مذاکرات کارشناسی میان نمایندگان ایران و 1+5 در حال برگزاری است تا ساز و کار اجرای مرحله نخست توافق ژنو مشخص شود. در شرایطی که طرفین در حال رایزنی برای حل موارد اختلافی هستند؛ از آمریکا خبر می‌رسد سناتورها بار دیگر موضوع افزایش تحریم‌های هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


درس لیبرال‌های فرانسوی به مقامات ایرانی!

با پیگیری وزیر کشور و رئیس‌جمهور فرانسه، مجوز نمایش یک طنز‌پرداز لغو شد. این اقدام با ادعای توهین به یهودیان صورت گرفته است. بر اساس گزارش روزنامه کیهان، جنجال بر سر ممنوعیت نمایش «دیودونه» (Dieudonne')- طنزپرداز فرانسوی، مهمترین موضوع روزنامه‌های این کشور است و فیگارو، لیبراسیون و لوموند با انتشار عکس‌هایی در این باره، تیتر صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

به گزارش رادیو فرانسه، شورای دولتی فرانسه که عالی‌ترین نهاد سیاسی- قضایی این کشور به شمار می‌رود، تصمیم دولت فرانسه مبنی بر لغو مجوز یک نمایش طنز «دیودونه» با نام «دیوار» را تایید کرد.

تصمیم شورای دولتی فرانسه به دنبال درخواست مانوئل والس- وزیر کشور فرانسه است که گفته بود پرونده «دیودونه» را از طریق این شورا پیگیری خواهد کرد. دولت فرانسه می‌گوید در کمدی «دیوار» به یهودیان توهین می‌شود.

«دیودونه»، تاکنون هفت بار به اتهام اظهارات تنفربرانگیز علیه یهودیان، در دادگاه محکوم شده، اما هرگز جریمه‌های نقدی تعیین شده را که بالغ بر 880 هزار یورو می‌شود نپرداخته است.

در حالی که فرانسوا اولاند- رئیس‌جمهور فرانسه، خواهان ممنوعیت نمایش «دیودونه» شده بود، مقامات برخی از شهرهای فرانسه مثل «بوردو» و «مارسی» هم از این اجرای نمایش «دیودونه» جلوگیری کرده بودند.


شارون در جهنم

به گزارش روزنامه وطن امروز، دیروز نهم ربیع‌الاول سرانجام قصاب صبرا و شتیلا مُرد و احتمالا این روز موعد، جشنی ملی در فلسطین و لبنان خواهد بود. هشت سال بود حتی مرگ از به حضور پذیرفتن جنایتکاری به نام آریل شارون شرم می‌کرد: از 5 ژانویه 2006 که نخست‌وزیر وقت رژیم تل‌آویو با حمله مغزی به کما رفته بود تا دیروز 11 ژانویه 2014 که «رادیو ارتش اسرائیل» به نقل از خانواده‌‌اش خبر داد او در 85 سالگی تمام کرده است و ساعت 8 شب شنبه در کنفرانسی خبری در بیمارستان شبا در تل‌حاشومر خبر مرگش را آوردند.

«باراک اوباما» نيز با صدور بیانیه‌ای مرگ نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی را تسلیت گفته و وی را فردی توصیف کرده که وقف اسرائیل شد. آریل ساموئل مردخای شاینرمن موسوم به آریک یا آریل شارون به دشمنانش می‌گفت «من را هر چه می‌خواهید صدا بزنید:جنایتکار یا هیولا!» میان اسرائیلی‌ها اما به «بلدوزر» و «گرگ گرسنه» مشهور بود. هر چند بهترین توصیف از او با تعابیر آخرالزمانی گره خورده است «وحشی اورشلیم»! همان موجود خبیثی که در مکاشفات مسیحی و یهودی به آن اشاره شده و مرگش به منزله ظهور منجی است. آل‌صهیون، شارون شریر را چون قهرمانی جنگی می‌پرستیدند و برخی تفاسیر تلمودی او را همان قهرمان بنی اسرائیلی باور داشتند که پیش‌بینی شده با رفتنش پایه‌های حکومت یهود فرومی‌ریزد.

باورهای خرافی پیرامون پیوند خوردن بود و نبود او و اسرائیل را چنان در میان صهیونیست‌ها تنیده بودند که چند ماه پیش از مرگش تندروهای دست راستی اسرائیل خبر دادند گارد نخست‌وزیری لایه‌های حفاظتی 10 گانه را گرد او کشیده‌اند که طبق سنت کابالایی به زبان آرامی «پولسا دنورا» یا تازیانه آتش نامیده می‌شد. سازمان‌های امنیتی اسرائیل تضمین داده بودند درصد احتمال مرگ این فرعون صفر است و کابالایی‌های به همین مناسبت جشنی برپا کردند. شش ماه بعد اما موعد عذاب دنیوی شارون رسید و او 8 سال در جهنمی زمینی از درد و مرگ مالامال شد و حالا نعشش را می‌برند به زادگاهش در جنوب سرزمین‌های اشغالی.

ترکان:خط مشي احمدی‌نژاد منسوخ شده است

اکبر ترکان طی گفت و گویی با روزنامه آرمان روابط عمومی با اشاره به سوالات نمایندگان مجلس از وزرای دولت گفت: به نظر من اين رويكرد فقط در دو جمله خلاصه مي‌شود و آن اين است كه برخي از نمايندگان مجلس بر اساس اعتقادات‌شان عمل مي‌كنند بنابراين طبيعي است كه فاصله بين مجلس و دولت زيادباشد. به يك معنا خط مشي اكثريت مجلس؛ خط مشي كه توسط دكتر روحاني اتخاذ شده نيست. بنابراين تا آخر دوره مجلس نهم هم اين رويكرد ادامه دارد. تعدادي از نمايندگان مجلس كه پروژه تقابل با دولت را تحت عنوان سوال مكرر از وزرا دنبال مي‌كنند طرفدار خط مشي دولت قبل هستند. البته بايد دانست كه خط مشي دولت قبل منسوخ شده است.

دردسرهاي پايان معافيت مهم مالياتي در سال 92

خراسان نوشت: در حالي که بر اساس بررسي هاي صورت گرفته توسط مسئولان شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي، معافيت مالياتي مناطق مذکور که از سال 1372 برقرار شده پس از گذشت 20 سال در پايان سال جاري به اتمام مي رسد، تمديد اين معافيت به دليل تبصره ۱ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مبني بر ممنوعيت برقراري معافيت مالياتي در طول سال هاي برنامه با مشکلات قانوني مواجه شده است.

غرور بيش از حد اصولگرايان كار دست‌شان داد

محمدحسن آصفري نماينده اصولگراي مجلس در گفت‌وگو با شفاف درباره دلايل شكست اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: يكي از دلايل شكست اصولگرايان در انتخابات اين بود كه جريان اصولگرا حجت را بر خود تمام شده مي‌دانستند و همين سبب پيروزي رقيب شد. در كنار تشديد تحريم‌ها دولت ناكارآمد جلوه كرد و از سوي ديگر شاهد اختلافات بين دولت و مجلس بوديم. بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، وي افزود:‌ مردم از اين اختلافات سياسي خسته بودند و از سوي ديگر رقيب با وعده و وعيد در رابطه با بهبود ديپلماسي خارجي تلاش كرد تا در انتخابات پيروز شود و همچنين جو به‌گونه‌اي بود كه اميد را در ارتباط با بهبود روابط خارجي مي‌دانستند. نماينده امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: يكي ديگر از مواردي كه به آن توجه زيادي صورت نگرفت غرور بيش از حد در جبهه اصولگرايي بود كه يكي از علت‌هاي اين امر هم پيروزي پي در پي اصولگرايان در انتخابات بود، اين امر سبب شد تا رقيب را دست‌كم بگيريم.


مخالفت مديران مهم اجرايي با طرح تشکيل شوراي عالي حمل و نقل

خراسان نوشت: پس از آنکه طرح مديريت و کاهش حوادث و سوانح رانندگي توسط بيش از ۵۳ نفر از نمايندگان مجلس براي سير مراحل تصويب تقديم هيئت رييسه مجلس شده است، اين طرح به علت آنکه تشکيل شوراي عالي ايمني و حمل و نقل کشور را با عضويت نمايندگان مجلس و برخي مسئولان غير اجرايي در نظر گرفته و وظايف متعددي برعهده دستگاههاي اجرايي گذاشته با مخالفت مديران اجرايي مواجه شده است.


شرق: سایت کیهان پربازدیدترین روزنامه کشور است

یک روزنامه اصلاح‌طلب اعلام کرد نسخه اینترنتی کیهان پربازدیدترین روزنامه در میان مطبوعات کشور است.

روزنامه شرق در گزارشی نوشت سایت اینترنتی کیهان به آدرس kayhan.ir پرمخاطب‌ترین روزنامه کشور است پس از آن روزنامه شرق، آرمان، مردم‌سالاری، ایران، ابتکار، جمهوری اسلامی، اطلاعات، اعتماد، آفتاب یزد، رسالت، قانون و تهران امروز قرار دارند.

این روزنامه در عین حال به نقل از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ادعا کرده روزنامه کیهان پس از روزنامه‌های اطلاعات و همشهری، بیشترین یارانه را دریافت می‌کند و این در حالی است که یارانه پرداختی به «مؤسسه» کیهان و نه فقط «روزنامه» کیهان داده می‌شود که شامل نشریات دیگری از جمله کیهان ورزشی، زن روز،  کیهان بچه‌ها، کیهان فرهنگی و روزنامه‌های کیهان عربی و کیهان انگلیسی می‌باشد.


شما سوگند خورده‌اید که در برابر تهاجم بی‌تفاوت نباشید

«آیا هنرمندی که دنبال دفاع از آزادی و حریت است و در راه مبارزه با استبداد جان خود را فدا می‌کند با هنرمندی که در استخدام استبداد با آزادی و حریت می‌جنگد مساوی است؟»

روزنامه رسالت با طرح این سوال به نقد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «تقسیم هنرمندان به ارزشی و ضد ارزشی بی‌معناست» پرداخت  و نوشت: از مشروطه تا نهضت ملی و از نهضت ملی تا نهضت امام خمینی(ره) ما شاهد ظهور هنرمندانی هستیم که خاستگاه آنها اندیشه منحط و فرتوت مدرنیسم است. آنها در عرصه شعر، ادبیات، سینما، تئاتر و... آموزه‌های دینی را هدف قرار دادند و عالمان و مجاهدان دینی و مردم را به باد تمسخر گرفتند. البته در مقابل آنها شاهد ظهور هنرمندان مردمی و فداکار بودیم که در کنار عالمان دین ایستادند و از حیثیت هنر و هنرمند و نیز ارزش دین و دینداری دفاع کردند. آیا این دو جماعت با هم مساوی هستند؟

محمدکاظم انبارلویی با بیان اینکه عناصر فحاش می‌گفتند برای رسیدن به مدرنیته باید از جنازه سنت  گذشت، افزود: رئیس‌جمهور در برابر نمایندگان ملت وفق اصل 121 قانون اساسی، «در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند متعال سوگند» خورده است پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد.


مخالفت وزارت ارشاد با مصوبه دولت
معاونت مطبوعاتي: سبد كالايي در شأن خبرنگاران نيست!

بر اساس پیگیری‌های انجام شده، معاونت مطبوعاتی ارشاد اعلام کرد مخالف تخصیص سبد کالا به خبرنگاران است. ‌فارس ‌در این باره نوشت: طی پیگیری‌های صورت‌گرفته از دفتر معاونت مطبوعاتی ارشاد، اعلام شد معاونت مطبوعاتی ارشاد به‌طور کلی مخالف اهدای سبد کالا به خبرنگاران است. بر همین اساس نیز عنوان شده است معاونت مطبوعاتی ارشاد اهدای سبد کالا را با تکریم خبرنگاران و همچنین منزلت آنها مغایر می‌داند. اهدای سبد کالا به خبرنگاران براساس سیاست‌های جدید دولت مغایر با تکریم خبرنگاران است. وطن امروز نوشت: این در حالی است که دفتر معاونت مطبوعاتی ارشاد اعلام کرد لیست دقیقی از خبرنگاران وجود ندارد و معاونت مطبوعاتی ارشاد سه لیست از اسامی خبرنگاران که مربوط به دوره‌های قبل می‌شد را به وزارت رفاه ارائه داده است که خبرنگار‌بودن اسامی این لیست‌ها برای معاونت مطبوعاتی فعلی مسجل نیست. گفتنی است، هیات‌وزیران در جلسه 20 آذر 92 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تخصیص سبد کالا به برخی اقشار را تصویب کرد.


بازتاب‌هاي توافق كارشناسي در ژنو

تازه‌ترين مذاكرات كارشناسي هسته‌اي بين نمايندگان ايران و گروه 5+1 بازتاب گسترده جهاني داشته است و همزمان عباس عراقچي، مذاكره‌كننده ايران خبر داده كه تاريخ اجراي توافقنامه ژنو مشخص شده و بايد به تاييد پايتخت‌هاي كشورهاي مذاكره‌كننده برسد. بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، در همين حال مقامات كشورهايي چون آمريكا و انگلستان هم ثمربخش بودن مذاكرات دو روزه ژنو را تاييد كرده و گفته‌اند توافق‌هايي براي اجراي موافقتنامه ژنو به‌عمل آمده است. توافق در ژنو در شرايطي به‌ دست آمده كه سناتورهاي آمريكايي همچنان به تحرك ضدايراني خود ادامه مي‌دهند. برخي رسانه‌هاي بين‌المللي چنين تحركاتي را تحت‌تاثير گروه‌هاي طرفدار اسرائيل در آمريكا ارزيابي كرده و نسبت به تاثير منفي اين تحركات بر اصل توافقنامه ژنو هشدار داده‌اند.بررسي موضع كشورهاي عضو 5+1 نشان مي‌دهد زمينه براي پيشرفت مذاكرات مساعدتر شده است ليكن در اين ميان گروه‌هاي تندرو در آمريكا و برخي كشورهای اروپايي به‌صورت آشكار و غيرآشكار براي به شكست كشاندن روند مذاكرات اقدام مي‌كنند. پيش‌تر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران هشدار داده بود هر نوع تحريم جديد به منزله مرگ توافقنامه ژنو است.


تاکید مجدد دولتی‌ها بر انتخابات مجلس

وطن امروز نوشت: چندی پیش علی یونسی در اظهار نظری قابل تامل از لزوم تغییر کاربری ستادهای انتخاباتی روحانی به ستادهای انتخاباتی مجلس سخن گفت. این اظهارات هفته گذشته با صحبت‌های محمدباقر نوبخت مبنی بر اینکه انتخابات مجلس ملاکی برای ارزیابی رضایت مردم از نمایندگان است، رسما به برنامه انتخاباتی دولت رسمیت بخشید. در تازه‌ترین اظهار نظر انتخاباتی دولت، علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور دیروز در جمع جوانان اصلاح‌طلب بار دیگر به لزوم اهمیت انتخابات مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه‌ای که اکنون باید آن را پی گیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است. به گزارش نسیم، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی؛ در جمع اعضای حزب جوانان اصلاح‌طلب به تشریح مولفه‌های امنیت پایدار پرداخت.دستیار ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌ای که اکنون باید آن را پی گیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: تنها راه نجات اصلاح‌طلبان حمایت از روحانی است. وی ادامه داد: همانگونه که در انتخابات ریاست‌جمهوری با شعار اعتدال مردم پای صندوق‌های رای آمدند در انتخابات مجلس نیز باید چنین اتفاقی بیفتد و مساله بعدی که دولت باید به آن توجه کند آن است که تمام تلاش خود را روی توافقنامه ژنو سرمایه‌گذاری کند تا به نتیجه برسد.


خوزستان، سفر بدون هیاهوی پاستورنشینان
 
آرمان روابط عمومی نوشت:  خوزستان در روزهای پایانی هفته، میزبان نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور خواهد بود. رئیس‌جمهور استانی را به عنوان اولین مقصد خود انتخاب کرده است که یادآور ایثارها و گذشت‌های زیادی است. هنوز محرومیت‌های این استان بوی باروت و فشنگ می‌دهد و چه خوب که رئیس دولت تدبیر و امید برای سپاس از این همه ایثار و پایمردی این استان را به عنوان مقصد نخستین سفر استانی خود انتخاب کرده است. استاندار خوزستان دیروز اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سفر روز چهارشنبه و به مدت 3روز انجام می‌شود. عبدالحسن مقتدایی در نشست با مجمع نمایندگان استان خاطرنشان کرد: در این سفر تلاش می‌کنیم مشکلات طرح‌های استانی مورد بررسی قرار گیرد و پروژه‌هایی که مشکل آنها در وزارتخانه‌ها قابل حل است، از برنامه این سفر خارج شده است. وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان بررسی خواهد شد، تعیین تکلیف 550هزار هکتار از اراضی طرح کشاورزی مقام معظم رهبری است. وی با بیان اینکه در این سفر رئیس‌جمهور غیر از شهر اهواز با مردم سه شهرستان محروم استان نیز دیدار خواهند داشت، گفت: یکی از مسائلی که نهاد ریاست جمهوری بر اجرای آن در سفر به استان خوزستان تاکید داشتند، دیدار با مردم شهرستان‌ها و مناطق محروم بود که این مسئله جزء برنامه‌های اصلی سفر به استان خوزستان است.


رسانه‌های آمریکایی از ناتوانی رئيس‌جمهور آمریکا می‌گویند

به گزارش روزنامه وطن امروز،
مذاکرات کارشناسی میان نمایندگان ایران و 1+5 در حال برگزاری است تا ساز و کار اجرای مرحله نخست توافق ژنو مشخص شود. در شرایطی که طرفین در حال رایزنی برای حل موارد اختلافی هستند؛ از آمریکا خبر می‌رسد سناتورها بار دیگر موضوع افزایش تحریم‌های هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند. از قرار معلوم این بار آنها بسیار جدی هستند. سی‌ان‌ان گزارش داده که تعداد سناتورهایی که این تحریم جدید را امضا می‌کنند فراتر از حد انتظارات قبلی است. برخی آمار می‌گویند طرح تحریم جدید به امضای 77 سناتور می‌رسد. سی‌ان‌ان با توجه به مشاهدات خود نوشته، تلاش‌های دولت اوباما برای مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور با یک مانع بالقوه جدید مواجه شده است چرا که به‌نظر می‌رسد اکثریت غیرقابل وتوی سنای آمریکا (بیش از دوسوم نمایندگان سنا) در حال تلاش برای تصویب تحریم علیه ایران هستند. بنابراین گزارش، دستیار یکی از سناتورهای آمریکایی گفته است تعداد رسمی حامیان تحریم‌های جدید 59 نفر است اما اطلاعات غیررسمی حاکی از آن است که دست‌کم 77 نفر از نمایندگان سنا در هنگام رای‌گیری به این طرح رای مثبت خواهند داد. این طرح احتمالا در همان هفته‌ای مطرح می‌شود که اوباما قرار است سخنرانی سالانه خود را ایراد کند یا احتمال دارد هفته پس از آن در صحن مجلس سنا مطرح شود. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید تهدید کرده بود که اوباما تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد. با این حساب، اکنون اوباما با رسیدن تعداد نمایندگان موافق طرح به بیش از دوسوم نمایندگان سنا، عملا وتوی تحریم‌ها را بی‌نتیجه خواهد یافت. بر اساس قوانین آمریکا اگر طرح وتو شده توسط رئیس‌جمهور مجددا با دوسوم آرا تصویب شود، رئیس‌جمهور امکان ممانعت از آن را نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس