تازه‌ترین اخبار درباره جزئیات فساد بزرگ کرسنت نشان می‌دهد حدود 80 نفر در جریان این پرونده بزرگ نفتی پول دریافت کرده‌اند. این خبر را علیرضا زاکانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرد.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


نقش نفتی‌ها در روند قضایی پرونده بابک زنجانی

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره دلیل بازداشت بابک زنجانی گفت: شواهد و اخباري به دست ما رسيد كه احتمال فرار ايشان وجود دارد، به همين دليل اين موضوع منجر به بازداشت وي شد كه در حال حاضر در بازداشتگاه به وي اعلام شده كه هر امكاني را كه براي بازگرداندن پولي كه از كشور خارج كرده بخواهد در اختيار او قرار مي‌دهيم و دراین رابطه از برخی افراد دیگر باید تحقیق شود

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه در پنجاه‌وهفتمين نشست خبري خود آخرين وضعيت پرونده‌هاي حقوقي «بابك زنجاني»،«احمدي‌نژاد» و «رحيمي» را تشريح كرد. محسني‌اژه‌اي درباره آخرين وضعيت بازداشت زنجاني ميلياردر بدهكار به وزارت نفت گفت: دستگاه قضايي، دولت و مجلس از فعاليت‌هاي صحيح اقتصادي حمايت مي‌كنند. اگر كسي فعاليت صحيح اقتصادي در زمينه ايجاد اشتغال و توليد داشته باشد و سالم باشد از آن حمايت مي‌شود.

سخنگوي دستگاه قضایی ادامه داد:‌ اگر فردي جرمي مرتكب شد و مورد تعقيب قرار گرفت بايد منتظر بمانيم تا رسيدگي به آن پايان يابد و ببينيم آيا وي مجرم است يا خير؟ اگر بخواهيم از همان ابتدا فضاي جامعه را با اخبار پر كنيم كشور ضرر مي‌كند. وي تصريح كرد: وي داراي شركت‌هاي متعدد در داخل و خارج كشور بوده است، اما موضوعي كه الان با آن روبه‌رو شده‌اند اين است كه وي مبالغي را از برخي دستگاه‌ها يا قراردادهايي را با آنها داشته كه وجوه را به آنها برنگردانده است كه اين موضوع نيز قابل بررسي است؛ چرا كه وي اسنادي را ارائه داده است كه بايد بررسي شود كه اين اسناد جعلي است يا واقعيت دارد.


بی‌بی‌سی: خالی بسته بودیم توافق ژنو هیاهو برای هیچ است

بر اساس گزارش کیهان، شبکه بی‌بی‌سی در چند هفته پس از انتشار بیانیه ژنو تلاش کم‌سابقه و زاید‌الوصفی را به همراه برخی رسانه‌های جریان فتنه و شبه‌اصلاح‌طلب به کار بست تا بیانیه ژنو را تابوشکنی بزرگ، توافق بی‌سابقه در سه دهه گذشته و ... معرفی کند اما اکنون می‌نویسد: توافق ژنو هیاهوی بسیار برای هیچ است. یک عبارت دو بار در متن توافق تکرار شده است. هیچ موضوع و یا مفهوم دیگری در این سطح از اهمیت نبوده است که دو بار در متن سند تکرار شود. در عین حال، این مطلب هم در شروع (در مقدمه) و در پایان متن توافق به صورت روشن ذکر شده است. در مقدمه توافق آمده است؛ «... این راه‌حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود.» و در آخر توافق آمده است؛‌«در خصوص گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی، این اصل اساسی که تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نمی‌شود اعمال می‌شود.»

بهمن آقایی‌دیبا کارشناس بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: برای پی بردن به معنای این عبارت، من بیش از چهارصد معاهده، سند، متن مذاکراتی، اعلامیه و اسناد بین‌المللی مربوط به سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را بررسی کردم. (هر کس می‌تواند عبارت مزبور را گوگل کند و بلافاصله همه این منابع را ملاحظه کند). در اسناد مزبور از این عبارت با عناوینی چون‌«اصل»، «اصل حقوقی»، «عبارت مقدس (مانترا)»، «قاعده طلائی» و نظیر آن یاد شده است. ولی چیزی که مهم‌تر از این عناوین است، نحوه شرح و معنی کردن این عبارت در اسناد مورد بررسی است.


80 نفر در پرونده کرسنت پول گرفتند

تازه‌ترین اخبار درباره جزئیات فساد بزرگ کرسنت نشان می‌دهد حدود 80 نفر در جریان این پرونده بزرگ نفتی پول دریافت کرده‌اند. این خبر را علیرضا زاکانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرد. به گزارش دانا، علیرضا زاکانی دیروز درباره این فساد بزرگ نفتی تصریح کرد: در جریان پرونده کرسنت 80 نفر پول گرفته‌اند که اسامی این افراد را به دستگاه‌های دولتی و قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم.

به گزارش «وطن امروز»، پیش از این البته تصور بر این بود که تعداد رشوه‌گیرندگان در پرونده کرسنت کمتر از این رقم باشد. به عبارتی تصور این بود که حلقه‌ای که با واسطه عباس یزدان‌پناه قرارداد غیرقانونی کرسنت را اصطلاحا جوش داده بودند؛ تعداد کمی بوده‌اند اما با اظهارات زاکانی مشخص شده در جریان این فساد بزرگ نفتی یک شبکه بزرگ دست داشته‌اند که حدود 80 نفر آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم رشوه دریافت کرده‌اند.

لایحه ایران برای دفاع در دادگاه لاهه ارسال شده است. این سومین لایحه دفاعیه ایران و در واقع نخستین لایحه در دوران وزارت نفت بیژن زنگنه است. تاکنون وکلای ایرانی توانسته‌اند با ارائه اسناد محکم درباره ارتکاب ارتشاء از سوی حمید ضیاء جعفر، مالک این شرکت نفتی امارات، پرونده را به سود ایران تمام کنند اما همزمان با انتخاب بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت، یک بار دیگر پرونده توسط حمید ضیاءجعفر به جریان افتاد.


تنش‌آفرینی «مثلث عزل» در دانشگاه‌ها

روزنامه وطن امروز نوشت: وزارت علوم همچنان یکی از وزارتخانه‌های حاشیه‌‌ساز دولت یازدهم است. این مطلب با دريافت كارت زرد مجلس از سوي فرجی‌دانا به‌طور واضح قابل فهم است. انتصاب افراد منتسب به فتنه در پست‌های کلیدی این وزارتخانه برخلاف وعده وزیر به نمایندگان و بازگرداندن افراد مساله‌دار به محیط دانشگاه‌ها از جمله مسائل مهمی است که پای فرجی‌دانا را برای پاسخگویی به مجلس باز کرده و وی را در معرض استیضاح قرار داده است. در میان اقدامات حاشیه‌ساز وزارت علوم، حضور هیاتی 3 نفره در دانشگاه‌هاست که به مثلث عزل معروف و منجر به اعتراض بسیاری از نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس شده است.


خاطره گویی جواد‌لاريجاني از ناطق نوري

ایران نوشت: با خبر شديم كه محمدجواد لاريجاني مؤسس مركز پژوهش‌هاي مجلس گفته است که در زمان رياست آقاي ناطق نوري بر مجلس توانستيم 200 ميليون تومان از ايشان تيغ بزنيم و مركز پژوهش‌هاي مجلس را راه‌اندازي كنيم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي گفت: مركز پژوهش‌هاي مجلس پاتوقي براي نمايندگان مجلس خواهد بود.


دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد یا حیاط خلوت متهم فتنه؟!

مهدی هاشمی از متهمان فتنه 88،‌تردد مکرر و روزانه‌ای به دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد در میدان شهید باهنر (نیاوران) تهران دارد.ندای انقلاب با انتشار این خبر نوشت: او روزگاری در طبقه ششم این ساختمان مسئولیت رئیس دفتری هیات امنای دانشگاه آزاد را بر عهده داشت که امروز این مسئولیت بر عهده برادر کوچکش یاسر است.در گذشته از طبقه ششم این ساختمان که امروز محل تردد وی است اسناد مهمی درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیرمرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارش‌های مرتبط با یکی از متهمان فتنه 88 به دست آمده است.

به گزارش روزنامه کیهان، این سایت در خبر دیگری نوشت: عمار، ک، بازداشتی فتنه 88 و از گردانندگان سابق سایت‌های بدنام وابسته به فتنه‌گران که پدر وی از استانداران زمان خاتمی بوده، قرار است به زودی به عنوان سردبیر خبرگزاری دانشگاه آزاد منصوب شود. پیش از این (نسرین.و) بازداشتی دیگر فتنه 88 به عنوان دبیر سیاسی روزنامه ایران منصوب شده بود.دانشگاه آزاد از مراکزی است که فتنه‌گران در گذشته در پوشش آن به برخی اقدامات ضدقانونی نظیر پولشویی و راه‌اندازی سایت و رسانه‌های مختلط جهت دروغ‌پراکنی علیه نظام استفاده کرده‌اند.


دردسر جديد رانندگان ايراني در کشور همسايه

خراسان نوشت: بر اساس نامه چندي پيش مسئولان يکي از کشورهاي همسايه به مديران اجرايي کشورمان، رانندگان ايراني که قصد دارند با عبور از شهرهاي مرزي اين کشور به خارج از مرزهاي اين همسايه شمالي تردد کنند، الزاما بايد نام منطقه مرزي و شهر مرزي مورد تردد در رواديد آنها ذکر شود وگرنه دچار مشکلات در تردد خود خواهند شد.



دستور فوري تهيه سوابق توزيع برخي داروهاي خاص

خراسان نوشت: بر اساس دستور مسئولان وزارت بهداشت به تعدادي از مسئولان دولتي و بخش خصوصي، مقرر شده آمار مربوط به توزيع داروهاي مربوط به برخي بيماري هاي خاص همچون هموفيلي، تالاسمي و ام اس و توزيع مواردي چون فاکتورهاي خوني در 5 استان مهم کشور طي سالهاي 1380 تا 1386 جمع آوري و در اسرع وقت در اختيار مسئولان وزارت بهداشت قرار بگيرد.


مرتضوي در دادسرا حاضر شد

روزنامه ایران نوشت:
خبر اول اين كه وكيل سعيد مرتضوي خبر داده كه چهارمين جلسه رسيدگي به پرونده شكايت مرتضوي و فاضل لاريجاني عليه همديگر عصر يكشنبه به رياست حجت‌الاسلام منصوري در دادسراي كاركنان دولت بدون حضور لاريجاني برگزار شد و پنج ساعت به طول انجاميد. سعيد ايوبي به ايرنا گفته علت حضور نيافتن فاضل لاريجاني سفر كاري‌اش به انگلستان عنوان شده بود كه اين حضور نداشتن باعث اعتراض مرتضوي شد. به گفته وي شكايت مرتضوي مربوط به مسائل بعد از پخش سي‌دي در مجلس شوراي اسلامي است كه فاضل لاريجاني ادعا كرده هيچ مراجعه‌اي به سازمان تأمين اجتماعي نداشته و صدايش جعلي است.

روحاني را ما رئيس‌جمهور كرديم!

تهران امروز نوشت: رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در گفت‌وگو با روزنامه وطن امروز گفت: بيش از دو سوم راي او مال اصلاح‌طلب‌ها بود. مردم به روحاني راي دادند يعني به اصلاحات راي دادند. شعارهاي او و آرمان‌هاي او اصلاح‌طلبي بود. الان هم مورد حمايت اصلاح‌طلب‌هاست و ما اصلاح‌طلب‌ها پشت سر او هستيم.


تغيير رويكرد رسانه‌هاي غربي به ايران

بر اساس گزارش روزنامه ایران، خبر ديگر اين كه سايت عصر ايران در گزارشي به تغيير رويكرد رسانه‌هاي غربي نسبت به ايران پرداخته و با اشاره به تصوير غلطي كه از ايران در اين رسانه‌ها وجود داشت، نوشته: كافي است تنها در زمينه تبليغ براي گردشگري يا معرفي ايران به عنوان يكي از مقاصد مهم و جالب گردشگران در سال 2014 به مطالب رسانه‌هاي جهان نگاه كنيم. در روزهاي گذشته سه روزنامه معتبر بريتانيايي يعني گاردين، فايننشیال تايمز و ديلي تلگراف در گزارش‌هايي كه به مناسبت تعطيلات سال نو ميلادي منتشر كرده‌اند نام ايران را به عنوان يكي از اصلي‌ترين و جذاب‌ترين مقاصد گردشگري سال جديد اعلام كرده‌اند.


مجلس از عدم شفاف‌سازی وزارت امورخارجه درباره توافق ژنو نگرانند

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، پس از آنکه طی ماه گذشته موضوع حضور یک نفر از نمایندگان مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عنوان عضو ناظر به نتیجه نرسید؛ وزارت امور خارجه در جدیدترین اقدام با حضور تیم نظارتی در مذاکرات هسته‌ای نیز مخالفت کرد. این خبر را حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور اعلام کرد.

آشنا دیروز در حاشیه نشست همایش ملی پژوهش در قانونگذاری درباره هیات نظارت‌کننده بر تیم مذاکره‌کننده خاطرنشان کرد: هیات نظارت در تیم مذاکره‌کننده از سوی مجلس مشخص شد که وزارت امور خارجه آن را قبول نکرد. آنگونه که فارس از مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نقل کرده، این هیات از سوی مجلس انتخاب شده بود.

پیش‌تر موضوع تشکیل هیات نظارت مجلس بر مذاکرات هسته‌ای، به عنوان پیشنهاد مجلس مطرح شده بود. اولین بار پیش از توافق ژنو موضوع حضور یک عضو نظارتی از مجلس در میان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران مطرح شد که البته راه به جایی نبرد. پیشنهاد اینگونه بود که یک یا 2 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی تنها به عنوان عضو ناظر در مذاکرات حضور داشته باشند. این پیشنهاد اما به نتیجه نرسید. آنگونه که برخی نمایندگان کمیسیون امنيت ملی به «وطن‌امروز» گفتند؛ محمدجواد ظریف از این پیشنهاد استقبال کرده بود اما در نهایت مجوز حضور این عضو نظارتی در تیم مذاکره‌کننده صادر نشد.


 رساندن گلايه نمايندگان به ضرغامي

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که مشاور پارلماني صدا و سيما با اشاره به گلايه‌هاي نمايندگان از خبر 30: 20 گفت: اين گلايه‌ها را به گوش ضرغامي رساندم. سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني با بيان اينكه در سفر هيات پارلماني اروپا به تهران ضعف‌ها و كاستي‌هایي وجود داشت كه نمايندگان مجلس نيز به آن موارد اشاره داشتند، گفت: وقتي برنامه خبر 30: 20 برخي ضعف‌هاي سفر اين هيات را با زبان طنز به تصوير كشيد، نمايندگان گلايه‌هايي را مطرح كردند كه اين گلايه‌ها را به گوش ضرغامي رساندم. مشاور پارلماني صدا و سيما افزود: عزت‌ا... ضرغامي همواره از مجلس و نمايندگان مردم حمايت مي‌كند و در صدا و سيما تلاش بر اين است تا صحبت‌هاي نمايندگان به گوش مردم برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    خیلی ها برکنار شدند و مشرق در خواب
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    روایتی از اقدامات حاشیه‌ساز وزارت علوم طی یک فاصله زمانی کوتاه تمامی روسای مراکز پژوهشی شهرک پژوهش واقع در همت غرب بلوار پژوهش برکنار شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس