در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به 5+1، شورای اتحادیه اروپا 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


گزارشی از تحقق خط قرمز صهيونيست‌ها در مذاكرات هسته‌اي/ آیا نتانياهو در ژنو بازنده شد؟

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، بسیاری از رسانه‌های داخلی در ایران که مشتاق بی‌حد و حصر مذاکرات با آمریکا بوده و حتی قبل از عکس یادگاری ظریف و جان کری در مذاکرات ژنو 5، عکسی فتوشاپ از دست دادن دوطرف در سازمان‌ملل را تیتر یک خود کرده بودند، بعد از توافق اولیه در ژنو بیان کردند تنها کسانی که مخالف این توافقنامه هستند، تندروهای داخلی در ایران و همچنین مسؤولان رژیم صهیونیستی هستند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب طی چند روز گذشته سعی داشتند به هر ترتیب ممکن جلوی هر گونه توجه و نگاه دقیق به جزئیات مذاکره و نقد را بگیرند و به همین دلیل با پیوند دادن رسانه‌های اصولگرا و رژیم صهیونیستی سعی کردند نشان دهند نتانیاهو تنها بازنده مذاکرات ژنو است. با این حال نگاهی به رسانه‌های غربی و همچنین اقدامات بعدی نتانیاهو در این زمینه نشان می‌دهد که چنین فرضیه‌ای تنها مصرف داخلی برای رسانه‌های تندروی جناح اصلاحات دارد و با واقعیات بیرونی تفاوت زیادی دارد. روز پنجشنبه رسانه‌های صهیونیستی خبر از برپایی رزمایشی بزرگ دادند که قرار است آمریکا و رژیم صهیونیستی بزودی در منطقه برگزار کنند. علت اصلی این رزمایش و روی اصلی برگزار‌کنندگان این رزمایش بزرگ هوایی – دریایی تنها یک کشور بوده و آن هم ایران است.

 این رزمایش قرار است در پایان مهلت 6 ماهه توافق اولیه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 برگزار شود و آنطور که رسانه‌های صهیونیستی بیان کرده‌اند پیامی آشکار به ایران است که اگر این توافق به نتیجه نرسد، رژیم صهیونیستی و آمریکا به راحتی آماده روی میز گذاشتن گزينه نظامی علیه ایران هستند.


آیا تنور رابطه ایران - اعراب داغ مي‌شود؟

روزنامه اعتماد نوشت: «با آسودگي كامل توافق هسته‌يي حاصل بين جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي گروه 1+5 را پيگيري كرديم، و از اين توافق به گرمي استقبال مي‌كنيم.» اين خبر بخشي از متن بيانيه وزراي خارجه كشورهاي عرب عضو شوراي همكاري خليج‌فارس در پايان نشست دوره‌يي خود در كويت بود كه همزمان با ورود وزير خارجه امارات متحده عربي به تهران اعلام شد؛ بيانيه‌يي كه در آن براي نخستين‌بار نه صحبتي از سه جزيره ايراني كه سال‌هاست مورد مناقشه آنها با تهران است بود و نه سايه‌يي از تخاصمات گذشته. استقبال شوراي همكاري خليج‌فارس از توافق ژنو وعدم اشاره به موضوع جزاير سه گانه ايراني كه در بيانيه‌هاي اين شورا معمولا بي‌وقفه به آن پرداخته مي‌شد، نشان‌دهنده اين نكته مهم است كه فضاي مثبت حاصل از توافق ژنو3 به چالش‌هاي ديگري كه ايران با آن روبه‌رو است كشيده شده واگر اين توافق در عمل هم روند خوب خود را ادامه دهد حل و فصل بسياري از گره‌ها در روابط خارجي ايران دور از ذهن به نظر نمي‌رسد.


چراغ بزرگراه طبقاتی صدر امروز سبز می‌شود

روزنامه وطن امروز نوشت:  بزرگراه طبقاتی صدر، طولانی‌ترین بزرگراه طبقاتی کشور، امروز با حضور رئیس مجلس و شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش خبرنگار اجتماعی «وطن‌امروز»، با انجام عملیات اصلاح هندسی بزرگراه صدر در گره‌های ترافیکی، ترمیم روکش آسفالت، خط‌کشی جدید ترافیکی، روشنایی مسیر، رفع نواقص کانال‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی هم تکمیل شده است. براساس این گزارش، دسترسی به بزرگراه صدر از بلوار کاوه، قیطریه و بزرگراه امام علی(ع) ایجاد شده است؛ همچنین به دلیل ممنوعیت عبور موتوسیکلت و خودروهای سنگین از داخل تونل نیایش، تردد این وسایل نقلیه از روی پل طبقاتی صدر هم ممنوع است. کلنگ ساخت این بزرگراه ۲۶ ماه قبل به زمین زده شد و در این مدت ۱۱ کیلومتر عملیات پل سازی به اجرا درآمد.


 بازداشت متهمان پرونده زمين‌خواري استان تهران

آرمان روابط عمومی نوشت: رئيس كميسيون اصل ۹۰، با بيان اينكه برخي متهمان پرونده زمين‌خواري دستگير شده‌اند، گفت: دستگيري‌‌ها فقط درباره زمين‌خواري‌هاي استان تهران صورت گرفته است. محمدعلي پورمختار درباره آخرين وضعيت پرونده زمين‌خواري اظهار کرد: تيمي از سوي كميسيون به 2 استان شمالي كشور براي بررسي زمين‌خواري‌هاي رخ داده در اين 2 استان رفتند. وي اضافه كرد: اين تيم كارشناسي پس از اخبار و اطلاعات واصله به كميسيون اصل90 به اين منطقه اعزام شد تا ضمن بازديد از محل، سطح و حجم كار را ارزيابي كرده و سپس به كميسيون گزارش دهد.

رئيس كميسيون اصل90 مجلس، با اشاره به مازندران و گيلان كه تيم‌‌هاي اين كميسيون براي بررسي ابعاد زمين‌خواري به آنها سفر كرده است، در همين زمينه خاطرنشان كرد: در حال حاضر پرونده ديگري نيز درباره زمين‌خواري استان تهران در كميسيون در حال بررسي است. پورمختار با بيان اينكه در بررسي پرونده زمين‌خواري استان تهران تيم‌هاي كارشناسي كميسيون اصل90 از نزديك از این محل‌ها بازديد كردند، تاکید کرد: خودم نيز در اين بازديدها حضور داشته و مراحل مربوط به اين پرونده را پيگيري كرده‌ام.


توهین سایت حامی دولت به پدر شهید احمدی روشن

روزنامه وطن امروز نوشت:  در حالی که ادبیات مقامات دولتی سرشار از توصیه به اعتدال و عدم کینه‌توزی و... است، متاسفانه حامیان رسانه‌ای دولت، بدون توجه به این ادبیات، اقدام به هجمه علیه همه کسانی که تصور می‌کنند با آنها همراه نیستند، می‌کنند.

در تازه‌ترین اقدام، سایت «تدبیر 24» که به دلیل دسترسی‌هایش به اخبار دسته اول دولت به عنوان یکی از سایت‌های اصلی حامی دولت شناخته می‌شود، پدر شهید احمدی روشن را به دلیل نگرانی وی از برکناری برخی دانشمندان هسته‌ای مورد هجمه و این خانواده را مورد توهین قرار داد.

سایت تدبیر 24 به بهانه اینکه چرا پدر شهید احمدی روشن پس از ماجرای ژنو در کنار رئیس‌جمهور جلوی دوربین‌ها قرار نگرفته بود، وی را مورد هجوم قرار داده و مدعی شده است که با این کار فضا برای حمله به دولت فراهم شده است. در بخش دیگری از این مطلب، علت عدم حضور پدر شهید احمدی روشن در کنار رئیس‌جمهور، سفر وی به همدان عنوان شده است اما ادعا شده که خانواده شهید، به دستور پدر در این مراسم حضور نداشته‌اند!


لیست جدید تحریم‌ غرب علیه ایران

دوگانگي رفتاري اروپاييان و آمريكايي‌ها مقابل ايران به‌رغم امضاي تفاهمنامه هسته‌اي ژنو ادامه دارد.

بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز،
كمتر از يك هفته پس از امضاي تفاهمنامه هسته‌اي بين ايران و گروه 5+1 دوگانگي رفتاري غربي‌ها مقابل ايران ادامه دارد. از يكسو اتحاديه اروپا 17 شركت ايراني را به ليست تحريم‌هاي خود افزوده است و از سوي ديگر باب منندز، سناتور دموكرات و رئيس كميته سياست خارجي سناي آمريكا به‌شدت به اوباما حمله كرده و او را به دادن امتيازات بي‌مورد به ايران متهم كرده است. منندز كه از سناتورهاي مخالف سرسخت ايران به‌شمار مي‌آيد گفته است بايد به فشارها بر ايران ادامه داد. البته تبليغات و اقدامات منفي در اروپا و آمريكا عليه ايران در شرايطي است كه در سوي ديگر هم برخي شركت‌هاي نفتي و خودروسازي اروپايي و آمريكايي خواستار حضور فوري در بازار ايران شده و تفاهمنامه هسته‌اي ژنو را عاملي در سرعت بخشيدن به بهبود روابط ايران و غرب دانسته‌اند. بررسي اين تحولات نشان مي‌دهد كه دوگانگي رفتار غربي‌ها مقابل ايران ادامه دارد و اين در حالي است كه طبق توافقنامه ژنو غربي‌ها بايد به رفتار منفي خود مقابل ايران دست‌كم براي شش ماه آينده پايان بدهند.

كدام جامعه خسته است؟

تهران امروز نوشت: آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي عضو مجلس خبرگان رهبري با انتقاد صريح از صحبت مجريان صدا و سيما در برنامه گزارش ۱۰۰روزه دولت گفت: «روحاني انتقادي نسبت به دولت گذشته داشت كه نقدي يك‌طرفه بود و در بقيه مدت زمان بيشتر توضيحات وي مرتبط به آينده بود و وعده‌هايي كه اميد است به آن وفا شود. چيزي كه در اين برنامه و گزارش براي ما دردآور و رنج‌آور بود، وجود اين مجري‌ها و گزارشگرها بوده كه آنها حرف‌هايي زدند كه توقع داشتيم از يك صهيونيست شنيده شود نه يك ايراني. اينكه مجري مي‌گويد: «جامعه خسته به يك آرامش رسيد»

آقاي مجري، كدام جامعه خسته؟ همان جامعه‌اي كه مقاومت و ايستادگي كرده و دشمن را تا پاي مذاكره آورده است؟ جامعه‌اي كه دشمن را مستأصل كرده؟ بايد به اين جامعه بگوييم خسته؟ اين تعبير اگر از يك صهيونيست شنيده مي‌شد مهم نبود اما نه از يك ايراني و آن‌هم ايراني مسلمان و آن‌هم يك مجري صدا و سيما و رسانه ملي؟ الحمد لله آقاي روحاني همه صحبت‌ها را با تدبير جواب داد و به‌نوعي اين صحبت‌ها را جمع كرد.»

آيت‌الله علم‌الهدي در مورد مسائل فرهنگي در گزارش 100روزه دولت تاكيد كرد: «آنچه مهم است دغدغه‌اي بود كه براي ملت ايران به‌ويژه قشر متدين و حزب‌الله بيشتر شد و آن مسئله ناهنجاري‌هاي فرهنگي است. اينكه رئيس‌جمهور بخواهد بگويد دولت در فرهنگ حتي‌الامكان دخالت نمي‌كند، مثل اين مي‌ماند كه دولت بگويد در امنيت شما حتي‌الامكان دخالت نمي‌كند، خوب مشخص است كه مردم در اوج اضطراب، دغدغه و نگراني از ناامنيتي چه‌حالي پيدا مي‌كنند. فرهنگ براي ما عرصه‌اي نظير عرصه امنيت بوده و نظام ما نظامي ارزشي و فرهنگي است.»


تحریم 17 شرکت ایرانی یک هفته پس از توافق ژنو/ اتحادیه اروپا هم مثل آمریکا قابل اعتماد نبود

به گزارش کیهان، در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به 5+1، شورای اتحادیه اروپا 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد. این رویکرد و اقدام خصمانه و کینه‌توزانه در حالی است که ایران طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر و پیش از توافق در ژنو، بارها با اعتمادسازی، حسن‌نیت خود را به طرف مقابل نشان داد. موضوع اعتمادسازی ایران حتی در گزارش فصلی اخیر آژانس انرژی اتمی مورد اذعان قرار گرفت.

به هر حال و پس از چند دور مذاکرات فشرده و نفسگیر در ژنو، ایران و 5+1 به یک توافق موقت و 6 ماهه رسیدند. نکته حائز اهمیت این است که بلافاصله پس از توافق ژنو، مقامات آمریکایی‌ در چندین موضع‌گیری بر چند مطلب اصرار داشتند؛ 1- حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است. 2- راکتور آب سنگین اراک باید تعطیل شود. 3- تحریم‌های اصلی باقی می‌ماند و...

اظهارات جان‌کری تا باراک اوباما پیرامون ادعاهایی که علیه ایران پس از توافق ژنو مطرح کردند به وضوح نشان داد آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. اکنون این بار اتحادیه اروپا نیز مثل آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست و عهدشکنی بخشی از هویت آنهاست. در همین زمینه، پنج‌شنبه گذشته شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام داشت 17 شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. در اعلامیه شورای اتحادیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در 23 مارس سال 2012 اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد. شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و 16 شرکت کشتیرانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجنون ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    این خبر رو خونید که دنیس راسبه ایرانی ها پیام داده که: اگر فکر می کنیدکه نیازی به تکان دادن در برنامه هسته ای ندارید ولی تحریم ها کاسته می شوند؛ دوباره فکر کنید. بدانید، تنها راه کاهش واقعی تحریم ها؛ عقب گرد در برنامه هسته ای است: ایست کامل! واقعا جالبه....
  • ظریف ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    خوردن یک لگد از عقب، خودش یک گام است به جلو!
  • جالب بود ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    :) ههههههههههه
  • مجنون ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    موافقم :)
  • تو ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    معنی یک گام به جلو رو هم فهمیدیم
  • نئوظریف ! ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اونوقت اگه لب پرتگاه باشی و یک لگد از عقب به شما بزنن چه اتفاقی میوفته ؟ پرتاب شدن همانا و نابودی حتمی هم همانا !!!
  • شفق ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    جلال آل احمد در دفتر " اسرائیل، عامل امپریالیسم " چنین می آورد: « تجربۀ کوبا و الجزایر و چین نشان داده که دست استعمار را فقط با تبر می توان برید ، نه با وعده و وعید و قول وقرار و اصول بشری و انسان دوستی! »
  • محمد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    ایول - عالی بود . موافقم
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    با وجود اعمال تحریم جدید خوبه ماهم بگیم : هیچ طرح توسعه ای برای تجهیزات هسته ای تصویب نمی کنیم ولی مصوبات قبل را باید اجرایی کنیم.
  • مصطفی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    عجب رکبی زدن این اروپاییا لطفا مسئولین یکم درس عبرت بگیرن . حضرت آقا قبل از مذاکرات گفتن که به این مذاکرات خوشبین نیستن. هر زمان حرف ولی فقیه رو خوب گوش نکردیم چندین سال عقب افتادیم.
  • مصطفی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    عجب رکبی زدن این اروپاییا لطفا مسئولین یکم درس عبرت بگیرن . حضرت آقا قبل از مذاکرات گفتن که به این مذاکرات خوشبین نیستن. هر زمان حرف ولی فقیه رو خوب گوش نکردیم چندین سال عقب افتادیم.
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    بشرطی که با سر به زمین نخوری
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    حضرت آقا در سخنراني خودشون بارها به عهد شكن بودن آمريكا و متحدانش اشاره نمودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس