrgh.ir/1501571

4_https://irna.ir/xjNgkJ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • م IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    10 4
    واقعا باعث تأسف است که هر دولتی قبلی را مقصر می‌داند و پاسخگو نیست و احتمال قوی دولت بعدی هم این دولت را ویرانگر میداند
    • علوی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      2 0
      وحیدی ضعیف ترین وزیر کشور
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    5 3
    اینا چرا اینقدر متفکر هستن
  • ارار IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    8 3
    همه‌دولت‌ریسی‌اندازه‌کفش‌ظریف‌اعتبار‌ندارد‌
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      2 3
      ظریف بی ارزه از تمام اختیاراتش استفاده کرد در تسلیم کامل هسته ای و فضایی راضی به این حد اختیار هم نبود مانده بود تسلیم موشکی و تسلیم به اسراییل
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      3 3
      لطفا چرت پرت کمتر بگو ظریف بی خاصیت ترین ادم روی زمین خاصیت پشه بیشتر ظریف ظریف غیر نوکری برای اربابش اعتبار ی نداشت ضعیف ترین وزیرخارجه ایران فقط نوکرحلقه بگوش خوبی برای ارباب بود
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      2 2
      ظریف به اندازه بند کفش منم ارزش نداره
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    13 3
    بی کفایتی دولت سیزدهم در اقتصاد و مسکن و خودرو و....بر خاص و عام ثابت شده
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    10 3
    خود دولت هم نمیدونه طرح کالا برگ الکترونیک چی هست هر روز یه چیزی میگن
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    12 2
    چرا دولت فعلی وعده ساخت 1 میلیون مسکن در سال را داد
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      داد که رای بیاره
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      من زمان دولت روحانی ثبت نام کردم پارسال هم ۴۰ میلیون ریختم تازه به من گفتن رد درخواست شدی صبر کن شاید تو دهات بهت زمین بدهیم منو از جوبشور میخوان بفرستن روستای قنوات میگم والا من تو این شهر بدنیا اومدم پدرانم تو این شهر بدنیا اومدن میگن زمین تو شهر نداریم میگم بابا از قم تا اصفهان زمین بایره میگن مرغ یه پا داره باید بری دهات دهاتی ها بیان شهر
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    8 3
    جناب صولتی فرافکنی تا کی با همون دست فرمون روحانی رفته بودین الان اینهمه زیر خط فقر و فشار اقتصادی نداشتیم
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      0 0
      با همون دست فرمون روحانی پیش رفته بودند الان نان خالی هم نداشتیم بخوریم.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 1
    صنایع نفت تولید که دارند حقوقا کمشون چهل یا پنجاه ملیونه ولی صنایع دیگر چون تولید کم حجم دارند حقوقا بسیار پایین است این درست نیست حقوق صنایع نفت بی عدالتی است ، حقوق شرکت های دولتی نفتی را درست کنید ظلم صنعت نفت را متوقف کنید نه نرم افزاری استفاده می کنند نه نوآوری و نه ابتکاری ، صنعت نفت دولتی را شفاف کنید ، وزارت نفت را شفاف کنید. می گویند مدیران سفارشی، نه با این مدل کار بدون همت علمی و صرف مصرف گرایی کالای بیگانه ، سفارشی می شوند . سفارش کالای اروپایی و امریکایی از نماز شب برایشان لذیذ تر می شود.کلای غربی یعنی گلوله تو شکم سربازامون
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 1
    صنایع نفت تولید که دارند حقوقا کمشون چهل یا پنجاه ملیونه ولی صنایع دیگر چون تولید کم حجم دارند حقوقا بسیار پایین است این درست نیست حقوق صنایع نفت بی عدالتی است ، حقوق شرکت های دولتی نفتی را درست کنید ظلم صنعت نفت را متوقف کنید نه نرم افزاری استفاده می کنند نه نوآوری و نه ابتکاری ، صنعت نفت دولتی را شفاف کنید ، وزارت نفت را شفاف کنید. می گویند مدیران سفارشی، نه با این مدل کار بدون همت علمی و صرف مصرف گرایی کالای بیگانه ، سفارشی می شوند . سفارش کالای اروپایی و امریکایی از نماز شب برایشان لذیذ تر می شود. صنعت نفت بعد از چهل سال شده سفارش خانه کالاهای خارجی برای نفت
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 1
    چرا دولت قبل کاهش صادرات داشت
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      برواز وزیر نفت شیخ حسن بپرس
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 1
    نظام توزیع کالاهای اساسی اصلا مناسب نیست .
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      0 0
      با همان دست فرمان روحانی رفته بودند هنوز روزی بیشتر از صد تا کرونا تلفات می گرفت، آمار تلفات گرما بیشتر از اروپا بود و بنزین هم بدون اطلاع حسن روحانی تا کجا رفته بود.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 0
    چرا باید قیمت چای در چند هفته چند برابر شود؟
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    همه آنانی که سفارت عربستان را آتش زدند و اکنون در دولت دستشان بند شده و برای ظریف گانده درست کردند
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    توزیع نابرابر قدرت، تراز نابرابر فناوری و خام فروشی، نبود اشتغال های مولد، تراز نابرابر صادرات و واردات که نتیجه اش می شود توزیع نابرابر ثروت دلیل اصلی تورم است .کی این داستان کی بود کی بود من نبودم تموم میشه؟؟!!!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    به نظرمن هر چه بیشتر از همدبگر بدگویی کنید مردم میفهمند که از نقوا ایمان عمت صالح خبری نیست عمل.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس