ناشناخته‌اي که حاوي نامه تهديد‌آميزي با تمبر پستي رژيم اسرائيل بود روز پنجشنبه به وقت محلي به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، مستقر در خيابان سوم نيويورک، ارسال شد. در بسته مذکور چند حشره خشک شده قرار داشته و در متن نامه درون آن آمده است: کساني که دشمن اسرائيل هستند مورد حمله ويروسي قرار مي‌گيرند. در اين نامه نمايندگي کشورمان به حمله ميکروبي (ويروسي) تهديد شده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

*برای مشاهده صفحه اول روزنامه‌های سیاسی ایـنـجـا کلیک کنید*



آمریکا کاری کرد که ظریف با کیهان هم‌نظر شود!

روزنامه کیهان نوشت: تحلیلگر رادیو فردا ارگان رسمی سازمان سیا، مخالفت آمریکا با دعوت ایران به کنفرانس ژنو 2 را پایان ماه عسل کوتاه پس از توافق اتمی ژنو توصیف کرد.رضا تقی‌زاده دراین‌باره نوشت: اعلام مخالفت قطعی آمریکا با حضور ایران در کنفرانس موسوم به ژنو2، که قرار است روز 22 ماه ژانویه در حومه شهر ژنو برگزار شود، اولین نشانه جدی از رو به پایان نهادن ماه عسل کوتاهی است که پس از اعلام توافق اتمی 24 ماه نوامبر در مناسبات تهران - واشنگتن شکل گرفت.وی با بیان اینکه دولت علی‌رغم ابراز مخالفت‌ها و نارضایتی‌های داخلی، با وصلت موقت با شیطان بزرگ کنار آمد، می‌نویسد: پس از اعلام توافق موقت، ایران تعریف جداگانه‌ای از آنچه حق ایران برای غنی‌سازی نامحدود اورانیوم می‌خواند ارایه داد. در نقطه مقابل، وزیر خارجه آمریکا که در کنار خانم اشتون و آقای ظریف یکی از سه معمار اصلی توافق ژنو بشمار می‌رود، به اسرائیل و همسایگان ایران اطمینان خاطر داد که مراکز حساس اتمی ایران که موجب نگرانی فوری‌تر آنها است، (فردو و راکتور آب سنگین اراک) تعطیل و در قرارداد نهایی، به گونه‌ای بدون بازگشت، دندان اتمی ایران کشیده خواهد شد. از انتهای ماه نوامبر تا امروز که چهار هفته از امضاء توافق موقت گذشته، نه تنها هیچیک از تلاشها برای قطعیت دادن به مفاد و اجرایی ساختن آن به نتیجه نرسیده که در اظهارات خوشبین‌ترین نماینده ایران، جواد ظریف، شان توافق به تفاهم نزول مقام پیدا کرده که بی‌تردید نشانه عقب‌نشینی از خوشبینی‌های زود هنگام و اولیه است.

تقی‌زاده در این تحلیل که از سوی روزنت منتشر شده، با بیان اینکه دولت روحانی تمام تخم‌مرغ‌های دیپلماسی خود را در سبد تفاهم اتمی با آمریکا گذاشت و امیدوار بود از این طریق در کنفرانس سوریه (ژنو 2) شرکت کند، می‌نویسد: اما با مشخص شدن نشانه‌های عقبگرد در مسئله هسته‌ای انتقادها از سوی سیاستمداران مختلف شروع شد و وزیر خارجه در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع چهار هفته گذشته خود، با حضور در دانشگاه تهران به جمع منتقدین داخلی پیوست و همزمان با حسین شریعتمداری - مدیرمسئول کیهان، مدعی شد که در ژنو تعهدی نپذیرفته و «تفاهم موقت» قابل ابطال است.تحلیل‌گر رادیو فردا ماجرای ژنو 2 و مخالفت با حضور ایران را اولین ضربه سیاسی و تاوان چانه‌زنی‌های اتمی ایران با آمریکا توصیف کرد.

شایان ذکر است به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران نشست ژنو 2 بدون حضور ایران قادر به حل بحران سوریه نخواهد بود و از این جهت، ایران در این ماجرا دست برتر را دارد. اما آنچه در این میان اهمیت دارد رویکرد تقابلی و مخالف‌خوانانه رژیم آمریکاست و این در حالی است که جریان رسانه‌ای مزد بگیر دشمن به ویژه طی 7-8 ماه اخیر اصرار داشت ثابت کند رویکرد دولت آمریکا عوض شده و دولت اوباما درصدد آشتی و گسترش همکاری‌های مشترک با ایران است.


موافقت دولت با پيشنهاد «هتل ها رابفروشيم تا سد بسازيم»

خراسان در ویژه‌های خود نوشت: بر اساس پيشنهادي که توسط يکي از استانداران شمال کشور براي مسئولان ارشد دولت ارسال شده و مورد موافقت آنها نيز قرار گرفته، مقرر شده شرايط فروش برخي اموال دولتي در اين استان همچون تعدادي هتل و مجتمع هاي تفريحي فراهم شده و مبالغ حاصل از آن صرف ساخت هرچه سريعتر يک سد مهم در اين منطقه شود تا تامين آب مورد نياز مردم و کشاورزان اين استان راحت تر از گذشته صورت بگيرد.

انتقاد از «برلوسكني» به جاي «احمدي‌نژاد»

به گزارش روزنامه تهران امروز، انريكو لتتا نخست‌وزير ايتاليا كه در كنفرانس مطبوعاتي پايان سال ميلادي در رم سخن مي‌گفت، گفت: بخش بزرگي از وضعيت بي‌ثباتي در سال‌هاي گذشته در كل خاورميانه به تصميمات محمود احمدي‌نژاد در ايران ارتباط داشت. در همين زمينه محمدحسن قديري‌ابيانه سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: كشورهاي غربي وقتي ناچار مي‌شوند سياست خود را تغيير دهند، اينطور وانمود مي‌كنند كه تغيير در سياست آنها به خاطر تغيير در سياست‌هاي داخلي كشور ماست. قديري‌ ابيانه افزود: نخست‌وزير ايتاليا بايد در وهله اول از سياست‌هاي كشور خود و برلوسكني به خاطر دخالت در كشورهاي ديگر انتقاد كند.

تهديد نمايندگي ايران در سازمان ملل از سوی رژیم اسرائیل

روزنامه ایران نوشت: ناشناخته‌اي که حاوي نامه تهديد‌آميزي با تمبر پستي رژيم اسرائيل بود روز پنجشنبه به وقت محلي به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، مستقر در خيابان سوم نيويورک، ارسال شد. به گزارش ايرنا، در بسته مذکور چند حشره خشک شده قرار داشته و در متن نامه درون آن آمده است: کساني که دشمن اسرائيل هستند مورد حمله ويروسي قرار مي‌گيرند. در اين نامه نمايندگي کشورمان به حمله ميکروبي (ويروسي) تهديد شده است.

 ارزيابي ريابكوف از توافق ژنو

روزنامه آرمان نوشت: معاون وزير خارجه روسيه با ابراز خشنودي از انتخابات رياست‌جمهوري ايران و پيروزي حسن روحاني گفت: توافق ژنو باعث تقويت امنيت جهاني مي‌شود. سرگئي ريابكوف در آستانه آغاز سال 2014 در گفت‌وگو با صداي روسيه به بررسي تحولات و اتفاقات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله توافق ژنو ميان ايران و 1+5، سوريه، افغانستان، روابط مسكو - واشنگتن و... در سال 2013 پرداخت. وي در پاسخ به سوالی درباره توافق ژنو ميان ايران و 1+5 گفت: گفت‌وگو‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران در يك دهه اخير ادامه يافته است. همزمان با اين گفت‌وگو‌ها تحريم‌هايي عليه اين كشور اعمال شده و در مقابل ايران برنامه غني‌سازي خود را توسعه داده است كه اين اتفاقات اين مساله را پيچيده و چندبعدي كرده است. ما خوشحاليم كه امسال انتخابات رياست‌جمهوري در ايران اتفاق افتاد و تيم مذاكره‌كننده ايران با 1+5 تغيير پيدا كرد. ما تلاش مي‌كنيم كه بهترين راه‌حل براي اين مساله به دست آوريم.

دستور از مرکز بود!

بر اساس گزارش کیهان، سایت «سلام نو» از قول «دیوید ایگنیشس» خبرنگار و ستون‌نویس معروف روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است «از شریعتمداری پرسیدم آیا روحانی را باید اعدام کرد؟! و او در پاسخ لبخندی زد و گفت؛ ما به ادب معتقدیم».سایت مدعی اصلاحات «سلام نو» در حالی تیتر فوق را برای خبر خود برگزیده و با ذوق‌زدگی کودکانه منتشر کرده است که واژه «HUNG UP» به معنی قطع کردن تماس تلفنی و بر زمین گذاشتن گوشی است. و ظاهرا مترجم باسواد! سلام نو مفهوم این واژه را با HANG UP که به معنی دار‌زدن و اعدام کردن است، اشتباه گرفته است. البته برخی از مراجعه‌کنندگان به سایت مزبور، این اشتباه فاحش را گوشزد کرده‌اند و حتی در نظریات ارائه شده خود (کامنت) مدیران سایت را به خاطر این کینه‌توزی کور علیه کیهان به شدت سرزنش هم کرده‌اند ولی مدیران سایت که مانند بزرگترهای خود، «دانستن را حق مردم» می‌دانند! نه فقط به خاطر این تحریف آشکار پوزش نخواسته‌اند بلکه درباره آن سکوت کرده و خبر دروغ را کماکان روی خروجی سایت قرار داده‌اند. که البته از فتنه‌گران کمترین توقع صداقت نیز ساده‌لوحانه است. مخصوصا وقتی پادوها دستور را از مرکز دریافت کرده باشند!

گفتنی است خبرنگار واشنگتن‌پست به مدیر مسئول کیهان گفته بود شما با مکالمه تلفنی روحانی و اوباما مخالف بودید. آیا به نظر شما آقای روحانی باید با شنیدن صدای اوباما گوشی را زمین می‌گذاشت و تماس را قطع می‌کرد- HUNG UP- و شریعتمداری در پاسخ گفته بود؛ «ما مسلمانان اهل ادب و احترام هستیم ولی آن مکالمه یک ترفند سیاسی بود» و توضیح داده بود «هنوز آقای روحانی نیویورک را ترک نکرده بود که خانم سوزان رایس در مصاحبه‌ای گفت؛ تقاضای تماس از سوی رئیس جمهور ایران بوده است که آقای روحانی گفته او را تکذیب کرد و اعلام کرد اوباما درخواست تماس تلفنی کرده بود. بنابراین اگر این مکالمه یک ترفند سیاسی نبود چرا باید بلافاصله آمریکایی‌ها اعلام کنند که تماس از سوی دکتر روحانی بوده است؟» مدیر مسئول کیهان در ادامه- نوار مصاحبه موجود است- گفته بود؛ «اوباما چند ساعت بعد اعلام کرد که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده است و مکالمه تلفنی با رئیس جمهور کشورمان را در همین راستا ارزیابی کرده بود. بنابراین ملاحظه می‌کنید که آمریکا از این مکالمه در پی سوءاستفاده سیاسی بوده است و بر خلاف آنچه که شما مطرح می‌کنید، مسئله دوستی و روابط حسنه در آن جایی نداشته است».

پايان اختلاف نهاد رياست جمهوري و نهاد انقلابي درباره يک ساختمان

روزنامه خراسان نوشت: پس از اختلافات طولاني مدت يک نهاد انقلابي با مسئولان نهاد رياست جمهوري درباره نقل و انتقال يکي از ساختمانهاي مهم دولت، بالاخره مذاکرات طي هفته هاي گذشته به نتيجه رسيده و سند مالکيت 36 درصد از دو پلاک ثبتي ساختمان مذکور که براي سالهاي طولاني در اختيار اين نهاد بود، با معرفي نمايندگان تام الاختيار دو طرف، به نام نهاد رياست جمهوري شد.



انتقاد يک مقام قضايي از رئيس‌جمهوري سابق


روزنامه ایران نوشت: محمدجعفر منتظري، رئيس ديوان عدالت اداري كه احكام صادره نهاد متبوع‌اش بارها مورد بي‌توجهي دولت محمود احمدي‌نژاد قرار گرفت در نشست نمايندگان دفاتر استاني اين ديوان گفته: يکي از مصيبت‌ها در دوره گذشته اين بود که آقاي رئيس‌جمهور محترم به مردم دروغ مي‌گفت و قانون را علناً زير پا مي‌گذاشت. به گزارش مهر، منتظري بي‌آنکه نامي از مرتضوي ببرد، افزوده: يک آدم متخلف و مجرم را برخلاف قانون بر سر کار گذاشت و به رأي ديوان عدالت درباره ابطال اين انتصاب عمل نکرد. مصيبت، اين اخباري است که دارد گندش در مي‌آيد و ما آن زمان فرياد مي‌زديم که اين فرد صلاحيت اين پست را ندارد. وقتي مردم ببينند يکي از عالي‌ترين مقامات کشور قانون را اين‌گونه لگدمال مي‌کند ديگر به جايي اعتماد نمي‌کنند.

نمایی دیگر از اشرافیت جدید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: فروش شماره "روند" تلفن همراه نيز بخشي از اشرافيت جديد شد. به گزارش جوان آنلاين، عليرغم كاهش چشمگير قيمت سيم كارت تلفن همراه، درحال حاضر روندترين شماره همراه اول يك ميليارد و 300 ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است. در اين پايگاه روندترين سيم كارت دائمي ايرانسل نيز به شماره 60 ميليون قيمت خورده است. رايتل هم بيشترين رقمي كه به خود اختصاص داده، 40 ميليون تومان است.

با این حرف‌ها رفع حصر حرف مفت است

به گزارش کیهان، موضع مشاور رئیس‌جمهور که متضمن عذرخواهی و قبول مسئولیت از سوی موسوی و کروبی برای خاتمه حصر است، با مخالفت‌ها و واکنش‌های حامیان فتنه مواجه شد.حسام‌الدین آشنا در مصاحبه‌ای گفته است: اگر تصور شما این باشد که آقای موسوی مظلومی است که تحت حصر است، یک‌جور راهبرد می‌طلبد، و اگر تصور این باشد که او از باب رافت اسلامی در خانه‌اش حصر شده، یک جور دیگر درباره موضوع فکر می‌کنید. بین این دو فاصله زیادی است که تا وجه مشترکی میان نگاه مظلوم و ظالم‌بین پیدا نکنید و یک مصالحه اتفاق نیفتد، همیشه سوال باقی خواهد ماند.»وی افزوده بود: همه جوانب را که شما حل کنید باز یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی است که تحت حصر است. او باید تصمیماتی بگیرد. اگر او نتواند و یا نخواهد تصمیم بگیرد، کار برای همگان دشوار می‌شود.حسام‌الدین آشنا همچنین به موضوع حصر خانگی منتظری اشاره کرده و گفته که این حصر زمانی شکسته شد که خود آقای منتظری «قبول مسئولیت» کرد.

رئیس‌جمهور آخرین بار در سال 89 و پس از فتنه 25 بهمن، این حرکت را حرکتی ضد انقلابی که باعث بهره‌برداری آمریکا و اسرائیل شد معرفی کرده و خواستار برخورد قوه قضائیه شده بود.اظهارات مشاور رئیس‌ با اعتراض‌هایی از سوی حامیان فتنه سبز مواجه شده به نحوی که حسین - د سازنده کلیپ نو سفر در فیس‌بوک از این مطالب عذرخواهی و ابراز ناخرسندی کرده و به کنایه نوشته؛ « راستش حالا و با تفاسیر اینجورکی، توقع پیگیری رفع حصر آن هم با این رفقای آشنا و ناآشنایی که ما داریم، حرف مفت است».گفتنی است پسر آقای منتظری نیز از اظهارات حسام‌الدین آشنا که مضمون رأفت اسلامی را پیش کشیده، شاکی شده است.

پشت پرده کارت‌های هدیه مرتضوی به معاون احمدی‌نژاد

روزنامه شرق نوشت: عضو هیات تحقیق‌وتفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین‌اجتماعی و «شستا» جوابیه‌ای برای «شرق» فرستاده است که در بخش‌های مختلف آن مستندات تازه‌ای از فساد در تامین‌اجتماعی رو شده، آن‌هم مستنداتی تازه درباره تخلف معاون اول «محمود احمدی‌نژاد». در گزارش تفحص از تامین‌اجتماعی به صراحت به بخشی از حاتم‌بخشی‌ها اشاره شد، در آن میان اهدای برخی کارت‌هدیه‌ها به وزرا، معاون رییس‌جمهوری و نمایندگان مجلس حاشیه‌ساز شد. نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس حالا مستندات تازه‌ای رو کرده و بر این اساس مشخص شده که «محمدرضا رحیمی»، «50‌میلیون‌تومان کارت‌هدیه» دریافتی را نه به «ایتام» و «بیماران» که به پرسنل نهاد ریاست‌جمهوری بخشیده است.  او در بند نخست جوابیه‌ای که برای «شرق» فرستاده تاکید دارد: «در مورد اکاذیبی که آقای مرتضوی فرموده‌اند خاطرنشان می‌شود در گزارش این هیات درخصوص پرداختی به معاون اول وقت رییس‌جمهوری به صراحت این جمله آمده: تحویل به رییس دفتر آقای ترابی جهت مساعدت به ایتام و هزینه درمان مراجعان با اولویت بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی تاییدیه 22/1/92» تصویر این مدرک را هم شخص آقای مرتضوی در تاریخ 7/8/92 به انضمام 110برگ تصویر مدارک دیگر تحویل هیات داده و ما با رعایت اخلاق، همان را که ایشان داده‌اند، منتشر کردیم. اما ناگزیرم در همین جا به این نکته اشاره کنم که تصویر مدرک یادشده در اسناد مالی سازمان موجود نبود. آنچه در سند با شماره 2065 از سوی امور مالی سازمان به هیات تقدیم شده دوبرگ رسید، است. در برگ رسید اول مسوول توزیع وجوه در سازمان به صراحت خطاب به آقای مرتضوی نوشته است: «بنا به دستور و در حضور حضرتعالی مبلغ 50‌میلیون‌تومان در قالب کارت‌هدیه تحویل جناب آقای رحیمی معاون اول محترم ریاست‌جمهوری شد.» و ایشان مراتب را خطاب به مدیرکل امور مالی تایید فرموده‏‌اند و در برگ رسید دوم آقای ترابی به تاریخ 1/1/92 گواهی کردند که «جهت پاداش و جبران زحمات پرسنل نهاد و حوزه معاون اول» این مبلغ را دریافت کرده است. به همین خاطر مشخص می‌شود چه کسی به مدارک توجه کرده یا نکرده؟»


شکايت مرتضوي از محجوب و ربيعي

بر اساس گزارش روزنامه ایران، در حالي كه پرونده تخلفات مالي سعيد مرتضوي در دوران رياست بر سازمان تأمين اجتماعي از سوي مجلس به قوه قضائيه ارسال شده است، مرتضوي با اقدامي پيش دستانه از عليرضا محجوب رئيس كميته تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي و علي ربيعي وزير ‌تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت يازدهم به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و ايراد تهمت و افترا شكايت كرده است. سعيد ايوبي، وكيل مرتضوي در حالي از اين شکايت خبر داده كه مرتضوي براي دفاع از خود در مصاحبه‌هاي متعدد با رسانه‌هاي مختلف اتهامات اثبات نشده‌اي را به ديگران منتسب كرده است.

ماشین افراط با بوق اعتدال!

کیهان نوشت: آغاز چهارمین سال اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها بهانه‌ای شده است تا رسانه‌های ضد انقلاب و معاند با نظام جمهوری اسلامی «هدفمندی یارانه‌ها» را نشانه رفته و با بازتاب جهت‌دار برخی انتقادات نسبت به چگونگی و روش هدفمندی یارانه‌ها، اصل هدفمندی را مورد خدشه قرار بدهند.از جمله رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) هدفمندی یارانه‌ها را «ماشین قراضه دولت یازدهم»! نامیده و با برجسته کردن یکطرفه انتقادات درباره هدفمندی یارانه‌ها از قول مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی نوشت: آقای نیلی با ذکر مثالی «وضعیت فعلی را به ماشینی تشبیه کرده که به نوشته او «بد نگهداری شده است؛ این ماشین که راننده‌اش با شجاعت زیاد آن را جلو می‌برده و حتی روی دو چرخ هم بلند می‌کرده است، اکنون به دیوار خورده است؛ این ماشین الان راننده‌اش عوض شده است ولی قراضه است! حال به این ماشین قراضه گفته‌اند باید یک بیمار اورژانسی را به بیمارستان برسانی!»

او در ادامه یادداشت خود تاکید می‌کند که «سازمان برنامه‌ و بودجه در بهترین حالت، سال 96 به قابلیت‌های لازم می‌رسد. ولی اصلی‌ترین مسائل کشور در فاصله سال‌های 93 تا 96 اتفاق خواهد افتاد که ما احتیاج به فکر و توان و قابلیت و این سازمان داریم.»او سپس پرسش‌هایی را به این ترتیب مطرح کرده که «آیا این ماشین را می‌شود کنار گذاشت و این مریض را به یک دوچرخه‌سوار داد تا به بیمارستان برساند؟ یا این‌که این ماشین را تعمیر کرد و تا هر جا که رسیدیم، بیمار را برسانیم؟ یا این که آیا می شود در حین این که ماشین را در حین اشکالات فنی جلو ببریم و حین حرکت تعمیر کنیم؟»نیلی در بخش دیگری از یادداشت خود تصریح کرده است «قبل از این‌که بخواهیم به مسائل اداری سازمان برنامه بپردازیم، اول باید به این مسئله بپردازیم که اولاً تصویر ما از آینده سازمان برنامه چیست و نقشه راه آن چقدر است تا یک سازمان با حداقلی از قابلیت‌ها ایجاد بشود؟»

او در پایان می‌نویسد:‌ «البته در میان کارشناسان امر اتفاق نظر وجود دارد که این بازسازی کاری نیست که در یک سال و دو سال انجام شود و باید اندیشید که در این فاصله برای پرداختن به مسائل کشور چکار باید کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم؟»درباره این شیوه انتقاد به هدفمندی یارانه‌ها باید گفت؛ اولاً بر فرض اشکالاتی به اجرای قانون هدفمندی باشد، سؤال این است که برنامه دولت یازدهم که قرار بود در 100 روز گشایش اقتصادی ایجاد کند شامل رفع برخی اشکالات هدفمندی نشده است؟ مگر قرار نبود «کلید» دولت همه قفل‌ها را باز کند چه شده است که فقط یاس و ناامیدی و «ما نمی توانیم» به افکار عمومی پمپاژ می‌شود. ثانیاً؛ آیا قراضه نامیدن هدفمندی یارانه‌ها آن هم بدون استدلال منطقی، بر مبنای قاموس «اعتدال» است یا افراط در انتقاد؟ خاطرنشان می‌شود یکی دیگر از مشاوران رئیس جمهور- حسام الدین آشنا- نیز اخیراً هدفمندی یارانه‌ها را به «میدان مین»! تعبیر کرده بود.گفتنی است؛ هدفمندی یارانه‌ها قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    حمله حشره ای!
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    فکر کنم اسرائیلیها زیاد فیلم میبینند
  • سرباز سایبری ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آخی... دیگه زورشون به هیچ جا نمیرسه از پشت دیوار سنگ میزنن بدبختا... اللهم العن جبت و الطاغوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس