تحلیل‌گران شبکه دولتی انگلیس از زوایای مختلف به بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان پرداختند.امید پارسانژاد در این باره گفت: رهبر ایران همواره از مذاکرات هسته‌ای حمایت مشروط کرده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


از فريادهاي نتانياهو تا تناقض گويي مقامات آمريکايي

روزنامه رسالت نوشت:
تحقق حماسه پرشور و بي سابقه حضور ملت ايران در راهپيمايي 13 آبان‌ماه امسال، منجر به خشم، سردرگمي و تناقض گويي دشمنان نظام جمهوري اسلامي شده است. موضع گيري هاي صورت گرفته از سوي مقامات آمريکايي و صهيونيستي به خوبي بيانگر چنين فضايي در ميان آنهاست.با گذشت دو  روز از راهپيمايي کم‌سابقه ضدآمريکايي که در سالگرد تسخير لانه جاسوسي در 13 آبان برگزار شد، دفتر نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي «بنيامين نتانياهو» همچنان به واکنش به اين تظاهرات ادامه مي‌دهد.

نتانياهو تنها ساعتي بعد از پايان راهپيمايي مردم تهران در برابر سفارت سابق آمريکا، در ديدار با رئيس‌جمهور لهستان، به اين راهپيمايي واکنش نشان داد و گفت چهره واقعي ايران همان چيزي است که در اين تظاهرات مشخص بود.وي با اشاره به شعار‌هاي «مرگ بر آمريکا» مردم ايران، از «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا خواست اين شعارها را بشنود و به هيچ وجه تحريم‌هاي ضدايراني را کاهش ندهد.اما واکنش نتانياهو تنها به اين اظهارات ختم نشد. حساب توئيتر و فيس‌بوک وابسته به دفتر و سخنگوي نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي و همچنين سفارتخانه‌ اسرائيل در آمريکا همچنان در حال انتشار تصاوير راهپيمايي  13 آبان‌ماه امسال هستند.تيم رسانه‌اي نتانياهو با انتشار اين تصاوير، نوشته‌اند که اين تظاهرات چهره واقعي ايران را به نمايش گذاشت.

نتانياهو به عنوان اصلي‌ترين مخالف مذاکرات هسته‌اي، تمام تلاش خود را براي از دور خارج کردن دور جديد گفتگوها  به کار گرفته است. لابي‌هاي صهيونيستي نظير «آيپک» هم تمام تلاش خود را مي‌کنند تا کنگره آمريکا را به تصويب دور جديدي از تحريم‌هاي ضدايراني متقاعد کنند.

خودزني راديو فردا

وطن امروز نوشت: پس از آنکه «وطن امروز» در شماره روز یکشنبه خود طی گزارشی که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها داشت به موضوع حمایت رادیو فردا (ارگان سازمان سیا) پرداخته و حمایت آمریکایی‌ها از تروریست‌های شرق را افشا کرده بود، این رسانه آمریکایی در یک عقب‌نشینی آشکار اصل مصاحبه با سرکرده گروهک موسوم به «جیش‌العدل» را تکذیب کرده و مدعی ساختگی بودن این مصاحبه شده است! نيوشا بقراطي سردبير راديو فردا در اين باره مدعي شد كه اين گفت‌وگو اساسا جعلي است! وي ادعا كرد روز يكشنبه در كمال حيرت ديديم كه روزنامه «وطن امروز» چاپ تهران تيتر اول صفحه اول خودش را اختصاص داده به گفت‌وگويي با سخنگوي گروه جيش‌العدل كه به نوشته اين روزنامه اين گفت‌وگو توسط راديو فردا انجام شده است. ما واقعا متحير شديم از آنجايي كه اساسا چنين گفت‌وگويي وجود نداشته است. وي اضافه كرد: آمده‌اند 40 ثانيه اول يكي از مجله‌‌هاي شامگاهي ما را با صداي فرد ناشناسي ميكس كرده‌اند. اين فرد در واقع جعل هويت كرده و با سخنگوي گروه جيش‌العدل مصاحبه‌اي انجام داده است. آرشيو صوتي تمام بخش‌هاي خبري راديو فردا بدون هيچ استثنايي روي اينترنت موجود است و اگر چنين مصاحبه‌اي صورت گرفته باشد مي توانند به آن ارجاع دهند.


وزير 10روزه علوم در آستانه استيضاح

82 نماينده مجلس به فرجی دانا به خاطر انتصاب ميلي‌‌منفرد و جعفر توفيقي در وزارت علوم تذکر کتبی دادند.

روزنامه تهران امروز نوشت: تذكر كتبي 82 نماينده به رضا فرجي‌دانا كافي بود تا او را به‌عنوان اولين وزير كابينه حسن روحاني در تيررس استيضاح قرار بدهد؛ وزيري كه هفته گذشته از مجلس راي اعتماد گرفت ليكن كمتر از 10 روز اين احتمال مي‌رود كه مجلس اعتماد خود را از او پس بگيرد. فرجي‌دانا با انتصاب دو معاون كه پيش‌تر یکی از آنان نتوانسته بود از مجلس به‌عنوان وزیر علوم راي اعتماد بياورد، خود را مورد انتقاد و اعتراض تعداد زيادي از نمايندگان مجلس قرار داده است. حسن روحاني شهريورماه جعفر ميلي‌‌منفرد را به‌عنوان وزير علوم به مجلس پيشنهاد داد ليكن راي اعتماد نگرفت. روحاني در نظر داشت جعفر توفيقي را كه سرپرستي وزارت علوم را بر عهده داشت به‌عنوان وزير پيشنهادي جديد معرفي كند كه برآوردها نشان مي‌داد داراي راي لازم در مجلس نيست لذا نهايتا رضا فرجي‌دانا به مجلس معرفي شد و توانست راي اعتماد بگيرد. با اين حال فرجي‌دانا دست به انتصاباتي زد كه ظاهرا برايش گران تمام خواهد شد. او ميلي‌‌منفرد را معاون و توفيقي را مشاور خود قرار داد تا به اين ترتيب مجلس واكنش اعتراضي فوري نشان بدهد.


روایت BBC و رادیو فردا از مدیریت راهبردی رهبر انقلاب

روزنامه کیهان نوشت: تحلیل‌گران شبکه دولتی انگلیس از زوایای مختلف به بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان پرداختند.امید پارسانژاد در این باره گفت: رهبر ایران همواره از مذاکرات هسته‌ای حمایت مشروط کرده است. او همان طور که در سخنان اخیرش چندین بار توأم با بدبینی تأکید کرد، هیچ گاه این تردید را باقی نگذاشته که حمایتش از گفت‌وگوهای هسته‌ای مشروط است.وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی استکبارستیزی را عنصر هویتی برای جمهوری اسلامی می‌داند و یکی از عناصر مهم نفوذ ایران در منطقه همین مخالفت با اسرائیل و آمریکا در افکار عمومی است که همگی بنیان سیاست خارجی ایران در منطقه را تشکیل می‌دهند.وی ادامه داد: از سوی دیگر همان طور که رهبر ایران تأکید کرد، عقیده دارد که مشکل غرب و آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی تنها مسأله هسته‌ای نیست و بعد از آن نوبت موشک‌های دوربرد، مخالفت ایران با صلح خاورمیانه، مخالفت با اسرائیل و همچنین مسأله حقوق بشر می‌رسد. این‌ها همگی موضوعاتی است که بارها سیاستمداران آمریکایی درباره آن هشدار داده‌اند و به همین دلیل نکته مورد حمایت آقای خامنه‌ای این است که حل مسایل هسته‌ای ایران فارغ از روابط جمهوری اسلامی با آمریکا است.

در همین حال رضا علیجانی از اعضای فراری گروهک موسوم به ملی- مذهبی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: حمایت رهبر ایران از تیم مذاکره‌کننده و مأموریت آن بسیار قوی بود؛ هر چند که ایشان گفت خوش‌بین نیست که توقع از مذاکرات برآورده شود.او همچنین گفت سخنان رهبر ایران مهارکننده اختلاف‌نظرها بود.علی اصغر رمضانپور نیز گفته است سخنان رهبر ایران تعدیل تنش بین اصولگراها و اصلاح‌طلبان و نیروهای میانه‌رو بود. این همان نیاز تیم مذاکره‌کننده به هماهنگی در داخل است.از سوی دیگر حسین باستانی بولتن‌نویس متواری ریاست جمهوری در دوره اصلاحات به بی‌بی‌سی گفت: رهبر جمهوری اسلامی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کرده اما کاملا درباره مذاکرات بدبین است. بنابراین این سوال مطرح است که اگر دورنمای مذاکرات تیره است چرا نباید به مذاکره‌کنندگان حمله شود و مورد حمایت قرار بگیرند؟

 دفاع فرجی‌دانا از انتصاب‌ها

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: روز یکشنبه رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان امور دانشجویان، دلیل انتصابات خود را در جمع خبرنگاران اعلام کرد. وی گفت: نمی‌خواستیم در ستاد وزارت علوم با توجه به برنامه‌های ارائه شده در مجلس رکود ایجاد شود. چندین تن از مسئولان وزارت علوم تغییر کرده بودند و لازم بود از دوستانی که مفید فایده بودند بخواهیم در سمت‌های جدید فعالیت کنند. فرجی دانا تصریح کرد: از تمام دوستانی که در وزارت علوم منشا خیر بوده‌اند تشکر کردیم و لازم است مدیران دیگر هم تعیین تکلیف شوند. صحبت‌های دکتر فرجی‌دانا از این نظر حائز اهمیت است که نمایندگان مجلس نسبت به انتخاب «میلی‌منفرد» و «توفیقی» به عنوان وزیر علوم مقاومت زیادی کردند که سبب شد دکتر میلی‌منفرد از گرفتن رای اعتماد باز بماند و دکتر توفیقی نیز به مجلس معرفی نشود. با این حال دکتر فرجی‌دانا از هر دوی این افراد دعوت کرده است تا با پذیرفتن دو مسئولیت مهم، وی را در مدیریت این وزارتخانه یاری کنند.

 هاشمی: خون‌بهای ثارالله نابودی دیو ظلم و ستم است

روزنامه شرق نوشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، روز گذشته در دیدار گروه‌های مختلف مردمی از استان‌ فارس و شهرستان بم، حادثه کربلا را تابلویی از عاقبت ظالم و حقانیت مظلوم در تاریخ خواند و گفت:  خون‌بهای خون خدا جز این نیست که اهداف عاشورا و صاحب خون، محقق شود و طومار ظلم و ستم در دنیا، به دست ملت‌های آزاد برچیده شود. رییس مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام، تعصبات کورکورانه را سد راه گسترش مفاهیم اصیل اسلام در جهان خواند و تاکید کرد: روزی که عدالت نبوی در جهان حاکم شود، اسلام با همه واقعیت‌های شیرین خود جلوه می‌کند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خویش روز مبارزه با استکبار، استعمار و استثمار را مهم خواند و با ارایه تحلیلی از وقایع مهم تاریخی در 13آبان‌های سال‌های دوران مبارزه، به تبعید امام راحل اشاره کرد و گفت: اگر 13آبان مهم است که هست، به خاطر راه امام عزیز است و نباید اصل موضوع، یعنی آرمان‌های انقلاب اسلامی در فرعیات سیاسی گم شود. ایشان دورکردن انسان‌های آزاده از آرمان‌های آسمانی را وسوسه همیشگی شیطان دانست و گفت: نباید به دست خویش شاخه‌های درخت انقلاب اسلامی را که در سایه‌سارش زندگی می‌کنیم، قطع نماییم.

نامه لاريجاني به روحاني درباره طب سنتي

خراسان نوشت: در حالي که در خردادماه سال جاري با تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در کارگروه احيا و توسعه نظام طب سنتي و ابلاغ محمدرضا رحيمي، معاونت طب سنتي ايراني -اسلامي در وزارت بهداشت ايجاد شد، بر اساس نامه چندي پيش علي لاريجاني رييس مجلس به حجت الاسلام روحاني، تشکيل اين معاونت مستلزم وجود قانون و تصويب مجلس بوده و مصوبه دولت در اين خصوص مغاير با نظرات تفسيري شوراي نگهبان است. لاريجاني در اين نامه خواستار اصلاح اين مصوبه يا لغو آن شده است.


حد اسلامي براي سارقان منزل خانم نماينده

روزنامه ایران نوشت: خبر اول اين كهنماينده سراب خواستار جاري شدن حد اسلامي براي سارقان منزلش شد. مهناز بهمني نماينده سراب در گفت‌وگو با خانه ملت، به سرقتي که در ماه گذشته از منزلش رخ داد اشاره کرد و گفت: مقداري وجه نقد، طلا و اثاثيه از منزل وي به سرقت رفته بود که پس از دستگيري سارقان طلاهاي شخصي عودت شد اما وجوه نقدي و اثاثيه برنگشت. به گفته وي بسياري از اين سارقان مجهز به فناوري‌هاي نوين سرقت و ابزار و لوازم شکستن در و پنجره‌هاي فولادي بودند و نکته جالب اينکه از وضعيت مالي بسيار خوبي هم برخوردار بودند و هرکدام يک خانه 4 طبقه در تهران داشتند. نماينده سراب با اشاره به سرقت‌هاي ديگر اين باند گفت: اکثر مالباخته‌ها تقاضا داشتند حد اسلامي بر آن‌ها اجرا شود چون تمکن مالي دارند.

آزادي مديرمسئول روزنامه بهار

بر اساس گزارش روزنامه ایران، خبر ديگر اين كه مديرمسئول روزنامه بهار با سپردن وثيقه آزاد شد. به گفته همسر سعيد پورعزيزي، وي با توديع وثيقه 200 ميليون توماني آزاد شد. بعد از انتشار سرمقاله‌اي در عيد غدير در روزنامه بهار، مديرمسئول اين روزنامه به دادسراي فرهنگ و رسانه احضار و در نهايت صبح شنبه با نظر بازپرس شعبه 4 اين دادسرا بازداشت شد.


تكذيب بازنشستگي‌ سياسي «ناطق‌نوري»

دفتر حجت‌الاسلام و المسلمين ناطق‌نوري در اطلاعيه‌اي اخبار منتشر شده از سوي برخي رسانه‌ها را تكذيب كرد. به گزارش تهران امروز، در برخي از رسانه‌ها آمده بود: علي‌اكبر ناطق‌نوري در سخنراني در شهرستان مينودشت گفت: «به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به ميدان نخواهم آمد؛ اگر در انتخابات رياست‌جمهوري شركت مي‌كردم راي داشتم اما عمر سياسي من تمام شده است.»


مخاطبان محترم گروه سیاسی مشرق، از این پس می‌توانند اخبار، مقالات، تحلیل‌ها، گزارش‌ها، مطالب نقد و تصاویر خود را به آدرس politics@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در صورت داشتن قابلیت انتشار، در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر برای ارتباط با گروه سیاسی مشرق اینجا را کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس