سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اوباما نامه نوشته و ضمن اشاره به دور شدن 1+5 از اهداف اصلی مذاکرات، نوشت: از شما می‌خواهم که لطفاً هرچه سریع‌تر، مذاکرات را متوقف کرده و کلیت رویکرد خود را مورد تجدیدنظر قرار دهید.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/3/26 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

عربستان از اتباع خود خواست تا به ایران سفر نکنند

الشرق‌الاوسط- وزارت امور خارجه عربستان سعودی از اتباع سعودی خواست از سفر به ایران خودداری کنند و در صورت سفر به ایران به شدت مراقب باشند. در این بیانیه از دولت تهران خواسته شده از جان شهروندان سعودی در ایران حمایت شود و از افراد مسموم شده در حادثه مشهد مراقبت کافی به عمل آید.

رویترز جزئیات جدیدی از حمله به هتل‌های میزبان مذاکرات ایران منتشر کرد

رویترز- یک خبرگزاری انگلیسی جزئیات تازه‌ای از حمله سایبری به سه هتل میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منتشر کرد. بدافزارهای مورد استفاده در این حمله از اعتبارنامه‌های دیجیتالی به سرقت رفته از شرکت فاکس‌کان، بزرگترین تولید کننده قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی جهان، سوء استفاده کرده‌اند. فاکس‌کان بزرگترین تولیدکنندهٔ قطعات رایانه‌ای و الکترونیکی جهان است که مشتریان بزرگی از جمله شرکت اپل، بلک‌بری، گوگل، هواوی و مایکروسافت دارد.

سازمان ملل رفع تحریم‌های ایران را به بعد از نظر کنگره درباره توافق موکول می‌کند

خبرگزاری رویترز- در صورتی که ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای برسند، شورای امنیت سازمان ملل احتمال دارد اقدام در زمینه رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را دست‌کم یک ماه به تعویق بیندازد تا کنگره بتواند توافقنامه احتمالی هسته‌ای را مطابق قانونی که به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسیده مورد بررسی قرار دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران را تصویب کرد

خبرگزاری فارس- مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را برای آزادی افرادی که آمریکایی‌های زندانی در ایران خوانده شده‌اند به تصویب رساند. این قطعنامه که به ابتکار دان کلیدی، نماینده جمهوری‌خواه ارائه شده بود با 391 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید. قطعنامه یاد شده از مقامات ایران می‌‌خواهد سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان را از زندان آزاد و برای یافتن رابرت لوینسن همکاری کند.

نخست‌وزیر عراق فردا در تهران

خبرگزاری فارس- حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق چهارشنبه در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران می‌شود. نخست‌وزیر عراق در سفر یک روزه‌اش به ایران ضمن دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو خواهد کرد. حیدر العبادی در این سفر با مقام معظم رهبری نیز دیدار خواهد کرد.

انتقال 80 زندانی ایرانی در اربیل و سلیمانیه به کشور در دهه اول ماه مبارک رمضان

خبرگزاری فارس- حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان در سفر اخیرش به اقلیم کردستان عراق با مقامات این منطقه دیدار کرد. در پی توافقات صورت گرفته در این سفر و در راستای اجرای موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و عراق مقرر شد که همه زندانیان ایرانی در اربیل و سلیمانیه برای گذراندن دوران محکومیتشان به داخل کشور منتقل شوند. بر اساس این توافقات قرار است 80 زندانی ایرانی در اقلیم کردستان عراق (اربیل و سلیمانیه) در دهه اول ماه مبارک رمضان برای گذراندن ادامه دوران محکومیتشان به داخل کشور منتقل شوند.

سناتور کورکر خطاب به اوباما: لطفاً مذاکرات هسته‌ای را متوقف کنید

شبکه خبری فاکس‌نیوز- سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور نامه نوشته و ضمن انتقاد از روند مذاکرات هسته‌ای، توقف آن را خواستار شده است. سناتور ضمن نفس‌گیر خواندن شدت دوری 1+5 از اهداف اصلی مذاکرات، خطاب به اوباما نوشته: از شما می‌خواهم که لطفاً هرچه سریع‌تر، مذاکرات را متوقف کرده و کلیت رویکرد خود را مورد تجدیدنظر قرار دهید.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

هواپیمای حامل احزاب یمنی جیبوتی را به مقصد ژنو ترک کرد

المیادین- هواپیمای حامل احزاب یمنی جیبوتی را به مقصد ژنو ترک کرد. هواپیمای مذکور قرار است ابتدا به مصر و پس از آن راهی سوئیس و شهر ژنو محل برگزاری اجلاس صلح یمن شود. دو کشور مصر و سودان با لغو مجوز عبور هواپیمای سازمان ملل حامل نمایندگان احزاب یمنی مانع عزیمت هواپیمای حامل احزاب یمنی به سوئیس شدند.

هیئت صنعا وارد ژنو شد

شبکه المیادین- هیئت صنعا شامل نمایندگان احزاب یمن و انصارالله که چند روز است در تلاشند خود را با هواپیمای اعزامی سازمان ملل به نشست صلح یمن در ژنو سوئیس برسانند، سرانجام صبح دوشنبه وارد سوئیس شدند.

القاعده یمن مرگ سرکرده خود را تایید کرد

خبرگزاری فارس- القاعده یمن کشته شدن ناصر الوحیشی سرکرده این گروه تروریستی در یمن و مرد شماره 2 القاعده را که در واقع جانشین ایمن الظواهری بوده، تایید کرد. در بیانیه القاعده آمده است که از این پس، قاسم الریمی جایگزین الوحیشی خواهد شد.

نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی درباره یمن در جده

خبرگزاری فارس- نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در خصوص اوضاع یمن و با حضور معاون وزیر خارجه ایران بعدازظهر سه‌شنبه در جده برگزار می‌شود. حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست دیروز راهی عربستان شد.

تسلیم‌ سلاح، آتش‌بس یکطرفه، قطع ارتباط با ایران؛ شروط سازمان‌ ملل برای هیأت یمنی

خبرگزاری فارس- یکی از رهبران جنبش انصار الله که به همراه هیئت صنعا برای حضور در نشست صلح ژنو به سوئیس رفته است، خبر داد که سازمان ملل از کمیته‌های انقلابی یمن خواسته ضمن عقب‌نشینی از شهرهای این کشور سلاح‌های خود را تحویل داده و به دنبال پاسخ به تجاوز عربستان نباشند. این مقام انصارالله افزود: سازمان ملل می‌گوید که بهترین راه برای مقابله با فتنه القاعده در یمن همکاری با عربستان و خودداری از مداخله ایران است.

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره یمن در جده آغاز شد

شبکه خبری العربیه- نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره یمن در جده آغاز شد. عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن نیز در این نشست فوق العاده که با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود حضور دارد. از ایران نیز حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران در این نشست حضور دارد.

روزنامه بین‌الملل مشرقمصر:

بازگشایی گذرگاه مرزی رفح دو روز دیگر تمدید شد

خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر- دولت مصر که دستور بازگشایی آن گذرگاه رفح در مرز با غزه را برای سه روز اول هفته صادر کرد، اعلام کرد که بازگشایی به مدت دو روز دیگر تمدید می شود.

دادگاه مصر مرسی را به اتهام جاسوسی برای ایران به حبس ابد محکوم کرد

خبرگزاری فارس- دادگاه جنائی قاهره حکم نهائی خود را درباره محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران این گروه در پرونده جاسوسی برای طرف‌های خارجی از جمله جنبش حماس و ایران، صادر کرد. قاضی شعبان الشامی بعد از موافقت مفتی مصر، خیرت الشاطر و محمد البلتاجی و حجازی سه تن از رهبران اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد. دیگر متهمان این پرونده از جمله محمد مرسی و رهبر اخوان المسلمین به حبس ابد (بیش از ۲۵ سال) محکوم شدند.

دادگاه مصر محمد مرسی و رهبر اخوان را در پرونده فرار از زندان به اعدام محکوم کرد

شبکه خبری العربیه- دادگاه جنائی مصر محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران اخوان المسلمین را در پرونده فرار از زندان وادی النطرون و الزعبل در جریان اعتراضات 25 ژانویه سال 2011 به اعدام محکوم کرد. مفتی مصر ضمن تأیید این حکم از دادگاه خواسته بود حد محاربه را علیه متهمان اجرا کند. محمد مرسی و رهبر اخوان المسلمین ساعاتی قبل از سوی همین دادگاه به اتهام جاسوسی برای طرف‌های خارجی از جمله حماس و ایران به حبس ابد (بیش از ۲۵ سال) محکوم شدند.

حکم اعدام و حبس ابد برای محمد مرسی قطعی شد

خبرگزاری فارس- دادگاه جنائی قاهره سه‌شنبه محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران اخوان را در دو پرونده جاسوسی برای طرف های خارجی از جمله جنبش حماس و ایران، و پرونده فرار از زندان به ترتیب به حبس ابد و اعدام محکوم کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

آتش‌بس 5 ساله در غزه مقابل بندر شناور بدون فرودگاه

روزنامه الشرق‌الاوسط- منابع فلسطینی مطلع گفتند که حماس به موافقت با آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه مقابل احداث یک بندر شناور در آب‌های غزه نزدیک شده است. روزهای گذشته نیز رسانه‌های اسرائیلی از مطرح شدن آتش‌بس طولانی در غزه گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند.

سفر مقامات حماس به قطر برای تدوین طرح آتش‌بس 5 ساله با اسرائیل

روزنامه جروزالم‌پست- مقامات حماس برای تدوین طرح آتش‌بس 5 ساله با اسرائیل، وارد دوحه پایتخت قطر شدند. موسی ابومرزوق معاون ریاست دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از جمله افرادی است که شنبه هفته جاری عازم قطر شده است. از جمله مواردی که قرار است در این توافق گنجانده شود، ایجاد بندر مستقل و شناور غزه است. انتظار می‌رود حماس این طرح را بپذیرد. ظاهرا قرار است مسئله احداث فرودگاه در غزه نیز به بعد موکول شود.

رژیم صهیونیستی مانع بازدید گزارشگر سازمان ملل از مناطق فلسطینی شد

روزنامه یدیعوت آحارونوت- رژیم صهیونیستی از ورود گزارشگر امور حقوق بشر سازمان ملل به مناطق فلسطینی خودداری کرد. ماکاریم ویبیسونو گزارشگر اندونزیایی سازمان ملل در امور حقوق بشر در مناطق فلسطینی قرار بود هفته گذشته از اراضی اشغالی و کرانه باختری دیدار کند تا گزارشی را آماده سازد که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ارائه شود. ویبیسونو کارشناس ارشد سازمان ملل در مسئله حقوق بشر در مناطق فلسطینی است.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

حمله داعش از فلوجه به بغداد خنثی شد

پایگاه خبری روداو- سرتیپ سعد معن سخنگوی فرماندهی عملیات بغداد، سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی هوایی عراق تلاش تکفیری‌های داعش برای حمله به بغداد پایتخت عراق از جانب فلوجه در استان الانبار را خنثی کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

دی‌میستورا با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد

خبرگزاری رسمی سوریه سانا- استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه که دوشنبه‌ وارد دمشق شد، صبح سه‌شنبه با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. بشار اسد در این دیدار با انتقاد از سکوت جهانی مقابل تروریست‌ها و جنایاتی که انجام می‌دهند، گفت که این سکوت آنان را در جنایاتشان جری‌تر می‌کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقبحرین:

حکم شیخ‌سلمان غیرقانونی و باطل است

پایگاه خبری جمعیت الوفاق- جمعیت الوفاق در بیانیه‌ای حکم صادره علیه شیخ علی سلمان را غیر قانونی توصیف کرد. دادگاه بحرین صبح سه‌شنبه در حکمی شیخ علی سلمان رئیس جمعیت الوفاق را به 4 سال زندان محکوم کرد. در بیانیه جمعیت الوفاق، آمده است: طبق اعلام وکلا و طبق گفته مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشر و عفو بین‌الملل این حکم باطل بوده و هیچ وجهه قانونی ندارد.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکیه:

اردوغان نباید در دولت بعدی باشد

شبکه خبری العربیه- پس از گذشت یک هفته از انتخابات پارلمانی ترکیه و در پی تنش‌های سیاسی میان احزاب برنده انتخابات که نمی‌توانند با شرایط حزب حاکم برای ائتلاف کنار بیایند، حالا رهبر یکی از احزاب قدرتمند مخالف اردوغان، نادیده گرفتن حزب حاکم و ائتلاف میان مخالفان اردوغان را خواستار شده است. این درخواست از سوی کمال قیلیچ داراوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه بیان شده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:

در صورت استقرار انبار سلاح‌های آمریکا در اروپا روسیه واکنش نشان خواهد داد

خبرگزاری اینترفاکس- یک مقام وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در صورت استقرار انبار تسلیحات آمریکا در اروپا، روسیه واکنش نشان خواهد داد. ژنرال یوری یاکوبوف از مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: استقرار سلاح‌های سنگین آمریکا در کشورهای حوزه دریای بالتیک و اروپا تهاجمی‌ترین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از زمان وقوع جنگ سرد است. روسیه گزینه‌ای جز افزایش نیروها و پرسنل نظامی خود در بخش غربی ندارد.

روزنامه بین‌الملل مشرقیونان:

اروپا طرح اضطراری برای نجات یونان ارائه کرد

روزنامه آلمانی زوددویچه- شرکای اروپایی یونان در مذاکرات درباره یونان به توافق رسیدند تا برنامه‌ای اضطراری برای این کشور ارائه دهند. قرار است که نخست فرصت دیگری به یونان داده شود و ببینند که آیا تا آخر هفته درباره برنامه نجات مالی به توافق می‌رسند یا نه. از این رو ملاقاتی برای پنجشنبه و جمعه در لوکزامبورگ برنامه‌ریزی شده است. یونان خواستار آخرین قسط از کمک‌های مالی به ارزش 7 میلیارد و 200 میلیون یورو است و می گوید در صورت عدم دریافت این کمک، اقساط مربوط به کمک‌های پیشین خود را نیز پرداخت نمی‌کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقسودان:

منابع رسمی خروج عمر البشیر از آفریقای جنوبی را تأیید کردند

خبرگزاری رسمی سودان- عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور از آفریقای جنوبی خارج و به سمت سودان حرکت کرده است. آفریقای جنوبی که یکشنبه میزان نشست سران آفریقا بود در حکمی، اعلام کرده بود که عمر البشیر رئیس جمهور سودان شمالی که برای نشست سران به این کشور آمده است، حق خروج ندارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    مبارک حماس باشه، شیرینیش رو کی‌ بخوریم؟
  • علی ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    جنگ غزه بازدوباره شروع خواهدشدچون حماس آتش بس جنگ رادریافت میکندنه به معنای واقعی آن التماس دشمن باعث نابودخوتان خواهدشد
  • آرش آذر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    این غربیها به خودشون هم اعتماد ندارن . وقتی نمایندگانشون هم توی جلسات حاضرن باز هم دوست دارن اخبار و اطلاعات رو از طریق جاسوسی به دست بیارن . حالا بگذریم از جاسوسی و شنود اتاق دیپلماتهای ایرانی
  • مجتبی7 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    اونا تصویب کردن که ما زندانی ها رو آزاد کنیم! وقتی به دشمن وقیح رو میدی همین میشه دیگه.واقعا خسته مباشی دیپلماسی سازش...
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    نهایت خفت و خاری هست و عربستان از مردومش بخواد ب ایران سفر نکنن یا آقا امام زمان بیا تا بد ار از این نشده
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    0 0
    سازمان ملل ، غلط زیادی میکند که خواستار خلع سلاح انقلابیون یمن وعدم مداخله ایران ودیگر خزعبلات ولاطاعلاتی است که بنمایندگی از جانیان آمریکایی -سعودی فرمایش زیادتراز دهن فرموده ...خاک برسر مترسک کره ای ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس