به نظر من می‌خواهند به یک سوژه تبلیغاتی تبدیل کنند و به نوعی دنبال زنده کردن مسائلی هستند که در گذشته اتفاق افتاده است و امروز هم جزء بخشی از تاریخ انقلاب است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
*برای مشاهده صفحه اول روزنامه‌های سیاسی ایـــنــجــا کلیک کنید*



9 دي چگونه آتش فتنه را خاموش كرد؟

روزنامه تهران امروز نوشت: در آستانه حماسه نهم دي بسياري از فعالان سياسي و مذهبي به تحليل نتايج اين حماسه در خاموش كردن آتش فتنه 88 پرداخته‌ و معتقدند آثار و نتايج مبارك اين راهپيمايي هنوز كه هنوز است ادامه دارد و در عين حال ابعاد و ويژگي‌هاي آن به‌طور كامل شناخته نشده است. حماسه نهم دي پس از آن خلق شد كه فتنه‌گران 6 دي ماه سال 88 كه مصادف با روز عاشورا بود حرمت‌شكني كرده و با ايجاد آشوب و بلوا در سطح پايتخت بزرگ‌ترين توهين را به حرمت عاشورا و محرم مرتكب شدند. متعاقب آن هم مردم مسلمان ايران در شهرهاي مختلف كشور تجمع ميليوني به‌راه انداخته و ضمن محکوميت اين بي‌حرمتي، براي هميشه به آتش فتنه‌اي كه از فرداي انتخابات پس از خرداد 88 شروع شده بود، پايان دادند. از اين‌رو حماسه نهم دي به‌عنوان يكي از روزهاي ملي و انقلابي در تقويم ايران اسلامي ثبت شد و هر ساله به مناسبت اين روز نشست‌ها و سمينارهاي مختلفي برگزار مي‌شود و ابعاد مختلف فتنه سال 88 مورد بررسي قرار مي‌گيرد.


صدور رأی به نفع آژانس امنیت ملی آمریکا
جاسوسی قانونی است!

روزنامه وطن امروز نوشت:  در پی افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) پیرامون عملیات شنود مکالمات و جاسوسی‌های گسترده این سازمان روی ارتباطات دیجیتال شهروندان، روز جمعه قاضي دادگاهی در نیویورک این اقدام را «قانونی» خواند و اعلام کرد این اقدامات برای «مقابله با تروریسم» انجام می‌شود و ناقض حریم خصوصی شهروندان نیست.

این قاضی در حکم 54 صفحه‌ای که برای این پرونده صادر کرده با اشاره به حادثه 11 سپتامبر که 3000 قربانی برجای گذاشت، ادعا کرد عملیات شنود NSA می‌تواند از تکرار این حوادث هولناک جلوگیری کند. او مدعی شد اگر این عملیات پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر هم انجام می‌شد احتمالا می‌توانست از بروز آن حادثه مرگبار جلوگیری کند. به گزارش رویترز، رای قاضی ویلیام پاولی در دادگاه منهتن نیویورک به قانونی‌‌بودن شنود مکالمات تلفنی، در تناقض با رای دادگاه دیگری در واشنگتن است که اوایل ماه جاری میلادی این اقدام را در تضاد با قانون اساسی اعلام کرده بود. قاضی ریچارد لئون در دادگاه واشنگتن برنامه شنود امنیت ملی آمریکا را نشانه‌ای از تحقق داستان‌های «جورج اورول» خوانده و گفته بود این «اقدام مستبدانه» مصداق «هجوم به حریم خصوصی شهروندان» و خلاف قانون اساسی است.

او همچنین در رای صادرشده از دولت خواسته بود برنامه شنود را به سرعت متوقف کند. به این ترتیب، احتمالا برای تعیین تکلیف نهایی بر سر این مساله، دادگاه عالی آمریکا باید وارد عمل شود. دادخواست این پرونده توسط «اتحادیه حقوق مدنی آمریکا» ارائه شده بود و براساس آن گردآوری مجموعه عظیمی از اطلاعات از مکالمات تلفنی شهروندان بدون صدور رای دادگاه، ناقض اصل چهارم قانون اساسی آمریکا اعلام شده بود.


 دستور روحانی براي پیگرد سودجویان دوره تحریم

رئیس‌جمهوری خطاب به معاون اول خود دستور مجازات سوءاستفاده‌کنندگان از شرایط ویژه مدیریتی و اقتصادی کشور در سال‌های اخیر را صادر کرد، روزنامه ایران نوشت: رئيس جمهوری از معاون اول خود خواست تا اقدامات لازم براي شناسايي و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند، در اولویت کار قرار گیرد.

ضروری است موارد سوءاستفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد
هنوز ساعتی از صدور این دستور و آغاز این ماموریت نگذشته بود که کارشناسان با استقبال از آن گفتند که در صورت اجرای دقیق و درست و غیر تبلیغاتی، فضا برای فعالان امیدوارکننده و برای رانت خواران نا امن خواهد شد


کرسنت در شورای امنیت

سرانجام بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم لایحه ایران برای مرحله سوم رسیدگی به پرونده فساد بزرگ کرسنت را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارسال کرد. بسیاری معتقدند این اقدام زنگنه به معنای اعتراف تلویحی وی به وقوع فساد کرسنت در دوران وزارتش بر صنعت نفت در دوره اصلاحات بوده است. به عبارتی وزارت نفت دولت یازدهم با ارسال این شکوائیه، رسما وقوع فساد در قرارداد کرسنت را تایید کرده است. اما آیا این اقدام مطابق میل مدیران ارشد نفتی بوده است؟ پیگیری‌های خبرنگار «وطن‌امروز» نشان می‌دهد به‌رغم جلسات زنگنه با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و ارائه اسناد وقوع فساد در قرارداد کرسنت از سوی نمایندگان، وزارت نفت اما در ارسال شکوائیه به لاهه تعلل می‌کرد.

روزنامه وطن امروز گزارش داد، این موضوع همان زمان با اعتراضات فراگیر نمایندگان مواجه شد به گونه‌ای که برخی از آنان ابراز نگرانی می‌کردند در صورت عدم رسیدگی بموقع به این پرونده در لاهه، غرامتی نزدیک به 35 میلیارد دلار به ایران تحمیل می‌شود و این رقم در حالی که ایران توافقنامه هسته‌ای ژنو را برای دریافت رقم 4 میلیارد دلار امضا کرده، بسیار معنادار است.


مانع جدید بر سر راه مذاکرات هسته‌ای؟

اي پي درباره روند مذاكرات ايران و گروه 5+1 نوشته است: رويكرد ايران با مخالفت شديد آمريكا و ساير نمايندگان گروه 1+5 روبه‌رو شده و آنها بر اين عقيده‌اند كه نصب هرگونه سانتريفيوژي كه تعداد كل سانتريفيوژها را افزايش دهد، به ويژه از يك مدل جديد، ‌تعهد تهران به تعليق تعداد و نوع ماشين‌هاي غني‌سازي‌اش تحت توافق ژنو را نقض مي‌كند. بر اساس گزارش آسوشيتدپرس ايران در تعهداتش موافقت كرده تعداد سانتريفيوژهايي را كه به غني‌سازي اورانيوم مشغولند به مدت شش ماه به حالت تعليق درآورد و تنها مدل‌هايي را كه اكنون نصب شده يا راه‌اندازي شده‌اند توليد كند تا به اين ترتيب بتواند قطعات سانتريفيوژهايي را كه آسيب مي‌بينند تعويض كند. توافق موقتي علاوه بر آن به ايران اجازه مي‌دهد كه به تحقيق و توسعه درزمينه سانتريفيوژها ادامه دهد.اين مقامات مدعي شده‌اند همين اختلاف يك‌شنبه هفته گذشته موجب شد مذاكرات در ژنو متوقف شود.

‌بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز؛ اي پي نوشته است: چنين اختلاف‌نظرهايي مي‌تواند زمان اجراي اين توافقنامه را كه انتظار مي‌رود در ماه ژانويه باشد، به تاخير بيندازد و به اين ترتيب موضع تندروها در تهران و واشينگتن را تقويت كند.


 جزئیات سبد کالای حمایتی دولت

روزنامه همشهری نوشت: مصوبه دولت در مورد اعطای سبد کالای حمایتی از برخی اقشار جامعه از سوی معاون اول رییس‌جمهور، برای اجرا به وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «امور اقتصادی و دارایی»، «علوم، تحقیقات و فناوری»، «صنعت، معدن و تجارت»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ابلاغ شد.

با موافقت هیأت وزیران و در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، دو سبد کالایی رایگان تا پایان سال جاری به شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، کارگران، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، هنرمندان، دانشجویان متأهل، طلاب و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی ارائه می‌شود.


 انتقال یا اصلاح پایتخت

روزنامه شرق نوشت: از زمان رژیم سابق هرچند وقت یک‌بار زمزمه انتقال پایتخت از تهران مطرح شده است، بدون اینکه مکان‌یابی جدیدی صورت گیرد. یکی از گرفتاری‌های تاریخ ایران، ثابت‌نبودن پایتخت در ادوار مختلف تاریخی است و همین امر بر عدم‌توسعه سیاسی و فرهنگی و انتقال مدیریت از نسلی به نسل دیگر موثر بوده است، اولین دولت ایرانی بعد از اسلام، سلسله طاهریان است که پایتختش نیشابور بود، دومین سلسله، صفاریان است که زرنگ یا زرنج در سیستان را به پایتختی انتخاب کردند، سامانیان در بخارا، غزنویان در غزنه و لاهور، آل‌بویه در اصفهان و شیراز و بغداد، سلاجقه در ری و چند شهر دیگر، خوارزمشاهیان در خوارزم، ایلخانان مغول، مراغه و تبریز و سلطانیه، تیموریان در سمرقند و هرات، صفویه در تبریز و قزوین و اصفهان، نادرشاه در مشهد و کلات و زندیه در شیراز. از زمان قاجاریه بیش از 220سال است تهران پایتخت است که رکورددار طولانی‌ترین زمان پایتختی است.


 آیا لباس رئیس‌جمهور جیب دارد؟
 
به گزارش روزنامه آرمان روابط عمومی،  رئيس‌جمهور روز گذشته به معاون اول خود دستور داد تا اقدامات لازم براي شناسايي و مجازات كساني كه با تباني و سوءاستفاده از امتيازات خاص، زمينه ويژه‌خواري و درآمدهاي غيرموجه را فراهم كرده‌اند، در اولويت كار قرار گيرد. متن دستور حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني به اسحاق جهانگيري كه رئيس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هم است به اين شرح است: «از آنجا كه مبارزه با مفاسد اقتصادي، لازمه پيشرفت و عدالت است و دولت تدبير و اميد، براي خروج اقتصاد كشور از ركود و ايجاد رونق اقتصادي، تامين امنيت براي فعاليت سالم اقتصادي را در اولويت كار خود قرار داده است، مقتضي است اقدامات لازم براي شناسايي و مجازات كساني كه با تباني و سوءاستفاده از امتيازات خاص، زمينه ويژه‌خواري و درآمدهاي غيرموجه فراهم كرده‌اند در اولويت كار قرار گيرد. به‌ويژه ضروري است موارد سوءاستفاده از شرايط تحريم مورد رسيدگي قرار گيرد و براي حراست از حقوق مردم و بيت‌المال اقدام فوري صورت پذيرد و گزارش مربوطه ظرف يك ماه به اينجانب ارائه شود.» آنچه دكتر روحاني در اين نامه آورده است شباهت زيادي با دستوراتي داشت كه احمدي‌نژاد در ابتداي رياست‌جمهوري خود به مسئولان ذيربط مي‌داد اما همگان شاهد بودند كه در پايان دولت دهم پرونده‌هایی از جمله تخلف 3هزار ميلياردي، بيمه ايران و... روي ميز باقي ماند. اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه آيا دكتر روحاني و دولت او عزم جدي براي مقابله با فساد اقتصادي و ويژه‌خواري دارند؟ در دولت احمدي‌نژاد پس از مدتي كه وعده مبارزه با رانت‌خواري و مفاسد اقتصادي داده شد، باب جديدي گشودند و احمدي‌نژاد تا مدت‌ها از موانع بر سر مقابله با فساد اقتصادي گفت و نهايت كار كه همگان شاهد آن بودند. «اسامي مفسدان اقتصادي در جيب من است» موضوعي بود كه از سوي احمدي‌نژاد بارها مطرح و تا پايان دولت دهم چشم‌ها به اين جيب دوخته شد اما ليستي از آن بيرون نيامد. اكنون همه منتظر اجراي فرمان دكتر روحاني هستند و آرزو مي‌كنند لباس‌هاي او جيبی نداشته باشد كه ليست در آن قرار گيرد!

بروجردی: موسوی گفت اگر همه 13 میلیون بگویند تقلب نشده من می‌گویم تقلب شده است!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آنچه در دیدار با یکی از سران فتنه در سال 88 اتفاق افتاد را روایت کرد. بر اساس گزارش روزنامه کیهان، علاءالدین بروجردی درباره دیدار با فتنه‌گران در سال 88 گفت: ما از روز اولی که این حوادث شروع شد ورود پیدا کردیم تا از رسیدن به مراحل بعدی جلوگیری کنیم.

در سطح هیئت رئیسه کمیسیون که سردار کوثری، رئیس امور مساجد، خانم الهیان و آقای سروری که عضو شورای شهر تهران بودند از هیئت رئیسه مجلس رفتیم و با تک‌تک کاندیداهای معترض صحبت کردیم. شاید 45 دقیقه با آقای موسوی صحبت کردیم، خیلی صریح گفتیم که این تصور شما که تقلب شده غلط است. شما در شهر خودتان- شبستر- بیشترین رأی را آوردید که طبیعی هم است و در تهران به دلیل یک فضایی که ایجاد شده بود و در 1-2 استان نیز همین طور ولی این به معنی کل کشور نیست. این چه تصوری است و شما چطور به عنوان فردی که سال‌ها در دوره حضرت امام(ره) نخست وزیر بودید، هنوز صندوق‌های رأی جمع نشده با خبرنگاران خارجی مصاحبه کردید که من برنده انتخاباتم؟! با چه ملاک قانونی؟!

اگر اسم شما از صندوق بیرون نیامد مردم را به خیابان دعوت می‌کنید؟ اینکه تحریک به قیام است. اگر قرار بر این باشد، خب! ما این همه انتخابات برگزار کردیم و بالاخره یک نفر شکست خورده و یک نفر پیروز می‌شود آن که شکست می‌خورد هم بالاخره میلیون‌ها رأی دارد، باید به خیابان‌ها بریزند؟! خیلی بحث‌های تندی هم صورت گرفت. در نهایت بعد از یک بحث طولانی که فرصت نیست آن را تشریح کنم این جمله را گفت: «اگر همه 13 میلیون بگویند تقلب نشده من می‌گویم تقلب شد.» آخر این منطق است؟

وی درخصوص دلیل تلاش اصلاح‌طلبان برای رفع حصر سران داخلی فتنه می گوید: به نظر من می‌خواهند به یک سوژه تبلیغاتی تبدیل کنند و به نوعی دنبال زنده کردن مسائلی هستند که در گذشته اتفاق افتاده است و امروز هم جزء بخشی از تاریخ انقلاب است. یک وقت این افراد می‌آمدند و می‌گفتند که ما اشتباه کردیم. «الاعتراف بالخطأ فضیلة» این جمله فکر می‌کنم کلام معصوم باشد که اعتراف به خطا فضیلت و کاری منطقی و عقلایی است. یعنی ما از کاری که دشمن شادکن بود و امنیت جامعه ما را دچار بحران جدی کرد و کاری که حلاوت پیروزی عظیم انتخابات را در ذائقه ملت تلخ کرد جایگاه ما در دنیا بسیار بالا رفته بود را پایین آورده و ضربات متعددی زد.

حداقل این افرادی بگویند که ما این عمل‌های خود پشیمانیم ولی این را نگفتند، یعنی کار خوبی است کسی که بگوید کار خوبی کردم و اشتباهش را نپذیرد؟! خداوند متعال هم بنده‌ای را که گناه می‌کند و توبه نمی‌کند را گناهکار می‌داند. این قاعده و سنت الهی است و در مقابل گناه خداوند در توبه را باز گذاشته و بنده باید توبه کند و بگوید که اشتباه کردم  و کار خطایی کردم. از مردم عذرخواهی کند که این همه جان مردم را به خطر انداختم و این همه جایگاه انقلاب در جهان به این صورت شد و مظلومانه دچار مشکل شد.حاضر نیستند که این کار را انجام دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    "چرا اصلاح‌طلبان به دنبال رفع حصر سران فتنه هستند؟ " چون حق دارند - چون اصولگرایان متحد نبودند - چون خسارت بی تدبیری زیادتر است - چون مشکل مملکت بچه حزب اللهی ها هستند
  • مجنون ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    چون دنبال ناامنی و اغتشاش دوباره هستند، چون هوس ریاست دارند ، چون تا جمهوری اسلامی رو جلوی آمریکایی ها به زانو درنیارن آرام نمی شینن.
  • علی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    مشکل مملکت کسایی هستن که حاضرن به هر قیمتی ارزش هاشون رو به ابرقدرت های مستکبری چون آمریکا بفروشن
  • واقع بين ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    خبر كرسنت خبر خوبي بود الحمدلله
  • نااشنا ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    اصلاح طلبان میخواهند فتنه را مجددا احیاء کنند
  • طاهری ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    با سلام ، مشکل مملکت ما از خدابی خبرهایی است که هیچ تعهدی به اسلام و قران و سنت نبوی ندارند و برده امریکا و اسرائیل هستند. انسانی که در زندگی اعتقاد نداشته باشد درواقع پوچ گرا است. اصلاح طلبان می خواهند به نوعی حصر خود را بشکنند.
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    خواب اصلاح طلبان تعبیر نخواهد شد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس