بهزاد نبوی

"بهزاد نبوی" چهره ستادی جریان اصلاحات اخیرا در سخنانی از وجود یک جریان حامی اغتشاش در جبهه اصلاحات سخن گفت.

سرویس سیاست مشرق _ بهزاد نبوی، فعال ستادی جریان چپ و رئیس سابق جبهه اصلاحات است. در سوابق اخیر او دیده می‌شود که در زبان با تحریم انتخابات مخالف بود اما در بیانیه جبهه اصلاحات، رسما پای تحریم انتخابات 1400 را امضا کرده است.

در عین حال اما آقای نبوی مدتی است که گاهی از موضع یک اپوزسیون نسبت به اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید.

او اگرچه پای بیانیه تحریم انتخابات را امضا زد لکن در همان روزها ویدئویی را نشر داد که در آن بر لزوم حضور در انتخابات تأکید می‌کرد.

نبوی بعدها نیز از همراهی با اغتشاشات پاییز 1401 خودداری و در نقد آن حرف زد.

لکن صحبت‌های این چهره معمّر اصلاح‌طلبان جدیدا ابعاد تازه‌تری هم پیدا کرده است. ابعاد تازه‌تری که توانسته جبهه اصلاحات را با چالش‌های مهمی در بحث عقلانیت، ‌ امنیت و مردمسالاری مواجه کند و آنها را در ورطه پاسخگویی قرار دهد.

بهزاد نبوی به تازگی در سخنانی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است: برخی اصلاح‌طلبان حتی شعار «زن، زندگی، آزادی» را تکرار کردند. البته من این کار را نکردم و در آن مصاحبه با «هم‌میهن» فحش کف خیابانی‌ها و حتی بدنه اصلاحات را به جان خریدم، اما نه تنها حرف‌های من، بلکه حتی حرف اصلاح‌طلبانی هم که حرف‌های نو می‌زنند، هم به درستی شنیده نشده و نمی‌شود. معترضان حتی صدای شخصی مانند آقای مهندس موسوی که خیلی جلوتر رفت، یعنی بحث مجلس مؤسسان را مطرح کرد، شنیده نشد.

او سپس در کنایه به ریاست خانم آذر منصوری بر جبهه اصلاحات نیز بیان می‌کند: در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده‌ای هم از گذشته داشته، رئیس شده است که مبارک است، ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوان‌گرایی یا استفاده از خانم‌ها، جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم.

نبوی می‌افزاید: مشکل امروز ما، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است و مردم به لحاظ وضع زندگی و معیشت و اقتصاد و… در شرایطی هستند که اهمیتی نمی‌دهند که ما یک زن را بگذاریم یا یک مرد. جوان بگذاریم یا پیر. حالا ممکن است در خودمان، در بدنه محدود خودمان ریاست یک زن چنین اثری بگذارد؛ ولی تصور نکنید همه مشکلات با ریاست یک زن یا یک جوان حل می‌شود. مشکلات دیگری هم هست که باید همه را با هم ببینیم. [1]

روش جدید "بهزاد" برای مقابله با چپ‌های تحریمی/ بانیان آشوب حالا دست به "تحریم انتخابات" زده‌اند!

*صحبت‌های نبوی به طرز هنرمندانه‌ای "رئیس و مرئوس" را در جریان آشوب و بانیان آشوب خطاب قرار داده و به نقد کشیده است. اینکه بانیان آشوب شعار خیابان‌ها را تکرار می‌کنند و سربازان خیابانی آنها هم در سطحی از بی‌منطقی قرار دارند که حتی حرف‌های بزرگترهایشان را هم گوش نمی‌کنند!

دقت شود که اینها سخنان یک فعال اصولگرا، "یک چهره امنیتی که نخواست نامش فاش شود" و یا یک رسانه تحلیلی نیست بلکه سخنان رئیس سابق جبهه اصلاحات است.

جالب آنکه نبوی در بخش دوم سخنان خود نیز بر بخش اول صحّه بیشتری می‌گذارد و تصریح می‌کند که آنها که بر انتخاب خانم آذر منصوری برای ریاست جبهه اصلاحات اصرار داشته‌اند البته نیم‌نگاهی هم به خیابان‌ها داشته‌اند!

برخی محافل تحلیلی سال‌هاست که درباره "اشاره‌های برخی اصلاح‌طلبان به گزینه خیابان" هشدار داده و تأکید کرده‌اند که باید در قبال این مسئله شاهد یک رویکرد تبیینی_امنیتی باشیم.

رویکردی که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته و این بی‌محلی تا اینجا به دو پیش‌لرزه فتنه‌گون آبان 98 و پاییز 1401 منجر شده است.

چه اینکه آن محافل تأکید دارند هیچ اغتشاشی در خلأ و بدون بسترسازی ایجاد نمی‌شود و با توجه به سمت و سوی توطئه‌ها برای ایجاد "فتنه اقتصادی" در کشور؛ حتما باید هر دست و زبانی که به سمت خیابان اشاره دارد را قطع کنیم.

و اکنون شاهد از غیب رسیده است و به رأی‌العین می‌بینیم که یک عضو مبرّز جبهه اصلاحات تأکید دارد که جمعی از اعضای این جبهه امید زیادی به "گزینه خیابان" دارند.

در حیث دیگر ماجرای سخنان بهزاد نبوی همچنین باید به آسیب‌های عمیق دیگر در اردوگاه اصلاحات اشاره کرد که کار را به جایی رسانده که هم‌اکنون حتی بهزاد نبوی هم به منتقد رفتار کسانی از این اردوگاه تبدیل شده است.

این روند تا کجا ادامه خواهد داشت و چپ‌های ستادی تا کجا قصد نشستن بر "ُسریر خون" را دارند!؟

آیا جوانان اصلاح‌طلب که مجبورند هزینه رفتارهای تندروانه بانیان آشوب را بپردازند و آینده سیاسی خود را تباه کنند؛ اهمیتی ندارند!؟

اینها سؤالاتی است که اگرچه پاسخ‌هایی روشن و عقلانی دارند اما باید گفت که پاسخ‌های روشن آنها در نزد بانیان آشوبی که در ستاد جبهه اصلاحات لانه کرده‌اند؛ فدای گزینه خیابان شده است.

درباره اظهارات نبوی البته یک گمانه مهم نیز مطرح است و آن اینکه او ناامید از رویکرد "چپ‌های تحریمی" -که روی دیگر بانیان آشوب هستند- برای تحریم انتخابات؛ طریقی دیگر برگرفته و تصمیم دارد خطر آنها را عیان و افشا کند. چه اینکه نبوی نشان داده با وجود هرگونه تندروی اما یک سیاستمدار دموکرات است و ذبح صندوق رأی در نزد او معنا ندارد. (البته ملاک حال افراد است!)

البته این یک احتمال به شدت خوشبینانه است لکن یکی از اثرات طبیعی سخنان اخیر بهزاد نبوی همینست که مردم و مسئولان بدانند؛ آنها که در صف و ستاد اغتشاشات سال گذشته دست داشته‌اند؛ همان‌ها هستند که تا اینجا دست به انتخابات امسال هم زده‌اند.

سخنان بهزاد نبوی، شاهدی است بر این مدعا که دشمنان امنیت همان دشمنان مردمسالاری هستند. خطر چنین نگاهی را باید با نگاه تبیینی_امنیتی از بین برد.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-628819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    13 4
    مدعیان دروغین اصلاحات فقط کشور را ضعیف کردند در زمان مسئولیتشان پس بهتره اصلا کاندیدا نشن
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      مشکل اصلاحاتچیا این بوده که حجاب بان نداشتن.حجاب باننننن.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    8 1
    کاندیدا بشوند هم مثل دوره قبل شکست می‌خورند شاهدش سرلیستشان مجید انصاری در تهران ۷۰هزار رای گرفت!!!!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 2
    مدیران مدارس و مدیریت ا پ دردست ویانفوذ اصلاح طلبان است.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    3 3
    مردم نیاز به حامی چپ و راست ندارند ، این داستان ها را برای خودتان تعریف کنید.
  • بختیاری IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 1
    آقایان آفتاب لب بام در یک چشم بهم زدن بهار زندگی و موقعیت خدمت به خلق خدا رو صرف چه کردید؟؟؟ اونطرف پول دلالی گندم و انحصار قطعات خودرو و... همراه با سیاه نمایی و زبان درازی دردی دوا نمیکنه !!!
  • بختیاری IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 3
    این حرفها و اقدامات حضرات غربگدا نشون میده مرحوم بدن گرم درست گفته اصلاحات مرده فقط خود خبرندارد مثل خودم
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 1
    یک ایرانی هر زبان را که به کارش بیاید را می اموزد گاه فارسی، گاه عربی، گاه ترکی گاه ارمنی گاه انگلیسی گاه المانی، ___ ایرانی انقدر کوتاه فکر نیست که گیرِ زبان باشد.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 1
    خیلی آدم درستیه. حداقل دغدغه امنیت فردای مملکتو داره. راست میگه. نون به نرخ روزخور نیس. چهار تا حرف درست هم میون صحبتاش میزنه. ای کاش امثال گنجی و حجاریان آقایان اصلاح طلب مسلمان انقلابی قدیمی که آدم حسابی هستن مثل بهزاد نبوی و میرحسین موسویو خراب نمیکردن. البته بماند که همه این جریانات به سال ۷۶ و انتقال قدرت از شیخ کارگزار به سیدفاطمی اصلاحات برمیگرده. خدا به خیر کنه که تا الان مملکت برنامه داشتن. ول کن معامله هم نیستن. چون حخ دارن پول دادن....
  • سید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    17 4
    مرگ بر منافق و اصلاح طلب فاسق !!!!!!!!!!
  • FR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 1
    سالهاست که اصلاح طلبان با جریان انقلابی تقسیم وظیفه کرده اند که در این تقسیم امنیت و اقتدار کشور حفظ مرزها و قبول خطرات با جریان انقلابی باشد و اصلاح طلبان که عرضه اداره کشور را ندارند در نقش اپوزیسیون غر بزنند و عوامفریبی کنند به تهدید و تحریم برای چانه زنی بر سر قدرت و ثروت دست بزنند و این کار را تا شورش کف خیابان هم ادامه دهند چون میدانند که جمهوری اسلامی با پایداری و مقاومت مردمی پا برجا میماند ….
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 11
    ظاهرا اقای بهزاد نبوی چهرا شاخص سیاسی دومین تجربه مهم " تحریم و طرد " سازمانی خود را در زندگی سیاسی اش تجربه میکند .طرد اول بوسیله منافقین در زندان قبل از انقلاب و طرد دوم بوسیله جریان نفوذی و بشدت ضد نظام اسلامی اصلاح طلبان امریکایی !!!امید واریم که جناب اقای نبوی که به اسلام و انقلاب و امام اعتقاد قلبی دارند در واپسین ماه ها و سالهای عمرش به اغوش انقلاب و رهبری بازگردند .
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      4 1
      بخدا شماها چقد بیکار و حوصله دارین. بابا میداریم از گشنگی می‌میریم تو هنور دنبال چپ راستی. چپ راست هیچ دردی دوا نمیکنه جزه جیب پرپول برای خودشان و نزدیکانشان. چپ راست. ۴۴سال هیچ نکردن هیچکدومشون
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    جناب بهزاد نبوی با این همه هوش و فعالیت و تجربه سیاسی بیش از نیم قرنی خود به دام تحریمی های تندرو و انحصار طلب جریان غربگرا ی ضد جمهوری اسلامی از میان همفکران خودش افتاد و رده سازمانی اش از اوج به حضیض افتاد !! معلوم میشود اگر انسان سرمایه خودش را برای غیر خدا صرف کند حتما در دنیا و اخرت زیان خواهد دید .
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 0
    بالاخرا " خیاط هم افتاد تو کوزه "
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    17 0
    اصحالات جایش در فاضلاب است
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      فاضلابم جاش تو دهن آدم بی منطق است.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    8 0
    بهزاد نبوی از متهمین اصلی پرونده انفجار در دفتر نخست وزیری بود، که با فشار افراد نفوذی نجات پیدا کرد
  • NL ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 3
    خودتونو بکشین.هر روز تخریب بهترین دوران اقتصادی ۸ سال خاتمی و اصلاح طلبان بود بدون اختلاس بیجاره ها پارس جنوبی از خاتمی دارین چقدر عقده ای و کینه ای هستین
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 0
    حالا آذر سگ باز رو رئیس کردند مشکلات حل شد ؟!
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      شعور،ادب،هیچی ندارین؟
    • حمید IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      واسه متاسفم واقعان نظرات
  • سامان IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 0
    فتنه سالهای 78 و 88 و 98 و 1401 همه زیر سر افساد طلبان بود.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    اینکه نتیجه گیری کرده ای که نباید بی تفاوت بود و در خلسه منگی و کاهلی ماند کاملا منطقی،عقلانی و صحیح است و متعاقبا با الصاق امنیت بر تبیین نشان داده ای که به نحو دلگرم کننده ای مخلصانه و صادقانه سوار بر حمار سرکش موضوع هستی. خدایت یاری کند. صراط مستقیم صراطی چالش برانگیز اما روشن و پرمنفعت و بی خطر هست. خدا ما و شما را به راه راست رهنمون و یاری نماید. آمین
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 0
    آقایون دولت و مجلس اگر نیت شما اینه که کسی به سفر اربعین نرود لطفا" اعلام کنید دیگه چرا مردم رو اذیت میکنید . اگر عرضه ندارید سفر اربعین رو مدیریت کنید بگذارید مردم خودشون مشکل سفرشون رو حل کنند این چه افتضاحیه نه بلیط اتوبوس نه قطار و نه پرواز نیست اگر هم باشد 3 الی 4 برابر قیمت روزهای عادی . اون از وام اربعین - ارز دولتی که هیچ تفاوتی با بازار ندارد قیمت یه قالب یخ چرا باید از 50 هزار تومان طی این چند روز به 70 الی 80 هزار تومان در شهری های مرزی فروخته شود و همچنین اقلام پر مصرف این روزها . دستگاهای خود پرداز که اعلام کرده بودید تا سقف 500 هزار و 1 میلیون تومان پول نقد میدهند اون هم که سرکاری بود . واقعا" مایه خجالت و سرافکندگی هستید مدیریت سفر اربعین از دولت عراق یاد بگیرید که هیچ گونه زیر ساختی ندارد .
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    15 0
    سگ زرد برادر شغاله ، این قوم فاسد و خائن دست پرورده خود نبوی است
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    20 0
    از کوزه همان تراود که در اوست ، این نجاست ها از فاضلاب اصلاحاتی ها هستند
  • مراد IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    شما چقدر بیچاره و مفلک هستید که این لحظات آخر عمر نحس تان بجای اینکه به فکر توبه باشید به فکر توطئه هستید !!
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    19 0
    اینها دارن سعی میکنن اصلاح طلبان را به اصلاح طلبان خوب و بد تقسیم‌ کنند تا اون دسته ای که به اصلاح طلب خوب تعبیر می‌شود از پیامد عملکرد اصلاح طلبان در گذشته ، در انتخابات پیش‌رو (انتخابات مجلس ) در امان باشند / همین حضرات قبلاً اصولگرایان را هم به اصولگرایان تندرو و اصولگرایان معتدل تقسیم بندی میکردند تا بتوانند بخشی از اصولگرایان بالصطلاح معتدل را در راستای اهداف اصلاح طلبی خود هدایت و ترغیب کنند / مردم نباید فریب این تقسیم‌بندی ها را بخورند
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست و عدم شفافیت خارج کنید
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    اگر بدون رانت و فساد سفارش وی ای ار خارجی ، به دنبال نخبگان صنعت برق و الکترونیک داخل می رفتید الان وی ای ار داخلی نصب شده بود . رها کنید لذت سفارش کالای اروپایی را ، رها کنید لذت سفرهای اروپایی را . دریابید جوانان دانش اموخته و تحصیل کرده داخلی را . هزینه کنید برای اعتماد به نفس صنعت داخلی . مدیران پیر و رابطه باز را از فدراسیون فوتبال اخراج کنید . بخش صنعت را در فدراسیون فوتبال احیا کنید
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    15 0
    تا جایی که دلتان بخواهد از چریک پیر استقبال کنید ولی توجه داشته باشید که او اخراجی جبهه ای است که خود در آن نقش ایفا کرده و جام زهر به ولی دوران پیشنهاد داده و در پرونده های بسیار اساسی و بر زمین مانده برخی شهیدان والا مقام جزو متهمان است.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    2 0
    اگر من جوان بخوام به حرفهای بهزاد نبوی عمل کنم 4 دهه دیگه تازه میرسم جایی که این پیر خرفت رسیده!
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      چیزی بنام ادب شماها ندارین حرفت چیه؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    برای شما اصلاح طلب با اصولگرا و هردو با اجنبی فرقی دارند؟ در رفراندوم انتخابات ملت پاسخ دولتمردان را خواهند داد
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 6
    با چه رویی از اصلاحات انتقاد میکنید؟؟؟ دوره اصلاحات تمام جوون ها صاحب کار و خونه زندگی شدن؟؟خیلی شماها وقیح هستین
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      الآن کلی شغل ایجاد شده.برو ببین جلو هر فروشگاه شهروند چند نفر به شغل شرییییف حجاب بانی مشغولم.بی انصاف نباش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس