آقای صانعی برای جبران اظهارات نسنجیده خود، به ماهیت گستاخ و متعدی رژیم آمریکا اذعان کرد. او با این حال لبه انتقاد خود را متوجه سناتورهای آمریکایی کرده و عملکرد دولت اوباما را مسکوت گذاشت.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

*برای مشاهده صفحه اول روزنامه‌های سیاسی ایـنـجـا کلیک کنید*


چرا زبان آقای صانعی به برائت از دولت آمریکا نمی‌چرخد؟

روزنامه کیهان نوشت: آقای صانعی برای جبران اظهارات نسنجیده خود، به ماهیت گستاخ و متعدی رژیم آمریکا اذعان کرد. او با این حال لبه انتقاد خود را متوجه سناتورهای آمریکایی کرده و عملکرد دولت اوباما را مسکوت گذاشت.

وی پیش از آن در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز ادعا کرده بود دولتمردان آمریکا و ایران از همدیگر بگذرند! او همچنین گفته بود ایران ممکن است روزی با اسرائیل به آشتی برسد! این اظهارات با موج گسترده اعتراض‌ها در محافل رسانه‌ای، سیاسی و دانشگاهی مواجه شد.

صانعی هر چند اشاره‌ای به این اعتراض‌ها نکرده، اما «موضع برخی سناتورهای آمریکایی» را دستمایه یک بیانیه قرار داد و نوشت: نظر برخی سناتورهای آمریکایی با هیچ درک حقوقی و سیاسی سازگاری ندارد. آیا آنان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که نمی‌توانند ملت بزرگ و مقاومی همچون مردم شریف ایران را در حق قانونی خود در غنی‌سازی صلح‌آمیز منع نمایند. آیا منافع کوتاه‌مدت خشنودی دولتمردان رژیم غاصب صهیونیستی برای آنان، از منافع بلندمدت مردم آمریکا و ایجاد صلح و ثبات در منطقه با اهمیت‌تر است؟ این عده قلیل و کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند؛ توافق دولت ایران با قدرتهای جهانی را نباید به منزله فراموش کردن جنایات دولت‌های آمریکا در حق ملت ایران در کودتای 28 مرداد، حمایت از رژیم سرکوبگرشاه، حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از رژیم دیکتاتور صدام در جنگ هشت ساله و... بدانند بلکه این توافق نشان از منطق و منش ایران در گفتگو و حل مسالمت‌آمیز مسائل، با تاکید بر حفظ تمامی حقوق مشروع و قانونی خود می‌باشد.

وی می‌افزاید: شرم‌آورتر آنکه به جای عذرخواهی از ملت شریف ایران بابت ستم‌ها و تضییع حقوق آنها پا را از حد خود فراتر گذاشته و تا سر حد کمک نظامی و حمایت از دولت شر، غاصب و نامشروع صهیونیست، بر فرض حمله به مراکز انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز پیش می‌روند و چگونه می‌اندیشند که رژیم صهیونیستی اسرائیل توان حمله به یک کشور بزرگ و قدرتمند همچون ایران را دارد، حال آنکه در برابر گروه کوچکی از فرزندان معنوی امام خمینی‌( سلام الله علیه) در لبنان توان مقاومت نداشته و با شکستی رسوا و مفتضحانه روبرو گشت.

صانعی نوشت: آنان که در فکر خام حمله نظامی به ایران هستند، باید بدانند هرگونه تعرضی به منافع ملی و خاک این کشور به معنی بسته شدن راه گفتگو است و شروع مقاومتی خستگی‌ناپذیر که نتیجه‌ای جز ذلت و خواری و گرفتاری در باتلاق مشکلات برای آنها نخواهد داشت؛ همانگونه که در ویتنام، عراق و افغانستان دست به گریبان مشکلات زیادی شده و خواهند شد با این تفاوت که ملت بزرگ ایران با هر سلیقه‌ای در برابر متجاوزان همچون ید واحدی هستند که هیچگاه تسلیم زور نخواهند شد و به راه خود ادامه خواهند داد؛ لکن منافع متجاوزان در آتش دفاع مشروع ملت ایران خواهد سوخت. شاهد این مدعا ایستادگی هشت سال جنگ تحمیلی در برابر تمامی قدرت‌های حامی رژیم بعث است.

وی البته با استثنا کردن دولت آمریکا نوشت: امیدوارم که منطق و رفتار توأم با متانت و احترام متقابل در میان دولتمردان آمریکا راه را بر اندیشه‌های افراطی عده‌ای قلیل ببندد و راه رسیدن به توافقی در همه مراحلش با رعایت و حفظ حقوق مشروع و قانونی پدید آورد.
این موضع در حالی است که دولت آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور بارها با تعبیر همه گزینه‌ها روی میز است ملت ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و از سوی دیگر همین دولت می‌گوید حق غنی‌سازی ایران را نمی‌پذیرد و درصدد بر چیدن برنامه هسته‌ای این کشور است. دولت آمریکا همچنین اخیرا 18 شرکت جدید را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. با این اوصاف جای طرح این سوال مهم وجود دارد که چرا آقای صانعی حاضر نیست از دولت مستکبر، بی‌صداقت، جنایتکار و عهدشکن آمریکا اعلام انزجار کند؟

مجوز دولت به زنگنه براي به کارگيري 12 بازنشسته

خراسان در ستون ویژه های خود نوشت: بر اساس مجوز روزهاي اخير وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک که به استناد ماده ۴۱ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب شده، اشتغال به کار افراد بازنشسته مورد تقاضاي وزارت نفت شامل علي ماجدي، عباس شعري مقدم، رکن الدين جوادي ابهري، حبيب امين فر، سيداصغر هندي، محمد حسن پيوندي، عبدالحسين ثمري، اسداله ميکائيلي، سيدمحمود حسيني پژوه، محمد سوري، سيد رحيم عقيق و احمدوحيد دستجردي به مدت يک سال مجاز خواهد بود.


تكذيب اعدام مه‌آفريد بعد از ماه صفر 


به گزارش روزنامه ایران، خبر اول اين كه وکيل عامل اصلي فساد بزرگ بانکي با استناد به برخي ادله حقوقي، خبر برخي رسانه‌ها مبني بر اعدام مه‌آفريد خسروي و سه متهم ديگر اين پرونده بعد از ماه صفر را رد کرد. غلامعلي رياحي با بيان اينکه اجراي حکم اعدام محکومان فساد بانکي خصوصاً مه‌آفريد، تبعات و توالي بسياري در پي خواهد داشت، به فارس گفته «براساس اطلاع کسب شده از ناحيه برخي مسئولان قضايي داراي صلاحيت، اشکال‌هايي به حکم وارد شده و تذکر هم داده شده که احتياط قضايي اعمال شود».

مسعود کشمیری در آلمان

روزنامه جام جم نوشت: یک مقام آگاه گفت: مسعود کشمیری عامل انفجار نخست‌وزیری و محمدرضا کلاهی‌صمدی عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در آلمان رویت شده‌اند.وی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ایرنا افزود: نامبردگان که از اعضا و هواداران فعال گروهک تروریستی منافقین و خط نفوذ فرقه رجوی در نهادهای حیاتی، حساس و مهم جمهوری اسلامی بودند، هنگام خوردن غذا در رستورانی در شهر کلن و هنگام رانندگی در شهر هامبورگ آلمان مشاهده شده‌اند.

همکاری پلیس ترکیه با تکفیری‌ها

روزنامه وطن امروز نوشت: پلیس ترکیه به تظاهرکنندگان کردی که در حمایت از کردهای سوریه که هدف حمله شورشیان مورد حمایت خارجیان قرار دارند، در مرز ترکیه با سوریه تظاهرات کرده‌اند، حمله‌ور شده است. این موضوع بویژه ظرف روزهای گذشته باعث به وجود آمدن این تصور شده که پلیس ترکیه همکاری نامحسوسی با گروه‌های تروریستی تکفیری سوریه برای سرکوب کردها دارد. پلیس ترکیه روز یکشنبه برای متفرق کردن ده‌ها هزار معترضی که در شهر نصیبین واقع در استان ماردین و جزیره ابن‌عمر در استان شرناق تظاهرات کرده بودند به شلیک گازاشک‌آور و ماشین‌ آبپاش متوسل شد. این تظاهرات که در ابتدا آرام برگزار شد زمانی به خشونت کشیده شد که معترضان به سمت مرز سوریه راهپیمایی و برخی از آن‍ها از مرز این کشور عربی عبور کردند. شورشیان مورد حمایت خارجیان در ۱۳ دسامبر دست‌کم ۱۲۰ غیرنظامی کرد را از روستایی در استان حلب واقع در شمال غرب سوریه ربودند. شورشیان امارت اسلامی شام وعراق و جبهه النصره وابسته به القاعده، از پایان ماه جولای تاکنون چند صد کرد سوری از جمله زنان و کودکان را ربوده‌اند.


 سیاست اوباما علیه سوریه ضربه سختی خورده است

سیاست اوباما در سوریه ضربه سختی خورده و او در قبال گروه‌های معارض دولت سوریه سردرگم است.

بر اساس گزارش کیهان، روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ در تحلیل وضعیت فعلی سوریه و درگیری گروه‌های معارض با یکدیگر نوشت: حمله گروه‌های اسلامگرای مسلح به مقر اصلی ارتش آزاد سوریه (گروهی دیگر از معارضین) دو راه ناخوشایند اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد. او شریکی راهبردی در مبارزه علیه دولت سوریه کم دارد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا به گونه‌ای وانمود کرد که گویی همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. او در جریان یک سخنرانی در واشنگتن گفت دولتش هر کاری می‌کند تا کنفرانس سوریه که قرار است در 22 ژانویه در سوئیس برگزار شود موفق شود. به تعبیر کری فقط آمریکا قادر است طرف‌های درگیری را پای میز مذاکرات بیاورد.

برلینر سایتونگ اضافه کرد: البته تقریبا در همان زمان کاخ‌سفید مجبور شد اذعان کند که سیاست اوباما در سوریه ضربه سختی خورده و کمک به گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد متوقف شده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: پس زمینه این تصمیم یک موفقیت نظامی گروه شورشی «جبهه اسلامی» بود. جنگجویان این گروه هفته پیش در «باب الهوا» انبارهای ارتش آزاد سوریه را که مورد حمایت آمریکاست تصرف کردند. دولت آمریکا از شروع جنگ داخلی در سوریه تاکید می‌کند که فقط می‌خواهد به آن دسته از مخالفان اسد کمک کند که هدف‌شان حفظ کشور سوریه است و از حقوق گروه‌های مذهبی و اقلیت‌ها دفاع می‌کنند. در این فاصله مشخص شده که این کار تقریبا ناممکن است. ارتش آزاد سوریه به لحاظ نظامی دست پایین را دارد و از این گذشته از آمریکا سرخورده است. نیویورک‌تایمز از قول یکی از جنگجویان که از سوریه گریخته، نقل می‌کند: «چه کمک‌های غیرکشنده‌ای؟ آمریکایی‌ها از ما با تن‌های ماهی تاریخ مصرف گذشته حمایت کرده و فکر می‌کنند با این کار از مخالفان پشتیبانی می‌کنند.»

روزنامه آلمانی در ادامه این تحلیل خاطرنشان کرد: اوباما بعد از ماجرای سلاح‌های شیمیایی در بین مخالفان این امید را ایجاد کرد که می‌خواهد با حمله نظامی، به حکومت سوریه ضربه سختی بزند. اما وقتی اسد اعلام آمادگی کرد زرادخانه‌ شیمیایی خود را منهدم می‌کند، از این هدف دست برداشت. این مطلب به ارزیابی کارشناسان آمریکایی منجر به تقویت موضع اسد در کنفرانس سوریه شد که قرار است در آن درباره شیوه صلح‌آمیز انتقال قدرت گفت‌وگو شود.

فردریک هاف که تا مدت کوتاهی پیش در وزارت خارجه آمریکا مسئول این برنامه‌ها بود، گفت چشم‌انداز موفقیت کنفرانس «نسبتا تیره» است. دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس نیز به شدت مورد انتقاد است. تهران همراه با حزب‌الله لبنان از حکومت سوریه پشتیبانی می‌کند.

کمک 100 ميليارد توماني دولت به زلزله زدگان بوشهر

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور به تعدادي از اعضاي کابينه، مبلغي نزديک به 100 ميليارد تومان بودجه به مناطق زلزله زده استان بوشهر اختصاص مي يابد. در اين ابلاغيه مواردي چون کمک 80 ميليارد ريالي براي آواربرداري و ارائه خدمات پشتيباني و فني، کمک بلاعوض معيشتي با سقف فردي مبلغ20 ميليون ريال براي هر خانوار آسيب ديده، کمک بلاعوض جهت خودروهاي آسيب ديده از زلزله با سقف فردي 30 ميليون ريال و کمک بلاعوض براي خانواده فوت شدگان بر اثر زلزله به ازاي هر فرد فوت شده مبلغ 30 ميليون ريال به چشم مي خورد.


مطهری: مطلب روزنامه قانون خوب نبود

تهران امروز نوشت: علي مطهري نماينده مجلس در گفت وگو يي با اشاره به مطلب توهين‌آميز روزنامه قانون، تحت عنوان «بي‌اعتباري شهادت زنان مصداق تبعيض جنسي است» گفت: اين موضوع در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس مطرح شد و مباحثي پيرامون آن طرح شد. علي مطهري با بيان اينكه مطلب روزنامه قانون مطلب خوبي نبود، تصريح كرد: اصل طرح اين مسئله غلط است و كسي كه به مسائل اسلامي تسلط ندارد، نبايد آنرا زير سوال ببرد. نماينده مجلس در هيات نظارت بر مطبوعات تاكيد كرد: اينجانب بعنوان عضو هيات مذكور، مطالب اين روزنامه را در جلسه رسمي هيات طرح خواهم كرد تا در باره آن تصميم گيري كنيم. وي با اشاره به محتواي مطلب روزنامه قانون افزود: اينكه در اسلام شهادت 2 زن برابر شهادت يك مرد است، فلسفه دارد و شايد اين مسائل به خاطر برخي ويژگي‌هاي زنان همچون عاطفه و مهرباني آنان باشد و كسي كه از فلسفه اين موضوع بي‌خبر است نبايد در اين زمينه اظهارنظر بلكه بايد تعبد كند. عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس تصريح كرد: زير سوال بردن مباحث اسلامي كار درستي نيست. مطهري گفت: اين مباحث اگر در نشريات تخصصي مطرح و پاسخ‌هاي لازم هم به آن داده شود خوب است اما درست نيست كه در روزنامه‌ها به اين صورت طرح گردد.


مرتضوی: دو میلیارد تومان پاداش که چیزی نیست
 
سعید مرتضوی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: ما پارامترهایی تعیین می‌کردیم که هر مدیری که موفقیت خوبی داشته باشد پاداش و کارانه انگیزشی داشته باشد مثلا اگر مدیری چهارمیلیون پاداش گرفته حدود چهارمیلیاردتومان هم برای سازمان آورده داشته است.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

‌شما در گزارش خود از سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کردید وضعیت به‌گونه‌ای بود که درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌داده است. در این شرایط پاداش‌های میلیونی و بذل‌وبخشش‌ها و کارت‌های هدیه چه توجیهی داشته است؟

هزاران‌میلیاردتومان مدیران‌مان «آورده» برای سازمان داشته‌اند و کل جمع پاداش‌ها دومیلیاردتومان هم نمی‌شود. پرداخت پاداش و مزایای انگیزشی به مدیران مطابق قانون هیات‌مدیره و هیات‌امنا انجام شده است. مدیرکل روابط‌عمومی سازمان که منصوب آقای نوربخش، مدیرعامل فعلی سازمان تامین‌اجتماعی است اطلاعیه صادر کرد و گفت همه این پاداش‌ها و مبالغی که به مدیران داده شده منطبق با قانون بوده است.

‌مبنای قانونی پرداخت‌هایتان چه بود؟

درآمد سازمان ماهانه بین هزارو۸۰۰ تا دوهزارمیلیاردتومان به‌عنوان حق بیمه کارگر و کارفرماست که از کارخانه‌ها و موسسات مربوطه با پیگیری کارمندان سازمان دریافت می‌شود در ماه هم هزارو۸۰۰میلیاردتومان هزینه داریم که باید به‌عنوان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به‌اضافه هزینه‌های درمان و دارو و بیمارستان‌ها و... پرداخت شود. مدیران ما اگر با صاحبان کارخانه‌ها و صنایع زدوبند کنند و چندماه هم این حق بیمه را دیر وصول کنند، میلیاردهاتومان به سازمان ضربه زده‌اند که در زمان‌های مختلف این زدوبندها احتمال دارد. ما در شرایط تحریم بودیم که خیلی از کارخانه‌ها کارگرانشان را بیکار می‌کردند و سازمان باید علاوه بر هزینه‌های معمول، بیمه بیکاری کارگران را هم می‌پرداخت. ما پارامترهایی تعیین می‌کردیم که هر مدیری که موفقیت خوبی داشته باشد پاداش و کارانه انگیزشی داشته باشد مثلا اگر مدیری چهارمیلیون پاداش گرفته حدود چهارمیلیاردتومان هم برای سازمان آورده داشته است.

شما چطور با بابک زنجانی آشنا شدید؟

من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد و گفت که چون ایشان مدیرعامل «هلدینگ سورینت‌» است و خارج کشور چند بانک و موسسه دارد و در خطر تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا واقع شده و نمی‌تواند در خارج کشور فعالیت اقتصادی داشته باشد می‌خواهد اموالش را به داخل کشور منتقل کند و قصد دارد تعدادی از شرکت‌های شما را خریداری کند و از موسسات دیگر هم در حال خریداری است و ما هم چون براساس ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان مکلف شده بود از بنگاه‌داری خارج شده و به سهام‌داری روی آورد و تصویب شده بود که یکسری شرکت‌ها را بفروشیم، استقبال کردیم اما گفتیم که شرکت‌های ما بورسی است و کارشناس بورس قیمت را تایید کند و در مزایده اگر کسی اضافه بر مبلغ نخرید خود بورس به‌نام او می‌کند که آمدند و دو جلسه مذاکره و تفاهمنامه داشتیم. آقای بابک زنجانی و تعدادی از اعضای هیات‌مدیره آنها آمدند سازمان تامین‌اجتماعی و درخواست خرید تعدادی از شرکت‌های ما را برابر چهارمیلیاردیورو مطرح کردند. ما از طریق «شستا» و معاونت اقتصادی فهرست شرکت‌ها را تدارک دیدیم، (من که تخصص تعیین قیمت آنها را ندارم) هیات کارشناسی مربوطه دعوت می‌شوند و آنها اعلام می‌کنند که این می‌شود قیمت کف شرکتی که می‌خواهیم بفروشیم. بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری و رویه سازمان انجام و اعلام شد، تفاهمنامه بر این مبنا بود که ما آمادگی داریم که با رعایت آیین‌نامه معاملات سازمان به هلدینگ سورینت بفروشیم، تفاهمنامه به معنای آمادگی فروش است بانک مسکن بعدا به ما اعلام کرد که این مبلغ به حساب ما در مالزی به‌صورت «ین» واریز شده. آقای زنجانی گفت که شما به ما پنج چک ضمانت بدهید که سازمان موظف باشد مابه‌ازای آن را به ما بدهد که این در معاملات مرسوم است، چک‌ها قابل وصول نیست ما روی چک ریالی بانک مسکن شعبه فردوسی مبلغ را به «ین» نوشتیم چون خودشان خواستند، اما بانک مسکن بعد به ما نامه نوشت که چون این شرکت در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و آمریکاست این بانک و این پول هم شامل تحریم می‌شود و قابل تحویل به «ریال» نیست. ما در تفاهمنامه نوشته بودیم که اگر پول تحریم شد خود بابک زنجانی ضامن است و ما هیچ مسوولیتی نداریم، اگرچه از طریق بانک مرکزی هم تلاش کردیم که بتوانیم این ارز را بیاوریم داخل که نتیجه نداد.


سی‌ان‌ان: 17 هزار بمب اتمی را نمی‌بینید نگران غنی‌سازی ایرانید؟!


«آیا اینکه احتمال می‌دهیم ایران در آینده بتواند یک بمب اتمی بسازد خطرناک‌تر است یا 17 هزار بمب اتمی واقعی که جهان را تهدید می‌کند؟»

به گزارش کیهان، وبسایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با طرح این سؤال می‌نویسد: در حالی که رسیدن به یک توافق برای جلوگیری از تولید فقط یک بمب هسته‌ای در ایران توجه جهان را به خود معطوف کرده اما از خطر جدی ناشی از وجودهزاران تسلیحات هسته‌ای کنونی در جهان غفلت شده است. در حال حاضر بیش از 17 هزار کلاهک هسته‌ای وجود دارد که همچنان تهدیدی علیه جان انسان‌ها محسوب می‌شوند اما عمدتاً از زمان پایان جنگ سرد در دو دهه قبل تاکنون نادیده گرفته شده است.

سی‌ان‌ان خاطرنشان می‌کند این در حالیست که برخلاف مسئله ایران، هیچ مذاکراتی برای پرداختن به زرادخانه‌هایی که بسیار خطرناک‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور است، انجام نشده است. در حقیقت، تبعات انسانی ناشی از بروز جنگی هر چند محدود، همچون درگیری در منطقه جنوب آسیا بین هند و پاکستان می‌تواند جان دو میلیون نفر را به خطر بیندازد.

سی‌ان‌ان معتقد است: بیش از 20 میلیون نفر در هفته نخست انفجارها، اتش‌سوزی ناشی از آن و نشت مواد رادیواکتیو جان خواهند باخت. اما تبعات جهانی چنین جنگی بسیار وخیم‌تر خواهد بود. آتش ناشی از انفجارها به دلیل انتقال پنج میلیون تن دوده به اتمسفر، نور خورشید را تیره خواهد کرد و این امر باعث کاهش دمای زمین خواهد شد. این اختلال جوی باعث کاهش شدید و جهانی تولید مواد غذایی خواهد شد. این امر به کاهش 12 درصدی تولید ذرت در آمریکا و 15 درصدی تولید برنج در چین منجر خواهد شد و ممکن است یک دهه به طول انجامد.

این شبکه در ادامه خاطرنشان می‌کند: بروز جنگی هسته‌ای در همین اندازه و مقیاس در هر منطقه از جهان تأثیرات جهانی مشابهی خواهد داشت. موشک‌های پیشرفته تریدنت آمریکا که توسط زیردریایی حمل می‌شوند، به طور کلی 96 کلاهک هسته‌ای دارند که هر یک از آنها 10 تا 30 برابر قوی‌تر از سلاح‌های استفاده شده در سناریوی ترسیم شده در منطقه جنوب آسیا هستند. این بدان معناست که فقط یک زیردریایی می‌تواند چند برابر بیش از قحطی ناشی از انفجار هسته‌ای مخرب باشد. آمریکا به غیر از برخورداری از 14 زیردریایی از این نوع، دارای موشک‌های آماده پرتاب و ناوگان بمب‌افکن‌های استراتژیک، هواپیماهای بزرگی برای فرو ریختن مقادیر زیادی بمب در مسافت‌های دوردست است. زرادخانه هسته‌ای روسیه از قابلیت تخریب هسته‌ای مشابهی برخوردار است.

تحلیلگر سی‌ان‌ان در ادامه یادآور شده است: 17 کشور در مه 2012 با انتشار بیانیه‌ای مشترک درباره پیامدهای انسانی تسلیحات هسته‌ای نابودی کامل چنین سلاح‌هایی را خواستار شدند. تعداد کشورهای موافق این امر تا پاییز سال جاری به 125 رسید. سال گذشته اکثریت کشورهای جهان در کنفرانسی دو روزه در شهر اسلوی نروژ شرکت کردند که تبعات انسانی جنگ هسته‌ای محور گفت‌وگوهای آن را تشکیل می‌داد اما آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ هسته‌ای دیگر در این نشست حضور نیافتند.

احتمال رفع فيلتر وي چت 


روزنامه ایران نوشت: شنيديم كه ماجرا‌هاي فيلتر وي چت ادامه دارد. پس از آن‌كه وزير ارتباطات اعلام كرد تنها مخالف فيلتر اين شبكه اجتماعي، وزارت ارتباطات بوده است؛ کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با ارائه توضيحاتي درباره چرايي فيلتر وي چت از كاربران خواست از نرم افزارهاي مشابه داخلي استفاده كنند. اين كارگروه نقض حريم خصوصي كاربران، ‌انتشار محتواهاي مجرمانه غيراخلاقي و منجر به آسيب‌هاي اجتماعي و نيز پاسخگو نبودن ايجادکنندگان اين نرم افزار به تخلفات خود و شکايات خانواده‌هاي زيان ديده را از دلايل فيلتر آن اعلام كرد. با اين حال رمضانعلي سبحاني‌فر، يك عضو کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه با ابراز بي‌اطلاعي از وجود نمونه داخلي اين شبکه اجتماعي، در مورد احتمال رفع فيلتر وي چت گفته: «اگر در سياستگذاري کلان تصميم‌گيري شود، ممكن است تصميم برگردانده شود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    کلاً برای شناختن مسئولان و افراد کافیه بفهمید کشورهای استکباری را با چه لفظی به کار می برند. همین که آقای صانعی و برخی از مسئولان ما از واژه قدرت های بزرگ جهانی استفاده می کنند خود گویای تفکرات آنهاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس