مستاجران در گرداب بالا و پایین قیمت اجاره+ جدول

همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که این روزها قیمت‌گذاری مسکن و اجاره‌بها در کانال‌هایی خارج از حاکمیت و عقلانیت اقتصادی صورت می‌گیرد. علت این مسئله نبود نظارت بر بازار و قیمت‌هاست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حکم شرعی حسن روحانی برای مجلس انقلابی یازدهم!

حکم شرعی حسن روحانی برای مجلس یازدهم! / مشوّق‌های قانون کالابرگ اجرا نشده است

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق کشورمان به تازگی در اظهاراتی پیرامون انتخابات امسال گفته است: امید اینست که انتخابات مجلس آینده بتواند فرصتی برای کاستن از شکاف بین مردم و حاکمیت باشد نه آنکه خدای‌ناکرده شکاف‌ها بیشتر شود؛ مجلسی تشکیل شود که منتخب و مورد حمایت اکثریت مردم ایران باشد. مجلسی که مجموع آراء نمایندگانش ۹/۱ میلیون رأی باشد نمی‌تواند ملت ۸۵ میلیونی را به صورت مناسب نمایندگی کند!

به گزارش جماران، او همچنین با اشاره به پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم تصریح می‌کند: در ماهی که گذشت، شاهد پدیده بی‌سابقه‌ای بودیم که به طور شتاب‌زده، قانونی برای انتخابات مجلس تصویب و به اجرا گذاشته شد که تقویم انتخابات مجلس را به نحو بی‌سابقه‌ای به جلو کشید و با ارائه یک فرصت زمانی کوتاه، امکان ثبت‌نام برای انتخاباتی که در اسفندماه قرار است برگزار شود بسته شد. مگر می‌شود زمان انتخابات را چند ماه جلو یا عقب کشید؟ زمان ثبت‌نام مهم است تا افراد فرصت فکر و مشورت برای نامزدی پیدا کنند. با این اقدام علامت مثبتی به مردم داده نشد. قرار بود برای رقابتی بودن این انتخابات کاری شود، برعکس فرصت را برای مشارکت مردم در انتخابات محدود کردند. در چهار سال گذشته، هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری، با سخت‌گیری در فرایند انتخابات و محدود شدن گزینه‌های انتخاب مردم، به جای آنکه مشارکت مردم روند صعودی داشته باشد، شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم که برای مصلحت نظام و کشور خطرناک است.

روحانی در ادامه نیز با کنایه به مجلس یازدهم اظهار می‌کند: تصمیم‌گیری برای ۸۵ میلیون ایرانی به چند نفری سپرده شده است که کل آرایشان به چند صد هزار نفر هم نمی‌رسد. آیا اینها شرعاً و عرفاً می‌توانند از طرف ۸۵ میلیون نفر تصمیم بگیرند؟ [1]

*رجال و رؤسای جمهوری که می‌بایست بر سرعت پیشرفت مردم ایران برای رسیدن به قله‌های بلند پیشرفت بیافزایند اما با تمام رمق خود تقلا می‌کنند که از این سرعت در همه عرصه‌ها بکاهند! اگر دولتی در دست دارند کم‌کاری می‌کنند و به نظرات نخبگان بی‌اعتنایند و اگر در مساند دولتی نیستند؛ با زبان خود به مقاتله علیه نظام و جمهوریت برمی‌خیزند.

آقای روحانی باید بدانند که نتیجه یک انتخابات قانونی با هر میزان رأیی لازم‌الاتباع است و کسی که می‌گوید فلان نماینده با فلان رأی نمی‌تواند از طرف مردم تصمیم بگیرد در حالت خوشبینانه هیچ گمان خوش امنیتی درباره او وجود ندارد. زیرا در همه کشورهای جهان، تهدید انتخابات و ریشخند کردن نتایج آن به معنی خیانت است.

سایر اظهارات روحانی هم از همین جنس است و آقای روحانی به جای آنکه درباره بدیهیات عقلانی سیاست با مردم حرف بزند و تأکید کند که انتخابات مادام که قانونی باشد پس مقدس است و باید در هر شرایطی در آن شرکت کرد اما ترجیح داده دنیا و آخرت خود را بصورت همزمان تقدیم سعید حجاریان و سایر چپ‌های تحریمی کند و از رمق انتخابات بکاهد!

بیان این نکته برای یادآوری به شخص آقای روحانی ضروریست که شرایط انتخابات سال 92 که در آن برگزیده شد را یکبار دیگر بازخوانی کند...

انتخاباتی که اصلاح‌طلبان به زعم خود نامزدی در آن نداشتند اما جرأت تحریم انتخابات را هم نداشتند و لذا بر رأی دادن به "نامزد نزدیک" تأکید کردند و شیخ حسن روحانی پیروز انتخابات شد. به سخن دیگر اینکه آقای روحانی امروز حاضر نیست از آن عقلانیت نیز صحبت کند و به مردم بگوید ولو حتی اگر یک نامزد مطلوب هم در انتخابات نیست اما باید شرکت کرد و به نامزد یا نامزدان نزدیک رأی داد.

درباره انتقادات روحانی از مجلس یازدهم البته لازم به اشاره است که صف تشکیل دادن ناکارآمدان و بی‌هنران علیه کارآمدان و باهنران چیز عجیبی نیست. لکن گزینه عقلانیت و "سنجش کارنامه" را کسی نمی‌تواند از مردم بگیرد و مردم قاضیان بهتری هستند برای سنجش عملکرد مجلسی که ده‌ها قانون برای بهبود معیشت آنها تصویب کرده است.

***

انتفاع سنگین "قیمت‌سازهای مسکن" از نبود نظارت دولتی

حکم شرعی حسن روحانی برای مجلس یازدهم! / مشوّق‌های قانون کالابرگ اجرا نشده است

مشرق گزارش داد: حسین میرزایی، مدیر سامانه اصناف کشور اخیرا در اظهاراتی گفته است:

"بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی 1 میلیون فعال بازار مسکن داریم که برخی از آنها قیمت‌سازی می‌کنند و در این میان مردم متضرر می‌شوند. "

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: همه مشاوران املاک ملزم هستند کارت شناسایی مشاوره املاک بگیرند و اطلاعات همه آنها نیز باید در سامانه نوین اصناف ثبت شود.[2]

*این سخنان مهم، شاهدی است دیگر بر اینکه علت وجود "گرانی بیقاعده" در بازار مسکن، غذا، دارو و... صرفا و فقط نبود نظارت دولتی است.

همه باید بدانند که گرانی بیقاعده از آنجا که در شرایط نبود نظارت شکل می‌گیرد لذا از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و بازار وقتی می‌بیند که حاکم مقتدری بر بلندای آن وجود ندارد؛ افراد سودپرست و طماع را بعنوان قیمت‌گذاران اصلی خود می‌پذیرد و آنها نیز به فکر انتفاع سنگین شخصی هستند.

راه مشخص این معضل هم همانطور که اشاره کردیم؛ صرفا و فقط ورود دولت به مقوله نظارت است.

در عین حال لازم به اشاره است که قوه محترم قضائیه نیز قانونا بعنوان مدعی‌العموم وظیفه دارد در شرایط بی‌نظارتی و بروز گرانی بیقاعده؛ وارد میدان شود و از معیشت مردم در مقابل گرانفروشان دفاع کند.

همچنین در قضایای مورد اشاره هرگز نباید مفتون کسانی شد که با اطلاعات سطحی از علم اقتصاد؛ ‌ زبان به ریشخند "قیمتگذاری دستوری" می‌گشایند و هرگونه دخالتی در بازار را مذموم می‌دانند!

صد البته نظام عرض و تقاضا یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت‌هاست لکن هیچ نظام عقلانی وجود ندارد که از مغز متفکر و حاکم برخوردار نباشد و دست تعیین‌کننده‌ای از جانب حکومت هم نیاز است که اجازه ندهد نظام عرضه و تقاضا از فرایندهای معقول خود خارج شود.

"گرانی بیقاعده" در اقتصاد و معیشت ایران تاکنون حرکات محیرالعقول فراوانی داشته که قیمت‌های نجومی مسکن و اجاره، تغییر روز به روز برخی قیمت‌ها و مثلا 545 بار تغییر قیمت لبنیات تنها در طول یک سال (سال 99) از جمله این حرکات است.

گناه اصلی این حرکات محیرالعقول البته بر ذمه کسانی است که نظارت دولت بر بازار را تقبیح کرده‌اند.

***

مشوّق‌های قانون کالابرگ اجرا نشده است!

حکم شرعی حسن روحانی برای مجلس یازدهم! / مشوّق‌های قانون کالابرگ اجرا نشده است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسامی در گفت‌وگو با ایلنا در اشاره به توزیع نامناسب کالاهای اساسی گفت: متاسفانه اکنون شرایطی در کشور به وجود آمده است که کالاهای اساسی با ارز ترجیحی وارد می‌شوند اما قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس ارز آزاد صورت می‌گیرد که این امر زمینه‌ساز مشکلات برای خانواده‌ها شده است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در قیمت و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها تاکید کرد: دولت باید یک فکر و ایده اساسی و مناسب برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک داشته باشد تا در نتیجه آن از فرآیند توزیع کالاهای اساسی اطمینان حاصل کنیم که کالای وارد شده به طور حتم در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصرح کرد: اینکه از سوی دولت اینگونه مطرح می‌شود که از طرح کالابرگ استقبال صورت نگرفته نشان‌دهنده آنست که این به دقت برنامه‌ریزی نشده و با در نظر گرفتن سازوکارهای مناسب و بر مبنای مشوق‌های مناسب اجرایی نشده است.[3]

*در سخنان این نماینده محترم مجلس 2 نکته مهم و اساسی برجسته است.

اول اینکه در بحث تخصیص ارز نیمایی و نظام توزیع و قیمتگذاری؛ جای خالی "نظارت دولتی" به شدت احساس می‌شود.

مقوله‌ای که همانطور که قادری هم تصریح دارد موجب گرانی بیقاعده و ایجاد رنج برای معیشت مردم شده است.

دقت شود که گرانی بروز یافته در این مقوله یک گرانی بیقاعده است و تابع نظام توزیع و تقاضا نیست!

و مسئله دوم هم اجرای ضعیف قانون کالابرگ است که یکی از گام‌های درخشان مجلس یازدهم برای حفاظت از معیشت مردم در مقابل هجوم گرانی بود.

در سخنان قادری به درستی به این نکته اشاره می‌شود که این طرح بر مبنای مشوق‌های مناسب در کانال‌های اجرایی قرار نگرفته زیرا در متن قانون تصریح شده است که کالاهای مشمول طرح کالابرگ بایستی بر اساس قیمت ارزان شهریور 1400 در اختیار مردم قرار گیرند اما در آیین‌نامه اجرایی این طرح شاهدیم که کالاها طبق نظر دولت بر اساس قیمت اردیبهشت 1401 عرضه شده‌اند!

اقدامی که طبعا با اقبال سرد مردم مواجه شده و عملا طرح کالابرگ را ناکام گذاشته است. [4]

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1605849

2_ mshrgh.ir/1522033

3_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1392149

4_mshrgh.ir/1501571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    12 2
    انتخابات ریاست جمهوری نیست که. برا هر صندلی تعداد زیادی رقابت می کنند شیخ عبا ایتالیایی. تازه بعد از تمام بی خردی هایتان باعث نا امیدی مردم هم هستید
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 2
      دو سال یاپی روزی ۷۰۰ نفر را بابی انگلیسی راهی دیار باقی کرد،طبقه با درآمد متوسط محو شد و ژنهای رانتخوار،قاچاقچی پدید آمد! ده میلیون نفری که رأی دادند واقعا از جان گذشته بودند!
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 2
      یکی نیست جلو سایت برترین ها رو بگیره داره خیلی زیر پوستی و حتی بعضا علنا مردم رو تحریک میکنه به شلوغی با متن هایی که کار میکنه
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 2
      هر چه سریعتر
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 14
      درود بر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران ✌💚💜💚💜💚💜 حامیان رئیسی پماد بزنند 😂😂😂
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 12
      روحانی خیلی بهتر از رئیسی بود
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      9 13
      رئیسی استعفا
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 12
      درود بر روحانی
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 12
      درود بر حسن روحانی
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 12
      درود بر روحانی رئیسی استعفا
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      12 4
      مردم درگیر فقرند؛ اینا به فکر رای‌اند
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 9
      نه صندوق نه آرا تحریم انتخابات!
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 10
      رای بی رای
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      11 3
      کارگر ذلت نمی‌پذیرد !
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      17 5
      گرانی ، تورم ، بلای جان مردم
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 6
      محاکمه روحانی و کابینه اش که اقتصاد مملکت را ته دره برد .
    • لنگی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 10
      پیر وپاتال های آلبانی نشین دوباره گوشی دستشون گرفتن خخخخخخخ
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      8 7
      هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردمو درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 9
      حسن فریدون قیمت ارز را 10 برابر کرد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 4
      روحانی بلای آسمانی بود که بر ملت ایران نازل شد.
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 4
      فقر ، فلاکت و بدبختی هنر روحانی و جهانگیری بود یا هنر آقای رئیسی و مخبر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 2
      همه آلبانی نشین هستند از نظر شما
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 2
      تمام ملت شدن آلبانی نشین
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 6
      رئیسی برای این مملکت چیکار کرده واقعا ؟ آیا دستمزد کارگران، بازنشستگان ،معلمان و... بیشتر شد ؟ آیا به کودکان‌کار رسیدگی شد ؟ آیا اقتصاد درست شد ؟
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 1
      فقر و فلاکت فساد!!!!!
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 6
      کلید بی‌کفایت نمی‌خوایم نمی‌خوایم
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 4
      روحانی که میگید بد بوده رئیسی چیکار کرده برای این مملکت ؟ چی دستاوردی داشته است ؟
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      11 3
      گرانی ها رو جمع کن رئیسی
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 4
      آقای رئیسی این چه وضع اقتصاد این مملکت است ؟
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 3
      گرانی امان مردم را بریده است
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 5
      از وعده های انتخاباتی رئیسی چه خبر ؟
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 3
      اگردولت فعلی توصیه موکد رهبری را برمهار تورم جدی نگیرد بزمین خواهد خورد وممکن است جریانات پشت سر او هم کنف شوند میدانم مشرق خوشش نمیاید ولی ازما گفتن بود
    • سعید IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 0
      اگر کسی یک کلام راست از اصلاحطلبان بنویسد جایزه دارد
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 0
      روحانی قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را بیش از 10 برابر افزایش داد و اقتصاد ایران را ویران کرد.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    13 1
    این مرتیکه الآن باید اعدام هم شده باشه داره اظهار نظر هم می‌کنه واقعا که
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 2
      باید اعدام بشه ؟
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      4 1
      خب چرا محاکمه نمیکنید ؟
  • TR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 3
    بهترین فرصت برای ساخت بمب اتم ایرانی،‌ طبق اسناد تاریخی و بررسی رفتار ملتها تنها ملت لایق بمب اتم، فقط ایران است.البته در عصر حاضر
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 2
      باید محاکمه شود
  • محمدایوب IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    7 4
    مثلی است که می گوید دزد نگرفته پادشاه است وقتی این شیخ گلاسکو حتی برای رساله دکتری که دزدی وشاکی خصوصی دارد ازتون پاسخ نمی خواهند محاکمه پیش کش باید طلبکار شود حالا اینها اصلاح طلبان از جمله روحانی که دم از مردم میزنند چرا مرد نیستند به میان مردم نمی آیند
  • حسين DE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    9 1
    اين يارو MI6 اگر در هر كشور ديگرى جزء ايران رئيس جمهور بود مطمئن باشيد تا به حال چندين بار بخاطر عملكرد خائنانه خودش و وزراى خائن و وطنفروشش نظير نيويوركى نه يكبار بلكه چندين بار آويزونش ميكردند ولى متاسفانه اين خائن وطنفروش هنوز داره راست راست ميگرده و ميچرخه و بلبل زبونى ميكنه ،ايران شده بهشت اراذل و اوباش خائن و وطنفروش.
  • عزیزایرانی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    12 11
    آقای روحانی برای یادآوری عرض میکنم انتخابات روزجمعه برگزارمی شود خواب نمونی بعد بگی خبرنداشتم....😂😂😂😂
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    8 13
    درود بر شیخ اعتدال
  • سید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 2
    ای کاش برای احیاء اقتصاد و فرهنگ کشور هم که شده باشد اصلاح طلبان تهوع آور با انتخابات قهر کرده باشند تا ملت کمتر شاهد حضور خود فروختگان و وطن فروشان و جاسوس پروران در قوای مقننه و مجریه باشد!!!
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 10
    این تنور خاموش و سرده دیگه امکان گرم کردنش نیست
  • سوخته IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    9 6
    مشرق به اسم این روحانی اکتفا کن و تصویر جهنمی این شیطان را نشان نده که حالمان خراب میشود
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    8 4
    به خاطر خرابکاری این مردک نفوذی بود که مردم رای ندادند
  • CA ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 8
    روحانی که با اون عملکرد بد رفت تو کمای سیاسی ولی شماها هم وقتشه دیگه کم کم جوابگوی عملکرد رییس هاتون باشید بالاخره بعد از دو سال با تورم ۶۰ درصدی و متوسط رشد ۲۰۰ درصدی مسکن در شهرهای بزرگ، نشون میده که لاف الکی میزدید
  • CA ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    7 8
    روحانی بدتر از شما شما جماعت دین معاش بدتر از روحانی دو روی یک سکه با منافع مختلف
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      7 7
      خود تو هم بدتر از این ها
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 6
      روحانی خوب بود دواتشه ها برای خودشون وهفت کس وکارشون نذاشتن برنامه های جهانی برجام ومعیشت روجلوببره
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    7 3
    روحانی میخواد شکاف بین مردم و حاکمیت رو پر کنه،تو اگه شکاف پر کن بودی ۸ سال تمام تو دفترت لم نمیدادی،صبح جمعه از اوضاع مملکت خبر دار نمیشدی ، وقیح پر رو
  • علی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 3
    برای شما که مردم و نظرات آنها مهم نیست مجلس و رییس جمهور با هر میزان رای قانونی است اما مقبولیت عامه ندارد
  • سامان IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 5
    محاکمه روحانی و کابینه اش که اقتصاد مملکت را ته دره برد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 4
    شیخ بنفش انگلیسی و مجلس عشق موگرینی مملکت را به قهقرا بردند و باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شدند.
  • سعید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 2
    روحانی و جهانگیری و آخوندی و زنگنه باید در پیشگاه تاریخ به ملت ایران پاسخگو باشند و اگر الان از اونها توضیح نخواهند باید در روز قیامت پاسخگوی ظلم و ستمی که در حق مردم ایران روا داشتن باشند.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 1
    این منافقان خوش خط و خال باید به زباله دانی بروند نه اینکه با الفاظ فریبکارانه سعی در تحریف و فریب کنند....
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 1
    اینکه عرضه و تقاضا بازار را مدیریت و تعیین قیمت کند برای یهود و غارتگران است.... ربطی به دین و اسلام و انسانیت ندارد. ...
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 2
    علت کم اثر بودن اقدامات دولتهای اصولگرا تولید دولت های موازی و مافیاهای ماندگار در دوره دولتهای غارتگر است..... تولید پول پرقدرت سیاسی با غارت منابع مردم باید برچیده شود نیاز به انقلابهای متعدد داریم....
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    اهرم مستکبرین برای استثمار مردم تسلط بر منابع پول زای خصوصی بدون نظارت است مثل بانک خصوصی، مدرسه خصوصی، بیمارستان خصوصی، فروشگاههای زنجیره ایی خصوصی، پلتفرم های خصوصی، و ..........
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 3
    آقای روحانی هرچه شما گند زده اید و دوستانتان جیبهایشان را با رانت و غیره پر کرده اند کافی است. راستی 65 قالی نفیس کاخ را بالاخره چه کسی دزدیده
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 2
    روحانی درست می گوید و منطق این است که چند نماینده که رایشان هم به ۱۰۰ هزار نفر نمی رسد و در اقلیت محض هستند حق ندارند و خدا را خوش نمی آید در موضوعاتی مثل حجاب و...رای سرنوشت ۸۵ میلیون نفر تصمیم گیری و از طرف مردم صحبت کنند
  • روحانی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 3
    احراز صلاحیت زمانی واقعی است که متعلق به ملت ایران باشد نه شورای نگهبان
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 1
    اقای روحانی ۸ سال کارکردن شما را دیدیم . خدا وکیلی چیکار کردی که حالا دم از مردم می زنی . تو مردم را له کردی خورد کردی . ساکت شو .
  • ایرانی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 1
    دولت اگر‌ میخواهد دستور امروز رهبر حکیم انقلاب عملی شود و زحمات داخلی و بین المللی اش هدر نرود باید با افزایش سرخود قیمتها توسط کارخانجات و تجار برخورد کند. برای این کار باید در روند نظارتی صمت و تعزیرات که تا کنون شکست خوردند تجدید نظر کند و الا با وجود ثبات چند ماهه دلار قطعا گرانی متوقف نمی شود. یاعلی
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 4
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    5 4
    فریدون رازودترمحاکمه کنید.
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 6
      انشالله به زودی
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 1
    به دروغ،. و هوچی‌گری در انتخابات سال 88، گفتند ، حق ميرحسين ضایع شده،. به بهانه همین دروغ،. سال 92 ، شیخ برجام،. رای آورد، 8 سال همه چیز معطل فریب برجام شد،. و در آخر،. دلار 3 تومانی شد 30 تومان و با 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 60 درصد و تعطیلی 5 هزار کارگاه بزرگ تولیدی کاراش را تحویل داد
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 2
    در باره این اقا خیلی باید بیشتر از ها نوشت سراسر عوامفریبی وگزافه گویست باید از کارکاتوریست های حرفه ای خواسته شود بند بند سخنان ایشان را به سخره بگیرند وو طنز پرداران در باره ان طنز بنویسند
  • مرتضوی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 1
    لطفا در صورت امکان عکس روحانی رو نذارید ،یه شیطنتی در چهره شون حس می شود که انسان را عصبی می کند
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 2
      بهتر از بلاهت چهره بعضیاس
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 0
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • عارف IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    6 1
    روحانی باید محاکمه میشد....نشد...که اینقدر پرو شدن
  • AS 7 IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 0
    ا شیخ حسن فریدون دارن باز تشریف میارن این دفعه امنیت کشور رو ضمیمه ی برجام 2 کنن !
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 1
    امپراطور بادها رو دیدیم ،امپراطور دریاها رو دیدیم خدایا نمردیم وامپراطور رو وپررویی رو هم دیدیم ،باگندهای پی درپی شما بود که ملت اونجور که بایدوشاید تو انتخابات مجلس شرکت نکردن بعد طلبکارانه وبا کمال پررویی میگی اینا نماینده مردم نیستن فقط اقای روحانی تو وکسانی که تو رو سر کار اوردندرو می سپارم به دستان قلم شده ی عباس بن علی( ع)
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 1
    والا انتخابات حسن روحانی با مشارکت بالا بود ولی نتیجه و دست آوردش چی بود؟ اوضاع رو خراب تر کرد.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 4
      اوضاع رو شما خراب کردین که بعد از برجام روی موشک نوشتین اسراییل باید نابود بشه؟
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 2
    مشارکت بالا به چه قیمتی؟ مثل روحانی بیایید وعده سر خرمن بدید و در باغ سبز نشون بدید؟ اونوقت بدتر در جامعه ناامیدی ایجاد میشه.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 3
    انشاءالله بعد از محاکمه و اعدام روحانی و دارو دسته اش مملکت آرامش پیدا خواهد کرد
  • م IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 5
    درودها بر حسن روحانی
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 1
      از طرف انگلیس و آمریکا و ثهیوتستها و غربگرایان و سگهای زنجیری آمریکا در ایران .‌
  • BE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 1
    این پشتش گرمه وگرنه ذرت پرت نمیکرد
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    جناب روحانی،خدا میداند علت مشکلاتی که ذکر نمودید شما ودولت شما بود که باعث شد مردم با انتخابات سرد بر خورد کنند ،جالب است بجای پاسخگویی برای گند کاریهایت طلب کار هم بشید!
  • سید فروزان CH ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 1
    ملا حسن فریدون هم مردم مردم گو شده ، فراموش کرده که چگونه مسافرت میرفت و چگونه از کارخانه جان و مناطق آسیب دیده بازدید میکرد ملا حسن برو لند و دوران بازنشستکی را در انحا طی کن ،فعالیت هم خاستی انجام بدهی ،در همان دانشگاهی که بهت دکترا؟؟؟؟؟دادند بشو نگهبان درب ،البته اکر سطح سواد واقعیت در سطح نگهبان درب باشد
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 1
    فریب خوردن، اصلی ترین عامل گرفتاری ، بشر است،. سال 88 فریب جریان خوردیم  ،، به دروغ،. و هوچی‌گری  در انتخابات سال 88، گفتند ، حق ميرحسين ضایع شده،. به بهانه همین دروغ،. سال 92 ، غرب گراها ،. رای آوردند،، 8 سال، همه چیز  معطل، فریب برجام شد،. و  در آخر،.  دلار 3 تومانی شد 30 تومان ،،   با 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 60 درصدی،. و تعطیلی 5 هزار کارگاه بزرگ تولیدی...
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 0
    فریب خوردن، اصلی ترین عامل گرفتاری ، بشر است،. سال 88 فریب این جریان را خوردیم  ،، به دروغ،. و هوچی‌گری  در انتخابات سال 88، گفتند ، حق ميرحسين ضایع شده،. به بهانه همین دروغ،. سال 92 ، غرب گراها ،. رای آوردند،، 8 سال، همه چیز  معطل، فریب برجام شد،. و  در آخر،.  دلار 3 تومانی شد 30 تومان ،،   با 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 60 درصدی،. و تعطیلی 5 هزار کارگاه بزرگ تولیدی...
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 0
    کاهش تورم سبب خوشبین شدن احاد مردم به مسئولان است آن را جدی بگیرید ودرمقام حرف وسخن رسوب نکند
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    انقدر دروغ گفتن
  • رامین IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 0
    باید به این آقای حسن روحانی بی سوادگفته شود , آنروزی که شما با رفقایتان حدود ۱۷میلیارد دلار را به باد فنا دادید و شکم عده ای از همپالگی های خود را پر و از سفره مردم دزدیدید و مانند جوامع سرمایه داری باعث سرمایه دار شدن هم فکرهای خودتان و فقر جامعه شدید واینگونه اختلاف طبقاتی را ایجاد کردید در فکر ایجاد شکاف حاکمیت با مردم نبودید ؟
  • ناشناس IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 0
    ناامیدی مردم نتیجه ی ریاست‌جمهوری قشنگ شما بود آقای روحانی
  • سیدهادی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 0
    این مرتیکه شیخ انگلیسی بعد سالها خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی حالا سرش را از زیر لحاف روز جمعه اش در آورده و ذرت و پرت از دهان کثیفش خارج میکند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    3 3
    مرگ بر روحانی نمای انگلیسی
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 4
    روحانی حداقل مثل شما با بستن اینترنت چند میلیون نفر رو از نون خوردن ننداخت
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 3
    زنده باد اعتدال زنده باد اصلاحات زنده باد خاتمی و روحانی روح آیت هاشمی شاد باد
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      2 0
      اُف بر هاشمی رفسنجانی که روحانی را تو پاچه ملت کرد.
  • NL ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    1 3
    مردم برای اینکه بیشتر به قوه قضائیه اعتماد کنند ،منتظر محاکمه روحانی و و ....که عامل گسترش فساد و بی ناعدالتی در تمام سطوح جامعه بوده را می خواهند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    1 0
    روحانی یادش رفته با«دویست هزار رای بیشتربه ریاست جمهوری رسیدونگذاشتندانتخابات به دوربعدبرسد!وانگهی حرف حق سیاهی لشکرنمی خواهد!کسی که دنبال کثرت آراباشدوظیفه دارددرانتخابات شرکت کند
  • محمدایوب IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    3 0
    شیخ گلاسکو سابقه دکترا گرفتنش معلوم است
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    2 0
    هر مرجعی این چرثمه ی فساد را تائید کند برای انتخابات ،به ملت و آرمان ملت خیانت کرده!.
  • محمد احمدخانی NL ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    فقط موندیم چه کسی چی میگه آقا بیخیال بشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس