رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۵۳ میلیارد تومانی ۳ شرکت لبنی خبر داد

جریمه نزدیک به 2 میلیارد تومانی یک مرغ فروش در آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که "سازمان تعزیرات" رفته‌رفته به مجازات‌های سنگین گرانفروشان تن می‌دهد تا حق مردم را استیفا کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قوچانی؛ قمر تازه‌ای که به دور حجاریان می‌چرخد

پاسخ قالیباف به یک سؤال مهم؛ تأثیر اقدامات مجلس کجاست!؟ / قوچانی؛ قمر تازه‌ای که به دور حجاریان می‌چرخد

محمد قوچانی، از نزدیکان حزب کارگزاران و سردبیر مجله‌ی آگاهی نو به تازگی در یک متن جوابیه که به مناسبتی شخصی برای حمیدرضا جلایی‌پور، از چپ‌های ستادی و عضو حزب اتحاد ملت نوشته؛ صحبت‌های عجیبی را درباره مشی انتخاباتی خود مطرح کرده است.

قوچانی در این متن که بیشتر به یک طومار بیعت با سازمان چپ‌های تحریمی و یک اعترافنامه شباهت دارد و انصاف‌نیوز آنرا منتشر کرده، می‌نویسد:

"من هرگز به صورت منفرد و منفک از احزاب اصلاح‌طلب قصد کنشگری انتخاباتی نداشته و ندارم و این مقاله هم ذره‌ای ربط به انتخابات نداشته و ندارد و من هرگز مدافع شرکت بی قید و شرط در هیچ انتخاباتی نبودم و نیستم و تا این لحظه یک کلمه درباره انتخابات آینده ننوشته‌ام. و بیشترین اعتراض‌ها را به انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ کرده‌ام که در آگاهی نو موجود است"! [1]

*درباره این بخش از نوشته آقای قوچانی لازم به اشاره است که تز "مشارکت مشروط" که روی دیگر معنای "تحریم انتخابات" است را نخستین بار سعید حجاریان مطرح کرد و چپ‌های تحریمی نیز در پیامد این تز، دست به تحریم رسمی انتخابات‌های 98 و 1400 زدند و انتخابات امسال را نیز تا این لحظه تحریم کرده‌اند.

در بخش بعدی نیز دانستن این نکته ضروریست که اردوگاه اصلاحات به شدت دچار "دیکتاتوری حزبی" است و اشخاص و احزاب چندانی در این اردوگاه نیستند که بتوانند در مقابل فرامین "هسته سخت" این اردوگاه قد علم کرده و سخن دیگری بگویند.

با دو معنای پیش گفته آشکار می‌شود که قوچانی هم با وجود ژست خودانتقادی و نزدیکی‌اش به حزب کارگزاران (حزبی که در دو انتخابات قبلی از تصمیم تحریمی هسته سخت اصلاحات تبعیت نکرد) اما آزادی فکر و قلم خود را از ترس هسته سخت وانهاده و تصمیم دارد به قمری از اقمار سعید حجاریان تبدیل شود.

در واقع ما شاهد تقلای یک عنصر چپ هستیم که علیرغم خودانتقادی و تصمیم حزب متبوعش برای حضور در انتخابات اما نخواسته شامل تسویه سازمانی و مشت آهنین هسته سخت اصلاحات شود.

این در حالی است که انتخابات یک میثاق ملی است که حضور در آن بر اساس حکم عقلانیت و سیاست عقلانی؛ ‌ یک ضرورت بی‌قید و شرط است و یک رجل سیاسی ولو در حالتی که هیچ نامزدی هم در انتخابات ندارد اما بایستی ضمن حضور و تشویق به مشارکت حداکثری؛ از نامزد نزدیک حمایت کند. نظیر رفتاری که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 انجام دادند و از شیخ حسن روحانی با سابقه اصولگرایی حمایت کردند.

عقلای اصلاح‌طلب باید بدانند که اگر امثال قوچانی و این بیعتنامه‌ها در نمایه جوانان جناح چپ قرار دارند؛ پس امید به آینده و تنفس هوای تازه در اردوگاه اصلاحات عملا یک امید واهی است.

چه اینکه همانطور که انتخابات، قید و شرط نمی‌طلبد؛ به طریق اولی، عقلانیت و آزاداندیشی هم مشروط یا بیعت‌پذیر با این و آن نیست!

***

پاسخ قالیباف به یک سؤال مهم؛ تأثیر اقدامات مجلس کجاست!؟

پاسخ قالیباف به یک سؤال مهم؛ تأثیر اقدامات مجلس کجاست!؟ / قوچانی؛ قمر تازه‌ای که به دور حجاریان می‌چرخد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران گفته است: مدیون خون شهدا و شما باشم اگر روزی کمتر از ۱۷ ساعت کار کنم و در طول ماه ۲ روز اتفاق نمی‌افتد که نماز صبح را در خانه خود بخوانم بلکه مستقیم وارد محیط کار می‌شوم و همانند دوران دفاع مقدس کار خود را انجام می‌دهم.

به گزارش میزان، او می‌افزاید: ممکن است شما بگویید آثار این اقدامات چه بوده است، اما توجه کنیم که وظیفه ما قانونگذاری بوده و اجرای قانون در حوزه اجرایی است. این دستور مقام معظم رهبری است که فرمودند تفکیک قوا وجود دارد و باید آن را رعایت کرد. [2]

*تدقیق در کارنامه مجلس یازدهم نشان می‌دهد که این مجلس بر اساس مصوبات مهمی و مردمی که تاکنون به آنها پرداخته؛ توانسته یک مجلس تراز انقلابی باشد.

حقیقتی که می‌توان در قوانین مهمی مثل افزایش حقوق سربازان، تصویب قانون جوانی جمعیت، قوانین 3 گانه ویژه مسکن و اجاره، قانون رتبه‌بندی، قانون کالابرگ و... آنرا متبلور دید.

لکن مردم، متفکرین و فعالان جامعه باید در جریان باشند که مجلس سر سوزنی هم اختیار اجرایی در قبال هیچیک از این قوانین ندارد و همانطور که قالیباف نیز به درستی اشاره می‌کند؛ اجرای قوانین مربوط به حوزه اجرایی و قوه مجریه است.

به دیگر سخن اینکه اگر قانون خوب "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" تاکنون عملا اجرا نشده و یا در بحث اجرای قانون کالابرگ شاهد تغییر در متن مصرح قانون مجلس هستیم؛ مجلس در این زمینه نمی‌تواند پاسخگو باشد و مصلحت هم ایجاب دیگری ندارد.

تبیین دستاوردهای مجلس یازدهم و عملکرد جهادی و انقلابی آن از مصادیقی است که می‌تواند دستاوردهای "رأی خوب" را به مردم معرفی کند و از طرفی مشارکت بیشتری را نیز در انتخابات مجلس جدید در سال جاری سبب شود.

***

شگفتانه سنگین سازمان تعزیرات برای یک گرانفروش

پاسخ قالیباف به یک سؤال مهم؛ تأثیر اقدامات مجلس کجاست!؟ / قوچانی؛ قمر تازه‌ای که به دور حجاریان می‌چرخد

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی گفت: یک واحد مرغ فروشی در استان به علت گران فروشی ۱۸ میلیارد و ۴۶۷ میلیون ریال (حدود 2 میلیارد تومان) جریمه شد.

صمد حضرتی در مصاحبه با ایرنا افزوده است: این واحد مرغ فروشی در عجبشیر، حدود ۲۹ تن مرغ به ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۴۶ میلیون ریال را بیش از قیمت مصوب در بازار به فروش رسانده بود.

وی با بیان اینکه پرونده گرانفروشی این واحد در وقت تعیین شده در شعبه تعزیرات حکومتی این شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفت، اظهار کرد: شعبه پس از دریافت دفاعیات متهم به دلیل ارایه نکردن مدارک لازم، اتهام گران فروشی را محرز اعلام کرد.

حضرتی گفت: این پرونده با گزارش بازرسان جهاد کشاورزی به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارجاع شده بود و متهم به پرداخت مبلغ مذکور محکوم شد.[3]

*جریمه نزدیک به 2 میلیارد تومانی این فرد گرانفروش، یک جریمه مناسب و بازدارنده به نظر می‌رسد و امید آنست که مسئولان محترم قضایی و خاصّه مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی؛ بیش از این به جرایم بازدارنده و دارای پیوست اجتماعی توجه داشته باشند.

زیرا جریمه‌های کم و مجازات‌هایی که عملا فقط بخشی از سود نامشروع حاصل از گرانفروشی هستند؛ هرگز بازدارنده نیستند و بلکه موجب جسارت بیشتر افراد طمّاع و گرانفروشان خواهند شد.

ما پیش از این در وبلاگ مشرق، گزارش‌های متعددی را پیرامون جریمه‌های کم گرانفروشان منتشر کرده بودیم [4] و خبر مذکور یکی از معدود مواردی است که به نظر می‌رسد با یک جریمه متناسب، اقناعی و بازدارنده مواجه هستیم.

مسئولان محترم باید بدانند که راه برخورد با "گرانی بیقاعده" و قیمت‌هایی که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند؛ صرفا از دالان همین قبیل جرایم بازدارنده می‌گذرد و لاغیر.

***

1_http://www.ensafnews.com/429840

2_https://www.mizanonline.ir/00JqQH

3_https://irna.ir/xjNdFk

4_mshrgh.ir/1457550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    4 6
    فعلا که کار درخوری در حوزه قانونگذاری برای مقابله با جنگ ضد فرهنگی هنجارشکنان اجتماعی انجام نداده اید! درباره مقابله با گرانی هم همینطور. حالا از کدام قانونگذاری حرف می زنید ما نمی دانیم.البته بی انصاف هم نیستیم کاری که در حوزه هسته ای انجام شد خوب بود ولی در سایر بخشها تکرار نشد!
  • GB ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    7 3
    هر کی از راه میرسه از شهدا خرج میکنه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    15 5
    درمیان تئوریسین های جناح اصولگرا و اصلاح طلب فقط آقا سعید حجاریان رو قبول دارم. باسواد،خوش‌فکر،مظلوم.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      9 0
      امان از دست جنس نامرغوب
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      1 1
      عدم حضور اصلاح طلبان تهوع آور در انتخابات پیش رو را می توان از الطاف خفیه الاهی به شمار آورد!!!
  • US ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    11 5
    از وقتی این مجلس روی کار امد گرانی و بدبختی ها شروع شد و با امدن دولت جدید این بدبختی و گرانیها چندین برابر شدت گرفت .البته برای مردم نه مجلسیان و دولتیان
    • مجید IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 0
      دولت و سال اومده و دلار از 30 شد 48 سه سال روحانی دلار از 3000 شد 27000 ماله کش کجا میخوای بری؟
  • BR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    6 4
    قالیباف در تبلیغات انتخابات قبلی: مجلس انقلابی دولت را مجبور به کار و بهبود معیشت مردم میکند!!! سئوال: کو نتیجه چهار سال مجلس یکدست و انقلابی قالیباف؟ کو نتیجه اش؟ تبیین بفرمایید..
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    شنبه ها به جای پنج شنبه ها قرار بود تعطیل بشود/ نگویید به خاطر لج کردن با روز" سِبت" این کار را نمی کنید/ شنبه و پنج شنبه ندارد/ مهم منافع کشور است
    • سینا IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 1
      فیتیله جمعه تعطیله جمعه خواست مردم است کمپ اشرف اینترنت داره؟ شما غربگدا ها مگر منتقد نبود آزادی در کامنت های مشرق نبودید؟
    • ملیکا IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 1
      پنج شنبه تعطیل نیست و شنبه هم تعطیل نخواهد بود فیتیله جمعه تعطیله حسن کلید پنج شنبه رو تعطیل و ساعات درسی مدارس که تا 12 بچه ها سر کلاس بودن را بهم ریخت و بچه ها سه روز در هفته باید تا ساعت 3 در مدرسه بدون ناهار میماندند مدارس دولتی رستوران داره؟ تا ساعت 2:45 بچه ها مدرسه باشن؟ بیماری های قلبی و عروقی شدیدا افزایش و بچه ها دچار خستگی روانی و سردرد و دچار سوءتغذیه و در بعضی ها چاقی شده است
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند مسولیت هم دلشان برای مردم بسوزد
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    باید سوالات کنکور های مقاطع مختلف و امتحان جامع دکتری با پاسخ تشریحی طراحان منتشر شود. باید دانشگاه های کشور نظارت و شفافیت داشته باشند. باید اعلام نظر دانشجویان درباره اساتید دانشگاه های دولتی در سامانه ی کشوری هر ترم ثبت شود. باید امتحانات و پاسخ های تشریحی هر درس ثبت شود و در اختیار دانشجویان باشد. جلوی قدرت های بی منطق و رانت اساتید و کارمندان دانشگاه ها را بگیرید
  • نادر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    انتخابات میثاق ملیست درسته .اما از قرار در ایران فقط میثاق برای یه جناح وگروه خاصه .
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    مجلس شجاعت نداشت و یارانه " پنهان" و ارز " ترجیحی" را برنداشت و تکلیف بازار را یک سرِ نکرد و هنوز مردم در حیرانی و اشفته گی هستند که چه زمانی ارز دولتی دیگر وجود نخواهد داشت. یارانه پنهان سوخت و.... کِی برداشته می شود و کِی می شود که قیمت ها به ثبات برسد/ با دکمه یارانه ها هر روز به بازار حتی با اندک خبری شوک می دهند و باعث رکود و عدم ثبات بازار می شوند و مردم مجبورند که دست نگهدارند تا ببینند بعدش چه می شود
  • US ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    باید برای کوچکترین تبعیض ها و بی عدالتی ها فکر کرد و راه حل ها هیچوقت اسان نیستند
  • GB ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 1
    هفده ساعت؟
  • فرشبافیان IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    اگر مجلس مجری نیست پس چرا اصرار دارد در انتصاب مجریان دخالت کند . شورش علیه بخشنامه معاون سیاسی وزارت کشور به معنی دخالت و کودتا در مقابل مجریان نیست . چرا قالیباف به این سوال پاسخ نمی دهد ؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    1 0
    چه کسی مسبب وضعیت اقتصادی سوریه است حتما سکوت دربرابر تبعیض و زیاده خواهی مقامات فاسد و بدون شفافیت تاثیر دارد ، تبعیض و فساد فرصت نفوذ آمریکا و جنگ را فراهم می کند تا خوبان روزگار از دست بروند ، شفافیت شرکت های دولتی نفتی و بانکی را برقرار کنید مستند بی‌بی‌سی در سال 2010 درباره سوریه که بیان می‌کند کافی بود پدر یک خانواده سوری برای تامین هزینه های کل خانواده کار کند. برای نقل مکان به یک آپارتمان بزرگتر نیز پول خود را پس انداز کنید سوریه قبل از جنگ: 7 ساعت روز کاری بدون بدهی آموزش رایگان مراقبت های بهداشتی رایگان حقوق مناسب سوریه حالا 90% مردم زیر خط فقر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس