روشن است كه حل مسائل اقتصادي در گرو حل مسائل سياست خارجي است و ترميم مسائل فرهنگي و اجتماعي نیز در گرو حل مسائل سياسي و اقتصادي به شمار مي‌رود.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


حل مسائل اقتصادي در گرو حل مسائل سياست خارجي است

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: روشن است كه حل مسائل اقتصادي در گرو حل مسائل سياست خارجي است و ترميم مسائل فرهنگي و اجتماعي نیز در گرو حل مسائل سياسي و اقتصادي به شمار مي‌رود.

در ادامه این یادداشت آمده است: هرچند در اين مدت برخي سياست‌هاي افراطي و طرفداران سياست‌های افراطي، چه در داخل كشور و چه در خارج، در مسير به نتيجه رسيدن اين مذاكرات سنگ‌اندازي‌هايي انجام دادند اما با تدبير وزير محترم خارجه و هيات همراه و با حفظ حقوق حقه ملت ايران، دولت‌های غربي پذيرفتند كه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و هدفي جز ايجاد صلح و آرامش در منطقه ندارد و غني‌سازي اورانيوم، حق مسلم ملت ايران است.


اصرار ظريف، انكار جان كري

ساعتي پس از توافق در ژنو جنگ واژه‌ها ميان وزراي خارجه ايران و آمريكا درباره «حق غني‌سازي» آغاز شد

روزنامه وطن امروز نوشت:  رفتار دولت در قبال توافقنامه ژنو قابل درک است. به هر حال آنها بودند که پای میز مذاکره نشستند تا از حقوق ملت دفاع کنند و علاقه‌مندند خود را در این موضوع پیروز بدانند و طبعا گزارش 100 روزه آقای رئیس‌جمهور هم‌اکنون قابل ارائه خواهد شد. رفتار دولت قابل درک است اما نباید انتظار داشت روایت آنچه در ژنو گذشت و ثبت شد محدود به روایت دولت شود. البته فضای روانی حاکم بر کشور می‌تواند از سوی همه گروه‌های معتقد به نظام، یک فضای مطلوب تلقی شود. با این حال این موضوع مجوزی برای عدم اطلاع‌رسانی واقعی - و نه مصلحتی- از آنچه در ژنو امضا شد، نیست.


روایت جان کری از داد و ستد هسته‌ای

روایت جان کری درباره امتیازات 1+5 تفسیر قابل تاملی دارد. وی پس از امضای توافقنامه به میان خبرنگاران آمد و درباره امتیازاتی که به ایران داده می‌شود، گفت: جامعه بین‌المللی بخش‌هایی از تحریم‌های ایران را برمی‌دارد و ما می‌توانیم این تحریم‌ها را البته به حالت اول بازگردانیم. بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، 4 میلیارد و 200 میلیون پول نفت ایران به این کشور خواهد رسید، تحریم‌های طلا و اتومبیل و بخش پتروشیمی ایران هم برداشته خواهد شد، یک و نیم میلیارد دلار صادرات در اختیار خواهد گذاشت و ما تراکنش‌های انسان‌دوستانه را هم می‌پذیریم. وی افزود: کمک‌های انسان‌دوستانه را کماکان ادامه می‌دهیم که منبع جدید پولی در اختیار ایران قرار نمی‌دهد. تحریم‌ها در حوزه نفت و سرویس‌های مالی در 6 ماه آینده ادامه خواهد یافت و تحریم‌های نفتی 25 میلیارد دلار درآمدهای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حدود 16 میلیارد دلار پول فروش نفت ایران کماکان بلوکه خواهد بود. کری افزود: این گام تضمین می‌کند برنامه هسته‌ای ایران، اراک، نطنز و فردو نمی‌توانند به جلو حرکت کنند. دولت آمریکا به دیپلماسی متعهد است. ایران باید فاز اول را به عنوان یک آزمون ساده ببیند.


توافق ژنو و آزمون اراده‌ها

روزنامه تهران امروز نوشت: بعد از گذشت يك دهه از آخرين توافق ايران و غرب در ماجراي هسته‌اي؛ توافق ژنو گام مثبت، مهم و روبه جلويي است كه مي‌تواند بسترساز حركت‌هاي بعدي به سوي حل نهايي اين موضوع و عادي شدن مسئله باشد.جمهوري اسلامي ايران و غرب در سند چهار صفحه‌اي امضا شده توافق كرده‌اند كه برنامه 6 ماهه‌اي را به اجرا بگذارند كه معناي عملي آن اجراي يك پروژه«محدوديت در برابر محدوديت»است.در اين قالب جمهوري اسلامي ايران پذيرفته است كه به صورتي داوطلبانه ضمن پرهيز از گسترش برنامه هسته‌اي، برخي از محدوديت‌ها را در برنامه‌هاي خود اعمال كند.در مقابل غرب نيز پذيرفته است كه ضمن پرهيز از گسترش دامنه تحريم‌هاي اعمال شده؛برخي از تحريم‌ها را لغو و رويكرد سهل‌گيرانه‌تري درخصوص اعمال تحريم‌ها داشته باشد.اين توافق محدوديت در برابر محدوديت قرار است گام اول حركتي به سوي توافقي جامع و كامل باشد كه در آن طرفين مسائل في‌مابين را به صورت كامل حل مي‌كنند.درخصوص اين توافق چند نكته قابل اشاره است:

- از چشم‌انداز موقعيت كنوني و مسائل مطروحه در پرونده هسته‌اي ايران،توافق ژنو؛«يك توافق خوب» براي ايران تلقي مي‌شود؛ همانطور كه براي غرب نيز يك «توافق خوب» است.لذا طرفين موفق به تعريف چارچوبي شده‌اند كه صحبت از پيروزي و شكست بازيگران در مورد آن صدق نمي‌كند.داده‌ها و ستانده‌هاي طرفين متوازن و برابر است و مهم‌تر از همه آنكه دو طرف ماجرا موفق به تعيين چارچوبي زمانمند و نسبتا قابل راستي آزمايي براي آينده شده‌اند كه بسيار مهم و حياتي است.اين بدان معناست كه در چارچوب ترسيم شده همواره امكان راستي آزمايي اقدامات طرفين وجود دارد و بنابراين گام‌هاي داوطلبانه از سوي طرفين قابل بازگشت خواهد بود.

- درخصوص بحث حق غني‌سازي و تصريح آن در متن توافقنامه،تا حدي اختلاف تفسير وجود دارد.تفسير ايران،فرانسه و روسيه از متن توافقنامه دال بر آن است كه حق غني‌سازي براي تهران به رسميت شناخته شده است؛ حال آنكه آمريكايي‌ها در چارچوب تفسير هميشگي خود از بند چهار «ان‌پي‌تي» معتقدند كه حقي براي ايران تصريح نشده است.فارغ از بعد تفسير بردار توافقنامه كه تابعي از يك دعواي تاريخي درخصوص حق غني‌سازي كشورهاست؛تصريح بر ادامه غني‌سازي ايران و به‌تبع آن عدم تاكيد بر ضرورت توقف غني‌سازي از سوي ايران؛تاييديه‌اي است بر تفسير جمهوري اسلامي ايران از متن توافقنامه؛هرچند كه آمريكايي‌ها تلاش دارند تا موضوع تصريح بر«حق»بودن غني‌سازي را به آينده و تفاهم نامه نهايي موكول كنند.

- چنانكه گفته شد آنچه در ژنو به دست آمده است؛ گام اول از يك فرايند است كه طبعا دشواري‌هاي آن در مرحله اجرا مشخص خواهد شد. بازخواني تاريخي پرونده هسته‌اي ايران و نيز ساير پرونده‌هاي پيچيده بين‌المللي نشان مي‌دهد كه در مرحله اجرايي توافقنامه‌هاي امضا شده، معمولا دشواري‌هايي بروز مي‌كند كه بي‌اعتمادي‌ها را دامن زده و باعث واگشت‌هاي تندي در مسير حركتي مي‌شود.


آمریکا قابل اعتماد نبود/ توافق ژنو یک ساعت دوام آورد

در حالی که دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تاکید می‌کند که حداقل در 2 بند از توافقنامه ژنو بر حق غنی‌سازی ایران تصریح شده است، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند که 5+1 حق غنی‌سازی ایران را تایید نکرده و در توافقنامه ژنو به این حق هیچ اشاره‌ای نشده است. این اظهارنظرهای متضاد که از سوی دو مقام رسمی طرف مذاکره مطرح شده است، یکی از اصلی‌ترین محور مورد اختلاف ایران و کشورهای 5+1 را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. استناد ظریف به ماده 4 معاهده NPT است و معتقد است، تفسیر آمریکا از متن این ماده یک تفسیر منحصربفرد است که با تفسیر جامعه بین‌الملل از این ماده متفاوت است.

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، از سوی دیگر جان کری می‌گوید؛ نه فقط در ماده 4 معاهده NPT بلکه در هیچیک از چهار گوشه معاهده مزبور، هیچ اشاره‌ای نشده است که حاکی از حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این پیمان باشد! در همان حال آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در تماس با شبکه رادیو تلویزیونی فارسی زبان آمریکا VOA اظهارات جان کری را تایید کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا مفاد توافقنامه ژنو می‌تواند روی قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد؟ گفت؛ قطعنامه‌های شورای امنیت به قوت خود باقی است و ایران ملزم به رعایت مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت و اجرای آن است. این تفاوت نظر در تفسیر یکی از اصلی‌ترین محورهای تفاهمنامه از یکسو می‌تواند اعتبار توافقنامه یاد شده را کاهش بدهد و از سوی دیگر چنانچه حریف در جریان مذاکرات بر حق غنی‌سازی ایران تاکید کرده و بعد از امضای توافقنامه این تایید شفاهی را نفی کرده باشد، بار دیگر این واقعیت تایید شده است که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید از لبخندهای فریبکارانه دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی فریب خورد.


چهار سال پیش که خلاف منطق خود عمل کردید

هاشمی رفسنجانی گفت؛ تشکر مقام معظم رهبری بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی از تیم مذاکره‌کننده باعث شد مسئله ختم شود و اما و اگری باقی نماند و این کار بسیار مهمی بود.
وی که در مراسم معارفه دکتر ولایتی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: در داخل هر روز حرف‌ها و گوشه کنایه‌هایی مطرح می‌شد و اگر صحبت‌های آقا در حمایت از تیم مذاکره‌کننده نبود، تیم ما دچار لکنت زبان می‌شد پس رهبری پشتشان را محکم کردند و آنها با خیال راحت رفتند.

کیهان نوشت: وی با اشاره به این که امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم، افزود: اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگرها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره‌کننده مسئله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    در درايت آفا شكي نيست كي وقت درايت شما ميرسه آقاي هاشمي؟
  • منصور ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جناب هاشمی پس چرا در سال 88 از درایت رهبری حرفی نمی زدید ؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    من که فکر میکنم این توافق نامه یعنی تسلیم شدن ما........... اشتباه میکنم به نظر شما ؟
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    عجیب این چندوقته آقای هاشمی بچه مثبت شده!!!!!!!!!! قضیه چیه؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس