ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند

اندیشکده آمریکایی AFPC با اشاره به گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد که ایالات متحده نباید اجازه بدهد تا ایران صاحب پایگاهی در دریای سرخ شود.

به گزارش مشرق، «شورای سیاست خارجی آمریکایی» (AFPC) در تحلیلی به قلم «امیلی میلیکن» نوشت که به تازگی نشانه‌هایی از تلاش تهران برای افزایش نفوذ و حتی ایجاد پایگاه دریایی در سودان موجب شده است تا آمریکا نسبت به اهداف تهران در دریای سرخ نگران شود.

این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش ماه گذشته وال استریت ژورنال آورده است که یک افسر اطلاعاتی سودانی مدعی شده که تهران در ازای ارائه یک ناو هلیکوپتربر به نیروهای مسلح سودان (SAF) درخواست ایجاد یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور را کرده است.

نویسنده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به این موضوع می‌افزاید: ایران از چنین پایگاهی، برای استقرار کشتی‌های جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد و به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را در یکی از پر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان تقویت کند. ضمن آنکه آشکارا منافع راهبردی مهمی را برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

طبق این تحلیل، نخستین مورد این است که استقرار نظامی دائمی ایران در سودان، موقعیت تهران در این کشور به عنوان یک بازیگر اصلی را مستحکم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با رقبای منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از مدت‌ها قبل در امور سودان دخالت داشتند، رقابت کند. درصورت پیروزی SAF در جنگ داخلی کنونی، جایگاه ایران بیشتر از قبل تقویت می‌شود و دسترسی تهران به معادن و صنایع این کشور افزایش می‌یابد.

دومین مزیت آن در زمینه عملیات دریایی ایران رخ می دهد و حضور مکرر نیروی دریایی ایران در امتداد آبراه کلیدی باب المندب و دریای سرخ را هموار می‌کند. علاوه بر این، ایران می‌تواند از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این پایگاه‌ بهره‌مند شود.

سومین مورد مهم آن است که این اقدامات بخشی از تلاش گسترده‌تر ایران برای تقویت روابطش با سودان و در کل قاره آفریقا است. یکی از نشانه‌های آن نیز سفر سال گذشته، «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به چند پایتخت آفریقایی بود که برای تقویت حضور ایران در این قاره در میانه تنش‌ها با غرب تلاش کرد.

اگرچه این اتاق فکر آمریکایی سعی دارد تا نسبت به عملیاتی شدن این رویکرد تردید ایجاد کند، اما در پایان تصریح دارد: با اینحال تعمیق روابط ایران با ارتش سودان ممکن است در آینده دوباره از طریق دیگری مطرح شود. پیش از این پهپادهای پیشرفته ایران راه خود را به منطقه باز کرده‌اند و ممکن است در آینده نه چندان دور این پهپادها همانند سوریه و یمن در سودان هم به کار گرفته شوند. در هر صورت برنامه‌های ایران برای سودان در حال پیگیری هستند و به همین دلیل واشنگتن باید پی در پی به آن توجه داشته باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    16 3
    پایگاه دیه گو گارسیا آمریکا در اقیانوس هند در تیر رس موشکهای ایران رار خواهد گرفت
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    7 44
    ناتوان از مدیریت بازار لاستیک در ایران
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      9 3
      زیربغل بایدنو بگیر نیفته
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      9 6
      یه منفی حرومت کردم مغز لاستیکی 😁
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      14 3
      جوووونم، تازه شروع شده سوزش فوق شدید تو و امثال تو از قدرت فزاینده ایران اسلامی🤫😏
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      13 5
      موساد بهت گفته تو هر خبری این حرف بی‌ربطو بنویسی! به جای این کارا خودتو و رابط موسادیت برید بمیرید. ایران بزرگ به فضل خدا هر کاری لازم باشه بر ضد استکبار انجام میده
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      2 0
      این هم بخشی از جنگی است که مزدوران داخلی به نمایندگی از آمریکا در داخل کشور راه انداخته اند و افراد ساده لوحی مثل تو هم راه را از اول اشتباه طی می‌کنی. این مثال تو مثل این می‌ماند که یکی بگوید امام حسین علیه السلام نمی‌تواند برای بچه اش آب تهیه کند آنوقت ادعای مبارزه با یزید این معاویه را دارد
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      0 1
      وزیر اقتصاد عزل گردد
  • GB ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 12
    اینها همه داستان پردازی امروز وجب به وجب خاک مریخ توسط چین و امریکا رسد میشود و اینگونه رسدهای پیش پا افتاده بیشتر برای اذهان عموی مصرف داره وجهان با یک چرخش تکنولوژیک روبه رو است که رشد وتوسعه سنتی کشورهارا تعغییر و پر تنش میکند
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      12 0
      اسم چین رو کنار آمریکا آوردی که گناه آمریکا رو تقسیم کنی! خاک مریخ که هیچ، خاک دنیا هم هیج ارتباطی با آمریکا نداره و هیچ غلطی هم نمی‌تونه بکنه. آمریکا تموم شد. دنبال ارباب جدید باش
  • وَلا! IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    13 3
    ماشاءالله به هوش ایرانی
  • AT ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    10 3
    ایران باید در همۀ قاره ها»یک پایگاه همیشگی دریایی و زمینی داشته باشد.»در کشورهای همسایه مانند ارمنستان و اقلیم کردستان عراق،ما باید یک پایگاه بزرگ نظامی داشته باشیم.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    5 4
    سودان کشور قابل اعتنادی نیست. یمن گزینه ای بهتر و قابل اعتمادتر است. هم دارای مردمی شیعه و هم دارای اراده مبارزه با استعمار هستند. از طرفی با توجه به تحریمهای مختلف علیه یمن، کمکی به یمن برای مقابله با تهدیدات و تحریمها خواهد بود.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    11 2
    ایران بزرگ هر کاری لازم باشه برای مقابله با رژیم مستکبر و تروریستی آمریکا می‌کنه. آمریکا هم هیچ غلطی نمی‌تونه بکنه
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      6 4
      آمریکا باد معده کدوم چهارپایی‌ـه، شاخ امریکارو ایران بزرگ اسلامی در دهه‌های گذشته شکسته و از اون عنرگدرت فقط یک تماشاچی باقی مونده
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      8 0
      ۱۷:۲۶ احسنت آمریکا رو به بهترین شکل توصیف کردی. اگر ایران بزرگ اسلامی شاخ آمریکا نشکسته بود آمریکا این قدر جیغ نمی‌کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس