مجتبی عباسی تبعه ایرانی که بیش از هشت ماه در اسارت گروه‌های مسلح در منطقه غوطه دمشق به سر می‌برد، با تلاش‌های سفارت ایران و سازمان‌های ذیربط به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/3/20 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

عربستان سفیر ایران را فراخواند

پایگاه سعودی الیوم- وزارت خارجه عربستان در پی مرگ چهار زائر عربستانی به دلیل مسمومیت در هتل ایرانی در شهر مشهد، سه‌شنبه حسین صادقی سفیر ایران در ریاض را فراخواند. کنسولگری عربستان در تهران نیز اعلام کرد که برای پیگیری این حادثه و محاکمه مسئولان هتل ایرانی وکیل گرفته است.

واکنش مرضیه افخم به نتایج انتخابات ترکیه

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، در خصوص این انتخابات گفته که برگزاری انتخابات ترکیه در فضایی آرام و با مشارکت بیش از 86% مردم پیروزی بزرگی برای دولت و مردم ترکیه بود و نشان‌دهنده رشد و بلوغ مردم این کشور می‌باشد.

هئیت نظارت بر تحریم‌های ضد ایران تا جولای ۲۰۱۶ به کار خود ادامه می‌دهد

خبرگزاری فرانسه- شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه رای به ادامه فعالیت هیئت کارشناسان فعال در اعمال تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. با وجود در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای‌ بین ایران و گروه ۱+۵ ، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد رای به ادامه فعالیت هیئت ناظر بر اجرای تحریم‌های ضد ایران تا جولای ۲۰۱۶ دادند.

هشدار ایران نسبت به ادامه حملات هوایی عربستان علیه یمن و انفجارهای نزدیک سفارت ایران

خبرگزاری فرانسه- سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نسبت به ادامه حملات هوایی عربستان سعودی علیه یمن هشدار داد. غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه شکایت آمیز به شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به ادامه حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی در یمن و اصابت مجدد بمب در نزدیکی سفارتخانه ایران (مرتبه دوم) در صنعا هشدار داد و افزود که تکرار چنین حادثه‌ای تبعات جدی برای ریاض دارد.

آزادی یک ایرانی ربوده شده در سوریه از دست گروه‌های مسلح

خبرگزاری فارس- مجتبی عباسی تبعه ایرانی که بیش از هشت ماه در اسارت گروه‌های مسلح در منطقه غوطه دمشق به سر می‌برد، سه‌شنبه 19 خرداد ماه با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های ذیربط آزاد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. این تبعه ایرانی شخصا و بدون هماهنگی برای زیارت به سوریه سفر کرده بود.

تیم هسته‌ای وارد وین شد

خبرگزاری فارس- هفتمین دور از گفت‌وگوها به منظور ادامه نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین از سرگرفته می‌شود. احتمال می‌رود این مذاکرات تا روز جمعه ادامه یابد.

برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و ۶ کشور هنوز تنظیم نشده

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی چهارشنبه در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 در هفته‌های آتی تنظیم شده است، گفت: هنوز برنامه‌ای برای دیدار وزرا تنظیم نشده و مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود و هنوز جدول زمان‌بندی شده‌ای برای حضور وزرا نداریم.

آزادی ۱۳ زندانی ایرانی مرتبط با تحریم

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه امروز چهارشنبه در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای پس از 10 تیر، خاطرنشان کرد: زودهنگام است که در خصوص تمدید صحبت کنیم. طرف‌ها تلاش دارند تا از زمان‌بندی باقی‌ مانده به بهترین نحو استفاده کنند. وی در خصوص 9 ایرانی زندانی در آمریکا که به خاطر تحریم‌ها در بازداشت به سر می‌برند نیز، گفت: بخش کنسولی و حوزه ایرانیان وزارت خارجه این موضوع را دنبال می‌کند و با اقداماتی که صورت گرفته اخیرا 13 نفر از زندانیان مرتبط با تحریم در کشورهای مختلف آزاد شدند و این موضوع به صورت جدی دنبال می‌شود.

آغاز نشست معاونان ظریف و موگرینی برای ادامه نگارش پیش نویس برجام در وین

خبرگزاری فارس- هفتمین دور رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چهارشنبه در وین آغاز شد. قرار است معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی 6 کشور نیز به مذاکرات در وین بپیوندند.

سناتور آمریکایی خواستار پایان تحریم‌ صادرات نفت این کشور علیه ایران شد

بیزنس استاندارد- یک سناتور ارشد آمریکایی در اظهاراتی از دولت آمریکا درخواست کرد که تحریم‌ها بر صادرات نفت را لغو کند. لیزا مورکوفسکی در اظهاراتی خواستار لغو ممنوعیت آمریکا بر صادرات نفت شد و گفت: لغو ممنوعیت صادرات نفت، منافع زیادی برای کشور ما دارد که شامل: شغل‌های بیشتر، درآمدهای بیشتر، تولیدات بیشتر، امنیت بیشتر و اهرم دیپلماتیک بیشتر در عرصه بین‌المللی می‌شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

عقب‌نشینی ارتش سوریه از یک پادگان خود در جنوب

المیادین- نیروهای لشگر 52 ارتش سوریه از بزرگترین پادگان خود در ریف شمالی درعا عقب نشینی و افراد مسلح وارد این مرکز نظامی شدند. این عقب نشینی در شرایطی روی داده که نیروهای ارتش سوریه طی یک ماه گذشته از شهر تدمر و اریحا نیز عقب نشینی کردند.

33 کشته و زخمی در بمباران موصل توسط آمریکایی‌ها

المسله- بمباران محله مسکونی الزهور در شرق موصل منجر به کشته شدن 20 شهروند و زخمی شدن 13 تن دیگر شد. آمریکا از تابستان سال گذشته به اسم مبارزه با داعش متعهد شده بود که مواضع داعش را در مناطق عراق و سوریه هدف قرار دهند.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

دو پایگاه نظامی ملحمه و عین‌الحاره عربستان موشک‌باران شد

شبکه المیادین- ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله، سه‌شنبه دو پایگاه نظامی عین الحاره و ملحمه عربستان را موشک باران کردند. پادگان عین الحاره با ۱۰ موشک و ملحمه با ۷ موشک، هدف قرار گرفته است.

حزب علی عبدالله صالح: هنوز برای نشست ژنو دعوت نشده‌ایم

رویترز- حزب کنگره مردمی یمن به ریاست علی عبدالله صالح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از مذاکرات آتی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل استقبال می‌کند اما تاکنون به این نشست دعوت نشده است.

بیانیه جدید انصارالله یمن درباره نشست ژنو

پایگاه خبری یمنی الیمن السعید- محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی دفتر اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله در بیانیه‌ای مطبوعاتی، موضع جدید این جنبش درباره کنفرانس ژنو را که قرار است 14 ماه جاری میلادی برگزار شود، بیان کرد: در پی موضع سابق ما در استقبال از دعوت دبیرکل سازمان ملل از گروه‌های سیاسی یمن برای شرکت در کنفرانس ژنو بدون هیچ پیش‌شرطی، تاکید می‌کنیم که هنوز رایزنی‌ها درباره نمایندگان گروه‌های سیاسی که قرار است در نشست ژنو شرکت کننده تکمیل نشده است و ما هنوز توضیحاتی از سوی سازمان ملل درباره مقدمات لازم برای برگزاری این کنفرانس دریافت نکرده‌ایم.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

توقیف ۷ خودروی بمب‌گذاری شده در ورودی کربلا

پایگاه خبری سومریه نیوز- نیروهای امنیتی عراق 7 خودروی بمب‌گذاری شده را در ورودی استان کربلا از طرف منطقه النخیب توقیف و راننده‌های این خودروها را بازداشت کرده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

پیام تبریک خالد مشعل به اردوغان و داوود اوغلو

وبگاه خبری الرساله فلسطین رئیس- خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات این کشور را به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و داوود اوغلو نخست‌وزیر (که فعلا استعفا داده) تبریک گفت.

بازگشایی سه روزه گذرگاه رفح

وبگاه خبری فلسطین الیوم- ماهر ابو صبحه مدیر کل گذرگاه های فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که گذرگاه رفح واقع در مرز نوار غزه با مصر برای سه روز اول هفته آینده (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) باز خواهد شد. این بازگشایی دو طرفه خواهد بود. گذرگاه رفح تنها روزنه ارتباط نوار غزه با جهان خارج به شمار می‌رود.

القدس العربی مدعی دیدار محرمانه مشعل و تونی بلر شد

روزنامه القدس العربی- خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با تونی بلر فرستاده سابق گروه چهار صلح خاورمیانه دیداری محرمانه داشته است. در دیدار مذکور آتش‌بس، بازسازی غزه و عدم متشنج شدن دوباره اوضاع نوار غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یک مقام آگاه فلسطینی گفت: ما چیزی جز قول مساعد اسرائیلی برای افزایش تعداد نمازگزاران در مسجدالاقصی برای نماز جمعه تا 800 هزار نفر در هفته دریافت نکرده‌ایم.

مدیر گوگل در اراضی اشغالی با نتانیاهو دیدار کرد

خبرگزاری فارس- مدیر شرکت آمریکایی گوگل با سفر به اراضی اشغالی، سه شنبه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس میزبان اریک اشمیت مدیر اجرایی شرکت آمریکایی گوگل بود و با او در اراضی اشغالی فلسطینیان دیدار کرد. این دیدار در ادامه دیدارهای غول‌های شرکتهای رایانه‌ای آمریکایی با مقامات صهیونیستی برگزار شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقلبنان:

برافراشته شدن پرچم لبنان بر موانع نظامی اسرائیل در شبعا

وبگاه خبری العهد- اهالی دو شهرک شبعا و کفرشوبا به همراه قاسم هاشم نماینده پارلمان لبنان در اقدامی تاکیدکننده بر هویت لبنانی مزارع شبعا، پرچم لبنان را بر سیم‌های خارداری که دشمن صهیونیستی در منطقه السدانه مزارع شبعا نصب کرده، برافراشتند. قاسم در جمع اهالی مناطق شبعا و کفرشوبا گفت: این سیم خاردار یک تجاوز اسرائیلی جدید است و دلیلی بر نیت خصمانه اسرائیل در قبال وطن و کشور ماست. از همین جا اعلام می‌کنیم که همه این سرزمین توسط دشمن صهیونیستی اشغال شده است.

حزب‌الله تجمع داعش در ارتفاعات عرسال را هدف گرفت

شبکه خبری المیادین- المیادین از کشته شدن ابو ولید السعودی یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در شرق لبنان خبر داد. نیروهای مقاومت لبنان و ارتش سوریه از سه‌شنبه با عناصر داعش در ارتفاعات عرسال و منطقه قلمون درگیر شدند و دهها نفر از تروریست‌ها در این درگیری کشته شدند. نیروهای مقاومت تجمع افراد مسلح در شرق ارتفاعات عرسال را هدف گرفت که در نتیجه آن تعدادی از سرکردگان داعش از جمله ولید العمری سعودی کشته شدند.

روزنامه بین‌الملل مشرقمصر:

حمله انتحاری الاقصر عملیات ناکام علیه گردشگران در مناطق تاریخی بود

شبکه خبری العربیه- وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار انتحاری الاقصر یک اتوبوس حامل گردشگران را هدف قرار داده بود. بر اساس این بیانیه دو تروریست انتحاری کشته شده‌اند و دو نفر از جمله یک تروریست و یک سرباز مصری زخمی شده‌اند. پیشتر رسانه‌های مصری گزارش داده بودند که یک انفجار انتحاری در محوطه معبد الکرنک در الاقصر مصر روی داده است. شهر تاریخی الاقصر در نزدیکی رود نیل و پایتخت باستانی مصر در عهد فراعنه به شمار می‌رود که در نزدیکی رود نیل واقع شده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکیه:

داود اوغلو استعفا داد

رویترز- احمد داوداوغلو نخست‌وزیر ترکیه پس از عدم کسب اکثریت آرای پارلمانی توسط حزب عدالت و توسعه، سه‌شنبه از سمت خود استعفا داد. داود اوغلو تا روی کار آمدن دولت جدید بر سر کار باقی می‌ماند. داود اوغلو استعفای خود را پس از دیدار با رجب‌طیب اردوغان تقدیم وی و رئیس جمهور ترکیه هم این استعفا را قبول کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

جان کری در بیمارستان باقی می‌ماند

رویترز- جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت بیماری جان کری و در پاسخ به سوالات متعدد در خصوص علت عدم انتشار حتی یک تصویر از وزیر بیمار به گفتن این مطلب بسنده کرد که روند بهبود وزیر به طول می‌انجامد و وی در حال حاضر، تمرین‌های فیزیوتراپی را پشت سر می‌گذارد. سخنگو در خصوص پیگیری‌های تلفنی وزیر بیمار از مجموعه تحت مدیریتش هم گفت که کری با تیم ایرانی خود تماس و در جریان آخرین تحولات پرونده و مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است.

آمریکا در استان الانبار پایگاه نظامی راه‌اندازی می‌کند و ۴۰۰ نظامی به عراق اعزام می‌کند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز- پس از گذشت چندین ماه از راهبرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با تکفیری‌های داعش و تأکید بسیاری از مقامات آمریکایی بر ناکارآمد بودن آن، دولت آمریکا به دنبال یک راهبرد جدید برای مقابله با داعش است. دولت باراک اوباما در صدد است یک پایگاه نظامی جدید در استان الانبار عراق به وجود آورد و ۴۰۰ مربی نظامی آمریکایی برای کمک به نیروهای عراقی در بازپس‌گیری شهر الرمادی از دست تکفیری‌های داعش، به عراق اعزام کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقانگلیس:

پارلمان برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری می‌کند

توئیتر- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در پیامی خبر داد، سه‌شنبه برگزاری همه‌پرسی برای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور به مناظره گذاشته خواهد شد: امروز، روزی تاریخی در مجلس عوام رقم خواهد خورد و نمایندگان پارلمان برای برگزاری اولین همه‌پرسی عضویت در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری خواهند کرد.

رویارویی دوباره جنگنده‌های انگلیسی و هواپیماهای روسی بر فراز بالتیک

روزنامه دیلی‌تلگراف- در ادامه تنش‌ها میان روسیه و غرب و تلاش طرفین برای قدرت‌نمایی، روز دوشنبه دو هواپیمای روس بدون معرفی خود و اعلام مسیر پرواز، در آسمان منطقه بالتیک حضور یافته‌اند. بنا بر اعلام وزارت دفاع انگلیس، در پی این رخداد جنگنده‌های تایفون این کشور به پرواز درآمده و هواپیماهای نظامی روس را اسکورت کرده‌اند.

حمایت مجلس عوام انگلیس از همه‌پرسی عضویت این کشور در اتحادیه اروپا

شبکه دوئیچه وله- اکثریت مجلس عوام انگلیس با طرح ارائه شده دیوید کامرون درباره همه‌پرسی برای ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا موافقت کردند. طرح پیشنهادی دیوید کامرون و حزب‌محافظه‌کار برای برگزاری همه‌پرسی درباره ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در مجلس عوام تصویب شد. این طرح برای اجرایی شدن همچنان نیازمند رای‌گیریهای دیگر و برخی دیگر از مراحل است.

روزنامه بین‌الملل مشرقلیبی:

پارلمان لیبی طرح سازمان ملل را رد کرد

المیادین- پارلمان لیبی طرح سازمان ملل برای تشکیل دولت وحدت ملی را رد کرد و مانع از سفر نمایندگان به آلمان برای گفت‌وگو در این باره شد. سازمان ملل در لیبی پیشنهادهای خود را برای حل و فصل بحران در این کشور ارائه داده بود که این پیشنهادها شامل تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ریاست‌جمهوری، پارلمان جدید، کابینه، هیات تدوین قانون اساسی جدید و شورای امنیت ملی و شورای شهرها می‌شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقسازمان ملل:

حافظان صلح سازمان ملل صدها زن و دختر هائیتی را آزار جنسی دادند

خبرگزاری آسوشیتدپرس- نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که در هائیتی مستقر شده‌اند، بیش از 200 زن و دختر زیر سن قانونی را مورد تعرض جنسی قرار دادند. یک سوم از سوء استفاده‌های جنسی حافظان صلح سازمان ملل از دختران زیر 18 سال صورت گرفته است. ن گزارش بعد از آن فاش شد که بازرسان سازمان ملل با 231 نفر از مردم هائیتی که تأکید داشتند مورد تجاوز جنسی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل قرار گرفتند تا بتوانند آب و نیازهای اولیه زندگی را دریافت کنند.

روزنامه بین‌الملل مشرقاتحادیه اروپا:

کمیسیون اروپا: توافق یونان و طلبکارانش طی روزهای آینده محتمل است

خبرگزاری فرانسه- والدیس دومبرووسکیس قائم مقام کمیسیون اروپا طی اظهاراتی از احتمال حصول توافق میان یونان و طلبکارانش در روزهای آینده خبر داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • غضروف جنكجوي قدرتمند ضد داعش ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    بابا عربستان كيلوجنده?سك ديروز كله امروز اومده شير شده جاه فاضلابو ببندين
  • صاعقه ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    هشدار جدی به آل سعود
  • علی3 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    من موندم چرا عربستان تنش زدایی نمیکنه و عرف روابط دیپلماتیک رو در نظر نمیگیره!
  • مش قاسم ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    دم خروس دموکراسی دروغین غربی از اینجا آشکار میشه که ده روزه که مرتیکه ( جان کری ) داغون شده و تو بیمارستان افتاده حتی یک تصویر از او نگذاشته اند پخش شود حالا مثلاً اگر یک همچین اتفاقی برای یک نیمچه وزیر کره شمالی می افتاد تا حالا رسانه های غربی و دنباله های کثیف جهان سومی و حتی وطنی شون هزارها مورد جورواجور و اخبار ضد و نقیض از آن پخش می کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس