کد خبر 1597716
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۳

به گزارش مشرق، کانال مطالعات خلیج فارس در تلگرام در مطلبی با عنوان عربستان؛ بیشترین بودجه نظامی خاورمیانه نوشت:

بر اساس آمارها، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه بیشترین هزینه‌های نظامی را در سال 2023 داشته اند.

عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد، بلکه در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.

بعد از عربستان، اسرائیل با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه نیز با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد.

عربستان؛ دارای بیشترین بودجه نظامی خاورمیانه است

توجه داشته باشید که در پرتو درگیری‌های منطقه‌ای شامل جنگ غزه و همچنین تحولات دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، کشورهای غربی به ویژه آلمان، فرانسه و انگلیس، فروش تسلیحات به عربستان را افزایش داده و یا از سر گرفتند (تعدادی از کشورها از جمله انگلیس پس از فاجعه قتل خاشقچی، از فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی خودداری کرده بودند). در همین راستا به نظر می‌رسد با وجود تمرکز عربستان بر تامین هزینه‌های پروژه ۲۰۳۰، بودجه نظامی از اولویت بسیار بالایی برخوردار بوده است‌. همچنین شرط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مبنی بر امضای توافقنامه‌ی امنیتی مشابه ناتو با امریکا، نشان می‌دهد که بودجه هنگفت‌تری در این حوزه را نیز می‌توان انتظار داشت.

در مجموع می‌توان گفت نزدیکی بیشتر عربستان به غرب، تسلیحاتی‌تر شدن منطقه را در پی خواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    الان اصلاحطلبها نیروهای غربگرا حزبی رفتار می کنند نیروهای دیگر هم اساسا چیزی در مقابلشون داندر ؟؟؟؟؟؟یکی از دلایلی که ایران مرتبا عربگرا و لیبرال میشه اینه که نیروهای ملیش در حاکمیتند و نمی تونند با طرف مقابل وارد رقابت بشند اون از خودش نیبره همش ....
  • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    جالبه
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      1 0
      به هرحال فراموش نکنیم که نیروی هوایی متشکل از هواپیماهای جنگنده، بمب افکن، سوخت رسان، ترابری، آموزشی، ردیاب های پرنده، پهپادها و تجهیزات و مهمات از ارکان نظامی ارتش های قدرتمند و پیشرفته هستند و ایران تا زمان خودکفایی در این موارد باید در اندیشه به روزرسانی تجهیزات و پرنده های نیروی هوایی خود باشد که از آن جمله می توان به دستیابی به جنگنده های سوخو 35 اشاره کرد. چرا که هم اکنون با وجود انواع تجهزات و تغییرات در نبردهای هوایی باز هم مشاهده می کنیم که کشورهای قدرتمند در حال به سرانجام رساندن طرح های جنگنده ها و بمب افکن ها و دیگر پرنده های نسل ششم هستند!
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    1 0
    عربستانی ها به هر جا برسن به خدا طرفداری و حمایت از اسراییل هیچی نیست
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    جال بود
  • مصطفی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    2 0
    باور کنید بعد هم یک شاخ تو جیب عربستان میزارن که با ایران درگیر بشه. اینا نشانه جنگ های آینده در خاور میانه است
  • حمید ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    1 0
    با این همه بودجه نظامی باز از ترس و ناتوانی در اغوش امریکا و غربیهاست .سعودیها و کشورهای حوزه خلیج فارس با خرید واین همه هزینه نظامی دوباره تسلیحاتشان در خدمت خود فروشندگان ان هستند.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    4 1
    همون عربستانی که حریف یمنی های پاپتی نشد؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این یعنی...‌برای اونها جان انسانها مهمه برای شما پولتان ... این حرف در عمل نیز ثابت شده .. وقتی انها تلفاتشون بالا میره عقب نشینی میکنن و‌ به خرید و‌ یا ساخت ابزارهای دقیقتر‌ روی‌ میاورن.ولی شما دقیقا برعکس عمل میکنید .. هیچ پولی برای نیروتون هزینه نمیکنید ولی بیشترین عملکرد رو ازش میخوایید
  • US ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 1
    در حال دوشیده شدن هست در راه پادشاهی خواندان صعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس