جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: کشورهای بسیاری پروتکل الحاقی را امضا و با بازرسی از تأسیسات اتمی خود موافقت کرده‌اند ولی مورد ایران یک مورد منحصر بفرد است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/3/27 به شرح زیر است:

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/ایران:

ریابکوف: به دنبال توافق بر سر مکانیسم بازگشت تحریم‌های ایران هستیم

ریانووستی- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت اعضای گروه موسوم به 1+5 در حال تلاش برای رسیدن به توافق بر سر ساز و کار بازگشت تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق، هستند. یک برنامه و طرح خاص وجود دارد که اجازه ترکیب سیاست بی‌ قید و شرط ما در اطمینان حاصل کردن از نقش شورای امنیت بعنوان هیأت تصمیم گیرنده در خصوص این موضوع را می‌دهد. این بدان مفهوم است که هیچ بی‌راهه و طرحی، شورای امنیت را نادیده نمی‌گیرد. همکاران ما این مسئله را پذیرفته‌اند.

تهران و مسکو در حال مذاکره برای لغو شکایت ایران بر سر اس-۳۰۰ هستند

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه- ایران و روسیه در حال بحث و گفت‌وگو برای شروع مجدد پروژه تحویل اس-300 هستند. طرف روسی خواستار لغو شکایت و امضای یک قرارداد جدید است.

امیرعبداللهیان هنگام سخنرانی هادی سالن نشست همکاری اسلامی را ترک کرد

پایگاه خبری اخبار السعودیه- حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران که در نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده در زمان سخنرانی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از سالن نشست خارج شد.

بعیدی‌نژاد خبر رویترز مبنی بر صدور قطعنامه شورای امنیت بعد از اعلام نظر کنگره را تکذیب کرد

خبرگزاری فارس- حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا قرار شده است قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به بعد از اعلام نظر کنگره آمریکا در مورد توافق موکول شود، خاطرنشان کرد: بنده چنین خبری را تکذیب می‌کنم و فکر می‌کنم این خبر کاملا ساختگی است.

توافق هسته‌ای، همکاری‌های اتمی با ایران را افزایش می‌دهد

اسپوتنیک- سرگئی کرینکوف مدیر شرکت روس اتم گفته که توافق هسته‌ای احتمالی ایران و 1+5 همکاری‌های اتمی ایران و روسیه را افزایش خواهد داد.

ایرانی‌ها با سرزده‌ترین بازرسی‌های تاریخ موافقت کردند؛ در مورد بازرسی‌ها، ایران یک استثنا است

رویترز- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: در لوزان دیدیم که ایرانی‌ها با اجرای سرزده‌ترین بازرسی‌های تاریخ آژانس از تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کردند. کشورهای بسیاری پروتکل الحاقی را امضا و با بازرسی از تأسیسات اتمی خود موافقت کرده‌اند ولی مورد ایران یک مورد منحصر بفرد است. وی به وقایع پس از موافقت ایرانیان با ورود بازرس های آژانس به تأسیسات اتمی اشاره کرد و گفت: وقتی ایران این کارها را انجام دهد، مرحله کاهش تحریم‌ها که مقامات ایران مشتاق آن هستند، آغاز می‌شود.

برای حل پی‌ام‌دی اصراری بر توضیح فعالیت‌های گذشته از سوی ایران نیست

رویترز- جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت مسئله ابعاد نظامی احتمالی در مباحثات مربوط به این موضوع مورد تحریف قرار گرفته است و افزود: ما در حل این مسئله نمی‌خواهیم ایران درباره آنچه در یک نقطه زمانی انجام داده توضیح بدهد، می‌دانیم که آنها این اقدام را انجام داده‌اند. شک نداریم. ما اطلاعات قطعی درباره فعالیت‌های نظامی که آنها انجام می‌دادند داریم. چیزی که ما درباره آن نگرانی داریم زمان‌های بعدی است و اینکه بتوانیم مشخص کنیم که آن فعالیت‌ها در زمان‌های بعدی متوقف شده‌‌اند و ما بتوانیم آن را به طریقی مشروع توضیح بدهیم.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به نتیجه قطعی رسیدند ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد

رادیو بین‌المللی فرانسه- به نظر می‌رسد امضای توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ بدون در نظر گرفتن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته صورت گیرد. قبلا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به نتیجه قطعی رسیدند که ایران هیچ برنامه نظامی حداقل از سال 2003 به این سو نداشته است. پس تنها باید به قبل از سال 2003 در این مسئله نظر کرد.

حیدر العبادی وارد تهران شد

خبرگزاری فارس- حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق چهارشنبه وارد تهران شد. نخست‌وزیر عراق در سفر یک روزه‌اش به ایران ضمن دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین حیدر العبادی در این سفر با مقام معظم رهبری نیز دیدار خواهد کرد.

آغاز هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در وین در راستای ادامه نگارش برجام

خبرگزاری فارس- هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/یمن:

آمریکا، اسرائیل و عربستان مثلث شرارت در جهان هستند

خبرگزاری فارس- عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی سه‌شنبه شب به جنایات عربستان در حق ملت یمن اشاره کرد و گفت: دشمن سعودی با پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به تجاوزات خود علیه ملت یمن و کشتار مردم بی گناه و کودکان یمنی ادامه می دهد. عربستان، آمریکا و اسرائیل مثلث شرارت در جهان هستند که با اموال و پول‌های خود در منطقه و دنیا فتنه انگیزی می‌کنند.

توافق اولیه برای آتش بس یک ماهه در یمن

شبکه العربیه- طرفین گفت و گو در ژنو سویس (هیأت ریاض و هیأت صنعا) برای آتش بس یک ماهه در ماه رمضان به توافق اولیه رسیده‌اند. هنوز این توافق به حالت نهایی نرسیده است. این آتش بس شامل تمامی حالت‌های درگیری می‌شود.

تمدید احتمالی مذاکرات ژنو درباره یمن تا شنبه آینده

شبکه المیادین- منابع آگاه در سازمان ملل اعلام کردند که طی 3 روز گذشته در ژنو، مذاکراتی جدی صورت نگرفته است و ما به زمان بیش‌تری نیاز داریم. منابع آگاه اعلام کردند که مذاکرات یمن احتمالا تا شنبه آینده تمدید می‌شود.

موشک‌باران پایگاه‌های نظامی عربستان در جازان و عسیر

شبکه ماهواره‌ای الغدیر- ارتش یمن و کمیته‌های مردمی پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی را در دو منطقه جازان و عسیر هدف قرار دادند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به تجاوز عربستان سعودی به کشورشان، با چندین موشک این پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دادند. این نیروها، 4 تانک ارتش عربستان سعودی در پایگاه نظامی مخروق در نجران را منهدم کردند و با 40 موشک، پایگاه نظامی عمیش در ظهران واقع در عسیر را هدف قرار دادند. همچنین پایگاه‌های نظامی عربستان در احد المسارحه و ابوعریش در جازان نیز با موشک‌های النجم الثاقب که در داخل یمن ساخته می‌شود، هدف قرار گرفتند.

اسماعیل ولد الشیخ: در ژنو بر سر قطعنامه ۲۲۱۶ توافق شد

پایگاه خبری عمران نت- اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن گفت که تمامی طرف‌ها در ژنو با 3 اصل طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج [فارس]، توافق‌های گفت‌وگوهای ملی و قطعنامه 2216 سازمان ملل موافقت کردند. مسئله آتش‌بس در اولویت است و باید محقق شود. شورای امنیت سازمان ملل در اواخر فروردین‌ماه، قطعنامه 2216 درباره یمن را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب کرد. این قطعنامه نام دو فرد از جمله عبدالملک الحوثی از رهبران جنبش انصارالله را در فهرست سیاه قرار داد و خواستار تحریم تسلیحاتی یمن و به ویژه جنبش مردمی انصارالله گردید.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/فلسطین:

احتمال انحلال دولت فلسطین در 24 ساعت آینده

پایگاه خبری روزنامه الریاض- محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای انقلابی جنبش فتح در رام‌الله اعلام کرد که دولت رامی الحمدالله در طی ۲۴ ساعت آینده استعفا خواهد داد. هنوز از چرایی این اتفاق و جانشین رامی الحمدالله خبری منتشر نشده است.

استعفای دولت توافق ملی آخرین میخ به تابوت آشتی است

وبگاه خبری فلسطین‌الیوم- صلاح البردویل یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که اعلام احتمال استعفا و انحلال دولت توافق ملی گواه این است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تنهایی تصمیم به اجرای این امر گرفته است. این تصمیم غیرقابل قبول و آخرین میخ به تابوت آشتی (داخلی فلسطینی) است.

عباس: اساساً چیزی به نام کشور یهودی را نخواهیم پذیرفت

وبگاه خبری 24 امارات- محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد طرح فرانسه برای ادامه مذاکرات صلح را فقط با این شرط قبول می‌کند که شامل ایجاد کشور مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس و نیز جدول زمانی برای مذاکرات باشد. وی اعلام کرد: آن‌چه ما اساساً آن را نمی‌پذیریم یک [ادعای موجودیت] کشور یهودی است، ما این موضوع را نمی‌پذیریم و آن را به اسرائیلی‌ها و غیر اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌ایم.

واکنش حماس به موضع عباس درباره انحلال دولت توافق ملی

خبرگزاری فرانسه- سامی ابوزهری سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که این جنبش هرگونه اصلاحات وزارتی در دولت توافق ملی فلسطین بدون هماهنگی و موافقت این جنبش (حماس) را رد خواهد کرد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای انقلابی جنبش فتح در رام‌الله اعلام کرد که دولت رامی الحمدالله استعفا خواهد داد. از سوی دیگر امین مقبول دبیرکل شورای انقلابی جنبش فتح چهارشنبه اعلامکرددولت توافق ملی با توجه به مشکلات داخلی استعفای خود را تقدیم کرده است. وی افزود: حکومت جدید شامل همه گروه‌ها از جمله حماس خواهد شد.

استعفای دولت توافق ملی فلسطین

العربیه- دولت توافق ملی فلسطین چهارشنبه رسماً استعفا کرد. رامی الحمدالله نخست‌وزیر این دولت بار دیگر از طرف محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مامور تشکیل کابینه شد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شنبه تهدید به منحل کردن یکجانبه این دولت ظرف 24 ساعت کرده بود.

ادعای خبرگزاری فرانسه درباره تماس غیرمستقیم رژیم صهیونیستی و حماس

خبرگزاری فرانسه- برخی منابع غربی از تماس‌ها و تبادل نظرات غیرمستقیم هیأت سیاسی حماس و رژیم صهیونیستی خبر دادند. خبرگزاری فرانسه مدعی شده اسرائیل و حماس برای بحث پیرامون تقویت آتش‌بس بلندمدت در نوار غزه تماس‌های غیرمستقیم برقرار کرده‌اند.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/سوریه:

آزادسازی تل‌ابیض سوریه؛ زنگ خطر برای اردوغان و داعش

پایگاه خبری الوقت- خارج شدن تل ابیض در شمال سوریه از کنترل داعش به دست کُردها، هم قدرت نیروهای کرد مخالف دولت ترکیه را افزایش می‌دهد و هم قدرت داعش به عنوان هم پیمان محرز شده آنکارا را تضعیف می‌کند. تل ابیض، گلوگاه الرقه مرکز داعش در سوریه محسوب می‌شود.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/بحرین:

دولت بحرین تظاهرات مردمی را به خشونت کشاند

وبگاه خبری مراة البحرین- در پی صدور حکم حبس چهار ساله شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین، آحاد مختلف ملت این کشور در همه مناطق دست به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز زده و آزادی فوری این فعال سیاسی را خواستار شدند. مأموران بحرینی تظاهرات سه شنبه را با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای اشک آور به خشونت کشانده و با تعقیب معترضان با خودروهای زرهی، تظاهرات را متفرق کردند.

شیخ سلمان بحرینی‌ها را به تداوم انقلاب 14 فوریه دعوت کرد

وبگاه خبری جمعیت الوفاق- شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت اسلام‌گرای الوفاق که سه‌شنبه توسط دولت بحرین به 4 سال زندان محکوم شد، خطاب به ملت این کشور بیانیه‌ای تحت عنوان بیانیه‌ای برای مردم صادر کرد و تاکید کرد مبارزات خود را تا آخر عمر ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: بنده در راه دستیابی به اهدافم از خداوند یاری جسته و به او توکل می‌کنم. در این راه رویکرد پرهیز از خشونت را در پیش می‌گیرم. رویکردی که گاندی به راه انداخت و لوتر کیتگ و نلسون ماندلا راه او را ادامه دادند. وی با تاکید بر پایبندی خود به همه قوانین و منشورهای بین‌المللی در حکومت پادشاهی مشروطه دلخواهش برای آینده بحرین، افزود: همه نیکوکاران خیر از همه خانواده‌ها، نژادها، مذاهب و طوایف گوناگون را به فعالیت دسته جمعی به منظور دستیابی به این هدف انسان دوستانه و شرافتمندانه دعوت می‌کنم.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/مصر:

مصر به حالت آماده‌باش درآمده است

خبرگزاری سی‌ان‌ان- دولت مصر، نهادهای امنیتی خود را در پی صدور حکم اعدام برای محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق این کشور، به حالت آماده‌باش درآورد. در پی صدور حکم اعدام علیه مرسی و رهبران اخوان المسلمین، همه بخش های وزارت کشور مصر برای مقابله با هرگونه تهدیدات طرفداران این گروه به حالت آماده باش درآمدند.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/عراق:

سنا با تسلیح مستقیم کردهای عراق مخالفت کرد

روزنامه واشنگتن‌تایمز- سنای آمریکا عصر سه‌شنبه با طرح جنجالی تسلیح مستقیم کردهای عراق مخالفت کرد. این متمم که قرار بود به لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده شود، در صورت تصویب نهایی کاخ سفید را ملزم می‌کرد که منطقه کردستان عراق را یک کشور مستقل در نظر گرفته و بدون در نظر گرفتن دولت بغداد، اقدام به تسلیح کردها کند.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/لبنان:

فرانسه،‌ موشک‌‌های خراب به ارتش لبنان تحویل داد

روزنامه السفیر- منابع آگاه اعلام کردند که برخی موشک‌های خریداری شده از فرانسه در چهارچوب کمک مالی شاه سابق سعودی به ارتش لبنان، خراب و عملاً غیرقابل استفاده است. رطوبت به برخی موشک‌های خریداری شده از فرانسه سرایت کرده و احتمالا برخی از آنها قابل استفاده نباشند. منابع آگاه لبنانی تاکید کردند: ارتش حق دارد این موشک‌ها را تعویض کرده و نمونه‌هایی بر اساس استانداردهای اعلام شده تحویل بگیرد.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/ترکیه:

حزب دموکراتیک خلق‌ها: رهبران ما با اردوغان دیدار نمی‌کنند

کردپرس- فیگن یوکسکداغ رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها در اظهاراتی با انتقاد از سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که عنوان کرده بود با تمام رهبران احزاب سیاسی دیدار خواهد کرد، گفت: مقامی که باید با احزاب سیاسی ترکیه دیدار کند، جناب رئیس جمهور کشور نیست. این کشور قانون دارد و بر اساس قانون اساسی رئیس حزب اول انتخابات باید این دیدارها را صورت دهد نه رئیس جمهور مملکت. پیش از این رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز ضمن رد دعوت رئیس‌جمهور این کشور برای گفت‌وگو درباره تشکیل دولت ائتلافی، تصریح کرد رئیس‌جمهور در جایگاهی نیست که رهبران احزاب را به گفت‌وگو درباره تشکیل ائتلاف فراخواند.

بازرسی‌های ایران میان امضاکنندگان پروتکل الحاقی استثنایی است/ شکی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران نداریم/روسیه:

مسکو به تهدیدهای مرزی ناتو پاسخ می‌دهد

راشاتودی- ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که اگر ناتو قلمرو این کشور را تهدید کند مسکو متقابلا پاسخ محکم خواهد داد. این موضوع پس از آن مطرح شد که پوتین اعلام کرد نیروهای استراتژیک این کشور بیش از 40 موشک بالستیک بین قاره‌ای در اختیار خواهند گرفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سقوط آزاد ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    0 0
    پیش به سوی جنگ با سرعت تمام !!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس