وزیر خارجه آمریکا خطاب به اعضای صهیونیستی آیپک گفت: اگر مذاكرات بين ايران و قدرت‌هاي جهان به شكست بينجامد، برای برگرداندن تحریم‌ها فقط دو ساعت زمان کافی است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


سلطنت‌طلبان تأیید می‌کنند وزارت ارشاد تجلیل می‌کند!

کیهان نوشت: انتشار سخنرانی مدیر مسئول کیهان درباره فرصت‌طلبی‌های سیاسی جریان روشنفکری ایران در لانه جاسوسی(1 اسفند 92) و بررسی مستند سوابق چهره‌هایی مانند احمد شاملو، صادق هدایت و... در مقالات «7 پرده از 7 دهه زندگی روشنفکری» در روزنامه کیهان (11 و 12 اسفند 1392) بازتاب‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور برانگیخت. «خبرگزاری ایسنا» دیروز اعلام کرد که با حضور معاون هنری وزیر ارشاد از «نشان موزه بین‌المللی شاملو» رونمایی می‌شود و وزارت ارشاد از این شاعر سلطنت‌طلب تجلیل خواهد کرد! همچنین اعضای شورای مرکزی گروهک «کانون نویسندگان در تبعید»! و احزاب «چپ آمریکایی» خارج کشور  مقالات مختلفی را در سایت‌های «گویانیوز» و «بالاترین» و... منتشر کردند تا اثر روشنگری‌های کیهان را خنثی کنند، اما همه این چهره‌ها علیرغم فحاشی‌های گسترده به شریعتمداری، سخنان او درباره سابقه جاسوسی شاملو برای نازی‌ها و دین‌ستیزی و پیوند او با «سلطنت‌طلبان» را ناخواسته تأیید کردند.

«مسعود نقره‌کار» سخنگوی گروهک فراری «کانون نویسندگان در تبعید» و از فعالان ضددین اپوزیسیون برانداز در اروپا با انتشار مقاله «سخنان شما حتی وجاهت شرعی ندارد»(!) خطاب به کیهان در سایت «گویانیوز» ضمن تأیید اسنادی که کیهان درباره سوابق شاملو منتشر کرده، با بافتن صغری و کبری‌های متناقض نوشت: «برخی از درباریان به ویژه فرح پهلوی شعر شاملو و سایر آثار او را دوست می‌داشتند و او را ستایش می‌کردند... و به آنها کمک مالی می‌کردند.» جالب است که سخنگوی «کانون نویسندگان در تبعید» تمام اسناد و استدلال‌های مدیر مسئول «کیهان» -  از جمله حمایت و ستایش دربار پهلوی از شاملو - را تأیید کرده است اما برای آنکه روایت رسمی جریان روشنفکری از اسطوره‌های جعلی آن صدمه نخورد، ده‌ها فحش را در مقاله به اصطلاح مستند خود علیه کیهان ردیف می‌کند و می‌نویسد: «دلایل کینه و نفرت کیهان به شاملو»  آن است که «شاملو امام خمینی]ره[ حسین شریعتمداری را نفی کرده است.»

تعطیلی حوزه‌های علمیه همدان در اعتراض به سخنان رضوی‌فقیه

به گزارش وطن امروز، آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی عصر دوشنبه در اجتماع پرشور طلاب و فضلای استان همدان در یکی از حسینیه‌های این شهر در اعتراض به سخنان سخیف و توهین‌آمیز سعید رضوی‌فقیه، یکی از عناصر افراطی حزب منحله مشارکت  به مقام معظم رهبری و ارکان نظام مقدس اسلامی، با اظهاراتی انقلابی خط بطلانی بر عناصر باقی‌مانده فتنه 88 کشید.

این مرجع تقلید با اشاره به حضور گسترده علما و فضلای همدانی در محکومیت این حرکت وقیحانه، تصریح کرد: شاید مصلحت این بود که در همدان چنین اتفاقی بیفتد تا با واکنش گسترده مردم بویژه طلاب و روحانیون، فضا مشخص شود و دیگر چنین اتفاقاتی در هیچ جای کشور روی ندهد.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: این تجمعات، سنگ محک بسیار خوبی برای فتنه‌گران خواهد بود تا بدانند که مجالی برای فعالیت آنها نیست؛ زیرا همدان از دیرباز شهر مجاهدان بوده و علما و فضلای بسیاری را در راه انقلاب و اسلام تقدیم کرده است. وی با تاکید بر لزوم برخورد قاطع با هتاکان و فتنه‌گران، یادآور شد: باید کسانی که در همدان اقدام به دعوت این فرد فتنه‌گر کرده‌اند، مشخص شوند که با چه هدفی این کار را کرده‌اند؛ زیرا این فرد را می‌شناختند و با افکارش آشنا بودند، باید همه آنها را از کار برکنار کرد و اجازه فعالیت در بدنه اجرایی استان را به آنها نداد، چون آنها می‌دانستند چه کسی را به این مراسم دعوت کرده‌اند.

 حلالیت هاشمی و آینده توافق ژنو
 
حاشیه‌نگاری روزنامه آرمان روابط عمومی از دیدار هاشمی با اعضای حزب اراده ملت مطلب جالبی بود که امروز در این روزنامه منتشر شد.

آرمان نوشت: جوان ایران حزب‏‌اللهی می‌گوید: آقای هاشمی، حلالیت می‌خواهم! در انتخابات 84 علیه شما تبلیغ می‏‌کردم و پدرم به من گفت که هاشمی ضرری نمی‌کند بلکه ضرر این کارها به خودتان می‏‌رسد. امروز معنی آن حرف را می‌فهمم. هاشمی رفسنجانی گفت: همه شما را همان سال‌ها حلال کردم. این بخشی از حاشیه‌های دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای حزب اراده ملت ایران است که در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی منتشر شده است. این سایت در حاشیه‌نگاری خود از دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای حزب اراده ملت ایران، درباره پاسخ وی به پرسشی درباره آینده توافق ژنو نوشت: «درباره آینده توافق ژنو، آقای هاشمی قبلاً به صراحت پاسخش را داده‏. پاسخی حتی صریح‌‏تر از خود دولت و مذاکره‌کنندگان. آقای هاشمی به جدّ معتقد است «توافق ژنو» یک نمایش سیاسی نیست که بشود یا نشود. توافق ژنو انتخاب یک ملت است.


دستور جالب دولت درباره قوانين ابلاغ نشده توسط احمدي نژاد

خراسان نوشت: بر اساس دستور چندي پيش يک مسئول مهم دولتي به همه وزارتخانه ها و ادارات دولتي، تاکيد شده است که کليه قوانيني که قبلا با طي مراحل تصويب، به دولت ابلاغ شده ولي به لحاظ استنکاف رئيس جمهور وقت در دولت  قبلي، به دستور رئيس مجلس و بر اساس ماده 1 قانون مدني در روزنامه رسمي منتشر شده است، بنا به تصريح قوانين موجود در کشور لازم الاجرا هستند و دستگاههاي دولتي بايد به اين موضوع توجه لازم را داشته باشند.

انتقاد یک نماینده مجلس از نحوه سؤال از وزرا

روزنامه ایران نوشت: شنیدیم که «حسن کامران دستجردی» از نمایندگان مجلس به محتوای سؤالاتی که «کریمی قدوسی» برای سؤال از وزیر اطلاعات طرح کرده و به امضای برخی دیگر از نمایندگان رسانده است، اعتراض کرد. وی با بیان اینکه تازگی‌ها در میان نمایندگان مجلس باب شده ‌که ‌‌‌هرطور‌ شده، وزیر را به مجلس بکشانند و از وی بپرسند، گفت: گاه‌ این حربه آنقدر زیاد می‌شود که نمایندگان بدون توجه به نوع سؤال و ارتباط آن با وزیر مربوطه، این کار را انجام می‌دهند. کامران یادآور شد: «وکیل حق دارد از وزیر سؤال کند و می‌تواند بر کار قوه مجریه نظارت داشته باشد؛ اما‌ باید از این ابزار نظارتی به درستی استفاده کرد، ما نمی‌توانیم وزیری را به مجلس بکشانیم و از او چیزی را بپرسیم که به حوزه وی ربطی ندارد.» منصور حقیقت‌پور نیز در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید این انتقادها درباره سؤالی مبنی بر جدیت نداشتن در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه که در فهرست سؤالات از وزیر اطلاعات مطرح شده بود، گفت: ‌برخی از دوستان تازه به مجلس آمده‌اند و در حق وزرا جفا می‌کنند.

تغيير يک نرخ دولتي پس از 27 سال

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد دولتي، مقرر شده از اين پس پرونده هاي ارجاعي به شعب تحقيق سازمان حج و اوقاف و امور خيريه که در سال 1365 مبلغ 500 هزار ريال تعيين شده بود، از اين پس مبلغ 500 ميليون ريال خواهد بود. همچنين بر اساس اين ابلاغيه، سقف صورت حساب موقوفات متصرفي براي سال هاي آينده بر مبناي نرخ تورم سالانه اعلامي بانک مرکزي توسط سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه تعيين مي شود.

تغيير مسير بحران اوكراين

به گزارش روزنامه تهران امروز، سرانجام سكوت ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه درباره بحران اوكراين شكست و او طي يك كنفرانس مطبوعاتي مفصل به اعلام موضع در قبال اين بحران پرداخت. پوتين در اين كنفرانس مطبوعاتي از يكسو بر نامشروع بودن دولت جديد در اوكراين تاكيد كرده و رئيس‌جمهور سابق اين كشور را همچنان به رسميت شناخت و از آن طرف هم بر حق حمايت كامل روسيه از روس‌تباران شرق و جنوب اوكراين تاكيد كرد.

پوتين در عين حال تهديد آمريكا و غرب به تحريم روسيه را غيرسازنده خواند و گفت: وقتي غرب از دخالت روسيه در اوكراين مي‌گويد، خودشان درباره حمله نظامي آمريكا به عراق و ليبي و افغانستان چه مي‌گويند؟ سخنان مفصل پوتين به نحوي بود كه از يكسو احتمال درگيري قريب‌الوقوع نظامي در اوكراين را تخفيف داد و از آن سو هم قصد روس‌ها را بر ايستادگي بر منافع‌شان در اين كشور آشكار كرد. به گفته برخي تحليلگران، سخنان پوتين به نوعي باعث تغيير مسير بحران اوكراين شد و راه را براي حل سياسي اين بحران باز كرد؛ هر چند كه هنوز نمي‌توان گفت امكان اقدام نظامي مرتفع شده است.


گزارشی از کارنامه مردان پاستور در انتخابات بهارستان

 نگاهی گذرا به اخبار 3ماه گذشته رسانه‌های حامی دولت توجه ویژه به یک موضوع مشترک را به خوبی نشان می‌دهد. پرداختن به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی توسط جریان رسانه‌ای حامی دولت کلید خورده است که 2 سال تا برگزاری آن فرصت باقی مانده است. با این حال طی 2 ماه اخیر، این برخی مقامات دولتی بودند که صراحتا و برخی تلویحا برای مجلس نهم خط و نشان کشیدند و خود را پیروز انتخابات مجلس دهم نامیدند.

به گزارش وطن امروز، اولین بار علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور بود که با پیشنهاد احیای ستادهای انتخاباتی روحانی برای مجلس دهم رسما این موضوع را کلید زد. «وطن امروز» در چند شماره به این موضوع با عناوینی چون فرمان انتخاباتی دولت پرداخت. بعد از یونسی، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت با اظهاراتی کنایه‌آمیز به مجلس نهم و به صورت تلویحی به انتخابات مجلس دهم پرداخت. این اظهارات در حالی از سوی دولتی‌ها صورت گرفت که در میان برخی اعضای دولت یازدهم چهره‌هایی وجود دارند که با رای مردم از ورود به مجلس شورای اسلامی بازمانده‌اند.


وعده به صهیونیست‌ها برای ادامه فشار به ایران

وزیر خارجه آمریکا خطاب به اعضای صهیونیستی آیپک: آنهايي كه مي‌گويند حمله كن بايد بررسي كنند كه بعد از آن چه رخ مي‌دهد. تنها ديپلماسي قوي مي‌تواند گزينه‌هاي قوي‌تر را در صورتي كه از آن استفاده كنيم، توجيه كند.اگر مذاكرات بين ايران و قدرت‌هاي جهان به شكست بينجامد، برای برگرداندن تحریم‌ها فقط دو ساعت زمان کافی است.

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، با وجودي كه باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا تمايلي به سخنراني در اجلاس آيپك نشان نداده است اما وزيرامورخارجه اين كشور،جان كري، با سخنراني در اين اجلاس تلاش كرده است لابي صهيونيستي آيپك را مطمئن كند كه اسرائيل مهم‌ترين متحد آمريكاست و دولت آمريكا هيچ اقدامي كه با منافع اسرائيل در تضاد باشد انجام نخواهد داد.لابي آيپك كه يكي از مهم‌ترين لابي‌هاي صهيونيستي مستقر در آمريكاست با برگزاري نشست سالانه، موجوديت مالي خود را مستحكم مي‌كند،اعضاي آيپك كه نفوذ گسترده‌اي در سياست خارجي آمريكا دارند با دعوت از نمايندگان كنگره آمريكا براي شركت در اين اجلاس، تلاش مي‌كنند ديدگاه‌هاي خود را در قبال سياست خارجي آمريكا به كرسي بنشانند.دولت آمريكا علاوه بر حمايت‌هاي مالي بلاعوض سالانه به رژيم اسرائيل،با تصويب قانوني مبني بر اينكه شهروندان آمريكايي مي‌توانند ماليات خود را به جاي دولت آمريكا به اسرائيل بدهند،باتشريح سياست‌هاي خارجي خود براي اين گروه تلاش مي‌كند نظر مثبت آيپك را جلب كند.اكنون و در جريان مذاكرات هسته‌اي با ايران،فشارها بر دولت آمريكا افزايش يافته است و باراك اوباما در حالي‌كه در منگنه منافع ملي كشورش و خواسته‌هاي رژيم اسرائيل قرار گرفته تلاش مي‌كند به اسرائيل اطمينان دهد در جريان اين توافقات ضرري متحمل نخواهد شد و امنيت اسرائيل پا برجا خواهد ماند.


کاهش حمایت از دولت با تشکیل فراکسیون وکیل‌الدوله‌ها

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، یک نماینده اصلاح‌طلب می‌گوید فراکسیون حامیان دولت تحت هر شرایطی حتی با حضور 10 نفر تشکیل می‌شود.حامیان دولت در مجلس چند ماهی است که برای تشکیل فراکسیون حامیان دولت تلاش می‌کنند اما کم‌شماری تعداد حامیان- ظاهراً زیر 40 نفر- از یک طرف و تبعات احتمالی چنین فراکسیون در انسجام بیشتر دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان از طرف دیگر، مانع عملی شدن این ایده شده و از طرف سوم، حتی حامیان دولت در مجلس حاضر نیستند علناً زیر چتر عنوان وکیل‌الدولگی بروند.با این حال عابد فتاحی نماینده اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت تدبیر گفت حتی با حضور 10 نفر هم که شده، فراکسیون سوم راه‌اندازی می‌شود.وی می‌افزاید: «مخالفت‌های زیادی در مجلس برای تشکیل این فراکسیون وجود دارد. حتی ممکن است برخی افراد نیز در میانه‌راه از عضویت در این فراکسیون انصراف دهند اما ما عزممان را جزم کردیم تحت هر شرایطی این فراکسیون را تشکیل ‌دهیم حتی اگر 10 نفر باشیم و همه با ما مخالف باشند.»

وی درباره احتمال مخالفت علی لاریجانی رئيس فراکسیون رهروان با تشکیل فراکسیون سوم، اظهار کرد: «ما برای علی لاریجانی به‌عنوان رئيس مجلس احترام قائلیم اما او نمی‌تواند نماینده‌ای را از حق قانونی خود منع کند.»در همین حال یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در مصاحبه با مهر گفت: تخمین می‌زنیم حدود 80 نماینده عضو فراکسیون سوم شوند، اما آقای مطهری معتقد است حتی اگر 30 تا 40 نماینده هم عضو این فراکسیون شوند از ابتدای سال 93 اعلام موجودیت خواهیم کرد.وی اظهار داشت: عابد فتاحی، علیرضا محجوب و علی مطهری از مؤسسان این فراکسیون هستند.علی مطهری در انتخابات مجلس از فهرستی موسوم به «صدای ملت، منتقدین دولت» حمایت می‌کرد اما در مجلس نتوانست رأسا فراکسیون صدای ملت را راه‌اندازی کند و ظاهراً به فراکسیون حامیان دولت پیوسته است.از سوی دیگر محمدقسیم عثمانی دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به احتمال تشکیل فراکسیون حامیان دولت صف‌بندی جدید در مجلس را به نفع دولت ندانست و گفت: مجلس تا امروز با خواسته‌های اصلی دولت البته با چالش موافقت کرده اما اگر مجلس را به دو قسمت مخالف و موافق دولت تقسیم کنیم با تشکیل این فراکسیون از تعداد موافقان با سیاست‌های دولت کاسته‌ایم.

 «خانه احزاب» از «نبش قبر» تا «ترس»

روزنامه شرق نوشت: «برخی می‌خواهند نبش قبر کنند»، «این حرف‌ها از سر ترس است». اولی را «محمدنبی حبیبی»، دبیرکل حزب موتلفه گفته، دومی را «حسین کاشفی»، آخرین رییس آخرین شورای مرکزی «خانه احزاب». چندی پیش پس از برگزاری نشست وزیر کشور با احزاب مختلف، خبر آغاز به‌کار دوباره «خانه احزاب» بر سر زبان‌ها افتاد اما بیشتر اصلاح‌طلبان بودند که از این موضوع استقبال کردند و اصولگرایان اما نه. در این نشست مشترک، رحمانی‌فضلی، وزیر کشور وعده حمایت داد و گفت: «احزاب خودشان در این زمینه اقدام کنند، وزارت کشور هم اگر جایی لازم بود، کمک خواهد کرد.»چند روز پیش هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیته‌‌ اجرایی هشت‌نفره برای پیگیری موضوع احیای «خانه احزاب» تشکیل شده است.

«حسن غفوری‌فرد»، عضو حزب موتلفه و «سیدحسین موسوی‌تبریزی»، دبیرکل مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم، به‌عنوان متولی برگزاری مجمع فوق‌العاده «خانه احزاب» انتخاب شدند. به گزارش «ایسنا» حبیبی در نشست خبری که صبح روز گذشته برگزار شد، درباره این موضوع گفت: «ایجاد «خانه احزاب» از اول به استناد الزام قانونی نبوده است با این حال ممکن است برخی موارد که در قانون تصحیح نشده مورد توجه قرار بگیرد اما به هر ترتیب در مورد «خانه احزاب» باید گفت که سال‌ها از حیات این خانه می‌گذرد و عده‌ای می‌خواهند، نبش قبر کنند.» حبیبی ادامه داده: «قرار نبوده و نیست که «خانه احزاب» با اهداف جناحی و جنگ جناحی تشکیل شود. موتلفه در این راستا موافق احیای «خانه احزاب» گذشته نیست چراکه معتقد است این رویکرد به نفع تحزب نخواهد بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس