دبیر و اعضای هیأت‌رئیسه جبهه اصلاحات انتخاب شدند+ اسامی

یک تحلیلگر جریان چپ اخیراً با اشاره به اقدام چپ‌های تحریمی گفته است: اینکه می‌گویند ما توصیه‌ای برای شرکت در انتخابات نداریم، برای آن است که نامی از "تحریم انتخابات" نبرند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ترس قصابان انتخابات از برخورد امنیتی نظام

یک شاخص مهم ایران در نزدیکی قله/ برای آنها که نامزدشان در انتخابات نیست!

غلامعلی رجایی، از تحلیلگران اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه پیرامون اقدام تحریمی جبهه اصلاحات مبنی بر سکوت درباره انتخابات و مرحله پیش ثبت نام گفته است:

"به نظر می‌رسد اغلب اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد. اینکه می‌گویند ما توصیه‌ای برای شرکت در انتخابات نداریم، برای آن است که نامی از تحریم انتخابات نبرند."

به گزارش اعتمادآنلاین، او تصریح می‌کند: در روند انتخابات پیش رو، اصلاح‌طلبان در دوراهی حذف-حذف قرار گرفته‌اند. آنها تصور می‌کنند اگر فراخوان گسترده دهند که همه در انتخابات شرکت کنید، از سوی بخشی از مردم که مایل به حضور در انتخابات نیستند حذف می‌شوند و اگر در انتخابات شرکت هم نکنند، از سوی حاکمیت حذف می‌شوند.[1]

*صحبت‌های رجایی اعترافی است صریح بر رفتار تحریمی اصلاح‌طلبان ستادی که البته برای گریز از برخورد امنیتی نظام؛ در "بیانیه سکوت" خود پیرامون مرحله پیش ثبت نام، اسمی از تحریم انتخابات نبردند.

جالب است بدانید چپ‌های ستادی در جریان 2 انتخابات قبلی نیز به همین منوال عمل کردند و به زعم خود تقلا کردند با نام نبردن از گزینه تحریم؛ هم در تحریم انتخابات موفق شوند و هم از کمند برخورد امنیتی نظام بگریزند که البته موفق هم شدند![2]

دقت شود که راه پرده برانداختن از این دسیسه و این خیانت آشکار در حق مردم، نظام اسلامی و امنیت کشور؛ برخورد دوگانه تبیینی_امنیتی است.

یعنی از یکسو باید خواصی باشند تا با استدلال؛ توطئه اینان را در نزد مردم آشکار کنند و توضیح دهند که هرکس که رأی ندادن و سکوت را تشویق می‌کند یعنی قصد برداشتن سلاح و هدایتگری آشوب در خیابان‌ها را دارد و به میثاق ملی یعنی انتخابات خیانت کرده است. (زیرا برای اصلاح امور؛‌ غیر از دو راهی صندوق رأی یا شورش مسلحانه هیچ راه دیگری وجود ندارد)

و از یکسو سرویس‌های امنیتی هم فریب امثال بیانیه‌های سکوت را نخورند، ترور انتخابات را جرم بزرگ بدانند و هرکس که با ایما و اشاره یا با صراحت در پازل تحریمی اصلاح‌طلبان بازی کرده است را زیر ضربه ببرند و او را در ملأ عام رسوا کنند.

در غیر از این مسیر؛ کسانی از مردم فریب خواهند خورد و رأی نخواهند داد.

دقت شود که اگرچه میزان مشارکت بالا در انتخابات یک امتیاز است لکن تعیین کننده چیزی نیست و اولویت یک انتخابات همواره بایستی 3 اصل "قانون، عقلانیت و رأی خوب" باشد. نتیجه انتخابات نیز در صورت رعایت قانون؛ با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع است.

***

بدمستی چپ‌های تحریمی از بابت مشارکت کم انتخاباتی

برای آنها که نامزدشان در انتخابات نیست!

یک شاخص مهم ایران در نزدیکی قله/ برای آنها که نامزدشان در انتخابات نیست!

محمدرضا تابش، فعال اصلاح‌طلب و از چپ‌های تحریمی که پیش از این نیز بیانیه‌ای را برای حمایت از تحریم انتخابات صادر کرده بود؛[3] به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون انتخابات اظهار کرده است: اگر –اصلاح حوزه‌های انتخابیه- تصویب شود مختصر تکانه‌ای را در جامعه ایجاد می‌کند، ولی تکانی نیست که بتواند خیلی زمینه مشارکت گسترده را فراهم کند!

او می‌افزاید: برای مشارکت گسترده باید اتفاقاتی بیافتد که شهرهای بزرگ و کلانشهرها به خودشان بیایند. برای آن هم باید بستر حضور تأثیرگذار و عادلانه همه نمایندگان افکار عمومی و نحله‌های فکری فراهم شود؛ که در قانون فعلی این محدودیت وجود دارد.[4]

*گرفتن رمق انتخابات و تشویق مردم به مشارکت نکردن در انتخابات از این اظهارات کاملا هویداست.

و البته ما امیدواریم که آقای تابش که تمام عمر و زندگی و مال خود را به برکت نظام جمهوری اسلامی دارند؛ اقلا علت اینهمه دشمنی و کینه‌توزی ایشان با مردم، با نظام اسلامی و البته با انتخاباتی که یگانه امید مردم برای بهبود مشکلات است را به مردم توضیح بدهند.

آقای تابش گویا نمی‌داند که انتخابات فی‌نفسه یک تکانه است که در کشاکش مشکلات یک کشور می‌تواند ادامه مسیر را بوسیله رأی مردم ترسیم کند. و آنها هستند که انتخاب می‌کنند ادامه وضع موجود –در زمینه‌ای که پیرامونش رأی می‌دهند- را می‌خواهند یا خواستار تغییر هستند. و چه تکانه‌ای بزرگتر و سهمگین‌تر از این؟!

لکن همه باید بدانند که عده‌ای چپ تحریمی می‌خواهند مردم از ذات تأثیرگذار و پر هیجان انتخابات دور و تبدیل به سربازان پروژه تحریم انتخابات شوند تا خواب مسلحانه چپ‌های تحریمی برای ایران و ایرانی تعبیر شود.

در بحث انتخابات همچنین اشاره به این نکته هم ضروری می‌نماید که اساسا هیچ قانونی و هیچ رخدادی و هیچ مشکلی، به لحاظی فلسفی مانع حضور مردم نیست.

چه اینکه انتخابات قانونی یعنی واگذاری تعیین ادامه مسیر به رأی مردم فلذا این رخداد مقدس را نمی‌توان جز در تئوری تحریم؛ به چیزی مشروط و منوط کرد.(اشاره به تئوری مشارکت مشروط حجاریان)

پر واضح آنکه حتی در صورت وجود اعتراض به قوانین موجود و همچنین برای کمرنگ کردن مشکلات نیز باید حضور بیشتر و پرشورتری در انتخابات داشت تا بتوان اصلاحات مد نظر را ایجاد کرد.

به لحاظ منطق دموکراسی، حتی کسانی هم که مدعی هستند نامزد مطلوبشان در انتخابات نیست؛ باید با حضور در انتخابات از نامزد نزدیک حمایت کنند تا مسیر برای اصلاحات مد نظر آنان نیز باز شود. (نظیر رفتاری که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 انجام دادند و با اینکه نامزد مستقیم نداشتند اما از شیخ حسن روحانی حمایت کردند)

***

یک شاخص مهم ایران در نزدیکی قله

یک شاخص مهم ایران در نزدیکی قله/ برای آنها که نامزدشان در انتخابات نیست!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ امید به زندگی مردم ایران در دوران پهلوی کمتر از ۵۴ سال بود که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این مقدار به بیش از ۷۸ سال و بیشتر از میانگین جهانی رسید.

به گزارش ایرنا، سیدصولت مرتضوی روز شنبه گذشته در آیین افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های هفته دولت در شهرستان آق‌قلا همچنین گفته است: در سال ۱۴۰۰ خاموشی‌ها علاوه بر صنایع و کارخانجات به منازل مردم رسیده بود اما دولت سیزدهم نزدیک به هشت هزار مگاوات ظرفیت برق کشور را افزایش داد و با مدیریت مصرف رشد برق خانگی را که بیش از ۲ تا سه درصد محاسبه می‌شد به کمتر از یک درصد رساند.[5]

*بیان مرتضوی مبنی بر افزایش امید به زندگی ایرانیان در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کاملا صحیح و منطبق با آمارهای جهانی است.

نمودار جدید بانک جهانی درباره افزایش امید به زندگی ایرانیان را در اینجا ببینید.

جالب آنکه آمار امید به زندگی فعلی که متأثر از شاخص‌هایی مثل سطح خدمات بهداشتی و درمانی و نیز ارزانی غذا است؛ در وجه دیگر خود بیانگر آنست که ایران اسلامی توانسته به برکت انقلاب سال 57 در اموری مثل غذا و بهداشت و درمان پیشرفت‌های عدالت‌محور چشمگیری داشته باشد.

افزایش این شاخص مهم که در 2 بعد عدالت و اقتصاد قابل ابتناست از مصادیق رسیدن ایران به نزدیکی قله‌های بلند پیشرفت است.

باید دانست که پیشرفت و قله صرفا برخورداری از موشک و آورده‌های امنیتی و نظامی نیست بلکه کشوری می‌تواند مدعی پیشرفت و رسیدن به قله باشد که شاخص‌های درونی آن نیز قابل ارائه باشد.

در این باب همچنین لازم به اشاره است که وجود مشکل و گرانی هرگز به معنی توهم بودن نزدیکی به قله نیست بلکه اولا این مشکلات مبتلی‌به تمام حکمرانی‌ها در تمامی سطوح است و ثانیا هنگامی وجود یک مشکل مؤید توهم قله است که راهی برای رفع آن نباشد!

اما در ایران اسلامی به مدد آزادی بیان و انتقاد، حضور نخبگان دغدغه‌مند، انتخابات قانونی و حضور ولی فقیه به مثابه قلب نظام و مردم؛ هیچ بن‌بستی وجود ندارد و در مقابل هر مشکلی راه حلی به چشم می‌خورد که بایستی با شجاعت، جهاد تبیین، رأی خوب و کارآمدی به آن راه حل رسید.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-629204

2_ mshrgh.ir/1035158

3_ mshrgh.ir/1516910

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1605365

5_ https://irna.ir/xjNhHw

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    11 6
    یگانه امید مرا برای اصلاح و شرکت در انتخابات دکتر احمدی نژاد است، همین.
    • پری مجرد 44ساله IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 2
      دوست عزیز، احمدی نژاد خطرناک تر از شیخ بنفش انگلیسی و باند تبهکارش است.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      چرا احمدی نژاد خطرناک است همه مردم خطرناک هستند 😂😂😂😂😂😂😂
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      چرا احمدی نژاد خطرناک است همه مردم خطرناک هستند 😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    6 4
    نمیدونم چرا اینقدر به اصلاح طلبا التماس میکنید. خوب نیان و شرکت نکنن. مگه چی میشه؟
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 1
      برای این هست که انتخاب آزاد ایجاد بشه
  • سید IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 4
    به جرآت و با اطمینان می توان گفت عدم مشارکت اصلاح طلبان تهوع آور و هواداران جاهل و بی بصیرتشان در انتخابات آینده را باید از الطاف خفیه و موهبتی الاهی دانست که فرصتی کم نظیر برای یک دوره آرامش سیاسی و مهلتی برای بازسازی کشور از ویران سازی دهه نود این جماعت مسئولیت گریز و فرصت طلب خواهد بود!!!!
    • پری مجرد 44ساله IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      احسنت آفرین بر تو
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 0
      دهه ایی که درآن بسر میبریم هم خواهد گذشت دهه بعد میاید ولی به آنچیزیکه میگویی نمیرسیم جز اینکه حسرت یک زندگی آبرومند بردل مردم بماند ویک آرزو شود
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    7 9
    ⠀ صبح امروز شنبه یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌آمریکایی، همراه با سه فضانورد دیگر از سه کشور مختلف، در ماموریت ناسا با راکت فالکون شرکت اسپیس‌اکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. حالا او نخستین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا رفته است. خانم مقبلی فرمانده این ماموریت است.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    5 3
    معمولا کشورهای جنگ زده بازبهای ورزشی خود رو در کشور ثالث برگزار می کنند شماها ایران را بدون یک فشنگ به یه کشور جنگ زده تبدیل کرده اید هم از نظر اقتصادی هم سیاسی حالا هم تیمهای باشگاهی ایران به خاطر نبودن وی ای ار باید در کشور دیگه برگزار شوند
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 1
    صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست بی عدالتی و تبعیض و عدم شفافیت خارج کنید
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 1
    این قله که میگید که بهش رسیده
  • مهدی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    5 3
    امید به زندگی بالا باسفره ی تنگ وسراسر غم وغصه،برعکسش اگه امید به زندگی کم باشه اما کیفیت زندگی بالا باشه فککنم بهتره.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 1
    عواقب مثبت و منفی بارگذاری مدارک مهارتی برای سربازی چیست ، دیگر در دوران سربازی مهارتی اموزش داده نمی شود ؟ باعث به کار گیری فرد در جایی می شود ؟ کسری خدمت را تبدیل به بزرگترین وسیله باجگیری از جوانان کرده اید! ارامش را از جوانان گرفته اید
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 4
    وقتی قصد خدمت به جمهوری اسلامی ندارید کاندیدا نشوید
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 2
    سگ زرد برادر شغال
  • FR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    6 4
    انشالله با موفقیت های دولت انتخابات با مشارکت بالای مردم راستین ایران برگزار میشود و اصلاحاتچی های نوع بدخیم در اخرین لحظات از ترس حذف کامل به التماس هم خواهند افتاد
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      حذف نمیشوند حذفشان میکنند 😂😂😂😂
  • ناشناس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 4
    برکت نظام جمهوری اسلامی.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    7 2
    سلامت عمومی در کل جهان رفته بالا.شاه هم بود به 84 سال هم می رسید.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 1
      لطفا آمار خودکشی ها را اعلام کنید
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      2 2
      شاه و پدرش ۵۰ سال وقت داشتند اثبات کنند که نکردند. لغز نخوانید
  • GB ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سه تا بزرگوار در یک سطح و یکی هستند و خدا بهشان برای خدمت رسانی طول عمر بدهد
  • ایران قوی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 2
    این افصادطلبها دست پیش میگیرند تا پس نیفتند.از اونجایی که در میان ملت جایی ندارند بخاطر اهمال کاریها شون حالا دم از تحریم انتخابات میزنند.این جماعت طماع : یا ما در راس کار قرار میگیریم یا انتخابات بی انتخابات!
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      افصادطلبان را اول یادبگیر چطوری مینویسند 😂😂
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    5 2
    در دوران پهلوی مثلا کره و ویتنام بیچاره بودند ربطی به اقدامات شما نداره به پیشرفت تکنولوژی و امکانات درمانی و رفاه زندگی در سراسر جهان مربوط است
  • DE ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    :)))))) ترجمه متن : درسته که کسی نیست که نظر شما رو نمایندگی کنید ولی بیایید بین رفقا اونی که به شما نزدیکتره رو انتخاب کنید دیگه :)))) باشه چشم عباس آقا
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    " و البته ما امیدواریم که آقای تابش که تمام عمر و زندگی و مال خود را به برکت نظام جمهوری اسلامی دارند " به جمله بالا دقت کنید
  • حمید IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    تا دیروز مشکل جبهه اصلاحات بود
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 1
    مشارکت زیر 50 درصدی ملت در دو انتخابات قبلی حاوی یک پیام جدی برای همه مسئولان بود اما متاسفانه نخواستند پیام را بشنوند
  • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    مشارکت بالا امتیاز نیست اما هرروز از تحریم مصلح طلبان میگیداگر مهم نیست چرا مرتب مطلب میذارید خوب فیلم بازی میکنید ریا کافیست
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    25 3
    دو قطبی اصلاح طلب و اصول گرا هر دو مقصر وضع موجود کشورن
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      4 1
      وضع موجود که عالی هست نزدیک قله هستیم و روزانه مردم از سوییس و نروژ درخواست مهاجرت به ایران میدن، حتی شنیدم ژاپن میخواد تبدیل به ایران بودایی بشه
  • حسین IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    5 2
    آقا ما شرکت نمی‌کنیم...همه اش مال شما ببرین و بخورین ...نوش جونتون نخواستیم ....ما سالهاست که از خیلی چیزها خداحافظی کردیم .... مثل امید ...آینده...زندگی ...آسایش ....
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      تاحالا قانونی بیرون نیامده که اگر شرکت نکنی جریمه حجاب منظورشود دلت خواست رای بده دلت نخواست رای نده .حالا رای ندی شبها با کفش میخوابم 😂😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس