قبل از انتشار متن توافق 1+5 و ایران در مورد مسائل هسته‌ای، کاخ سفید متنی منتشر کرد که در آن توافق مذکور را توضیح داده بود. در این متن که با عنوان برگه اطلاعات (Fact sheet) منتشر شده، آمده بود که ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید



ستون پنجم‌ها اصرار دارند کیهان را مخالف تیم هسته‌ای نشان دهند

حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشت: با وجود آن که رخدادهای نزدیک به دو ماهه اخیر در جریان مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان از نیویورک تا ژنو و نیز ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران و 5+1 در ژنو 3، به وضوح نشان داده است که دیدگاه و نظرات از قبل اعلام شده کیهان درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا صحت داشته است، جریان مرموزی در داخل کشور که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را بر پیشانی خود دارد و در آن ماجرا نقش ستون پنجم مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل را بازی کرده بود، اصرار دارد، رونمایی مستند کیهان از هویت باج‌خواهانه آمریکا و متحدانش را به حساب مخالفت با تیم هسته‌ای کشورمان و نادیده گرفتن تلاش بی‌وقفه آنان بنویسد!


دولت فرهنگ عذرخواهی از مردم را نهادینه کند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: معاون اول رئیس جمهور، این هفته در اقدامی نادر و کم سابقه در ایران از مردم به خاطر مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی که به کوچک شدن سفره هایشان منجر شده است، عذرخواهی کرد.

این اقدام مهندس جهانگیری که متأسفانه در هیاهوی اخبار مذاکرات و توافقنامه هسته‌ای کمتر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت؛ از آن جهت در خور اعتنا و تقدیر است که متأسفانه عذرخواهی مسئولان از مردم در کشور ما امری غریب و غیرمتداول است و اگر به تاریخ مکتوب روابط دولتمردان و افکار عمومی مراجعه شود، کمتر موردی از پوزش مسئولان را می‌توان سراغ گرفت.


«ميلي منفرد» هيچ اشكالي ندارد

روزنامه تهران امروز نوشت: حجت‌الاسلام سيدرضا اكرمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز و رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري در گفت‌و‌گو با فارس اظهار كرد: «آقاي ميلي‌منفرد هيچ اشكالي ندارد، مثلا ايشان نمي‌توانست يا به ذهنش نمي‌آمد يا نمي‌خواست بگويد كه بنده فتنه را قبول ندارم، محكوم مي‌كنم و آيا كسي جايي سند و مدركي دارد كه من به فتنه دامن زده‌ام يا پذيرفته‌ام؟ بنابراين نمايندگان توپ را در زمين آقاي ميلي‌منفرد خوابانده بودند و ايشان نمي‌توانست جواب بدهد و دفاع كند وگرنه هركداممان در طول اين 35 سال از گذشت انقلاب اسلامي حتما نقطه ضعف و اشكالاتي داريم اما منتهي من بايد معدل‌گيري كنم و ببينم از نمره 100 اگر 60 يا 65 بياورم بپذيريم ولي اگر كمتر بود نپذيريم. اينكه شما بخواهيد نمره 90 را پيدا كنيد همان 90 فردوسي‌پور مي‌شود. 90 را نمي‌تواني پيدا كني چون شرايط و امكانات مختلف بوده است.»


دولت سياه‌نمايي نكند

تهران امروز نوشت: گزارش صد روزه كه رئيس‌جمهور قول آن را به مردم داده بود و قرار است امشب آن را ارائه كند به معناي ارائه تصويري واقعي با توجه به مقتضيات و واقعيات جامعه باشد تا اينكه افكار عمومي بداند به كدام سو بايد برود و چه انتظاراتي را بايد از دولت داشته باشد. اين گزارش بايد چند وي‍ژگي مهم داشته باشد: اول اينكه اين گزارش بايد صادقانه باشد. يعني دولت آنچه را كه هست صادقانه و با در‌نظر گرفتن جنبه‌هاي اطلاعاتي و ضروري آن براي مردم بيان كند و از سوي ديگر نگاه مردم را نسبت به آينده ضمن آنكه واقعي‌تر كند همچنان اميدورا نگه دارد. مورد ديگر اين است كه رئيس‌جمهور بايد در اين گزارش به مديريت توقعات فزاينده بپردازد و اجازه ندهد كه خوشبيني‌ها به توقعات دامن بزند. زيرا انتظارات فزاينده مي‌تواند به توقعات بي‌مورد دامن بزند و دولت را در مسير سختي قرار دهد و موجب ناكارآمدساختن اين دولت شود. از سوي ديگر ترديدي وجود ندارد كه كاستي‌هايي در دولت قبل وجود داشت. چنانكه اين كاستي‌ها موجب شد كه دولت حاضر روي كار بيايد و مردم نيز از آن جهت كه نسبت به آن كاستي‌ها آگاهي و وقوف داشتند آقاي روحاني را به عنوان رئيس‌جمهور برگزيدند.


انكار دوباره جان‌كري

وزيرخارجه آمريكا در لندن: در توافقنامه «حق غني‌سازي» را براي ايران به رسميت نشناخته‌ايم. وطن امروز نوشت: محمدجواد ظریف که وارد فرودگاه مهرآباد شد چندصدنفری را دید که با شعارهای حمایتی به استقبالش آمده‌اند. آنها شعار می‌دادند «نگاش نکن ظریفه، 6 کشورو حریفه». ظریف برای آنها دست تکان داد و در میان تدابیر ویژه امنیتی از فرودگاه خارج شد. حامیان دولت در ایران توافقنامه ژنو را یک پیروزی بزرگ تلقی می‌کنند. آنها تنها به اظهارات روحانی و ظریف استناد می‌کنند و معتقدند در توافقنامه ژنو حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است. به اعتقاد آنها اظهارات جان کری در رد تثبیت حق غنی‌سازی ایران در متن توافقنامه صرفا برای آرام کردن تندروهای آمریکاست! علاقه‌ای به مرور متن توافقنامه ژنو ندارند تا تثبیت حق غنی‌سازی ایران را با استناد به آن جشن بگیرند و البته اظهارات هاشمی و اذعان وی به عدم درج حق غنی‌سازی در توافقنامه هم باعث نشده کمی در این ابراز شادمانی تردید کنند.


فشار نمایندگان پاکدشت و ورامین بر استاندار تهران؟

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که یکی از فعالان سیاسی ورامین خبر داد که نمایندگان پاکدشت و ورامین در طی هفته‌های اخیر بیشترین فشار را بر استاندار تهران وارد کرده‌اند تا افراد مورد نظر خود را در فرمانداری‌های پاکدشت، ورامین، قرچک و پیشوا به عنوان فرماندار منصوب کنند. انصاف نیوز نوشت، به نطر می‌آید استاندار تهران تسلیم این فشارها شده و رایزنی‌های فعالین ستاد روحانی و اصلاح‌طلبان این شهرستان‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نینجامیده است. نمایندگان این دو شهرستان به جبهه پایداری نزدیک هستند.


توافق عجیب یک وزارتخانه با تامین اجتماعی

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که یکی از وزارتخانه‌ها به جای حق بیمه به تامین اجتماعی زمین داد. روزنامه خراسان نوشت؛ بر اساس توافقی که مسئولان یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی با مدیران سازمان تامین اجتماعی انجام داده‌اند مقرر شده در مقابل بخشی از حق بیمه‌هایی که بر عهده این وزارتخانه می‌باشد، به سازمان تامین اجتماعی بدون واریز مبلغ، زمین واگذار شود و تا انجام این تهاتر، تامین اجتماعی به ادارات استانی خود دستور دهد پیگیری برای برداشت حساب یا بازداشت پول‌های این وزارتخانه را متوقف کند.


کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه بیانیه است؟!

قبل از انتشار متن توافق 1+5 و ایران در مورد مسائل هسته‌ای، کاخ سفید متنی منتشر کرد که در آن توافق مذکور را توضیح داده بود.به گزارش «الف» در این متن که با عنوان برگه اطلاعات (Fact sheet) منتشر شده، آمده بود که ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند. بر اساس گزارش کیهان، در نگاه اولیه و با توجه به متن جانبدارانه متن، به نظر می‌رسد که متن منتشر شده کاخ سفید صرفا تفسیری بر توافقی که در ژنو انجام شده، یا مثلا خلاصه‌سازی و شفاف کردن متن منتشر شده برای افکار عمومی است. اما نگاهی دقیق‌تر به متن منتشر شده کاخ سفید نشان می‌دهد که این متن، «کمی بیشتر از یک تفسیر» است و نشان‌دهنده جزئیاتی است که در قالب تفسیر نمی‌گنجد. مثلا در متن کاخ سفید آمده است« گروه 1+5 متعهد شده است که 400 میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.»


مسئوليت جديد زنگنه براي ارتباط با روسيه

خراسان نوشت: بر اساس پيشنهادي که محمدجواد ظريف وزير خارجه بر اساس اصل 138 قانون اساسي به هيئت دولت داده و با موافقت کابينه، طي روزهاي اخير توسط معاون اول رييس جمهور ابلاغ شده است، بيژن زنگنه وزير نفت به عنوان دستگاه مسئول کميسيون مشترک اقتصادي جمهوري اسلامي ايران با کشور روسيه تعيين شده است.


معاون رئیس دولت سابق به صدا و سیما رفت

روزنامه ایران نوشت: دست آخر اين كه يک سايت خبري از احتمال انتصاب معاون محمود احمدي‌نژاد به عنوان معاون پارلماني عزت‌الله ضرغامي خبر داد. به نوشته این سایت «پس از انتخاب محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور در سال 84، پيوند نادر و ناگسستني بين صدا و سيما و محمود احمدي‌نژاد بسته شد؛ پيوندي که حتي کنايه‌هاي گاه و بيگاه رئيس دولت نهم و دهم و رسانه‌هاي خبري آن به رسانه ملي نتوانست در اين عقد يک‌طرفه خللي ايجاد کند. ضرغامي در آخرين لطف ادامه‌دار خود به احمدي‌نژاد، به دنبال اين است تا سيد محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون احمدي‌نژاد در اجراي قانون اساسي را به عنوان معاون پارلماني خود معرفي کند.» در آخرین ساعات دیروز این خبر تأیید شد و ضرغامی حکم میرتاج الدینی را امضا کرد.


چرا آمريكا «حق غني‌سازي» را نپذيرفت؟

محمدجواد ظریف که وارد فرودگاه مهرآباد شد چندصدنفری را دید که با شعارهای حمایتی به استقبالش آمده‌اند. آنها شعار می‌دادند «نگاش نکن ظریفه، 6 کشورو حریفه». ظریف برای آنها دست تکان داد و در میان تدابیر ویژه امنیتی از فرودگاه خارج شد. حامیان دولت در ایران توافقنامه ژنو را یک پیروزی بزرگ تلقی می‌کنند. روزنامه وطن امروز نوشت: آنها تنها به اظهارات روحانی و ظریف استناد می‌کنند و معتقدند در توافقنامه ژنو حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است. به اعتقاد آنها اظهارات جان کری در رد تثبیت حق غنی‌سازی ایران در متن توافقنامه صرفا برای آرام کردن تندروهای آمریکاست! علاقه‌ای به مرور متن توافقنامه ژنو ندارند تا تثبیت حق غنی‌سازی ایران را با استناد به آن جشن بگیرند و البته اظهارات هاشمی و اذعان وی به عدم درج حق غنی‌سازی در توافقنامه هم باعث نشده کمی در این ابراز شادمانی تردید کنند. آنها خوشحالند و قاعدتا هیچ کسی از خوشحالی آنان ناراحت نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دانشجو ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مشرق پست فطرت دروغ نگو... خون ما رو تو شیشه کردی میگی توافقنامه تو صدر اخبار جهانه... برو
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سناتورهای آمریکا افراد نادانی نیستند که متن را نخوانند و به حرف این وآن گوش بدهند
  • ایرانی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    حرف زدن طرفدارن اصلاحات امریکایی این اقا که خود را دانشجو معرفی کرده بهتر از این نمی شود مثل انها بی ادب است البته مطمئن هستم ایشان دانشجو نیست از چاله میدان است .
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سناتور های آمریکایی که ریش پروفسوری ندارند که کار بلد باشند!!!!
  • سعید ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    بابا شاید نام فامیلش دانشجو باشه.. وگرنه به این شعور دانشگاه که خوبه مهد هم نمیخوره..
  • محمد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام خسته نباشید می گم به تیم هسته ای امیدوارم این توافق به مصلحت و منفعت ایران باشه مردم که از این اصطلاحات حقوقی بین الملل سر در نمیارن ولی در این فرصت شش ماهه اگر متنی به ضرر ایران نوشته شده بررسی شود تا فکری براش بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس