محمدعلی پورمختار

شاید عجیب به نظر بیاید اما یک نماینده سابق مجلس به تازگی قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و از خودروهای لوکس را موجب وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم دانسته است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فایده حصر برای کروبی

فایده حصر برای کروبی/ تکلیف دولت پس از حمایت رهبری چیست؟

شیخ مهدی کروبی، یکی از رئوس فتنه 88 به تازگی در پیامی به کنگره حزب اعتماد ملی مدعی توطئه حاکمیت شده و نوشته است: حاکمیت با وجود ادعای دعوت به انتخابات، همه راه‌های مشارکت را بسته است و درصدد تکرار مجلس فعلی است تا بتواند در چنین مجلسی بدون حضور احزاب مخالف، هر چه به صورت غیر قانونی انجام می‌داد را قانونی سازد. باید این توطئه را افشا و خنثی ساخت!

او همچنین مدعی دست بردن حاکمیت در نتایج انتخابات سال 84 (پیروزی احمدی‌نژاد) شده و به مجلس یازدهم نیز تاخته است.

کروبی در این باره می‌نویسد: تصویب قوانین ضد حقوق ملت مانند طرح‌های ضد برجامی، محدودیت فضای مجازی، طرح تشدید مجازات افرادی که بدحجاب یا بی‌حجاب می‌دانید و از همه مهم‌تر تغییر قانون انتخابات برای رد صلاحیت‌های گسترده‌تر همه نشانه حذف و غیبت ملت است![1]

*نکته بارزی که در بیانیه کروبی وجود دارد؛ تأکید یا در حالت خوشبینانه بهانه تراشی کروبی برای مشارکت در انتخابات است.

ادعای اینکه حاکمیت همه راه‌های مشارکت را بسته؛ در نگاه اول در واقع امر یعنی "تحریم انتخابات و امربری کروبی از طرح تحریمی جبهه اصلاحات. گرچه در محافل دیگری نیز کروبی برخلاف جبهه اصلاحات و خاتمی موافق مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات است.

مردم باید بدانند بر خلاف آنچه که کروبی گفته است؛ توطئه اصلی "تحریم انتخابات" است که می‌خواهد با کاستن از مشارکت مردم؛ صندوق رأی را ذبح کند نه ادعای بی‌ریشه‌ای به نام عزم تکرار مجلس فعلی!

در بحث هجوم کروبی به دستاوردهای مجلس یازدهم آشکار است که اگر مجلس انقلابی نیز دارای کارآمدی نبود و به مصوبات ضروری نمی‌پرداخت؛ امروز با این هجمه مواجه نبود.

مسئله تغییر قانون انتخابات و مقوله پیش ثبت نام نیز یک اقدام عقلانی است که از قضا برخی اصلاح‌طلبان هم آنرا مثبت دانسته‌اند.

اینکه نهادهای نظارتی فرصت بیشتری برای بررسی دقیق‌تر صلاحیت داوطلبان نامزدی داشته باشند؛ طبعا یک امر بایسته و عقلانی است فلذا مخالفت کسی مثل کروبی با این روندهای قانونی هرگز چیز عجیبی نیست.

***

نامه مهم یک عضو جامعه مدرسین به دولت درباره گرانی‌ها

تکلیف دولت پس از حمایت رهبری چیست؟

فایده حصر برای کروبی/ تکلیف دولت پس از حمایت رهبری چیست؟

آیت‌ا... محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نامه‌ای خطاب به دولت خواستار حل مشکلات معیشتی مردم شد.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ متن نامه وی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

با عرض تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) و گرامیداشت هفته دولت و با مسئلت مزید توفیقات برای دولت محترم و تقدیر از اقدامات و کارهای زیربنایی انجام‌شده در این مدّت، با توجه به بیانات حکیمانه امروز رهبری بزرگوار انقلاب دامت برکاته در دیدار با هیئت دولت، نکاتی چند را خدمت مسئولان محترم تقدیم می‌نمایم.

حمایت و تمجید مقام معظم رهبری از فعالیت‌های خوب دولت، علاوه بر اینکه موجب افتخار برای این عزیزان است؛ مسئولیت را بسیار سنگین‌تر نموده و همه باید قدردان این حمایت‌ها و تمجیدها باشیم و بهترین قدردانی، رفع نگرانی و دغدغه‌های ایشان است.

امیدوارم نکات مهمّی که توسط مقام معظم رهبری در باب لزوم استقرار عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، ثبات نرخ ارز، رشد تولید، رفع گرانی مستأصل‌کننده مسکن و اجاره بها، کاهش تورّم به‌ویژه در مواد غذایی، عملیاتی‌شدن تفاهم‌نامه‌ها و سندهای همکاری بین المللی مطرح گردید، و درخواست جدّی علما و حوزه‌های علمیه از دولت پر کار و فعّال همین مطالب است، به زودی رفع شود و از آلام و دشواری‌هایی که مردم عزیز ما در این زمینه‌ها متحمّل می‌شوند کاسته گردد.

قطعاً خدمت خالصانه به ملّت شریف ایران، مرضیّ خداوند متعال و موجب جلب رضایت حضرت ولیّ‌عصر ارواح العالمین له الفداء خواهد شد. ادام‌ا... توفیقاتکم

والسلام علیکم و رحمة ا...

محسن فقیهی[2]

*نامه بصیرانه آیت‌ا... فقیهی باید نصب‌العین همه مقامات و مسئولان دولتی باشد.

ضمن اینکه در این نامه، شاهد سندی دیگر از توجه بصیرانه علمای حوزه به مسئله مهم معیشت مردم و چاره‌جویی آنها برای حل مشکلات نیز هستیم.

***

سوگواری برای الزام لوکس‌بازها به پرداخت مالیات!

فایده حصر برای کروبی/ تکلیف دولت پس از حمایت رهبری چیست؟

محمدعلی پورمختار، از نمایندگان ادوار مجلس به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان ملی در انتقاد از مجلس انقلابی یازدهم گفته است: در سال‌های اخیر، مهم‌ترین دغدغه و مشکل مردم مسائل اقتصادی بوده است. به همین دلیل نیز در بررسی وضعیت مجلس یازدهم باید به این نکته توجه کنیم که این مجلس به چه میزان مشکلات اقتصادی مردم را حل کرده است.

او می‌افزاید: به نظر من مجلس عملکرد موفقی در این زمینه نداشت. برخی تصمیمات و مصوباتی که مجلس در زمینه اقتصادی داشت فشار بیشتری به مردم وارد کرد. به عنوان مثال گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس بود!

پورمختار در ادامه تصریح می‌کند: از سوی دیگر مسائل و چالش‌هایی که از نظر اقتصادی در کشور ایجاد شد در ابتدا با چراغ سبز مجلس با حذف ارز ترجیحی بود. این اقدام باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و فشار بیشتر به زندگی مردم شد. مجلس این اجازه را به دولت داد اما نتوانست در زمینه قانون‌گذاری و نظارت به درستی هدف‌گذاری کند که پیامدهای حاصل آن در راستای کاهش مشکلات مردم باشد و نه اینکه مشکلات را افزایش بدهد.[3]

*طبعا مردم عزیز و مخاطبان محترم می‌دانند تنها کسانی می‌توانند منتقد طرح‌های عقلانی و انقلابی از قبیل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و از خودروهای لوکس باشند و آنرا وارد آوردن فشار اقتصادی به مردم بدانند که یا خود صاحب خانه‌های خالی و خودروهای لوکس باشند و یا در استبعاد از عقل قرار داشته باشند.

جالب است که مردم بدانند حتی صاحبان محترم خانه‌های خالی و خودروهای لوکس نیز به اندازه امثال پورمختار از پرداخت مالیات بابت امکاناتی که در اختیار دارند، سوگوار نیستند و این مسئله باید محل تأمل باشد که چرا در جامعه‌ی ما برخی از افراد تمایل دارند کاسه داغ‌تر از آش باشند!

فلذا ما قضاوت درباره اظهارات پورمختار را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

در بحث اینکه مجلس یازدهم موافق حذف ارز ترجیحی بوده اما انجام این اقدام از سوی دولت موجبات گرانی را فراهم آورد نیز باید به تمام ابعاد قضیه مشرف بود و سپس تحلیل کرد.

مجلس یازدهم؛ بشرطها و شروطها با این حذف موافقت کرد که البته شروط مجلس در دفاع از معیشت مردم، حین اجرای طرح محقق نشد.

در عین حال، قوانینی مثل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و یا قانون مهم کالابرگ نیز که قرار بود در پیوست کارهایی مثل حذف ارز ترجیحی موجب کمک به معیشت مردم و کاستن از گرانی‌ها شوند نیز یا خوب اجرا نمی‌شوند و یا ناقص اجرا می‌شوند.[4]

جالب آنکه افرادی مثل پورمختار نیز هستند که همزمان مجلس را عامل گرانی معرفی می‌کنند و همزمان نیز از طرح‌های مطلوبی مثل اخذ مالیات از خانه‌های خالی انتقاد دارند!

فلذا بدیهیست که تصمیم درست مجلس با یک اجرای ناقص نمی‌تواند آنطور که باید در معیشت مردم اثر بگذارد.

این قضیه نیازمند تبیین است نه سوء استفاده زیرا سوء استفاده موجب محروم شدن مردم از یک مجلس انقلابی و از مجلسی می‌شود که تاریخی‌ترین توجهات را به بهبود معیشت مردم داشت.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-630194

2_ rasanews.ir/0036mG

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1066375

4_ mshrgh.ir/1501571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 16
    جهل مرکب
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    20 18
    ظاهرا خون کروبی رنگین تر از خون جوانان شهید در فتنه انگیزیهای این عمال فکری شیطان بزرگ است که عوض خفه شدن تازه نطقش باز شده .
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    12 15
    نماینده ای که مخالف گرفتن مالیات از ثروتندانه حتما اصلاح طلبه.روحانی هم مخالف بود چون میخواست اشرافی گری رو رایج کنه.تازه مالیات چندانی هم گرفته نمیشه.این هم از ضعف امور مالیاتی هستش.
  • FR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    10 15
    اگر کثافت کاریهای کروبی در زمان لازم افشا میشد و وی نه در حبس خانگی در واقع قصر خانگی ولی در زندان محکوم به حبس طولانی شده بود حال مانند خلاف کارهای اوباش شاخ و شانه نمیکشید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    13 5
    آیت الله فقیهی به مسائل خوبی اشاره کرده اند درباب مسائل اقتصادی که من هرچه زیر ورو کردم تا بخودم بباورانم که اقدامات شایسته شده دلم گواهی نداد .شما ها یک ارز۴۲۰۰ جهانگیری را بخاطررانتهای بسیارزیادی که ایجاد کرده بود بردداشتید اما جایگزین مناسبی را ندیده بودید بنظرمن بدون درنظر گرفتن راه چاره درست چه بسا مردمی که ازبین رفتند وچه تنازع بقایی شکل گرفت چه خانواده هایی که ازهم جدا شدند چه جوانانی که ناامید شدند و....درمجموع توفیقات چندانی علی الرغم همه تلاشها بدست نیاورده اند...
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      5 8
      بیش از ۹۹درصد مردم مخالف حضور این همه اجنبی طلبکار در کشور هستند
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 2
      اجنبی طلبکار !!!عزیز خلط مبحث نکن؟؟ وقتی کلمه ۹۹ درصد را میاوری مگر علم آمار درسربه آن بزرگی که شبیه یک توپ تنیس است گذرانده ایی آنها که درابعاد علم آمار کاردان هستند هنوز جرات یک آمار دقیق را ندارند.حرمفت زدن سرمایه نمی خواهد
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      همیشه حرف حق تلخ است وبنانیست حتی اگر سخن حقی گفته شود که خیر مردم درآن است بعضی حمل برطلبکاری کنند .گاهی نقد کردن مثل اینست که فعل حرام مرتکب شده ایی و۹۹درصدی هم چنین بردداشتی دارد
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 1
      طلبکار ۹۹ ٪🤣🤣بهتره بگویی همینی که هست میخوای بخواه میخوای نخواه مثل بقیه که چنین استدلالی دارند 😂😂
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    6 15
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن این جماعت این قدر پر رو نمی شدند
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    7 17
    این کروبی نمیخواد بمیره!!! این همه جوون رعنا هر روز میره زیره خاک، این پیرمردهای دنیاپرست چی میخان از جون ما آخه؟؟این چه حصریه که ازونجا برعلیه مملکت توطئه چینی میکنن؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    22 7
    حرفهای کروبی همه درست هستند.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    25 9
    زنده باد مهدی کروبی
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      9 16
      مرده باد کروبی طاعوت پرست
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    20 0
    کدوم‌مالیات درست و حسابی و واقعی ازخانه های لوکس و خودروهای لوکس گرفته میشه؟
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      آقای رئیس جمهور در اینمورد از وزیر دارایی و رئیس امور مالیاتی لطفا پیگیر باشن که چرا مالیات اندکی از خونه های خالی و لوکس و پزشکان گرفته میشه
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      11 0
      مجلس محترم لطفا شما هم پیگیری کنین پس وظیفه شما چیه؟
  • DE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    15 3
    حصر برای هر کسی ، ظالمانه و خودخواهانه و ناشی از بغض و حسادت شخصی به محبوبیت اوست .. چه این محبوبیت برحق باشد و یا ناشی از اشتباه مردم ..
  • هاتف IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    7 8
    کروبی . تکلیف اون ۳۰۰میلیون ۴۰سال پیش چی شد؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      خدا پدرت را بیامرزه ۳۰۰ میلیون که چه عرض کنم اسمش را دیگه برزبان نیاور چون با این تورم مضحک است امروز بخچه بیت المال را سوراخ کرده اند ودستهای زیادی زیر سوراخها بازست به آنها هم توجه کن
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 3
    هیچ راهی برای مشارکت ملت باز نگذاشتن
  • علی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    2 0
    همان موقع که کروبی مسئول بود و ادعا داشت من او را به جای کروبی نیمکره می‌نامیدم چون فرقی با گوسفند نداشت و بعد فهمیدم واقعا نیمکره است . چقدر ما بدبختیم که این هرهری ها سیاستمدارن مملکت ما بودنذ و چرا خدا ملتی را که در برابر همه دنیا به خاطر او ایستاد اینطور خوار و ذلیل کرده
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    مگه چند درصد مردم خودرو لوکس و خانه اشرافی دارند ؟ این وظیفه ی حکومت است که از اشرافیت بی درد مالیات سنگین بگیرد و با مالیات سنگین از زالوها ، دلالی را از معیشت و زندگی مردم پاک کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس