کد خبر 1597684
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
۵۰ هزار خودروی وارداتی در گمرکات دپو شده یا ۱۳ هزار؟!

در حالی وزیر صمت اعلام کرده بود که ۵۰ هزار خودروی وارداتی در گمرکات موجود است که رییس سازمان توسعه تجارت ایران این عدد را بین ۱۲ تا ۱۳ هزار دستگاه اعلام کرده است.

به گزارش مشرق، به علت محدودیت‌های ارزی در سال ۱۳۹۷ بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ممنوع شد. با اتمام مهلت این مصوبه، در بهار سال ۱۴۰۱ واردات خودرو آزاد و در شهریور همان سال آئین نامه واردات خودرو تصویب شد‬. در ادامه نیز اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است.

در همان زمان سخنگوی وقت وزارت صمت وعده داد که تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار خودرو به کشور وارد می‌شود؛ بر همین اساس هم زمستان سال ۱۴۰۱ وزارت صمت با فعال کردن سامانه یکپارچه اقدام به ثبت نام از متقاضیان خرید خودروی وارداتی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که در همین راستا هم ۳۴ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند.

در آن زمان وزارت صمت وعده داد که با واردات ۲۰۰ هزار خودروی خارجی بخشی از تعهدات را تا پایان سال ۱۴۰۱ پاسخ می‌دهد و بخشی دیگر ظرف ۳ ماه تحویل متقاضیان خواهد شد؛ از این وعده وزارت صمت حالا بیش از ۱۴ ماه می‌گذرد اما هنوز بیش از نیمی از متقاضیان حتی موفق به انتخاب خودروی وارداتی مد نظر خود نشده اند. مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این رابطه به تازگی گفته است که «بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت نام کردند، منتظر هستند خودرو مورد علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰ هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند.»

نکته دیگر آنکه بین اظهارات متولیان صنعت خودرو در مورد واردات نیز ضد و نقیض بسیاری وجود دارد؛ به عنوان نمونه اگرچه عباس علی آبادی وزیر صمت ۲۹ فروردین ماه گفته بود که «حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد و مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.» اما ضیغمی این عدد را ۱۳ هزار دستگاه اعلام کرده است؛ آنطور که رئیس سازمان توسعه تجارت گفته «در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد وجود دارد؛ بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار خودرو دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند.»

اظهارات ضد و نقیض دو متولی اصلی واردات خودرو که فاصله بیش از ۲۷ هزار دستگاهی با هم دارد در حالی صورت گرفته که همانطور که ذکر شد بیش از یک سال از انتظار متقاضیان خرید خودروی وارداتی می‌گذرد اما همچنان نیمی از این افراد حتی موفق به انتخاب خودروی مد نظر خود نشده اند.

نکته دیگر در اظهارات این دو متولی اصلی واردات خودرو آن است که سال گذشته نیز هر چند وقت یک بار از این دست صحبت‌ها صورت می‌گرفت؛ حتی ضیغمی بهار پارسال وعده داده بود که از خرداد ماه (۱۴۰۲) شاهد واردات انبوه خودرو خواهیم بود. با این حال آمار رسمی گمرک ایران حکایت از این داشت که هیچ یک از وعده‌های متولیان جامه عمل نپوشیده است.

آنطور که آمار رسمی نشان می‌داد در طول سال ۱۴۰۲ تنها ۱۱ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده که حتی پاسخگوی نیمی از متقاضیان خرید خودروی وارداتی هم نبود؛ از سویی دیگر واردات خودرو به قدری حداقلی بوده که حتی شاهد تردد خودروهای وارداتی در کف خیابان‌ها و حتی نمایشگاه‌های خودرو نیستیم.

این در حالیست که قرار بود با واردات خودرو اعم از نو و کارکرده، بازار انحصاری خودرو متعادل شده و حباب قیمتی بترکد. اما نه تنها خودرویی وارد کشور نشده بلکه هم فروشندگان و هم خریداران دچار یک بلاتکلیفی شده که نتیجه آن رکود بازار و تشنگی بیش از پیش آن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    7 0
    از آفات عادت به دروغگویی و لذت بردن از دروغ میشه تکرار دروغگویی و فریبکاری
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      2 0
      برای حمایت از مافیای خودرو و جلوگیری کردن از واردات خودرو خارجی کارکرده ارزان قیمت، با روشهای مختلف وعده های پوچ دادن و فریب دادن مردم با دادن آمارهای قلابی دارند وقت می کشند تا خودروسازهای داخلی سازنده محصولات بی کیفیت و گران بطور انحصاری بتوانند هر چقدر که میخواهند با گران فروختن خودرو و ایجاد موج گسترده گرانی در کشور جولان بدهند و برای کسب درآمد نجومی شان آزاد باشند و مانعی بر سر راهشان نباشد - از وزیر فعلی صمت انتظار خدمت نباید داشت چون ایشون برای حمایت از دو خودروساز بی کیفیت و گران منجر به پایمال کردن رفاه مردم از هر روش غیر اخلاقی مثل دادن آمارهای قلابی استفاده می کند.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    وجود وزیر صمت فعلی عاملی برای تداوم گران شدن کالاهای مصرفی مردم و کاهش رفاه مردم بعد از هربار گران کردن خودرو توسط دو خودروساز مورد حمایت وزیر صمت است.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    ایکاش یک وزیر لایق در این وزارتخانه داشتیم.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    اگه انتخاب نکردند بخاطر این است بیش از نصف خودروهایی که تا الان وارد شده است چینی است نمیخوان ، اگه چینی میخواستند همین مونتاژ داخل بود
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    آقایون اینقدری وارد و پخش کردند که دوستان مونتاژی ناراحت نشوند و قیمت واردات همین تعداد اندک و بازار اینقدر تفاوت داشته باشد که دلالان مفت خور سود کلان ببرند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    2 0
    حرف وزیر صمت درست است و بعنوان وزیر دروغ نگفته و نمی توانمد دروغ بگوید، ولی مشخص کرده که بطور غیر قانونی و بدون اطلاع وزیر صمت تعداد 37000 خودرو از 50000 خودرو موجود در گمرکات کشور بدون اطلاع وزیر صمت از گمرکات خارج شده که رخدادن جرم و فساد بزرگی را اثبات می کند که وزیر صمت این فساد را با دادن آمار 50 هزار خودرو در گمرکات رسانه ای و افشا کرده است. پیدا کنید پرتقال فروش را. (یا وزیر صمت درست گفته و 37000 خودرو غیرقانونی ترخیص شده یا وزیر صمت دروغ گفته)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس