این دیگر محمود احمدی‌نژاد نیست که در سفرهای استانی یا در مناظره‌های انتخاباتی، مخالفان خود را تهدید به افشاگری کند. «بگم بگم» اصطلاح رایجی بود که در ادبیات سیاسی رئیس‌جمهور سابق نمودار شد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


دولت سوريه آماده برقراري آتش‌بس

تهران امروز نوشت: نتيجه چند روز رايزني و مذاكرات مقامات ايران، روسيه و سوريه به ارائه طرحي براي برقراري آتش‌بس در اين كشور منجر شده است تا زمينه‌ها براي برگزاري كنفرانس صلح ژنو بيشتر از قبل مهيا شود. اواخر هفته گذشته كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران به سوريه رفت و از جمله با بشار اسد رئيس‌جمهور اين كشور ديدار كرد، برقراري آرامش در سوريه مهم‌ترين موضوعي بود كه مورد بحث قرار گرفت. ظريف به‌دنبال اين ديدار فرصت را از دست نداد و بلافاصله راهي مسكو شد و با مقامات ارشد اين كشور از جمله سرگئي لاوروف وزير خارجه و ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه ديدار كرد تا درباره برقراري آرامش در سوريه رايزني‌هاي بيشتري انجام شود. البته همزمان وليد معلم وزير خارجه سوريه هم به مسكو آمد و سرانجام ديروز در يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي با لاوروف از آمادگي دولت سوريه براي برقراري آتش‌بس در سوريه خبر داد. به اين ترتيب با رايزنی‌هاي سه‌جانبه ايران و روسيه و سوريه زمينه براي برگزاري موفق‌تر كنفرانس صلح سوريه در ژنو بيشتر آماده شده و اميد مي‌رود اين كنفرانس به نتايج مثبتي برسد.


مهره‌چینی فتنه‌گران این بار در دانشگاه الزهرا(س)

در پی مهره‌چینی فتنه‌گران و حزب منحله مشارکت در سطح معاونین وزارت علوم، اکنون خبر می‌رسد که این طیف در حال مهره‌چینی در سطح ریاست برخی دانشگاه‌ها هستند.از جمله خبر رسیده که احتمالا «ف-ر» عضو حزب منحله مشارکت و عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، به عنوان رئیس دانشگاه الزهرا(س) معرفی خواهد شد.هم اکنون دکتر انسیه خزعلی فرزند آیت‌الله خزعلی ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده دارد.یادآور می‌شود «ف-ر» در ارزیابی‌های سیاسی بیشتر به عنوان آلت دست افراطیون شناخته می‌شود از جمله پیش از این در حمایت از سران فتنه مواضعی اتخاذ کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه کیهان،
صلاحیت نامبرده در انتخابات مجلس هشتم و شورای شهر چهارم تهران از سوی مراجع ذی‌صلاح رد شده است.فرجی دانا وزیر علوم پیش از این به خاطر برخی عزل و نصب‌های همسو با فتنه‌گران، از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفته است. وی با حسن ظن و اغماض نمایندگان مجلس، وزیر علوم شد و این در حالی بود که از نگاه کارشناسان در مظان آلودگی به فتنه‌گران و تندروها قرار داشت.


شانتاژ علیه نظارت قانونی مجلس دستور کار 100 روز دوم؟!

100 روز اول دولت جدید با حمله به دولت قبلی گذشت. آیا محور تبلیغاتی 100 روز دوم، حمله به مجلس است؟این پرسش را «رجانیوز» با مرور مواضع برخی مسئولان دولتی و حامیان آنها علیه نظارت قانونی مجلس پیش‌کشیده و نوشته است: آنچه از زبان برخی مسئولان دولتی و هواداران آن در رسانه‌ها منعکس شده، تغییر فاز حمله از دولت قبلی به مجلس است، به گونه‌ای که طی چند هفته گذشته این مسأله نمود آشکاری در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری داشته است. به گزارش کیهان، به نظر می‌رسد این سناریو دقیقاً از زمانی کلید خورد که سعید حجاریان یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبان از ضرورت انحلال مجلس سخن گفت و ادعا کرد باید قانون اساسی را تغییر داد تا دولت بتواند مجلس را منحل کند. چندی بعد آقایان نوبخت و یونسی به میدان آمدند و مجلس را تهدید کردند. اما ترکان دیگر مشاور منصوب رئیس جمهور، در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به رویکرد نظارتی مجلس و همچنین سؤالات نمایندگان از برخی وزرای دولت، تصریح کرد: «کسانی که عقلانیت و تدبیر را قبول ندارند مسلم است که مقابل دولت یازدهم خواهند ایستاد.»

دور جديد «بگم بگم» توسط روحانی

 این دیگر محمود احمدی‌نژاد نیست که در سفرهای استانی یا در مناظره‌های انتخاباتی، مخالفان خود را تهدید به افشاگری کند. «بگم بگم» اصطلاح رایجی بود که در ادبیات سیاسی رئیس‌جمهور سابق نمودار شد. اگر محمود احمدی‌نژاد چند سال پس از آغاز ریاست جمهوری با این ترفند به مقابله با منتقدان خود برمی‌خاست اما اینک حسن روحانی در حالی که عمر دولتش به چند ماه نرسیده، «بگم بگم» را شروع کرده است.

روحانی که در نخستین سفر استانی خود پس از ریاست جمهوری با استقبال مردمی معناداری مواجه شده بود؛ در روز پایانی سفر خود خبرساز شد تا آنچه در اذهان می‌ماند، اظهارات مساله‌ساز او درباره تحریم‌ها باشد. رئیس‌جمهور در آخرین روز سفر استانی خود به خوزستان، به منتقدان سیاست خارجی دولت حمله کرد.

به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور به انتقاداتی که اخیراً از سوی برخی به هیأت دولت و سیاست خارجی آن وارد شده، اشاره کرد. روحانی درباره این منتقدان گفت: یک نفر پیدا می‌شود و حرفی می‌زند که برای چه به غربی‌ها لبخند می‌زنید؟ البته امیدوارم حرفشان از روی حسن نیت باشد. ما لبخند می‌زنیم تا منجر به لبخند مردم شود. آیا نباید با تحریم‌های ظالمانه مبارزه کرد؟ باید با دیپلماسی مشکل را حل کرد و ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم. آیا برداشتن تحریم‌ها کار بدی است؟ گویی عده‌ای انقلابی شده‌اند! گرچه سوابق آنها را می‌دانیم و از حرف‌هایی که می‌زنند تعجب نمی‌کنیم. روحانی پس از آنکه منتقدان سیاست خارجی خود را «تازه انقلابی» دانست؛ به این موضوع بسنده نکرد. وی افزود: دیدید که یک نفر معرفی و سپس گرفتار شد. دیگرانی هم هستند که باید معرفی شوند. در دوران تحریم‌ها، عده‌ای به اسم اینکه تحریم را دور بزنند، ملت و منافع مردم را دور زدند.


«نه» انگلیسی‌ها به فرش قرمز زنگنه!

گروه اقتصادی: زنگنه از زمان در اختیار گرفتن وزارت نفت از شرکت‌های مختلف اروپایی و آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرده اما هر بار با جواب سربالای غربی‌ها مواجه شده است. در آخرین مورد نیز مسؤولان شل و بریتیش پترولیوم دو غول نفتی انگلیس در پاسخ به دعوت وزیر نفت اعلام کردند که تا تحریم‌های نفتی و بانکی ایران کامل لغو نشود به ایران نمی‌آیند! این دو شرکت در حالی روی فرش قرمز زنگنه پا نگذاشتند که جزو بدهکارترین شرکت‌های نفتی جهان به ایران هستند.

به گزارش وطن امروز، همزمان با بلوکه کردن درآمدهای نفتی و گازی ایران توسط شل و بریتیش پترولیوم به عنوان دو شرکت بزرگ نفت و گاز انگلیس، بیژن زنگنه وزیر نفت برای بازگشت این دو غول نفتی اروپا دعوتنامه ارسال کرده است. در این بین پس از آنکه وزیر نفت در حاشیه اجلاس ماه گذشته اوپک در وین با برخی شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپا و آمریکا همچون استات اویل هیدروی نروژ، انی ایتالیا، توتال فرانسه، اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس آمریکا، او‌ام‌وی اتریش و ویتول سوییس مذاکره یا به صورت غیر‌مستقیم پیشنهاد جدید همکاری ارائه کرد، اخیرا برای دو غول نفتی انگلیس برای بازگشت به صنعت نفت ایران دعوت‌نامه ارسال کرده است. لرد لامونت رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران در حاشیه مذاکرات جک استراو با مسؤولان اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد: زنگنه وزیر نفت ایران از دو شرکت انگلیسی دعوت به همکاری کرده است.این مقام انگلیسی همچنین از سفر قریب‌الوقوع زنگنه به لندن برای مذاکره با شرکت‌های نفت و گاز اروپایی و بویژه انگلیسی خبر داده است.


هشدار درباره سوءاستفاده از واژه «اعتدال»

محمد رضا عارف در ديدار جمعي از جوانان حزب اعتماد ملي با اشاره به پيوند ناگسستني تحزب با مردم‌سالاري،گفت: وقتي ما حزب نداشته باشيم نمي‌شود يك برنامه سنجيده عقلاني را به مردم منتقل كنيم. در كشور ما هنوز احزاب پا نگرفته‌اند و جايگاه واقعي خود را در فعاليت‌هاي سياسي پيدا نكرده‌اند.از آنجا كه احزاب در كشورهاي در حال توسعه مزاحم تلقي مي‌شوند، حمايت لازم از سوي نهادهاي ذي‌ربط براي نهادينه شدن احزاب صورت نمي‌گيرد. وي با بيان اينكه تا زماني كه احزاب نهادينه نشوند مشكلاتي در سازوكارهاي سياسي خواهيم داشت. وي برضرورت فعاليت مجدد خانه احزاب تاكيد كرد و گفت: هم‌انديشي اخير مسئولان وزارت كشور با برخي از احزاب گام مثبتي براي باور به فعاليت‌هاي حزبي است.البته اينگونه نشست‌ها بايد هدفمند باشد و تداوم داشته باشد.

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز،
رئيس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه بايد در همه تصميمات منافع ملي را در نظر بگيريم و بر اساس خير و صلاح مردم عمل كنيم، درباره كناره‌گيري خود از انتخابات رياست‌جمهوري گفت: آنچه در انتخابات رياست‌جمهوري انجام دادم يك وظيفه بود،درست است كه از نامزدي در انتخابات كناره‌گيري كردم اما خود را پيروز انتخابات مي‌دانم،چرا كه روندي كه در كشور پيش مي‌رفت نه در شأن انقلاب بود و نه قابل دوام،ادامه آن روند نظام را با چالش‌هاي جدي روبه‌رو مي‌كرد، نمي‌خواستيم انتخابات به سرنوشت سال 88 دچار شود،خوشبختانه در انتخابات 92 همه پيروز شدند و زمينه را براي پيشرفت و تعالي و پاسخگويي به مطالبات و نيازهاي مردم فراهم كرده است.

عارف با بيان اينكه كشور ما طي 30سال گذشته چوب تندروها را خورده است،گفت:يك اقليت تندرو كه در هر دو جريان سياسي بوده‌اند، اكثريت را مجبور به سكوت مي‌كردند،امروز كشور ما راهي جز در پيش گرفتن خط‌مشي اعتدال ندارد و اين خط مشي مي‌تواند مسير انقلاب را براي تحقق آرمان‌ها و تحقق وعده‌ها و مطالبات مردم هموار كند. عارف تاكيد كرد: انتخابات مجلس دهم بهانه و فرصت خوبي است براي همگرايي احزاب همسو،اگر با تدبير حركت كنيم و منيت‌ها را كنار بگذاريم مي‌توانيم اكثريت را در مجلس به دست بياوريم. وي با بيان اينكه پيروز شدن خردورزان در انتخابات مجلس آينده بهترين راه براي حفظ فضاي اعتدال در كشور است، خاطرنشان كرد: مهم نيست كه چه كسي سر ليست انتخابات باشد،نبايد فعلا وارد مصاديق شد و بايد روي راهبردها و جهت گيري و حضور پرشور مردم در انتخابات برنامه‌ريزي كرد.مهم اين است كه افراد دانا و منطقي به مجلس راه پيدا كنند.


ادامه نامه‌نگاري‌هاي احمدي‌نژاد در دولت روحاني

تهران امروز نوشت: يك منبع نزديك به محمود احمدي‌نژاد، مدعي شد كه رئيس دولت‌هاي نهم و دهم همچنان روي نامه‌هاي مردمي كه به دست او مي‌رسد دستور رسيدگي مي‌دهد. وي اظهار داشت: «آقاي احمدي‌نژاد در سال‌هاي گذشته حلقه‌هاي بسته مديريتي را شكسته و چند هزار نفر از جوانان و افراد شايسته‌اي كه به حلقه مديريتي راه داده نشده بود را وارد سيستم اجرايي كرده است و اين نيروها آنقدر كارآمد بوده‌اند كه تعداد قابل توجهي از آن‌‌ها همچنان در پست‌هاي خود در دولت جديد مشغول به ادامه فعاليت هستند.»

اين منبع نزديك به احمدي‌نژاد تصريح كرد: «آقاي احمدي‌نژاد به‌رغم اينكه ديگر رئيس‌جمهور نيستند اما هنوز از نفوذ و محبوبيت قابل توجهي در بدنه دولت و حتي رده‌هاي مديريتي برخوردار است و با توجه به اينكه همچنان مردم براي رسيدگي به مشكلات‌شان به وي نامه ‌مي‌نويسند و آقاي دكتر احمدي‌نژاد هم كه همواره به‌دنبال رفع مشكلات مردم بوده‌اند دستورات و توصيه‌هايي براي رفع آنها مي‌دهند و اين نامه‌ها غالبا به نيروهاي وفادار به ايشان در دولت تدبير و اميد ارجاع مي‌شود و كار مردم سريعا انجام مي‌شود.»


تئوریسین درازگوش تروا به غلط‌کردم افتاد!

اظهارات طنزنویس متواری نشریات زنجیره‌ای در مصاحبه با صدای آمریکا باعث جنجال و مجادله در میان محافل مختلف اپوزیسیون شد.«ابراهیم-ن» اخیرا در میزگرد صدای آمریکا اعلام کرده بود 7 درصد مردم ایران فکر می‌کنند باید حکومت از بین برود.وی همچنین گفته است: افرادی که از ایران آمده‌اند بیرون، فقط شاید 5 درصد اینها سیاسی هستند.او همچنین گفته که؛ 30 سال از دهه 60 و اتفاق سال 67 [اعدام منافقین پس از عملیات مرصاد] را باید ولش کرد، تمام شد. کسی اصلا یادش نیست. به نظر اصلا نباید این داستان را بهش توجه کرد. کیهان نوشت: «ابراهیم-ن» از جمله عناصری بود که در فتنه و التهاب سال 88، اقدام به معرکه‌گیری در محافل رسانه‌های ضدانقلاب می‌کرد و از جمله خواستار اجرای تاکتیک اسب تروا در راهپیمایی 22 بهمن 88 شد اما رسوایی پیش آمده باعث شد تا اپوزیسیون معترض وی شده و او را واضع تاکتیک درازگوش تروا بخواند.

در پی اظهارات نامبرده، برخی عناصر ضدانقلاب در بالاترین، فیس‌بوک، از او به عنوان دلقک یاد کرده‌اند. در همین حال بالاترین در مطلبی تصریح کرد «سخنان سخیف او مشابه حرف‌هایی است که حسین شریعتمداری در کیهان درباره کم‌شمار بودن مخالفان می‌گوید. کیهان نیز در سال 88 و 89 تجمعات را 50 نفری 200 نفری عنوان می‌کرد. حالا ابراهیم [ن] از مخالفان 7 درصدی سخن بر زبان می‌آورد و می‌خواهد بعد از این همه سال حضور در خارج کشور برای حاکمیت خوش‌رقصی کند.سایت خود‌نویس نیز در این باره نوشت: مخاطب ابراهیم [ن] این اظهارات نه اپوزیسیون بلکه مقامات جمهوری اسلامی هستند و او می‌کوشد پالس‌هایی برای روز مبادا بفرستد.


روحانی در کانون خبر اجلاس داووس

خبر اول این که پس از یک دهه بار دیگر از رئیس جمهور ایران برای حضور در اجلاس داووس، دعوت شده است. حضور دکتر حسن روحانی در این اجلاس و سخنرانی وی، به محور تحلیل‌های رسانه‌های آلمانی بدل شده. کما این‌که خبرگزاری آلمان دکتر روحانی را محور نشست امسال داووس معرفی کرد. به گزارش  شبکه ایران(inn.ir) به نقل از د.پ.آ  برنامه هسته‌ای ایران، توافقنامه ژنو، بحران سوریه و کنفرانس ژنو2 مهمترین محورهای گفت‌و‌گوی شرکت‌کنندگان در چهل وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد (داووس) خواهد بود. به گزارش روزنامه ایران، درهمین رابطه هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز درمطلبی با اشاره به این‌که امسال رئیس جمهوری ایران، کانون توجهات بین‌المللی در این مجمع اقتصادی است، نوشت: دوباره بعد از حدود یک دهه، یکرئیس جمهوری ازایران در اجلاس داووس شرکت می‌کند و البته انتظاراتی که نخبگان جهان درحیطه اقتصاد و سیاست از این میهمان ویژه دارند، بسیار بالا است. انتظار می‌رود حسن روحانی در سخنان خود در جمع سران سیاسی و اقتصادی شرکت کننده،همه کشورها را به سرمایه‌گذاری در کشورش فرا بخواند.

حضور سازمان هواپیمایی در مذاکرات ایران با 1+5

روزنامه ایران نوشت: خبر دیگر این که معاون وزیر راه و شهرسازی از حضور نماینده‌ای از سازمان هواپیمایی کشوری در مذاکرات آتی کارشناسی با گروه 1+5 خبر داد.به گزارش تسنیم، علیرضا جهانگیریان با بیان این که این اقدام به منظور اعمال و انتقال نظر حاکمیتی در حوزه تحریم صنعت هوایی است، تصریح کرد: با بحث‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که حضور نماینده سازمان هواپیمایی کشوری و انتقال نظرهای تخصصی می‌تواند به تقویت موضع کشور در این حوزه کمک کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یک انگلیسی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نفرین بر مشرق...
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    میترسیم این لبخنداتون آخرش گریه ی مردمو درآره...
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    يه كم از رجانيوز بهترين!
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    منبع تان که همش کیهانه؟ اااااااا
  • محمد ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    سازمان هواپیمایی در مذاکرات ایران با 1+5 میتوانند شرکت کنند(!!!) ولی 2نفر ازنمایندگان مردم ، آنهم برای نظارت! (و نه دخالت در جزئیات)، نمیتوانند شرکت کنند! دلیلش هم مخالفت وزارت خارجه میباشد خداوند حافظ انقلاب است...
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    جدیداً در اینکه کاملاً به ادبیات فارسی آشنا هستم دارم شک میکنم! چون عقب نشینی در برابر دشمنان به مبارزه از طریق دیپلماسی تعبیر میشود. برخی ها در عمل اهل مبارزه و ایستادگی نیستند مجبور می شوند در حرف و بازی با کلمات خود را مبارز نشان دهند. ولی باید گفت شما همان حقوقدان بمانید بهتر است!
  • میترا1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    داووس ؟؟؟ چشممان روشن !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس