در پی بارش شدید و کم سابقه برف در شمال کشور، رئیس‌جمهور سه وزیر کابینه را موظف کرد تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را در راستای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک‌رسانی و ارائه خدمات مناسب انجام دهند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

 دستور برفی روحانی به 3 وزیر

روزنامه آرمان نوشت: در پی بارش شدید و کم سابقه برف در شمال کشور، رئیس‌جمهور سه وزیر کابینه را موظف کرد تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را در راستای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک‌رسانی و ارائه خدمات مناسب انجام دهند. دکتر حسن روحانی در پی بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور بویژه در استان گیلان و غرب استان مازندران، ضمن تقدیر از نیروهای خدوم وزارتخانه‌های کشور، نیرو و راه و شهرسازی و مسئولان محلی و هلال‌احمر برای ارائه خدمات به مردم در شرایط دشوار ناشی از بارش برف، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مهندس حمید چیت‌چیان وزیر نیرو را موظف کرد تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم در راستای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک‌رسانی و ارائه خدمات مناسب به آنان در روستاها و نقاط دورافتاده و بازگشایی راه‌ها و جاده‌ها در این مناطق را انجام دهند تا مردم در شرایط سخت ناشی از سرما دچار کمترین مشکل شوند.

دستورات ويژه مسئولان دولتي پس از تذکر رهبر انقلاب درباره حفظ درخت ها

خراسان نوشت: بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، پس از تذکرات رهبر انقلاب مبني بر قدر دانستن باغات و درخت هاي تهران و حفظ اين ثروت هاي ملي، دستورات مهمي از سوي برخي مسئولان مهم و ارشد دولتي در اين خصوص صادر شده است که از جمله آنها توقف صدور برخي مجوزها و تعميم اين دستور به برخي ديگر از استان هاي داراي باغ هاي موجود در حريم شهري همچون استان البرز بوده است.

شکایت بیش از هزار کارگر ازمرتضوی و زنجانی

روزنامه ایران نوشت: شنیدیم که بیش از هزار کارگر کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی کشور از سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی و بابک زنجانی به دادسرای کارکنان دولت شکایت کردند. البته شکوائیه این کارگران تنها متوجه مرتضوی و زنجانی نیست بلکه چنان که خلیل بهرامیان، وکیل مدافع این کارگران به ایرنا خبر داده در این شکوائیه از معاون مالی سابق سازمان تأمین اجتماعی، اعضای هیأت مدیره سابق این سازمان و تمامی نمایندگان مجلس که از مرتضوی کارت هدیه و پول دریافت کرده‌اند، شکایت شده است. شکایتی که اتهامات مطرح در آن خیانت در امانت و کلاهبرداری است. پیشتر سه وکیل دادگستری و جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار نیز به عنوان بیمه شدگان تأمین اجتماعی از مرتضوی شکایت کرده بودند. این شکایت‌ها در حالی مطرح می‌شود که پرونده گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تأمین اجتماعی نیز در دادستانی تهران اعلام وصول شده و در جریان رسیدگی قرار دارد.

«آسمان» روزنامه و «انتخاب» فیلتر شد

روزنامه ایران نوشت: دست آخر این که هفته‌نامه «آسمان» در جلسه روز گذشته هیأت نظارت بر مطبوعات، از هفته‌نامه به روزنامه تغییر وضعیت داد. به گزارش ایسنا، این درخواست مدتی پیش ارائه شده بود و هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز روزنامه‌ آسمان را به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی عباس بزرگمهر صادر کرد. محمد قوچانی، سردبیری این روزنامه را برعهده خواهد داشت‌.مدیر مسئول سایت انتخاب گفت که این سایت به دلیل انتشار نامه دوم صادق زیباکلام به حسین شریعتمداری فیلتر شده است.گفتنی است مدیرمسئول روزنامه وطن امروز هم که به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شد.

مجوز دولت براي حقوق و مزاياي کارمندان وزارتخانه ادغامي

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه معاون اول رييس جمهور به وزير صنعت، با توجه به ادغام وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني، براي هماهنگي در حقوق و مزاياي کارمندان رسمي و پيماني وزارتخانه بازرگاني، پرداخت فوق العاده هاي موضوع بندهاي ۵ و ۶ ماده ۶۸ قانون مديريت خدمات کشوري به کارمندان وزارت بازرگاني سابق به ميزاني که حقوق و مزاياي آنان با حقوق و مزاياي کارمندان وزارت صنايع تطبيق پيدا کند، مجاز اعلام شده است.


دفتر حزب منحله مشارکت مجددا پلمب شد

به گزارش تهران امروز، در پی فک پلمب غیرقانونی دفتر مرکزی حزب منحله مشارکت، روز گذشته دادستانی تهران بار دیگر دفتر این حزب منحله را پلمب کرد. احزاب منحله مشارکت و مجاهدین پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 به دلیل اقدامات ضد امنیتی از سوی نهادهای قضایی، منحل اعلام شدند و دفاتر اين احزاب پلمب شد. اما در تاريخ 29 دي ماه خبري مبني بر فك پلمب دفتر حزب مشاركت منتشر شده بود اما روز گذشته مجددا دادستاني تهران دفتر اين حزب را پلمب كرد.


برای مرگ 2 نفر در صف بی‌تدبیری چه‌کسی استعفا می‌دهد؟

به گزارش روزنامه وطن امروز، دستاورد سیر معیوب و چرخه ناصواب گزینش مشمولان و در ادامه توزیع سبد کالا در چند روز گذشته، در نهایت موجب فوت 2 نفر و مجروحیت تعدادی از شهروندان ایرانی شد. آیا نمی‌شد کار به چنین جایی نرسد؟ به گزارش ایرنا، یک پیرمرد در فروشگاه رفاه کرمانشاه که مشمول دریافت سبدکالا نمی‌شد، دچار ایست قلبی شد و فوت کرد. حشمت‌الله کبودی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این‌باره گفته که متوفی، پیرمردی حدودا ۸۰ ساله بوده و یکشنبه گذشته در فروشگاه رفاه دچار ایست قلبی شده است. در این‌باره گواهی تاییدیه پزشکی قانونی کرمانشاه هم موجود است. کبودی هرگونه خبر و شایعه درباره اینکه این فرد در صف دریافت سبد کالای خانوار درگذشته است را رد کرد و گفت: کارت این مرحوم شامل دریافت سبد کالای خانوار نبوده است اما در همین روز یک تن دیگر در تهران و در منطقه تهرانسر در صف دریافت سبد کالا جان خود را از دست داد.

در همین حال پایگاه خبری عرش‌نیوز مدعی شد در نیمه شب دوازدهم بهمن، مهدی فرجی، جوان ساکن هشترود با اطلاع از عدم تعلق سبد کالا به وی از طریق پیامک، به دلیل فشار عصبی وارده سکته کرده و راهی بیمارستان شد. وی هم‌اکنون در بیمارستان امام حسین(ع) هشترود بستری بوده و طبق اعلام پزشک معالج، وضع عمومی‌اش در حال بهبود است ولی به مدت دو ماه خانه‌نشین می‌شود. بروز رویدادهایی اینچنین نه در شأن مردم و نه در شأن دولت تدبیر و امید است. در این‌باره می‌توان محدود کردن زمان توزیع در طول دو هفته را نمونه آورد. با اعلام چنین محدوده زمانی بالطبع شهروندان از هراس اینکه سبد کالا به پایان برسد و دست آنها خالی بماند، به هیجاناتی دچار می‌شوند که نتیجه آن، ایجاد صف‌های طولانی و ساعت‌ها ماندن در صف برای دریافت آن است.

تلفات جانی برای دریافت سبد کالایی در حالی رخ داده که طبق منطق دولتی‌ها در قبال موضوع حادثه آتش‌نشانی در تهران، باید مسؤولان دولتی که مسبب کشته شدن مردم برای اجرای این طرح بودند نیز استعفا دهند یا استیضاح شوند. دیروز باز هم صف‌های طولانی مردم و درگیری بین متقاضیان را شاهد بودیم تا این سوال به وجود آید که تدبیر مسؤولان برای جلوگیری از به خطر افتادن جان و کرامت انسانی چه بوده است؟


شکایت دولت از تیتر روزنامه وطن‌امروز

تهران امروز نوشت:
در پی شکایت یک نهاد دولتی از 10 گزارش، یادداشت و تیتر «وطن‌امروز» مدیرمسئول این روزنامه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. در این 10 مورد، در اقدامی جالب توجه، گزارش «سقوط آزاد بورس» نیز به چشم می‌خورد که یک گزارش خبری است درباره رکوردزنی افت شاخص بورس در روز 22 دی ماه! همچنین تیتر «هولوکاست هسته‌ای» و چند یادداشت از حسین قدیانی و چند گزارش اقتصادی و سیاسی دیگر نیز از جمله مواردی است که این نهاد دولتی علیه آنها شکایت کرده است.


آتش‌نشانی در شعله‌های سیاست

«اگر آتش‌نشانی 2 دقیقه دیرتر می‌رسید، چند نفر دیگر هم جان می‌دادند اما الان قربانی سیاست‌بازی نمی‌شد... 15 روز است که فحش‌های رکیک می‌شنویم... تشک نجات چندصد کیلو وزن دارد و برای استفاده باید حداقل 50 متر فضای کاملا خالی و بدون مانع مهیا باشد... باد‌شدن تشک نجات 15 دقیقه زمان می‌خواهد... مسؤولیت وزارت کار برای تأمین ایمنی کارگران در محیط‌های کارگاهی چه می‌شود؟»

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، «پلیس»، «آتش‌نشانی» و «اورژانس»؛ این سه نهاد اگر تضعیف شوند امنیت و سلامت شهروندان به خطر می‌افتد چراکه آنها در تمام ساعات شبانه‌روز ماموریت حفاظت از جان مردم و تامین امنیت‌شان را برعهده دارند و انتقاد از عملکرد آنها نباید از مسیر کارشناسی خارج شده و رنگ و بوی سیاست بگیرد.

حادثه 29 دی‌ماه در خیابان جمهوری که منجر به مرگ 2 بانوی کارگر در کارگاه تولید و انبار پوشاک شد، حساسیت‌های زیادی در جامعه ایجاد کرد و واکنش‌های منطقی و غیرمنطقی مختلفی به دنبال داشت. قطعا باید علل و زمینه‌های بروز چنین حوادثی بررسی شود تا از این به بعد شاهد تهدید‌شدن جان شهروندان در ساختمان‌های ناامن نباشیم اما ناگهان درخواست «استعفای شهردار تهران» تیتر صفحه اول رسانه‌هایی می‌شود که در پوشش دلسوزی برای جان‌باختگان حادثه، به دنبال دستیابی به اهداف سیاسی خود هستند. جای تاسف است که برخی همکاران رسانه‌ای ما از جان انسان‌ها نیز بهره‌برداری سیاسی می‌کنند. اگر آنها حداقل خواستار استعفای رئیس یا معاون یک مرکز و حتی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز می‌شدند کمتر رنگ و بوی سیاسی از خواسته‌های‌شان احساس می‌شد.

دولت روحانی نباید در چاله بیافتد

شرق نوشت: دولت یازدهم در شروع کار خود، به درستی تشخیص داد که ادامه پرداخت یارانه نقدی به شیوه دولت نهم و دهم با برداشت‌های غیرمنطبق با قانون از سایر درآمدها، امکان‌پذیر نیست. در آن مقطع موضوع پالایش اطلاعات و «خوداظهاری» مردم مطرح شد. به‌دلیل ناشدنی‌بودن این نوع راستی‌آزمایی در ایران، اجرای این روش امکان‌پذیر نیست. در هنگام جمع‌آوری فرم‌های اطلاعات خانوار پیش از آغاز هدفمندی، یکی از دوستان نقل می‌کرد که فردی در پرسشنامه، اعلام کرده که یک خودرو دارد در حالی‌که صاحب نمایشگاه اتومبیل بوده و 230 ماشین در نمایشگاه او وجود داشت که بعضا مورد استفاده آن فرد – در راه خانه تا نمایشگاه- قرار می‌گرفته است اما به نام او نبوده است. فرار از واقع‌انگاری اقتصادی، ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد. بارها دیده شده فرد ثروتمندی خودرو معمولی سوار می‌شود و لباس او مندرس است دلیل او نیز نه رعایت تقوا که فرار از «چشم مردم» عنوان شده است.
 به دلیل همین دشواری راستی‌آزمایی است که دولت آقای روحانی ناچار است برای آنکه «کاری بکند» به همین حد اکتفا کند اما نباید در این چاله بیفتد. در گذشته مرسوم بود که در ایام عید و جشن‌ها به کارمندان دولت «سبد کالا» داده می‌شد که همان زمان نیز مشکلات زیادی به بار آورد. به نظر می‌رسد راه‌حل مشکل، توجه به اشتغال مولد و بالابردن تولید ملی، بهبود فضای کار و افزایش درآمد سرانه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس