وزارت ارشاد در نامه‌ای فاقد سند، به یکی از روزنامه های منتقد دستور داد تا رویه خود را تغییر دهد. پیش از این برخی اخبار از تکاپوی برخی مدیران وزارت ارشاد برای محدود کردن روزنامه‌های منتقد دولت و ترویج روزنامه‌های حامی خبر داد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


فشار بي‌سابقه به صدا و سيما

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، صدا و سیمای جمهوری اسلامی نزدیک به یک سال است با بحران مالی مواجه است. دولت دهم در سال پایانی استقرارش در جدال با مدیران رسانه ملی اقدام به کاستن بودجه سال 92 این نهاد کرد.

پس از این اقدام دولت دهم، صدا و سیما با مشکلات مالی فراوانی مواجه شد اما این افق برای مدیران رسانه ملی وجود داشت که با تغییر دولت، مشکلات مالی صدا و سیما مرتفع خواهد شد. رئیس دولت یازدهم در مناظره‌های انتخاباتی به حوزه مدیریتی رسانه ملی از همان ابتدا واکنش نشان داد و پس از به قدرت رسیدن، اطرافیان وی رسانه ملی را مورد هجمه و انتقاد قرار دادند. اطرافیان دولت روی موضوع عدم هماهنگی میان دولت و عملکرد رسانه ملی تاکید داشتند.

هجمه‌های دولتی با انتقادات صریح ترکان درباره واگذاری اراضی نمایشگاه بین‌المللی تهران به سازمان صدا و سیما آغاز شد و در 3 ماه استقرار دولت، رسانه ملی تقریبا تمام سعی خویش را به کار بست تا معضلات اقتصادی این نهاد سبب تغییر رویکرد در مواجهه با دولت‌ نشود اما عدم یاری‌رسانی دولت سبب شد صدا و سیما پس از چندی در مقابل دولت دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرد و در جهت تعامل اجباری تبليغاتي با کارگزاران فرهنگی‌ـ‌سیاسی دولت یازدهم گام بردارد. این اتفاق در حالی افتاد که اگر بودجه سازمان صدا و سیما (افزایش و کاهش) در حوزه اختیارات دولت نباشد، قطعا رسانه ملی در مواجهه با هر دولتی به صورت مستقل‌تری عمل خواهد کرد و مجبور نخواهد شد طبق سناریوی از پیش نوشته دولتی‌ها عمل کند.


نوازش منتقدان توسط وزارت ارشاد دولت روحانی

بر اساس گزارش روزنامه کیهان،
وزارت ارشاد در نامه‌ای فاقد سند، از روزنامه وطن امروز خواست رویه خود را تغییر دهد. پیش از این برخی اخبار از تکاپوی برخی مدیران وزارت ارشاد برای محدود کردن روزنامه‌های منتقد دولت و ترویج روزنامه‌های حامی خبر داد.

وطن امروز دراین زمینه گزارش داد: دیروز (پریروز) نامه‌ای رسمی به روزنامه رسید از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. در نامه خطاب به ما آمده بود:«به آگاهی می‌رساند موضوع درج مطالب و تیترهای حاوی افترا و توهین به افراد که موجب تشویش اذهان عمومی است در شماره‌های متعدد آن روزنامه در جلسه 4/9/92 هیات نظارت بر مطبوعات مورد رسیدگی قرار گرفت. هیات مذکور مصوب نمود، مستند به بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات به جنابعالی تذکر داده شود. ضروری است نسبت به رعایت دقیق مفاد قانون مطبوعات دقت نموده، در انتشار مطالب انتقادی حدود قانونی را مراعات نمایید.»

روزنامه مذکور می‌افزاید: «در متن نامه به هیچ مصداق و مثال و شماره خاصی از روزنامه اشاره نشده. ظاهرا دوستان وزارتخانه فرهنگ که خیلی تمایل ندارند با پسوند «ارشاد» شناخته شوند، اساسا با خط‌مشی روزنامه مشکل دارند و در تلویحی نزدیک به تصریح از ما می‌خواهند کلا رویه و روندمان را عوض کرده، آنگونه بنویسیم که ایشان می‌خواهند.

وطن امروز نوشت: «خوب بود دوستان وزارت فرهنگ دقیقا بگویند نسبت این تذکر با این دوجمله جناب روحانی چیست که اولا «دولت را نقد کنید» و ثانیا «در عرصه فرهنگ، دولت اعتدال موفق شد نگاه امنیتی را کاملا حذف کند و فضا را از حالت فضای امنیتی درآورد»؟! از قرار، مطلوب بعضی‌ها از جامعه خبری، همان معدود خبرنگارانی هستند که در زنگ انشای یکصد روزه، فراتر از نقش ضبط صوت به بله قربان‌گوهای این و آن بدل شده بودند!»


قهوه خانه داران مقابل مجلس تجمع كردند

روزنامه ایران نوشت:
شنيديم كه داستان منع استفاده از قليان در سال های اخیر همواره محل بحث بوده است. روز گذشته جمعي از اعضاي اتحاديه چايخانه داران و قهوه خانه داران با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي نسبت به تصويب قانون منع استفاده از قليان در چايخانه‌ها اعتراض کردند. آن‌ها خواستار بازنگري و اصلاح اين قانون بودند.

شغل تازه تهيه‌كننده فيلم تبليغاتي «روحاني»

تهران امروز نوشت:
تهيه‌كننده فيلم تبليغات انتخاباتي رئيس‌جمهور، عضو هيات‌ مديره سازمان منطقه آزاد كيش شد. خبرنامه دانشجويان ايران با انتشار اين خبر نوشت: «حسين- د» با تاييد هيات وزيران به عنوان عضو هيات مديره «سازمان منطقه آزاد كيش» تعيين شد. اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در حكم صادره آورده كه آقاي «حسين- د» براي مدت سه سال به عنوان عضو غيرموظف هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش تعيين مي‌شود.

بدترین شکنجه برای ظریف

روزنامه جام جم نوشت: محمدجواد ظریف که معمولا هر روز یا یکی دو روز یک‌بار در صفحه شخصی خود در فیسبوک به مردم گزارش می‌دهد، هفته گذشته پس از برگشت از ژنو به تهران، نتوانست به این فعالیت خود در فضای مجازی بپردازد که در تازه‌ترین مطلب خود در فیسبوک، دلیل این موضوع را برنامه‌های کاری فشرده در هفته قبل عنوان کرده است.

وی که دیروز به کویت و عمان رفته، در بخشی از این مطلب، بدترین شکنجه را برای خود اینچنین تشریح کرده است: بعد از شام (یعنی حدود ساعت 9 و 30 دقیقه شب) تازه مذاکرات دوجانبه با وزیر امور خارجه ترکیه شروع شد و دور اول تا ساعت 12 و 30 دقیقه بامداد چهارشنبه ادامه یافت. این شب بیداری‌ها برای بنده که ساعت 5 صبح بیدار می‌شوم و عادت دارم شب‌ها ساعت 11-10:30 بخوابم از هر شکنجه‌ای بدتر است؛ ولی چاره‌ای هم نیست.


گلایه از دکتر ظریف: چرا منتقدان توافق هسته‌ای را همزبان با اسرائیل می خوانید؟

حسین قدیانی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: حق یک گلایه درست و حسابی از وزیر محترم امور خارجه برای ما محفوظ است، چرا که تاکید دکتر ظریف بر «حفظ همبستگی ملی در این شرایط» لوازمی دارد و اقل این لوازم آن است که ما در قامت وزیر امور خارجه، بدیهی‌ترین آداب وحدت را رعایت کنیم و منتقدان توافق هسته‌ای را همزبان با اسرائیل نخوانیم. ما کلاس کار دکتر ظریف را ‌بالاتر از این می‌دانیم که همزبان با جراید زنجیره‌ای، این و آن را متهم به تشابهات سخیف کند. در مثل مناقشه نیست. زنجیره‌ای‌ها مصداق همان کافری هستند که همه را به کیش خود می‌پندارند. نیست در کارنامه خودشان شعار زشت و فراموش شده «نه غزه، نه لبنان...» وجود دارد، دنبال لطائف‌الحیل می‌گردند بلکه منتقدان توافق ژنو یعنی پای‌کارترین افراد آرمان بلند مرگ بر اسرائیل را همزبان با این رژیم جعلی معرفی کنند!


 تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور

شرق نوشت:  روزی که رحمانی‌فضلی از بین 284نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موفق شد 256رای موافق کسب کند و رسما سکان وزارت کشور را در دست گیرد، کسی فکر نمی‌کرد کمتر از چهارماه بعد، سخن از استیضاح او به میان آید؛ استیضاحی که 20امضا داشت و برخی پارلمان‌نشینان یک‌ماه به‌دنبال آن بودند. البته این موضوع، روز گذشته منتفی شد با این حال منتقدان رحمانی‌فضلی می‌گویند هنوز به‌دنبال استیضاح وزیر کشور هستند. رحمانی‌فضلی چهره‌ای اصولگراست که به سبب یک دوره نمایندگی مجلس و ریاست دیوان محاسبات کشور ارتباط خوبی با بهارستان داشت؛ موضوعی که آنطور که اطرافیان رییس‌جمهوری می‌گویند سبب شد تا از بین گزینه‌های موجود برای تصدی وزارت کشور، اقبال بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد، اما چرا زمزمه‌های استیضاح او در مجلس مطرح شده است. «محمد دامادی»، نماینده ساری و فتاحی، نماینده قائمشهر از جمله نمایندگانی هستند که استیضاح رحمانی‌فضلی در بهارستان را دنبال می‌کنند اما دلایل استیضاح وزیر کشور چیست؟ این پرسشی است که سیدمحمدسادات ابراهیمی، نماینده شوشتر به آن پاسخ می‌گوید.

سادات ابراهیمی با بیان اینکه «استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است و هر زمانی که صلاح بدانند می‌توانند از این حق به‌عنوان ابزار نظارتی استفاده کنند» به «شرق» می‌گوید:  «وزارت کشور با مجمع نمایندگان استان تعامل دارد درمورد خوزستان نظر نمایندگان و وزارت کشور هماهنگ بود اما در مورد برخی از استان‌ها نظریات متفاوت بود. نمایندگان باید در نظر داشته باشند به دولت نظر پیشنهادی بدهند نه اینکه مسوولان را تحت فشار قرار بدهند تا نظر آنها را اعمال کنند.»


تایم: تصور فروپاشی ایران خیال خام بود

«واقعیت این است که ایران در یک دهه اخیر به کمک هزاران دانشمند و کارشناس خود به فناوری هسته‌ای دست یافته و برنامه هسته‌ای این کشور قابل نابودشدنی نیست»

کیهان نوشت: فرید زکریا تحلیل‌گر ارشد مجله تایم معتقد است: ایران در سال 2003 نیز به دنبال توافق هسته‌ای بود. اما دولت بوش توافق را پس زد زیرا معتقد بود که نظام ایران، ضعیف است، بر اثر ضربه تحریم‌ها خرد شده است و در صورت ادامه سخت‌گیری واشنگتن یا تسلیم می‌شود و یا فرو می‌پاشد. از این رو توافقی انجام نشد. اما نتیجه چه بود؟ در سال 2003 ایران 160 سانتریفیوژ نصب کرد و اکنون این کشور در حدود 19 هزار سانتریفیوژ دارد.

امروز هم اگر توافق نمی‌کردیم، ایران پیشبرد برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌داد. وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که ظرف یک دهه گذشته، ایران به فناوری هسته‌ای جدی در زمینه انرژی هسته‌ای با کمک هزاران دانشمند و کارشناس دست یافته است. همچنین برای یک کشور غنی از نفت، هزینه یک برنامه هسته‌ای تقریبا ناچیز است. طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد سالانه نفت ایران حتی در زمان اعمال تحریم‌ها، حدود 69 میلیارد دلار است.

زکریا می‌نویسد: توافق ژنو بخش اعظم این برنامه را متوقف می‌کند و تنها یک بخش مهم را نگه می‌دارد. که ذخیره اورانیوم 20 درصدی است که تهران متعهد شده است از غلظت آن بکاهد یا این مقدار اورانیوم را طوری تبدیل کند که جلوی غنی سازی تا سطح 90 درصد موردنیاز برای ساخت یک بمب اتمی گرفته شود.


 احضار دوباره بابک زنجانی به کمیسیون اصل 90

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان این که سرمایه و دارایی میلیاردی وزرا غیرقانونی نیست، گفت: در قانون فقط آمده است که وزرا اموالشان را اعلام کنند، ما قانون «از کجا آورده‌ای؟» نداریم. محمدعلی پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا همه وزیران دولت اموال خود را طبق قانون به قوه قضائیه اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: چند هفته پیش که با وزیر دادگستری صحبت کردم وی گفت بیشتر وزیران اعلام کردند و تنها دو سه نفر باقی مانده بودند که فکر می‌کنم تا الان باید آنها نیز اموال خود را اعلام کرده باشند. روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: وی در پاسخ به این سوال که برخی خبرها حاکی از این است که اموال و دارایی یکی از وزیران حدود هزار میلیارد و دیگری 200 میلیارد تومان است و آیا قانون نحوه دستیابی به این دارایی‌ها را بررسی نمی‌کند؟ تصریح کرد: خیر، برای این موضوع قانون نداریم. طبق قانون وزیران و مسئولان تنها باید اموال خود را اعلام کنند و ما قانون «از کجا آورده‌ای؟» نداریم. پورمختار در ادامه افزود: تنها زمانی می‌توان به اموال مسئولان رسیدگی کرد که خبری از سوءاستفاده یا گزارش مستندی از تخلف مسئولان داشته باشیم تا بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ارشاد باید فیسبوک آزاد کنه... همه ما رو شاد کنه... شما رو هوا کنه...
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    سردبیر محترم شرق با سلام و احترام بدینوسیله به اطلاع می‌رساند اینجانب به عنوان یک روزنامه‌نگار با سابقه 18 سال کار، به علت تجربه‌ای که در کار با مسوولان و دولت‌های مختلف داشته‌ام نکاتی را در خصوص سیاست‌های... اخیر خاطر نشان می‌کنم: ذکر این نکته نیز ضروری است که مسایلی که در پی می‌آید از هم اکنون در دستور کار ... است. 1- برخی به شدت نگران طرح هر گونه انتقاد ولو بسیار اندک هستند. علت این نگرانی نیز از آنجا نشات میگیرد که اگر انتقادات از هم اکنون شروع شود شاید دولت چهار سال دوم را نخواهد دید. 2- عده ای با شناسایی روزنامه نگاران منتقد نسبت به عدم دعوت در نشست های خبری، عدم پاسخ به پرسش‌ها و حذف تدریجی این خبرنگاران با طرح اتهام‌های گوناگون اقدام کرده‌اند.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ماشاءالله انتقاد امثال شما ها که زیاده؛ چرا که چه اصولگرا چه اصلاح طلب سره کار باشه یه قسمت از بودجه و بیت المال بایستی در اختیار افراطیون راستی باشه. الانم فکر می کنید کم دارید انتقاد می کنید. روحانی احمدی نژاد نبوده که تو دو دور بالا بیاد که نگران دور دوم باشند. الحمدالله مردم نتیجه رفتار تند اصولگرایانو دیدند و با وجود تبلیغات شدید علیه آنها به روحانی رأی دادند. گوش شنوا ندارین ولی دوباره باید گفت: لا اکراه فی الدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس