دومین گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم هم حاشیه‌ساز شد. شامگاه چهارشنبه 16 بهمن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور به صورت زنده با مردم سخن گفت اما اظهارات روحانی در این گفت‌وگوی تلویزیونی به حاشیه رفت و آنچه تبدیل به متن شد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

رأی کنگره آمریکا به مسلح‌کردن شورشیان سوری!

به گزارش وطن امروز،
از دوران جنگ افغانستان علیه شوروی، چندین نویسنده نقش ایالات متحده در تامین مالی تروریسم بین‌المللی را افشا کرده‌اند. با این وجود تا امروز موضوع به عملیات مخفیانه‌ای مرتبط می‌شد که واشنگتن مسؤولیت آن را در آن زمان هرگز به عهده نمی‌گرفت. ولی در رابطه با سوریه گام تعیین‌کننده‌ای برداشته شد: کنگره (آمریکا) دو هفته پیش برای تامین مالی و مسلح ساختن دو سازمان وابسته به القاعده رأی داد. موضوعی که تاکنون جزو اسرار مگو بود و همه از آن «اطلاع داشتند ولی به زبان نمی‌آوردند، از این پس به سیاست رسمی «کشور آزادی» تبدیل شده است» یعنی تروریسم!

نخستین هفته‌ گردهمایی صلح ژنو 2 مملو از فراز و نشیب بود. متاسفانه، عموم مردم در غرب از چگونگی آن آگاهی نیافتند و قربانی سانسوری بودندکه همچنان به آنها ستم روا می‌دارد.

در واقع همین امر تناقض اصلی این جنگ است: تصاویر خلاف واقعیت عمل می‌کند. به گفته‌ رسانه‌های بین‌المللی، جنگ از یک‌سو واشنگتن و ریاض که مدعی دفاع از دموکراسی و مبارزه‌ جهانی علیه تروریسم هستند و از سوی دیگر سوریه و هم‌پیماناناش را که به ضرب سیاه‌نمایی و تهمت‌های ناروا دیکتاتور نامیده و آنها را به تروریسم متهم می‌کنند، مقابل یکدیگر قرار داده است.

همه آگاهی دارند که عربستان سعودی کشور دموکراتیکی نیست بلکه یک رژیم سلطنتی مطلق، استبداد یک خانواده و یک فرقه است که بر یک ملت حکمفرمایی می‌کند و ایالات متحده نیز چیزی فراتر از تصویر مصنوعی دموکراسی نیست و حتی «کشور آزادی» به حساب نمی‌آید.


زنجیره بی‌پایان تحریم آمريكا علیه‌ ايران

دولت آمريكا در اقدامی جدید برخي شركت‌ها و افراد طرف معامله با ايران را تحريم و اموال آنها را توقيف كرد. بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، دولت آمريكا درباره تحریم عليه ايران رفتار دوگانه و عمدتا منفي در پيش گرفته است به‌گونه‌اي كه در تازه‌ترين اقدام، تعدادي از شركت‌ها و افراد ايراني و غيرايراني طرف معامله با ايران را تحريم كرده است. اين در حالي است كه دولت آمريكا در اقدامي ديگر صداوسيماي ايران را از شمول تحريم‌هاي موقت خارج كرده و امكان پخش برنامه‌هاي صداوسيما از طريق برخي ماهواره‌هايي كه قبلا برنامه‌های صداوسيما از طريق آنها پخش مي‌شد را فراهم كرده است. آمريكا در حالي به رفتارهاي دوگانه در قبال ايران روی آورده است كه طبق توافق هسته‌اي ژنو قرار بوده در شش ماه آينده تحريم جديد عليه ايران وضع نكند و از بار تحريم‌هاي فعلي نيز بكاهد. با اين حال آمريكا تاكنون چند بار خلاف اين توافقنامه عمل كرده و در يك مورد هم برخي شركت‌هاي جديد ايراني را تحريم كرد و در مواجهه با اعتراض ايران گفت كه اين تحريم‌ها مربوط به قبل از توافقنامه است. طبق تصميم دولت آمريكا، اموال شركت‌ها و افرادی که تازه مشمول تحريم شده‌اند، توقيف مي‌شود.

گزارش که مجری نمی‌خواهد!

اصرار بر اجرای نمایشی مصاحبه رئیس جمهور با شگفتی قاطبه ناظران در میان حامیان و منتقدان روبرو شد.مصاحبه چهارشنبه شب گذشته رئیس جمهور با اصرار دولت بر انتخاب مجریان مورد علاقه خود باعث تأخیر بیش از یک ساعته در انجام این مصاحبه شد و سرانجام نیز همان مجریان منتخب تیم دولت (روحانی‌نژاد و پوریامین) این مصاحبه یکطرفه را برگزار کردند. کارشناسان رسانه معتقدند این برنامه میان گزارش و مصاحبه سرگردان بود، همچنان که معلوم نیست اگر بنای دولت بر برگزاری برنامه، بدون پرسش جدی مصاحبه کنندگان بود، چه نیازی به مصاحبه به اصطلاح زنده بود و آقای رئیس جمهور و تیم رسانه‌ای و مشاوران وی می‌توانستند همین برنامه نمایشی فاقد چالش و سؤال جدی را ساعت‌ها یا روزها قبل از پخش، رأساً تهیه کنند و آن را صرفاً برای پخش در اختیار سیما قرار دهند؟

به گزارش «کیهان» دفتر رئیس جمهور همچون برنامه‌های قبلی اصرار داشت که مجری‌های مدنظر خود را برای گفتگو با رئیس جمهور انتخاب کند که در این راستا ابتدا کاظم روحانی‌نژاد را به عنوان مجری به صدا و سیما معرفی کرده و دقایقی قبل از پخش برنامه سونیا پوریامین را نیز به عنوان مجری دوم معرفی کرد.سایت عصر ایران که از دولت حمایت می‌کند، در واکنش به این ماجرا نوشت: یکی از ابهامات در فرم این گونه گفت‌وگوهاست... شاید راه حل این باشد که دکترحسن روحانی شخصاً و رو به دوربین و مستقیماً با مردم صحبت کند. چرا که اگر مجری سخن نگوید و تنها تأیید کند چه تفاوتی با دیگر اجزای دکور دارد؟ مشکل از اینجا ناشی می‌شود که معلوم نیست مصاحبه است یا گزارش؟... ریشه مشکل در این است که معلوم نیست قالب این برنامه‌ها مصاحبه است یا گزارش و اگر گزارش است، مجری می‌خواهد چه کار؟

از سوی دیگر سایت شفاف نوشت: در کجای دنیا یک مجری که در عمر حرفه‌ای‌اش حتی یک برنامه سیاسی را اجرا نکرده برای مصاحبه‌ای کاملاً سیاسی با رئیس جمهور انتخاب می‌کنند؟ آیا مثلاً سی‌ان‌ان مجری یک برنامه فان را برای مصاحبه با رؤسای جمهور انتخاب می‌کند؟اما سایت الف از زاویه دیگری به موضوع پرداخت و خاطرنشان کرد: در حالی که در دولت قبل منتقدان و از جمله مشاوران رسانه‌ای فعلی رئیس جمهور، انتقاد می‌کردند که چرا سؤالات گفتگوهای تلویزیونی رئیس جمهور چالشی نیست و خواستار اصلاح رویه رسانه ملی می‌شدند، در دولت جدید، همین مشاوران، روی دست‌ اطرافیان رئیس جمهور قبلی بلند شده و نه تنها خواستار تعیین سؤالات، که خواستار تعیین مجری هم شده‌اند.برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران نیز این پرسش را مطرح کرده‌اند که اگر این برنامه فرمایشی و تشریفاتی برگزار نمی‌شد با برگزاری آنچه تفاوتی داشت و عملاً کدام حرف مهم و جدید به مردم گفته شد یا اینکه اساساً منظور از این مصاحبه یک سویه چه بود و کدام نکته تازه و بدیع ضمن آن گفته شد.

بودن يا نبودن مجري؛مسئله اين نيست!

تهران امروز نوشت: اصرار تيم رسانه‌اي دولت براي بودن يا نبودن يك مجري در مصاحبه تلويزيوني و تاكيد رئيس‌جمهور به همان مجري كه«خوشحاليم كه شما را دراين مصاحبه داريم»نشان داد كه دولتمردان كنوني بسان سلف خود علاقه غيرقابل وصفي در اهميت دادن به موضوعات كم اهميت يا بي‌اهميت دارند و به‌راحتي مي‌توانند اسير حاشيه‌ها شوند.واقعا بودن يا نبودن آن مجري محترم چقدر بر كيفيت محتوا و سخنان رئيس‌جمهور افزود و چه تاثيري جز كشاكش اراده ها(بخوانيد لجبازي‌ها) براي به كرسي نشاندن حرفي داشت كه دست آوردش هيچ آورده‌اي براي كشور،مردم و منافع ملي نداشت؟شگفتا از آقايان بلند پايه‌اي كه سال‌ها مثلا در دستگاه‌هاي امنيتي كارهاي با اهميت انجام مي‌دادند چگونه با تحليل‌هاي آنچناني، رئيس‌جمهور يك كشور را بر سر مسئله‌اي به غايت ساده و بي‌اهميت به تنگناي حاشيه مي‌برند! و شگفت‌انگيزتر اينكه آقاي روحاني هم بر اين دعوا مهر تاييد مي‌نهد!

اگر انتخاب مجري از سوي دفتر رئيس‌جمهور معنايش اين باشد كه فردي بيايد كه در هماهنگي با تيم رسانه‌اي دولت تنها سوالاتي را بپرسد كه آنان دوست دارند البته كاري عبث و سخت اشتباه است واگر معنايي جز اين دارد اصرار و ابرام چه معنایی دارد؟ مجري بايد نماينده افكار عمومي باشد و نه سوالاتي از پيش طراحي شده كه پرسش‌هايي واضح و روشن و گاه سخت را از رئيس‌جمهور بپرسد البته آقاي رئيس‌جمهور نشان داده كه چندان نيازي به اين هماهنگي‌ها ندارد ولي اصرار تيم همكارانش براي اين موضوع را هم رد نكرده است،همين باعث شده كه اين شائبه ايجاد شود كه نكند در دولتمردان علاقه ويژه‌اي به منولوگ وجود دارد، نه ديالوگ؟ با اين حال يادمان باشد اگر هم در اين ميان «مسئله‌اي» هم بروز كرده،مسئله براي حل كردن است نه ايجاد منازعه بي‌حاصل.تخريبچي‌ها نبايد ميداندار اين بحث شوند. اينكه در اين مدت كوتاه حجم گسترده‌اي ازاتهامات ريز و درشت به سوي مديريت صداوسيما روانه شده و حتي مديريت آن مجموعه را«تحت نفوذ محافل خاص» به شمار آوردن نه‌تنها كمكي به حل اين موضوع نمي‌كند بلكه نشان مي‌دهد عده‌اي دوست دارند دولت و مجموعه حاكميت را وارد منازعه دو سر باخت كنند و آنگاه نان خود را در اين تنور بپزند. راه علاجش قانون است نه كشاكش بي‌حاصل.قانوني كه بگويد تكليف در چنين مواقعي چيست و چه بايد كرد.پروتكلي كه روشن كند روند پرسش و پاسخ درچنين مواقعي چگونه بايد صورت گيرد.

انکار حقیقت به جای اصلاح سبد

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، بعد از اجرای نامناسب و فاجعه‌بار طرح سبد کالایی که به کشته و مجروح شدن برخی از هموطنان ما انجامید، مسؤولان این طرح تصمیم گرفتند با فرافکنی مانع بیان شدن حقایق شوند. ربیعی وزیر کار و رفاه هفته گذشته به جای پذیرفتن اشتباه اجرای این طرح ادعا کرد کرامت انسانی در 8 سال پیش زیر سؤال رفته بود. نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به جای توضیح دادن در این باره، سیاست سکوت را در پیش گرفت و اصلا به روی خود نیاورد! کم‌کاری مسؤولان و اتفاقات فاجعه‌بار سبد کالایی کار را به جایی رساند که حسن روحانی در یک برنامه پرحاشیه تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند. عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم می‌تواند مقدمه‌ای برای اصلاح اجرای این طرح باشد و مسؤولان اجرایی باید برای به سرانجام رساندن طرح سبدکالایی از هیچ تلاشی مضایقه نکنند. با این وجود احساس می‌شود برخی از مسؤولان به جای اینکه برای اصلاح طرح کمر همت ببندند قصد دارند از برخی از حقایق چشمپوشی کنند. ربیعی وزیر کار و رفاه که از روز چهارشنبه هفته گذشته مسؤول مستقیم طرح سبد کالایی شده به جای پرداختن به اشکالات اجرای طرح سبد کالا، منکر اتفاق فاجعه‌باری مانند کشته شدن چند تن از هموطنان ما در سبد کالایی شده است.

آقای رئیس با بولدوزربه میراث فرهنگی رفته بود

کیهان نوشت: رئیس مستعفی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دوره کوتاه مدیریت 5 ماهه خود، 92 مدیر را در این سازمان جابه‌جا کرد.به گزارش مشرق، محمدعلی نجفی از بنیانگذاران کارگزاران، 26 مرداد از سوی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد. وی که در لیست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس برای تصدی وزارت آموزش و پرورش قرار داشت، به علت مخالفت‌های جدی نمایندگان با اقدامات وی در فتنه سال 1388 نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. با توجه به رای منفی مجلس، انتصاب نجفی به عنوان معاون رئیس‌جمهور، موجب انتقاداتی شد.

نجفی در دوره مدیریت کوتاه خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دست به تغییرات گسترده‌ای در این سازمان زد و نزدیک به 100 عزل و نصب انجام داد. این تغییرات شامل 32 معاون و مدیرکل در سطح سازمان و انتصاب 27 مشاور و رئیس کاخ موزه‌های مهم کشور و 33 تغییر در سطح استان‌ها می‌باشد و این آمار تغییراتی است که در فضای مجازی منتشر شده و احتمال اینکه دامنه این عزل و نصب‌ها بیش از این نیز باشد وجود دارد.اصلاح‌طلبان به مدیرانی که در دولت سابق به طور کوتاه مدت مسئولیتی برعهده می‌گرفتند و کنار می‌رفتند، «مسئول تسویه» می‌گفتند و احتمالا نجفی نیز مسئول تسویه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است تا پس از برکناری افراد غیرهمسو با دولت، این سازمان را تقدیم به رئیس جدید کند.

درخواست دولت از ناجا درباره خودروهاي پلاک قرمز

خراسان نوشت: بر اساس نامه اي که اخيرا يک مقام مسئول دولتي به مسئولان پليس راهور ناجا ارسال کرده از آنها خواسته شده است با توجه به واگذاري برخي شرکت هاي دولتي و مشخص شدن اين موضوع که هنوز هم تعدادي از خودروهاي در اختيار شرکت هاي مذکور، داراي پلاک قرمز هستند، ناجا از ارائه هرگونه خدمات به اين خودروها به علت عدم رعايت مقررات مربوط به استفاده از اتومبيل هاي پلاک دولتي، خودداري کند.

نامه 19 نماینده مجلس به رئیس سازمان صداوسیما

بر اساس گزارش روزنامه ایران، دست آخر این که هیاهو در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری در جمع رؤسای دانشگاه‌ها ادامه دارد. در این راستا 19 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما خواهان ارائه فرصتی برای منتقدان توافق ژنو برای بحث و بررسی در مورد این توافق شدند. دراین نامه که به امضای نمایندگان عضو جبهه پایداری و نزدیک به دولت قبل رسیده و روز پنجشنبه در مجلس توزیع شد، آمده: «نظر به این که رئیس‌جمهوری محترم در جمع استادان دانشگاه نه تنها آن‌ها را به دلیل عدم دفاع از توافقنامه ژنو به ترسو بودن متهم نموده، بلکه منتقدان این توافقنامه را نیز با ادبیات نامناسب کم سواد خطاب کرده و این سخنان نیز از سیمای جمهوری اسلامی منتشر شده، لذا مقتضی است فرصتی فراهم شود تا منتقدان این توافقنامه که قطعاً حقوق مسلم مردم را مخدوش کرده است با حضور موافقان به بحث و بررسی آن بپردازند.» تقاضای این نمایندگان در حالی مطرح می‌شود که برنامه‌ای چون «دیروز، امروز، فردا» تاکنون چندین بار با دعوت از چهره‌هایی چون محمدجواد لاریجانی و فؤاد ایزدی که در زمره منتقدان توافقنامه هسته‌ای هستند، فضای طرح این انتقادات را فراهم آورده است. 


هشدار درباره اعطاي ماموريت به کارمندان و مديران دولتي براي دريافت مدرک

خراسان نوشت: بر اساس بخشنامه اي که طي روزهاي اخير از سوي يک مقام مهم اجرايي به همه دستگاههاي دولتي ارسال شده، تاکيد شده است که با توجه به مفاد قانون مديريت خدمات کشوري، اعزام و يا اعطاي هرگونه ماموريت آموزشي به کارمندان و مديران براي گذراندن هرگونه دوره آموزشي بلند مدت که منجر به اخذ مدرک دانشگاهي يا معادل توسط آنها شود، ممنوع خواهد بود.


مونولوگ !

روزنامه وطن امروز نوشت: دومین گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم هم حاشیه‌ساز شد. شامگاه چهارشنبه 16 بهمن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور به صورت زنده با مردم سخن گفت اما اظهارات روحانی در این گفت‌وگوی تلویزیونی به حاشیه رفت و آنچه تبدیل به متن شد، حاشیه‌هایی بود که گویا به بخشی ثابت در گفت‌وگوهای تلویزیونی آقای روحانی با مردم تبدیل شده است. نخستین‌بار که حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در مقابل دوربین مستقیم صدا و سیما نشست و با مردم سخن گفت؛ رفتار مجریان با رئیس‌جمهور و اظهارات او غیر عادی می‌نمود. تملق‌های بیش از اندازه و خارج از قاعده و نیز همراهی‌های آشکار آنان با مواضع رئیس‌جمهور مشکوک می‌نمود اما صبح روز بعد برخی رسانه‌ها از جمله «وطن امروز» از طریق منابع خود دلایل رفتار عجیب و بی‌سابقه مجریان برنامه آقای روحانی را دریافتند. دفتر رئیس‌جمهور خود اقدام به مشخص‌کردن مجریان کرد و از ظهر روز گفت‌وگو آنها را در قرنطینه قرار داد. پس از آن حاشیه‌ها که البته با دلخوری زیاد یکی از این مجریان نیز همراه شده بود، دومین گفت‌وگوی زنده با مردم نیز حاشیه‌ساز شد. اما ماجرا چه بود؟ روایت‌های مختلفی درباره این موضوع نقل شده است. براساس هماهنگی‌ها مقرر شده بود گفت‌وگوی روحانی پس از اخبار ساعت 21 از شبکه یک سیما پخش شود اما این گفت‌وگو با تاخیر کمتر از یک ساعت پخش شد. به گزارش «وطن امروز» دلیل اصلی تاخیر در پخش گفت‌وگوی روحانی، ناهماهنگی دفتر رئیس‌جمهور با صدا و سیما بوده است. ماجرا از این قرار بود که روز قبل از مصاحبه، دفتر رئیس‌جمهور به صدا و سیما اعلام می‌كند، آقای روحانی‌نژاد و خانم سپانلو برای انجام این مصاحبه در نظر گرفته شده‌اند. مسؤولان سازمان اعلام کردند آقای روحانی‌نژاد به‌خاطر اینکه گزارشگر است را به لحاظ حرفه‌ای، انتخاب مناسبی نمی‌دانند ولی مخالفتی هم نمی‌كنند. به عبارتی مسؤولان صدا و سیما با تصمیم دفتر روحانی برای انتخاب مجری مخالفتی نکردند. اما به‌رغم موافقت صدا و سیما، پس از این هماهنگی،خانم سپانلو ناگهان از دسترس خارج می‌شود، به نحوی كه نه مسؤولان سازمان و نه دفتر رئیس‌جمهور نمی‌توانند وی را برای انجام این مصاحبه دعوت كنند. دلیل از دسترس خارج‌شدن خانم سپانلو هنوز مشخص نشده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    رئیس جمهور فلانی رو میخواست خوب آمادش میکردید مشکل از صدا وسیماست که طولش میداد تا حاشیه بسازه
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    "خواستار تعیین سؤالات و تعیین مجری هم شده‌اند" این دیگه نوبرشه خوب کار نکردین و حرف برای گفتن ندارین نیایید صدا و سیما برای گزارش یه دولت با کفایت و کار کرده که این همه خودش رو نباید به آب و آتش برای یه مجری بزنه اگر کار کرده بودند اصلا دنبال وقت گذراندن و حاشیه سازی نبودند
  • محمدرحیمی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    با سلام1)وقتی ریس جمهور به رسانه ملی اعتماد نمی کند، چرا باید مردم به مسئولین اعتماد کنند؟2)وقتی مرغ 4700 تومانی احمدی نژاد میشود 7000 تومان ویا سه بار افزیش قیمت لبنیات وماهی .....چگونه بپذیریم که تورم 8درصد کاهش یافته(دگزارش قبلی گفتند 21درصد کاهش داشتیم!) ویا گزارش صد روزه که صد بار به دولت قبل توهین شد؟ مردم این همه دروغ را چگونه باور کنند ؟چگونه؟
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    :))
  • آزاده ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سالی که نکوست از بهارش پیداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس