تحولات اوکراین دارای درس‌های مهمی است هرچند که عده‌ای در داخل ساده‌‌اندیشانه یا عمدا از کنار آن می‌گذرند یا رفتاری جانبدارانه نسبت به تحولات اوکراین دارند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



زنان، فرمانداران امنیتی‌ترین استان!

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی استفاده از زنان در پست‌های اجرایی و مدیریتی در دولت بود. اساس استفاده از زنان در مسؤولیت‌های اجتماعی موضوع قابل ردی نیست و در بعضی امور موفقیت‌های قابل توجهی نیز کسب شده است اما آنچه در این‌باره مهم به نظر می‌رسد استفاده از توان بانوان جامعه در پست‌های مرتبط و مقتضی با شرایط روحی و مختصات فکری حاکم بر آنان است. به گزارش «وطن امروز» برای نخستین بار در استان سیستان و بلوچستان 3 زن به سمت‌های سیاسی و اجرایی در سطح معاون استاندار و فرماندار در این استان مرزی منصوب شدند. بر اساس این گزارش،  «زهرا اربابی» به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، «حمیرا ریگی» به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند در جنوب استان و «معصومه پرندوار» به عنوان فرماندار شهرستان مرزی هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان منصوب شدند.  نکته قابل توجه در این انتصابات استفاده از یک فرماندار زن در شهرستان مرزی هامون است. شهرستان هامون در مرز شمالی استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان قرار داشته و از توابع شهرستان زابل است. معصومه پرندوار، فرماندار انتخابی شهرستان هامون متولد سال 1357 و دانش‌آموخته رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی ارشد و دارای 14 سال سابقه خدمت در سطح کارشناس و مشاور استاندار در استانداری‌های سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است.  با احتساب شرایط استراتژیک این استان خصوصا در شهرستان‌های مرزی آن هم با وجود کشوری مثل افغانستان به نظر می‌رسد انتصاب یک خانم به عنوان فرماندار که در حقیقت به عنوان رئیس شورای تامین، مسؤولیت امنیت شهرستان را به عهده دارد آن هم بدون تجربه اجرایی  چندان انتخاب درست و منطقی نباشد.

خورشیدگرفتگی در آسمان فتنه‌گران!

کیهان نوشت: پس از تعطیلی روزنامه آسمان به اتهام اهانت به احکام شریعت اسلام، در جلسه اصلاح‌طلبان مقرر شده تا دیداری با علی ربیعی داشته و از وی بخواهند روزنامه خورشید را که در حال حاضر تعطیل است در اختیار آنها بگذارد.وبسایت مشرق ضمن انتشار این خبر افزود: در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان به ارزیابی عملکرد رسانه‌ای آنان در دوره دولت جدید پرداخته شده است. در این جلسه با اشاره به توقیف دو روزنامه بهار و آسمان به اتهام اهانت به مقدسات اسلامی، گفته شده ما با این نوع عملکرد وجهه خود را در میان متدینین از دست داده‌ایم. سردبیر یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای که قصد دفاع از عملکرد رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلبان را داشت با اعتراضات حاضران، به حالت قهر جلسه را ترک می‌کند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: در جلسه مسئولان رسانه‌ای جریان اصلاح‌طلب به بررسی عملکرد اصلاح‌طلبان در فضای مجازی پرداخته شده که در جمع‌بندی نهایی گفته می‌شود علیرغم تخصیص بودجه کافی به فرزند یکی از وزرای اسبق جهت بسیج نیروهای اصلاح‌طلب در فضای مجازی، وی کمترین توفیقی در این باره داشته و هنر وی بر باد دادن پول‌ها و امکانات تخصیص داده شده بوده است. یکی از حاضران در جلسه با اشاره به قدرت نرم‌افزاری و رسانه‌ای نیروهای اصولگرا می‌گوید: «این قدرت در حال حاضر تبدیل به یک دشمن قوی و سدی مستحکم در برابر ما شده و ما توان لازم برای مقابله با آنها را نداریم.»یادآور می‌شود روزنامه خورشید از سوی حلقه انحرافی و با بودجه تامین اجتماعی راه‌اندازی شد اما مدیر مسئول آن به دولت جدید گرایش پیدا کرد و با این وجود این روزنامه پس از مدتی تعطیل گردید.

پيشنهاد يک مسئول براي تشويق نقدي سوادآموزان

خراسان نوشت: با توجه به بند «و» ماده ۴ اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزي مصوب سال ۱۳۶۳ مجلس که ايجاد اشتياق در مردم از طريق مادي و معنوي براي شرکت در کلاس هاي نهضت سوادآموزي از وظايف سازمان سوادآموزي بر شمرده شده است، يک مقام مسئول اجرايي در نامه اي به مديران ارشد دولتي از آنها خواسته است شرايط لازم براي تشويق سوادآموزان به صورت نقدي يا غيرنقدي را از محل اعتبارات دولتي در سال 93 تحت عنوان کمک هاي بلاعوض فراهم کنند.

عارف ریاست دانشگاه تهران را نپذیرفت

خبر اول این که یکی از نزدیکان محمد‌رضا عارف در صفحه شخصی خود نوشت: «عارف گفت به دلیل تعهداتش به مردم جهت توسعه فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی، نمی‌تواند ریاست دانشگاه تهران را بپذیرد.»

بر اساس گزارش روزنامه ایران، این در حالی است که او در جلسه‌ای با برخی بزرگان و اساتید در پاسخ به این سؤال که کدام یک از پست‌های اجراییتان را بیشتر دوست داشتید؟ گفته بود: «ریاست دانشگاه تهران. قلباً دوست داشتم چندین سال بیشتر در این پست می‌ماندم تا برنامه‌هایم عملیاتی می‌شد». الهه کولایی از اساتید دانشگاه تهران نیز روز گذشته با تأیید خبر انتخاب‌اش به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست دانشگاه تهران گفت: «تاکنون صحبتی با آقای امید انجام نشده است اما گروهی از اساتید و دانشجویان و نیز تعدادی از مدیران وزارت علوم مشغول مذاکره و پیگیری درباره این موضوع هستند. <کولایی پرهیز از سیاست‌زدگی و حاکمیت معیارهای علمی در تمام سطوح و فعالیت‌های این دانشگاه را از اولویت‌های لازم در سیاستگذاری‌های مربوط به دانشگاه دانست.

شکايت دو دستگاه دولتي پس از 10 سال زنده شد

خراسان نوشت: پس از آنکه يک نهاد دولتي اقتصادي با طرح شکايت از يک وزارتخانه اقتصادي در اوايل دهه 80، درخواست تخليه تعدادي از ساختمانهاي در اختيار اين وزارتخانه را مطرح و موفق به دريافت حکم خسارت 14 ميليارد توماني در آن زمان از اين وزارتخانه شد، مسئولان محکوم شده ضمن نامه نگاري با مديران ارشد اجرايي، جلوي اجراي اين حکم را گرفتند و اکنون پس از گذشت بيش از يک دهه از اين موضوع، مسئولان نهاد مذکور مجددا اقدام به پيگيري شکايت از اين وزارتخانه کرده اند.

رسانه‌های حامی دولت خط «بی‌سواد» خواندن منتقدان توافق ژنو را دنبال می‌کنند

به گزارش وطن امروز، به‌رغم درخواست‌های مکرر رئیس‌جمهور، هنوز کسی از جامعه نخبگان کشور حاضر به حمایت از مواضع دولت در موضوع توافقنامه ژنو نشده است. دولت در موضوع توافق ژنو تنهاست و دانشگاهیان حاضر نیستند با حمایت از این توافقنامه، بر سر اعتبار علمی خود ریسک کنند. از این سو منتقدان توافق ژنو بخش وسیعی از اقشار مختلف جامعه را تشکیل داده‌اند. جامعه منتقدان اعم از مراجع تقلید و علمای دینی و اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس و... هر روز زوایای جدید حقوقی و سیاسی از حفره‌های توافقنامه ژنو را ارائه می‌کنند. انتقاداتی که قبل از آنکه خود به چشم آیند، سکوت مطلق حامیان دولت در مقابل آن چشمگیر شده است. رسانه‌های حامی دولت نیز طی ماه‌های پس از توافقنامه تاکنون حتی نتوانسته‌اند یک جمله مستدل در حمایت از توافق ژنو ارائه کنند. تنها اقدامی که از سوی آنها صورت گرفته، انتشار بخشی از اظهارات صادق زیباکلام است که او نیز معتقد به «برچیده‌شدن» تاسیسات هسته‌ای است و قاعدتا موضع حمایتی او از دولت می‌تواند کار دست تیم مذاکره‌کننده دهد. به گزارش «وطن‌امروز» اما در این میان یک رویه افراطی و هتاکانه در میان حامیان رسانه‌ای دولت روز به روز برجسته‌تر شده است. هتاکی و بی‌ادبی به منتقدان توافق ژنو در میان بیشتر رسانه‌های حامی دولت به یک تاکتیک برای پر‌کردن خلأ ناتوانی آنها در حمایت منطقی و مستدل از توافق ژنو تبدیل شده است.

چرا غرب در اوکراین توانست اما در سوریه نتوانست؟

کیهان نوشت: تحولات اوکراین دارای درس‌های مهمی است هرچند که عده‌ای در داخل ساده‌‌اندیشانه یا عامدا از کنار آن می‌گذرند یا رفتاری جانبدارانه نسبت به تحولات اوکراین دارند. روزنامه جام جم با درج این مقدمه به تحولات اوکراین پرداخت و در سر مقاله خود ضمن تاکید بر اینکه بی‌توجهی به ساخت درونی قدرت و نگاه به خارج (اروپا و روسیه) باعث بحران شد، می‌نویسد: اعتراض و حرکت مخالفان با حمایت از نزدیکی به اتحادیه اروپا آغاز شد و به تدریج با افزایش سطح مطالبات به تغییر قانون اساسی به برکناری یانوکوویچ منجر شد. شاید تا اینجا را بتوان از ناحیه معترضان، مدیریت شده و موفق قلمداد کرد، اما در چنین تحولاتی همه سطوح بحران الزاما قابل مدیریت نیست و می‌بینیم که در اوکراین نیز، بحران به سطوح بالاتر و عمیق‌تر کشیده شده و تجزیه این کشور به دو بخش شرقی و غربی را محتمل کرده است، اتفاقی که در صورت تحقق معلوم نیست منافع معترضان و مخالفان را تامین کند و غیر از موضوع راهبردی گسترش ناتو تا پشت دیوارهای روسیه چه بسا به نفع روسیه تمام شود.

مهدی فضائلی در این تحلیل خاطرنشان می‌کند: تحلیل رفتار غرب اعم از آمریکا و اروپا در وقایع اوکراین یک بار دیگر نشان داد تنها معیار و ملاک برای همراهی و عدم همراهی غرب با کشور و ماجرای تامین منافع تمامیت‌خواهانه غرب است و هیچ ملاک دیگری وجود ندارد. غربی‌ها بارها این مساله را ثابت کرده‌اند که استقلال و وابستگی، استبداد و دمکراسی، حقوق بشر و حقوق ضدبشر و تروریسم و مبارزه با تروریسم، در نظر آنها ارزش یکسانی دارد، مادامی که منافع آنها تامین شود.نویسنده خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی به غرب درس دیگر وقایع اوکراین است. دیدیم که ظاهرا بین مخالفان و دولت برسر کار اوکراین، توافقاتی صورت گرفت از جمله این که دولت فعلی بماند و انتخابات پیش از موعد برگزار شود و برخی زندانیان از جمله تیموشنکو آزاد شوند، اما با وجود عمل به توافق از سوی یانوکوویچ، مخالفان با راهبری سرویس‌های غرب او را از کار برکنار و مهره موقت خود را بر سر کار آوردند.

این تحلیل با مقایسه تحولات اوکراین و سوریه     نوشت: در سوریه همه قدرت‌ها و قدرتک‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با پول، نیروی انسانی، سلاح و همه نوع حمایت‌های سیاسی و امنیتی به میدان آمدند، اما نتوانستند خواسته خود را جامه عمل بپوشانند. روسیه هم که درهر دو صحنه با یک موضع یعنی حمایت از دولت قانونی حضور فعال داشت. پس کدام بازیگران در بحران سوریه نقش ایفا کردند که در اوکراین حضور نداشتند؟ دو بازیگر اصلی یعنی مردم و جمهوری اسلامی ایران نقطه افتراق این دو بحران هستند دولت اوکراین در مرکز حکومت یعنی کی‌یف بدون پشتوانه لازم مردمی بود، اما اسد در دمشق و بسیاری دیگر از مناطق سوریه از این پشتوانه برخوردار بود و هست و این موضوع کاملا راهبردی است! نکته دوم حمایت ایران از دولت قانونی این کشور است، موضوعی که نقش تعیین‌کننده اقتدار منطقه‌ای ایران را نشان می‌دهد، اقتداری برخاسته از رهبری هوشمندانه، حمایت مردمی، تدبیر و بهره‌مندی از دانش و فناوری در سایه ایمان به خدا و استقامت.

دليل عدم انسجام اصولگرايان

تهران امروز نوشت: مهدي چمران عضو شوراي شهر تهران و فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با سايت «برهان» درباره عدم انسجام اصولگرايان گفت: به نظر من، جريان اصولگرايي چون احساس مي‌كند كه مردم را دارد، از آن نظم، انسجام و اتحاد واقعي مورد نياز برخوردار نيست. تشتُت و تفرقي كه در جريان اصولگرايي وجود دارد، باعث تفرق مردم نيز مي‌شود. در نهايت هر دسته‌ دنبال گروهي مي‌روند. در نتيجه، برايند مجموعه نيروها به جاي درست و مطلوبي نمي‌رسند. گروه‌هاي متشتت كه هر كدام حركت خاصي دارند، قطعا در مقابل جمعيت متمركز و متحد به موفقيت نمي‌رسند. از دست دادن موفقيت‌هاي سياسي يا جايگاه‌ سياسي بيشتر به اين دليل است كه انسجام دروني خود را حفظ نمي‌كنند.


اهل بیت امام کسانی هستند که بر بازوی آنها بوسه زد

بر اساس گزارش کیهان، عضو دفتر حضرت امام خمینی(ره) و از اعضای سابق مجمع روحانیون می‌گوید: حسب و نسب در اهل بیت امام بودن تأثیری ندارد.حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان در مراسم راه‌اندازی دو رشته تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ تشیع در مقطع دکترای دانشگاه اصفهان گفت: فرزند یا نوه امام خمینی بودن ملاک و شاخص اصلی برای اهل بیت امام بودن نیست. امام خمینی(ره) کسانی را اهل بیت خود می‌دانستند که درباره آنها می‌گفتند من دست و بازوی آنها را می‌بوسم. وی با اشاره به اینکه امام راحل دارای دو فرزند پسر یعنی مصطفی و احمد خمینی بود، گفت: مصطفی خمینی بسیار مورد علاقه امام راحل بود به طوری که امام، فرزندان مصطفی به ویژه «حسین» را بسیار دوست می‌داشت.

نماینده سابق ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فتنه بنی‌صدر افزود: حسین، فرزند مصطفی خمینی در این جریان با فتنه همراه شد و امام دستور داد که او را دستگیر کرده و به تهران بیاورند.رحیمیان گفت: زمانی که به امام خمینی(ره) خبر دادند که حسین مسلح است امام پاسخ دادند که اگر در هنگام دستگیری مقاومت کرد او را بزنید. امام با کسی «رودربایستی» نداشت و بخاطر تکلیف شرعی و اینکه حسین با فتنه‌گران و منافقین هم پیمان شده بود این کار را انجام داد.وی ادامه داد: «خانم مصطفوی دختر امام راحل تعریف می‌کرد زمانی که منتظری برکنار شد به پیش پدرم رفتم و به او گفتم که اگر حادثه‌ای پیش بیاید من نگرانم چرا که کسی را نداریم اما امام گفتند که چرا داریم، همین آقای خامنه‌ای».

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان افزود: خانم مصطفوی گفته است زمانی که خبر انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان رهبر انقلاب شنیدم همه غم‌های دنیا از ذهنم زدوده شد.وی تأکید کرد: موارد معدودی که درباره اهل بیت امام راحل می‌شنویم نباید در ذهن ما برجسته شود چرا که اینها تحت تأثیر شیطنت‌هایی است که می‌شود.رحیمیان تصریح کرد: بیشتر شاگردان امام خمینی(ره) پس از رحلت ایشان راه او را در استانهای مختلف ادامه دادند به جز در چند مورد انگشت‌شمار.

قطع تولید بنزین خدمت یا خیانت؟!

روزنامه وطن امروز نوشت: 1- در 35 سال گذشته قطع وابستگی صنعتی - اقتصادی ایران به نظام سلطه‌طلب غرب یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی بوده است که این سیاست راهبردی همواره با فراز و نشیب‌‌های قابل‌تامل و متناسب با وضعیت داخلی کشور مورد تاکید رهبری و مردم قرار داشته است. به گواه تاریخ در این سال‌ها ملت شریف ایران برای رسیدن به استقلال واقعی هر سختی را به جان خریده و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر این استقلال‌طلبی تاریخی را نیز بدون کمترین اعتراضی به شکلی داوطلبانه پرداخت کرده است. انکار‌ناپذیر است که در هر شرایط بغرنج تهدیدی و مقاطع ولو بحرانی، تلاش هوشمندانه برای رسیدن به استقلال فراگیر و اتکا به ظرفیت‌های تولیدی کشور مطالبه حقیقی نظام و ملت نجیب ایران از دولتمردان وقت بوده است.

2ـ در واقع یکی از دغدغه‌های بنیادین حضرت امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب، پی‌ریزی یک ساختار علمی مردم‌محور برای قطع این وابستگی‌های استعماری بوده است. بی‌شک قطع این وابستگی‌های به یادگار مانده از رژیم پهلوی امر ساده‌ای نیست که بتوان یک‌شبه یا به سادگی به آن دست یافت. طبعا هر ملتی به‌دنبال استقلال علمی ـ اقتصادی است اما تاریخ نشان می‌دهد کمتر ملتی تاب مقاومت در مقابل هزینه‌های سهمگین این استقلال‌طلبی را دارد و در این بین ملت ایران الگویی استثنایی برای جهانیان محسوب می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجنون ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    به نظر من اصلاح طلبا چون می دونستن که رای قابل توجههی در جامعه ندارن مجبور به حذف عارف شدن، اینا با افتضاحاتی که در دوره انتخابات 88 به بار آوردن دیگه مقبولیتی در جامعه ندارن مگر اینکه زیر لوای کسایی چون روحانی به میدان بیان که حزبی عمل نمی کنه.
  • رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    دوست عزیز از 31 استاندار روحانی25تاشون اصلاح طلب هستند بعد شما هی بگو روحانی اصلاح طلب نیست.البته درکتون می کنم چون توی انتخابات شکست سنگینی خوردید
  • شما راست میگید. ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    باشه اصلا گیریم اصلاح طلب ها در جامعه مقبولیت نداشتن. پایداری ها چقدر در جامعه مقبولیت داشتن؟! کلا نامزداتون رو هم 10% شدن؟! :))) این نظر هم غیر قابل انتشار میشه. :)
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    به گزارش وطن امروز، به‌رغم درخواست‌های مکرر رئیس‌جمهور، هنوز کسی از جامعه نخبگان کشور حاضر به حمایت از مواضع دولت در موضوع توافقنامه ژنو نشده است. اگر منظور شما از نخبگان افرادی مثل رسایی و کوچک زاده و بذرپاش و شریعتمداری هستند همان بهتر که نخبگان حمایت نکردن(چون جریان مخالف دولت افراد یاد شده رو جزء نخبگان مخالف توافق ژنو میدونن)
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    روزنامه‌های کشور؟؟؟؟؟؟؟ یعنی از دید مشرق، کیهان و وطن امروز شدن روزنامه های کشور و یا اینکه مطالب این دو تا خیلی برای کشور مفید و سازنده هست؟
  • سعید ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    اصلاحات روحانی - افتخارات ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس