محمدرضا خباز

"چپ‌های نجیب" بر خلاف عزم شریرانه چپ‌های تحریمی بر حضور در انتخابات تأکید دارند و از اثرات مشارکت حداکثری مردم سخن می‌گویند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تأکید "چپ‌های نجیب" بر حضور در انتخابات

اعتبار قانون جوانی جمعیت گم شده است! / تأکید "چپ‌های نجیب" بر حضور در انتخابات

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از صاحب‌منصبان دولت روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در ردّ تز تحریم انتخابات که از سوی جبهه اصلاحات مورد تأکید قرار دارد، گفته است: من این حرف را در انتخابات دوره گذشته، در جلسات و سخنرانی به مردم گفتم که اگر پای صندوق نیایید، کار دنیا لنگ نمی‌ماند، یعنی مجلس با رأی پایین‌تر با مشارکت حدود ۳۰، ۲۰ یا ۱۵ درصد تشکیل خواهد شد...بنابراین معتقدم اگر صددرصد نماینده‌ها کاملا مردمی از قشر مردم، از جنس و دلسوز مردم، بدون مطالبات شخصی و خانوادگی باشند که چه بهتر، اگر آن ترکیب صددرصد نشد ترکیب مجلس ۷۰ درصد، ۵۰ درصد، ۲۰ درصد هم باشد باز بهتر از هیچ است.

او می‌افزاید: این دوره از مجلس ضعیف‌ترین دوره‌ای بود که فقط ۵ نفر اصلاح‌طلب در مجلس داشتیم و یکی از آن ۵ نفر هم آقای پزشکیان بود که از حقوق مردم دفاع می‌کرد. اما این یک نفر در مقابل بیش از ۲۸۰ نماینده دیگر چراغی بود که به اندازه خود روشنایی می‌داد. اگر ما در مجلس به جای یک آقای پزشکیان، ۱۰ آقای پزشکیان داشتیم، حتما برخی از این لوایحی که به تصویب رسید و دود آن به چشم مردم رفت و می‌رود، اتفاق نمی‌افتاد. به یاد دارم زمانی که ما در مجلس چهارم بودیم، ۲۴ تا ۲۵ نفر نماینده اصلاح‌طلب بیشتر نبودیم. اما به همان اندازه مؤثر بودیم. در مجلس پنجم حدود ۶۰-۷۰ نفر بیشتر نبودیم، دو دفعه آبستراکسیون کردیم و نگذاشتیم موضوعی که خلاف‌نظر مردم است، مصوب شود. اتفاقا در آن روز جلسه را آقای روحانی اداره می‌کرد و ما با خروج‌مان از مجلس اجازه ندادیم چیزی تصویب شود که موکلین ما در کشور اذیت شوند. بنابراین معتقدم هرچقدر افراد سالم و علاقه‌مند به کشور و مردم بیشتر در مجلس باشند، آثار مثبت آن برای مردم، هرچقدر میزان آنها کمتر باشد، بیشتر خواهد بود. [1]

*از اظهارات عجیب و بی‌مبنای آقای خبّاز درباره مصوبات مجلس یازدهم که بگذریم لکن سخنان ایشان در ردّ تز تحریم انتخابات مغتنم است.

جای این خوشوقتی وجود دارد که هنوز در اردوگاه اصلاحات صدای عقلانیت کاملا زنده به گور نشده و اگرچه عمده بزرگان جریان چپ در "جبهه اصلاحات" پای در کفش "تحریم انتخابات" کرده‌اند لکن نتوانسته‌اند تمام ریشه‌های عقلانیت اصلاح‌طلبی را بزنند.

منطق مشارکتی خبّاز در اظهارات فوق‌الذکر نیز یک منطق درست است و همه باید بدانیم که نتیجه انتخابات با هر میزان مشارکتی لازم‌الاتباع است و این تحریم‌کنندگان هستند که فی‌النهایه شکست می‌خورند.

کسانی که رأی نمی‌دهند در واقع مرتکب 2 ظلم می‌شوند. یک ظلم به خود و حقی که از خود دریغ می‌دارند و یک ظلم به دیگران از این رو که با رأی ندادن خود؛ در مسیر عزیمت جامعه به سمت حل مشکلات خلل ایجاد می‌کنند.

در اینجا لازم به تأکید است که مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است لکن تعیین کننده چیزی نیست و اولویت یک انتخابات همواره بایستی 3 اصل "قانون، عقلانیت و رأی خوب" باشد. مسئله مشارکت عملا چهارمین اولویت یک انتخابات است.

***

اعتبار قانون جوانی جمعیت گم شده است!

اعتبار قانون جوانی جمعیت گم شده است! / تأکید "چپ‌های نجیب" بر حضور در انتخابات

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از اختصاص پیدا نکردن اعتبارات برای اجرای قانون جوانی جمعیت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی طی تذکری گفت: سال گذشته ۱۰ همت برای اجرای قانون جوانی جمعیت اعتبار اختصاص داده شد که از این میزان تنها ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد. [2]

*طبیعیست که اختصاص نیافتن بودجه به معنی اجرا نشدن قانون و در ادامه بروز ناکارآمدی در جامعه خواهد بود.

شاهد مثال آنکه می‌بینیم خاصّه در بحث "جوانان" و قوانین مرتبط با این قشر محترم جامعه اعم از ازدواج، مسکن، قانون جوانی جمعیت و... شاهد ضعف‌های عمده‌ای هستیم.

دولت محترم باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1387178

2_ isna.ir/xdPqqz

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    7 1
    شما همین جمعیت رو درست مدیریت و اقتصاد رو تثبیت و شکوفا کنید، اعتماد مردم رو کامل بدست بیارید، نیازی به خرج و مخارج هنگفت و بیحاصل برای جوانی جمعیت نیست که خودش دوباره بشه بار سنگین مالی و پیشران جهش تورم و بی اعتمادی
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    7 0
    فورا تمام استخدام های مرتبط با نمایندگان مجلس و خانوادهایشان را تحت نظر و بازرسی قرار دهید . فورا تمام وام ها و پاداش های مرتبط با نمایندگان و خانوادهایشان را تحت بازرسی قرار دهید و قبل از ثبت نام نهایی مجلس اعلام کنید
  • مهدی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 0
    اگر مشارکت اولویت چهارم است چرا مرتب میگی اصلاح طلبان تحریم شریرانه میکنند ..
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 1
    لطفا فقط خفه بشید!!!!!!!!!!
  • سید IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    5 3
    چپ ها را چه به نجابت؟! اگر هم می خواهند در انتخابات شرکت کنند، فقط باید پیروز شوند وگرنه همان سیاست ایجاد شبهه در سلامت انتخابات را در پیش خواهند گرفت و اگر هم احیاناً پیروز شوند دغدغه شان فقط این سه مورد است: ثروت اندوزی، ویژه خواری در تجارت و قراردادها، رفع نگرانی کدخدا از سیاست خارجی ایران !!!!
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    4 1
    جوانی جمعیت یعنی کاهش سن متوسط جمعیت تا حد جوانی به دو روش امکان پذیره: ۱.کاهش جمعیت افراد عبور کرده از سن جوانی و ۲. افزایش شدید تعداد متولدین جدید. روش اول که مردوده، روش دوم هم باید دید آیا در این افزایش، عوامل محدودکننده حیات مثل آب پیش بینی شده؟ آیا توجه شده که جوان نگه داشتن جمعیت فقط با افزایش بدون توقف جمعیت امکان پذیره (هر تعداد زیاد جمعیت جوان چند دهه بعد سالمند محسوب می شن و برای جبرانش باید بیش از اون بر تعداد متولدین افزود) و این سیر باطل و غیرممکنه. هیچ کشوری نمی تونه بطور نامحدود افزایش جمعیت رو ادامه بده. جمعیت یک کشور باید با توجه به امکانات، «تثبیت شده» باشه.
  • متوهم IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    همه اظهارات آقای خباز عجیب و بی‌مبنا است فقط مائیم که اظهارتمان عادی و با مبنا است.
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    هیچ اصلاح طلبی دلش نمی خواهد انتخابات را تحریم کند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    آخه من چه بدونم که کی آدم خوبیه، کی نیتش خیره و واسه رانت نیومده و کی دانش و فهم بالایی داره؟
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 2
    کار خوبی می کنید ، چرا باید از هشت اتوبوس مسیر داخل شهر فقط چهار اتوبوس در حال خدمت باشد و یه مشت بی مسئولیت خوره بنزین در خیابان تک سرنشین بروند و بیایند خسته شدیم از بس منتظر اتوبوس های شهری ماندیم بزارید ساعت ها در صف بنزین بمانند تا بی شعوری تمام شود
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 0
    چرا باید از هشت اتوبوس مسیر داخل شهر فقط چهار اتوبوس در حال خدمت باشد و یه مشت بی مسئولیت خوره بنزین در خیابان تک سرنشین بروند و بیایند خسته شدیم از بس منتظر اتوبوس های شهری ماندیم بزارید ساعت ها در صف بنزین بمانند تا بی شعوری تمام شود
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    1 0
    سلام. خبر نداری که زندگی گم شده است. ثروتمندان از خدا بی خبر این مملکت را نابود کرده اند.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    4 0
    «ده همت» میخواید فقط برای اجرای قانون جوانی جمعیت؟؟؟ تاثیر هم داره؟؟ وامهای ازدواج و فرزند که تا الان داده شده سر از بازار آزاد وام در نیاورده آیا؟ بعد اثر این رقم کلان بر کسر بودجه و تورم رو چه جوری رفع و رجوع خواهید کرد؟
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    2 3
    خبازها میدانند اگر کشتی انقلاب غرق شود قطعا آنها هم جان سالم بدر نمیبرند پس...........
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    دودسته دیدن افرادی که سالهای سال است سریک اخور ارتزاق میکنند جاهلانه است این سیاست متناسب باشرایط است
  • حمید IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    هموطنان فیزیکدانان جهان اختراع جدید کردند به نام ذره دیو. درود خدا بر فیزیکدانان جهان. لعنت خدا بر پزشکان و دندانپزشکان که دارند مردم ستمدیده ایران را غارت می کنند.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    حاجی دلیگانی اولها خوب خودت نشان میدادی
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    0 0
    چپ نجیب هم داریم اصلا میشه خر نجیب باشه
  • محمدحسین IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    بابا همه دارن مهاجرت میکنن جلوی مهاجرت رو بگیرین
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    0 0
    بانکهای استان گلستان وام جوانی جمعیت را نمیدهند الان چندماه است متوقف کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس