مسعود اسداللهی

یک کارشناس برجسته کشورمان در تحلیل آشوب اخیر در یکی از شهرهای سوریه، تحلیل جالبی را ارائه کرده و به یک نقطه امیدواری بزرگ درباره محور مقاومت اشاره می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اکاذیب شکوری‌راد علیه روحانی؛ او نمک‌نشناس بود!

شکوری‌راد علیه روحانی؛ او نمک‌نشناس بود!/ آیا اعتراضات جدید سوریه نشانه وقوع انقلاب است؟

علی شکوری‌راد، از حامیان تحریم انتخابات و عضو جبهه اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد در اشاره به روحانی گفته است: آقای روحانی خیلی سرمایه‌سوزی کرد.

او می‌افزاید: آقای حسن روحانی هیچ‌وقت چهره محبوبی نبوده است، نه در بین جناح راست و نه در بین جناح چپ.

شکوری‌راد در ادامه بدگویی‌های خود از رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان تصریح می‌کند: آقای روحانی به کسی پاسخگو نبود. اصلاً مسئولیت‌پذیر نبود، هر کاری کرد خودش کرد و هم حامیانش را ناامید و سرخورده کرد و هم اعتماد همه را از بین برد؛ یعنی ضربه‌هایی که آقای روحانی به اعتماد سیاسی درون مجموعه اصلاح‌طلب زد هیچ‌کسی نزد. ضربه‌هایی که ما از آقای روحانی خوردیم کمتر از ضربه‌های نهادهای امنیتی-اطلاعاتی نبود!

او ادامه می‌دهد: خود آقای روحانی باید جنم و جربزه‌ای از خود نشان می‌داد که نداد. فراز و فرودهای روحانی اصلاً منطقی نبود؛ یک‌جاهایی اوج می‌گرفت که همه می‌گفتیم داری زیادی تند می‌روی، بعد یک‌دفعه ترمز را می‌کشید و همه را زمین می‌زد؛ یعنی فراز و فرودهایش زیاد بود.

شکوری‌راد همچنین با بیان اینکه آقای هاشمی هم وقتی پیششان می‌رفتیم از روحانی می‌نالید، گفته است: آقای لاریجانی هم در هیچ زمان و مقطعی هیچ تعاملی با اصلاح‌طلبان نکرد، هیچ مایه‌ای برای اصلاح‌طلبان نگذاشت، هیچ کاری که ما یک امتیاز مثبت اخلاقی به او بدهیم انجام نداد؛ یعنی آقای لاریجانی هم مانند آقای روحانی برای عمده اصلاح‌طلبان قابل قبول نبود. اصلاح‌طلبان علی‌رغم رفتار این اشخاص به خاطر مصلحت کشور و منافع ملی از این‌ها حمایت کردند، اما آن‌ها هیچ‌کدام قدرشناسی نکردند، بلکه نمک‌نشناسی هم کردند. [+]

*قبل از آنکه صفات رئیس‌جمهور سابق اهمیتی داشته باشد؛ ناراستی و ابن‌الوقتی آقای شکوری‌راد است که اهمیت ویژه‌ای دارد و مردم باید از آن باخبر شوند.

دروغگویی و تلوّن از آنرو که فرضا اگر آقای روحانی حائز اینهمه صفات بد و بی‌مسئولیتی بوده پس چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 از او حمایت کردند؟!

فرض می‌گیریم که اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 از فهم لازم برخوردار نبودند و آینده را نمی‌دیدند(که البته این فرض برای رجال و احزاب سیاسی یک ننگ است!)؛ اگر اینگونه بود اما آقایان که در انتخابات بعدی در سال 96 همه چیز را درباره روحانی می‌دانستند... پس چرا در این انتخابات بعدی هم با اشتیاقی بیشتر از روحانی حمایت کردند و حتی گفتند: "ما تضمین روحانی هستیم"!

تئوری "نامزد پوششی" را مگر همین آقایان برای رأی‌آوری قطعی روحانی مطرح و اسحاق جهانگیری را ذبح عظیم نکردند؟!

و تمام اینها یعنی ناراستی و ابن‌الوقتی درباره واقعیت‌هایی که در سیاست داخلی ایران بوقوع پیوسته و موجبات ناکارآمدی و گرانی شده است.

ابن‌الوقتی و دروغ‌های شکوری‌راد از اینجا نیز آشکار می‌شود که روحانی اتفاقا جنم و نمک‌شناسی خود را به اصلاح‌طلبان نشان داد. از برجامی که بر اساس تئوری‌های ظریف و علیرغم نظر غیر مثبت نظام پیش برد تا دولتی که عمده مناصب کلیدی‌اش را به اصلاح‌طلبان ستادی داد.

جالب است که مردم و جوانان اصلاح‌طلب بدانند ماه عسل روحانی و اصلاح‌طلبانی که امروز اینگونه به او می‌تازند به حدی شیرین بود که آقایان می‌گفتند: باید دست روحانی را بوسید، اصلاحات یعنی روحانی و ما فدائیان روحانی هستیم.

آیا اکنون می‌توان پذیرفت که نظر آقایان اصلاح‌طلب در آن ایام هم درباره روحانی همین بدگویی‌های شکوری‌راد بوده است؟!

تأسف عظیم‌تر اما این دروغ‌ها و ابن‌الوقتی‌ها هم نیست!

بلکه تأسف آن است که امثال شکوری‌راد امروز پنهان شده در جبهه اصلاحات نیز دارند درباره انتخابات به مردم دروغ می‌گویند و با همین دروغ‌ها تئوری "تحریم انتخابات" را برای زدودن از میزان مشارکت به پیش می‌برند.

***

نگاه تحلیلگر ایرانی درباره حوادث اخیر سوریه

شکوری‌راد علیه روحانی؛ او نمک‌نشناس بود!/ آیا اعتراضات جدید سوریه نشانه وقوع انقلاب است؟

مسعود اسداللهی، کارشناس برجسته کشورمان در مباحث غرب آسیا، پیرامون خبر اغتشاش در یکی از مناطق سوریه به خبرگزاری ایلنا گفته است: این تظاهرات بعد زیادی ندارد. یک بخشی از آن در مناطق تحت اشغال مسلحین در شمال سوریه است که طبیعی بوده و آنها هر وقت بهانه‌ای پیدا کنند، این نوع تظاهرات را برگزار می‌کنند. آن چیزی که یک مقدار جلب توجه کرد در منطقه سویدا در جنوب سوریه بود که آن منطقه تحت حاکمیت دولت سوریه است که این تظاهرات هم هنوز بُعد بزرگی پیدا نکرده و در مجموعِ جمعیت و مساحتی که تحت حاکمیت دولت سوریه است، یک حادثه کوچک از نظر حجم و کمّیت به شمار می‌رود. بنابراین رسانه‌های مخالف دولت سوریه به این موضوع پر و بال دادند تا اینطور القا شود که یکبار دیگر ملت سوریه به میدان آمدند.

وی افزود: بنابراین چنین چیزی فعلا به صورت ناآرامی در سوریه ندیدیم. یک حادثه‌ای آن هم یک منطقه از یک اقلیتی به نام دُروس‌ها که در سویدا ساکن هستند، رخ داده است. بنابراین فعلا این موضوع را نباید به کل مردم سوریه تعمیم داد و بیش از اندازه آن را بزرگ کرد و باید دید که در روزها و هفته‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. سوریه به دلیل تصویب قانون سزار در کنگره آمریکا امروز تحت فشار شدید اقتصادی است و به صورت ناگهانی حجم بسیار زیادی از تحریم علیه سوریه ایجاد شده و این وضعیت اقتصادی، سوریه را بسیار تحت فشار قرار داده است و ممکن است نارضایتی ایجاد کند اما اینکه این اعتراضات به شورش، انقلاب و این نوع تحولات ختم شود، بسیار بعید است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: تحولات جنگ داخلی سوریه هنوز برای مردم این کشور هضم نشده آنها جنگ خانمان‌سوز را از ۲۰۱۱ به بعد با چشم‌های خود دیده‌اند. حجم خرابی‌هایی سوریه ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بسیاری از زیرساخت‌های سوریه از بین رفته است. صنعت برق این کشور واقعا مضمحل شده و مشکلات بسیار دیگری دارد. بنابراین مردم سوریه شاهد عینی این حادثه بودند و بسیار بعید به نظر می‌رسد، همان نسلی که شاهد این جنگ خانمان‌سوز بوده بخواهد یکبار دیگر به این نحو اعتراض کند.[1]

*صحبت‌های دقیق و علمی آقای اسداللهی می‌تواند چراغ راه کسانی باشد که این روزها از بابت رخدادهای مربوط به محور مقاومت و خبر اغتشاش در یکی از مناطق سوریه دچار نگرانی هستند.

این استدلال در بیان اسداللهی که "بعید است نسل فعلی سوریه که جنگ را به چشم دیده؛ بخواهد در مجرای خیابان اعتراض کند"؛ استدلال بسیار عقلانی و مهمی است که حتما بایستی مورد توجه باشد.

در این باب البته نمی‌توان از توطئه دشمنان نیز غافل بود و بر اساس تحلیل‌های موجود، آمریکا و ناتو قصد انجام یک شیطنت بزرگ در منطقه را آسیا دارند.

اما این تحلیل‌ها بیان می‌کنند که این تحلیل با مسمّای "جنگ آینده" در مناطق غربی ایران نیست و قصد دارد ارض جدیدی را در مناطق جماهیر شوروی سابق بگشاید.

فلذا بعید است که سوریه محل تنش‌های جدید باشد.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1392536

2_ mshrgh.ir/1522610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 17
  • سید IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    16 2
    سخنان شکوری راد یادآور تمثیل یابوهای درشکه و خستگی در سربالایی ها است !!!!
    • CH ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      12 2
      فریب خوردن، اصلی ترین عامل گرفتاری ، بشر است،. سال 88 فریب خوردیم  ،، به دروغ،. و هوچی‌گری  در انتخابات سال 88، گفتند ، حق ميرحسين ضایع شده،. به بهانه همین دروغ،. سال 92 ، غرب گراها ،. رای آوردند،، 8 سال، همه چیز  معطل، فریب برجام شد،. و  در آخر،.  دلار 3 تومانی شد 30 تومان ،،   با 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 60 درصدی،. و تعطیلی 5 هزار کارگاه بزرگ تولیدی...
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      0 0
      سید تو خودت یه یابوی به تمام معنا هستی
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    19 13
    حجم خرابی‌هایی سوریه ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود// لعنت به رژیم سفاک و خونخوار آمریکا که سوریه را ویران کرد. عراق را ویران کرد. افغانستان را ویران کرد. یمن را ویران کرد. لیبی را ویران کرد.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      6 3
      شما نگران نباشید
    • US ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 3
      دقیقا وقتی یابوهای درشکه در سربالایی ضعیف می‌شوند همدیگر را گاز میگیرند
    • مجید IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      6 0
      ۱۶:۱۲ تو کز محنت دیگران بی غمی ، نشاید که نامت نهند آدمی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    6 6
    شکوری‌راد باید بدونه که خباثت خیلی چیز بدیه. خیلی.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      4 1
      ایشان و سایر اصلاح طلبان دنبال کلون اجاره ای هستند که نسبت به رحم اجاره از مزیت داشتن مواد مغزی هم برای رشدشان برخوردار باشد
    • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      7 4
      شکوری راد اصلاح طلب: «ضربه‌هایی که ما از آقای روحانی خوردیم کمتر از ضربه‌های نهادهای امنیتی-اطلاعاتی نبود!» واقعا جالبه! خودشان اذعان دارند که اصلاح طلبان چقدر رفتار های ضد امنیتی برای ملت دارند! چه در حوزه سیاست چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی!!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      6 1
      شکوری باید بدونه روحانی قبلش نمک گیر غرب بوده لذا به نمکشناسی اصلاح‌طلب‌ها نرسیده اگرچه بسیاری از این طیف نیز نمک پرورده دشمنان کشورند
    • alir IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      روحانی واقعا جنم احمدی نژا را نداشت- روحانی برای اصلاح طلبان یک تف سر بالا بود که هیچ گریز و گزیر از ان بود .جهانگیری (مقبول تر بود) و عارف قدرت رای اوری را نداشتند! لذا گزینه ای بین بد و بدتر بود.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    4 3
    محل تنش‌های جدید آذربایجان است و ارمنستان
  • شیرازی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    5 6
    تکرار حوادث در سوریه اصلا بعید نیست، بازیگران این تکرار فقط مردم سوریه نیستند!!! نگرانی و لزوم تدارکات بجاست
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    8 46
    پناه بر خدا از حسن روحانی و دار و دسته اش
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      6 3
      حسن روحانی نمک نشناس بود.
  • TR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    4 3
    فرض می‌گیریم که اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 از فهم لازم برخوردار نبودند و آینده را نمی‌دیدند(که البته این فرض برای رجال و احزاب سیاسی یک ننگ است!)؛ اگر اینگونه بود اما آقایان که در انتخابات بعدی در سال 96 همه چیز را درباره روحانی می‌دانستند همین گذاره رو میشه در مورد دور دوم احمدی نژاد رو برای شما اقایان بکار برد ایا این هم مایه ننگ شماست یا مایه بصیرت شما؟
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    24 12
    بشار اسد از اول باید میرفت
    • علی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      1 7
      مگر محمد رضا شاه مفلوک است که هوادارانش را گذاشت و در رفت !
  • US ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    13 7
    ما اعتراضات نداریم فقط اغتشاشات داریم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    5 1
    شکوری راد اصلاح طلب: «ضربه‌هایی که ما از آقای روحانی خوردیم کمتر از ضربه‌های نهادهای امنیتی-اطلاعاتی نبود!» واقعا جالبه! خودشان اذعان دارند که اصلاح طلبان چقدر رفتار های ضد امنیتی برای ملت دارند! چه در حوزه سیاست چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی!! شکوری راد: «آقای لاریجانی هم در هیچ زمان و مقطعی هیچ تعاملی با اصلاح‌طلبان نکرد، هیچ مایه‌ای برای اصلاح‌طلبان نگذاشت، هیچ کاری که ما یک امتیاز مثبت اخلاقی به او بدهیم انجام نداد » مگر لاریجانی در ۵ دقیقه برجام را به تصویب مجلس نرساند ؟! همراهی ناجوانمردانه از این بالاتر ؟! اینقدر راحت دروغ گفتن اصلاح طلبان، علاوه بر پست فطرتی شان ، نشان از بی شعوری هوادارانشان دارد ، که چنین خزعبلاتی را باور می کنند. همیشه اینطور بوده ؛ پست فطرت و بی شعور با هم هستند.
  • هادی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 2
    کسی که تک سفر استانی واس تشک و پتو و ملحفه از تهرون میبرن آدمه؟ نظام باید این هارو از خودش پاک کنه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    7 4
    نفوذی های اصلاح طلب عامل گرانی و بدبختی مردم ما هستند ولی فکر می کنند ما مردم نمی‌دانیم آنها دزد واقعی و خائن هستند و خودشان را فریب می‌دهند و دلخوش به اغتشاشات و اسراییل هستند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    4 8
    بشار اسد رفتنی است
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 1
      همه رفتنی هستن
  • صبوری IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    16 0
    در دوران دانشجویی خبرچین دستگاه حراست دانشگاه بود و مدرک تحصیلی اش را با کمک انها گرفت
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    4 3
    مشرق دقیقا زدی به هدف... شکوری راد آدم فرصت طلبی هست ...زمان شیخ حسن روحانی هم سفت و سخت از روحانی دفاع کرد ولی چون در دولت روحانی پستی و مقام نگرفت سرخورده شد و علیه روحانی حرف زده
  • زنجانی US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    9 2
    شکوری همیشه پادو بوده . برای هر جناحی که منافع داشته باشه پادویی میکنه
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    2 2
    شکوری یک مزدور دیوانه است
  • علیرضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    صحبت‌های دقیق و علمی آقای اسداللهی می‌تواند چراغ راه کسانی باشد..... اینکه فقط گفت چیز مهمی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس