وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از مذاکرات با ایران که در وین و در قالب مذاکرات 1+5 برگزار شد، به سرزمینهای اشغالی رفت تا علاوه بر ارائه گزارش این نشست، با آنها درباره محتوای مذاکرات مشورت کند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


 بازار سیاه بلیت بیخ گوش راه‌آهن
 
به گزارش روزنامه آرمان، روزهای عید نزدیک است. شور و حال آغاز بهار را که کنار بگذارید، سفر رفتن یکی از لذت‌های نوروز ایرانیان است و تقریبا به نوعی سنت یا عادت تبدیل شده و هرساله خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که کجای کشور را برای سفر انتخاب کنند. بی‌شک انتخاب وسیله سفر نیز یکی از دغدغه‌های نزدیک به نوروز است که فکر همه مسافران را به خود مشغول می‌کند. برخی وسیله نقلیه شخصی خود را ترجیح می‌دهند و آنها که در آمد بالاتری دارند و به دنبال کوتاهی سفر و آسانی مسیر بوده و سرعت رسیدن به مقصد برایشان مهم است هواپیما را بهترین گزینه می‌دانند. هستند کسانی که اتوبوس را همراه سفر دانسته و برخی دیگر نیز علاقه به دیدن مسیر در طول راه آنها را مشتاق می‌کند تا قطار را به عنوان مرکب سفر انتخاب کنند و لذت یک سفر نوروزی را برای خودشان ثبت کنند. اما انتخاب مسیر تازه اول راه است، پیداکردن بلیت قطار در طول سال نیز به راحتی اتفاق نمی‌افتد چه برسد به نزدیک روزهای عید!

طرح جدید تعیین قیمت انرژی در سال 93

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، سه نماينده اقتصادي مجلس با نگارش نامه‌اي مفصل به رئيس‌جمهور راه حل جديدي را براي تعيين قيمت انرژي مطرح كرده‌اند كه خود اين نمايندگان از آن تحت عنوان «راهبرد سوم» درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم ياد كرده‌اند. محور اين راهبرد بر تعيين قيمت انرژي بر مبناي قيمت يارانه‌اي و قيمت ازاد استوار است. احمد توكلي، غلامرضا مصباحي مقدم و محمدحسين حسين‌زاده بحريني كه اين طرح را ارائه داده‌اند، خواستار آن شده‌اند دولت در تعيين قيمت انرژي شيوه‌اي همانند طرح فعلي بنزين كارتي در پيش بگيرد به اين معنا كه قيمت حامل‌هاي انرژي براي مصرف كنندگان تا حد معيني با نرخ يارانه‌اي تعيين شود و فراتر از آن با قيمت آزاد. سه نماينده ياد شده به دولت پيشنهاد داده‌اند هر مصرف كننده‌اي فراتر از حد تعيين شده توسط دولت انرژي مصرف كرد، قيمت آن را به‌صورت آزاد بپردازد. به گفته اين نمايندگان چنين شيوه‌اي هم در راستاي اقتصاد مقاومتي است و باعث صرفه‌جويي مي‌شود و هم به عدالت نزديك‌تر است.

شرق نوشت:  تایید رسمی حق غنی‌سازی ایران

روزنامه شرق نوشت: معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا پس از پایان نشست سه‌روزه قدرت‌های جهانی با دیپلمات‌های ایرانی در «وین»، بی‌درنگ به اسراییل رفت. این دومین بار است که «وندی شرمن» بعد از مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران، به‌عنوان بخشی از دستور کار دیپلماتیک واشنگتن به دیدار مخالفان دستاوردهای مذاکرات 1+5 می‌رود. او در جریان سفر به اسراییل در جمع روزنامه‌نگاران اسراییلی تاکید کرد: «هدف از مذاکرات اطمینان از صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران است. هدف مذاکرات رسیدن به یک توافق دایمی با ایران تا 20 جولای (29 تیرماه 93) است.» او در بخشی از سخنانش که نشان از پذیرش تلویحی حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا بود، گفت: «در توافق نهایی میان ایران و کشورهای 1+5، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت نظارت» غنی‌سازی کند.» رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 تاکید کرده است غنی‌سازی ایران باید «محدود، مهارشده، تحت‌نظارت و راستی‌آزمایی‌شده» باشد. شرمن افزوده است: «آمریکا خواهان آن است که غنی‌سازی صفر درصد باشد، اما این انتظار «بعیدی» است.»

تبادل پیام هسته‌ای بین ایران و آمریکا

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز،
غربی‌ها چه در مذاكره باشند و چه در سفر، مسئله هسته‌ای ايران نكته اي است كه درباره آن اظهار نظر مي كنند و اطلاعاتي در اين باره منتشر مي كنند. تازه ترين اين اطلاعات مربوط به سفر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، به اسرائيل است. او در اين سفر عنوان كرده است كه در چارچوب توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته‌ای، ایران می‌تواند برای «تامین نیازهای عملی خود «به برنامه غنی‌سازی محدود و نظارت‌شده» ادامه دهد. از سوي ديگر او عنوان مي‌كند برنامه موشک‌های بالستیک ايران نيز از مواردي است كه در مذاكرات برآن متمركز خواهند شد. اين اظهارات شرمن در حالي بيان می‌شود كه محمد جواد ظريف رئيس تيم مذاكره ايران بر اين موضوع تاكيد كرده است كه «با ادامه روند مذاکرات هرگونه عذر و بهانه برای تحریم‌‌ها علیه ایران را از بین ببریم تا شرایط برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.»

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، كه بلافاصله پس از مذاكرات وين راهي اسرائيل شده بود، مسائل هسته‌ای ايران را مورد توجه قرار داده است. او در اظهاراتش گفته آمریکا بنا دارد جلوی دست‌یابی ایران به سلاح اتمی را بگیرد ولي این انتظار «بعید» است محقق شود. اگر برنامه غنی‌سازی ایران نتواند این شرایط را برآورده کند، توافق جامع شکل نخواهد گرفت. باوجود اختلاف نظر هايي كه آمريكا و اسرائيل درباره مذاكرات هسته‌ای ايران دارند، شرمن تاكيد كرده است: « ما گاهی اوقات با اسرائیل موافقیم و گاهی اوقات نه اما دریافت ایده و ورودی از اسرائیل برای ما مهم است.» رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی افزود: «براي رسيدن به توافق بايد به همه نگرانی‌های ما درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود.»

باوجوداینكه او بارها در گفت‌وگويش بر اين موضوع تاكيد كرده است كه بايد درباره دست نيافتن ايران به سلاح هسته‌ای اطمينان حاصل كنند و درباره اينكه ايران به سلاح دست پيدا نكرده است، ترديد دارند اما مي گويد: «نشانه‌ای از این که ایران در اجرای تعهداتش فرو گذاشته باشد، دیده نمی‌شود.

طرحي اسرائيلي - آمريكايي

فواد ايزدي کارشناس آمریکا و ارتباطات سیاسی طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز نوشت: غربي‌ها ‌اصرار دارند كه در ادامه بحث مذاكرات هسته‌ای وارد مسائل نظامي ايران شوند. چرا كه تلاش دارند تا اهرم‌هاي قدرت ايران را مورد هدف قرار داده و آن را تضعيف كنند و همه مي دانند كه علت اصلي اين مسئله دشمني غرب با جمهوري اسلامي ايران است. در ابتداي مسير تضعيف اهرم‌هاي قدرت ايران، در ابتدا موضوع هسته‌اي را مورد توجه قرار دهند. بعد از اجرايي شدن توافق نامه ژنو اين تصور برايشان ايجاد شد كه اگر چه به طور كامل توان هسته‌ای ايران را سلب نكرده‌اند اما آن را محدود كرده و به ميزان قابل توجهي زير نظر گرفته اند. اين موضوع را مي توان از سخنان خانم شرمن نيز استنباط كرد. آنجا كه تاكيد دارد ايران می‌تواند فعاليت‌هاي هسته‌ای خود را به صورت محدود و نظارت شده ادامه دهد؛ اما نكته ديگري كه بعد از فعاليت‌هاي هسته‌ای مورد توجه غربی‌ها قرارگرفته مسئله توان نظامي ايران است. آنها طبق تفسيري كه خود از متن توافقنامه دارند اين حق را براي خود جايز مي دانند كه وارد موضوع توان نظامي ايران شده و آن را نيز مورد بررسي قراردهند. نبايد اين موضوع را فراموش كرد كه هدف اصلي غربی‌ها براندازي و سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران است. ازاین‌رو در تلاش هستند تا اهرم هاي قدرت ايران را يكي پس از ديگري مورد حمله قرار دهند. بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه در موضوع توان نظامي ايران و تلاش غرب براي نظارت بر آن، آمريكا و اسرائيل هم‌عقيده هستند. ازاین‌رو تيم مذاكره ايران بايد هوشمندانه درباره مواضع غرب و درخواست‌هايشان عمل كنند.

شما را با معاون سازمان سیا چکار؟!

کیهان نوشت: روزنامه دانشگاه آزاد که مدتی است توسط یکی از مرتبطان بازداشتی رسانه‌های بیگانه اداره می‌شود، با معاون سابق سازمان سیا مصاحبه کرد.روزنامه فرهیختگان در تیتر اول خود از قول پائول پیلار نوشت کانال محرمانه در روابط ایران و آمریکا موثر است.این روزنامه در عین حال به روزنامه خانوادگی برای فتنه‌گرانی چون فائزه و مهدی هاشمی تبدیل شده است. احسان-م مدیر مسئول فرهیختگان رفتاری متملقانه با فتنه‌گرانی از این دست دارد. گفته می‌شود وی به رغم فقدان مدرک لیسانس که طبق ماده 9 قانون مطبوعات جزو شرایط تصدی مدیرمسئولی است، مدیریت روزنامه فرهیختگان را بر عهده گرفته است. وی اسفند سال گذشته به خاطر همکاری با رسانه‌های بیگانه، از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد.نامبرده در پی تغییر رئیس دانشگاه آزاد، از سوی میرزاده برای اداره روزنامه فرهیختگان معرفی شد.

دولت ميزان يک يارانه را زياد کرد

روزنامه خراسان نوشت:
بر اساس تصميم روزهاي اخير هيئت وزيران که به پيشنهاد مشترک سازمان بهزيستي کشور، وزارت صنعت و معاونت برنامه ريزي رييس جمهور مصوب شده، قرار است ميزان يارانه پرداختي سازمان بهزيستي کشور به مراکز غيردولتي روزانه و شبانه روزي بابت نگهداري و خدمات توانبخشي و حرفه آموزي معلولان افزايش بيابد و به عنوان مثال نگهداري معلولان، سالمندان و بيماران رواني مزمن از حداقل 1250 ريال و حداکثر 1550 ريال در سال 91 به 1550 و 1970 ريال در سال 92 افزايش يافته است.


دفاع تمام‌قد مجلس از اقتصاد مقاومتی

کیهان نوشت: همه نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای با حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کردند: مجلس همه توان خود را در مسیر اجرای این سیاست‌ها به کار می‌گیرد و نگاه اقتصاد مقاومتی باید در همه مصوبات و قوانین مجلس مشهود باشد.

در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، در روزهای گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ شد و این امر پایه‌های مهمترین اقدام به هنگام در رشد و بالندگی کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت ذی‌قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن و موقعیت ژئوپلوتیک کشور، همه و همه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرد؛ در چنین شرایطی آنچه موتور محرکه این جهش اقتصادی محسوب می‌شود، اراده قوی برای رونق تولید در داخل و استقلال اقتصادی است که در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به اهم آن توجه شده است.


صدور مجوز فروش دو ساختمان بزرگ دولتي در تهران

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به دستگاههاي مربوطه، مقرر شده بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و تاييد وزيران عضو کميسيون لوايح، دو ساختمان دولتي متعلق به يکي از سازمانهاي اقتصادي يکي به مساحت 630 متر مربع اعيان و قريب 5 هزار متر مربع عرصه در 10 طبقه و دومي 364 متر عرصه و حدود 1500 متر اعيان در 6 طبقه، به فروش رسيده و وجوه حاصل از فروش به حساب درآمد عمومي کشور واريز شود.

شرمن:اسرائیل باید در جریان مذاکرات باشد

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از مذاکرات با ایران که در وین و در قالب مذاکرات 1+5 برگزار شد، به سرزمینهای اشغالی رفت تا علاوه بر ارائه گزارش این نشست، با آنها درباره محتوای مذاکرات مشورت کند.

به گزارش رجانیوز، شرمن در جریان حضور خود در اسرائیل در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و اظهارات قابل تاملی را درباره برنامه هسته‎ای ایران و جریان مذاکرات 1+5 مطرح کرد.

نماینده ارشد امریکا در گروه 1+5 طبق معمول تلاش کرد برای ایران خط و نشان‎های جدیدی بکشد. وی بدون اشاره به حق قانونی ایران برای غنی‎سازی نامحدود، از یک برنامه غنی سازی «کاملا محدود» و بر اساس «میزان نیاز» در ایران سخن گفته است.

این در حالی است که تاکنون واکنشی از سوی دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به این مطالبات عجیب و قلدرمآبانه امریکا، صورت نگرفته است. آنچه در ادامه می‎‎‎خوانید، متن کامل این سخنان است که باشگاه خبرنگاران آنرا منتشر کرده است.


مذاکراتی که فقط برای نخبگان ایران محرمانه است!

روزنامه کیهان نوشت: معاون وزیر خارجه آمریکا بلافاصله پس از مذاکرات اخیر وین برای ارائه گزارش مذاکرات به تل‌آویو رفت. در جریان چند دور مذاکرات مربوط به توافق ژنو نیز جان‌کری و وندی شرمن بلافاصله به تل‌آویو رفته و گزارش کامل مذاکرات با ایران را به مقامات رژیم صهیونیستی ارائه کرده‌اند. دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی نیز رفتار مشابهی از خود بروز داده‌اند.شرمن پس از ملاقات با مقامات رژیم صهیونیستی، به خبرنگاران در بیت‌المقدس گفت غنی‌سازی ایران باید محدود، مهار شده، تحت نظارت و راستی‌آزمایی شده باشد.

او گفت آمریکا هم میل دارد ایران هیچ غنی‌سازی نکند ولی بعید است این انتظار محقق شود. اما آمریکا بنا دارد جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را بگیرد و اگر برنامه‌ غنی‌سازی ایران نتواند این شرایط را محقق کند، توافق جامع و نهایی شکل نخواهد گرفت.با توجه به گزارش همیشگی و اتوماتیک آمریکا و انگلیس و فرانسه به مقامات صهیونیستی، سؤال همیشگی از وزارت خارجه کشورمان باقی است و آن اینکه چرا با این وجود، مذاکرات را «محرمانه» می‌خوانند و گزارشی از محتوای آن به نمایندگان مجلس، کارشناسان فنی و حقوقی، رسانه‌ها و مردم نمی‌دهند؟!


 مجوز روحانی برای گشایش قفل یک کارخانه

آرمان نوشت: شنیده شد که رئیس‌جمهور با اختصاص 400 هکتار به یک کارخانه فولاد مسیر ساخت آن را باز کرد. خراسان در این باره نوشت: در حالی که عملیات اجرایی ساخت یک کارخانه مهم فولاد در مرکز کشور از سال 85 آغاز و تاکنون تلاش‌های زیادی برای بهره‌برداری از آن انجام گرفته است، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تملک زمین‌های لازم برای اجرای کامل این طرح، پروژه مذکور با مشکلات مختلفی مواجه شده بود. شنیده شده رئیس‌جمهور با تایید پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح، دستور واگذاری ۴۰۰ هکتار زمین به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای اتمام این طرح را صادر کرد.

بدهي‌هاي بابك زنجاني باور نكردني است

روزنامه اعتماد نوشت: بدهي‌اش هر روز بالاتر مي‌رود، آنقدر بدهي‌اش بالا رفته است كه رقم نهايي‌اش قابل باور نيست و به همين دليل قصد رسانه‌يي كردن آن را ندارند. اما روز گذشته حكم نهايي ديوان محاسبات در مورد پرونده بابك زنجاني به قوه قضاييه رفته است. حالا پرونده بابك زنجاني هر روز وارد فازهاي پيچيده‌تري مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه با بالا رفتن بدهي‌هاي او، شرايط براي او سخت‌تر شده است. احتمال آزادي بابك زنجاني و بدهي‌هايش در دو مسير معكوس حركت مي‌كنند. بدهي‌ها هر روز بالاتر مي‌رود و احتمال آزادي هر روز پايين‌تر. بدهي به وزارت نفت، بدهي‌هاي شخصي، حمل طلا و همه‌چيز در پرونده‌اش ديده مي‌شود. پرونده‌يي كه از ديوان محاسبات به قوه قضاييه رفته است. روز گذشته اميرعباس سلطاني، عضو كميته تحقيق و تفحص از پرونده بدهي بابك زنجاني گفت: «در اين پرونده هرچه جلوتر مي‌رويم رقم بدهي بابك زنجاني هم تصاعدي بالا مي‌رود.» به گزارش تدبير، وي ادامه داد: مطابق بررسي‌ها و اطلاعات ما بدهي مالي بابك زنجاني بيش از 9 هزار ميليارد تومان است. اين رقم، رقمي باورنكردني است كه فعلا قصد رسانه‌يي كردن آن را نداريم. اين عضو كميسيون انرژي مجلس نهم، با بيان اينكه «بابك زنجاني به تامين اجتماعي هم بدهكار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس