چنانچه ایران بازرسی بر اساس اتهامات بی اساس علیه خود را بپذیرد، درها را برای چرخه بی‌پایانی از نفوذ خارجی به زیرساخت‌های امنیتی و نظامی خود گشوده است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/4/2 به شرح زیر است:

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/ایران:

بازرسان آژانس باید دسترسی لازم به تمام تأسیسات ایران را داشته باشند

وزارت خارجه آمریکا- جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: انتظار ما این است که ایران تمام پارامترها و شروط توافق لوزان را اجرا کند و در مذاکرات نهایی باید دسترسی لازم به بازرسان آژانس داده شود تا توافقات صورت گرفته به طور کامل قابل تأیید باشد. همه طرفین در اینباره نظرات متفاوتی دارند و نظرات متفاوتی خواهند داشت. نظرات بسیار زیادی در این فرایند مطرح خواهد شد. اما ما قبلاً هم گفته‌ایم که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.

دسترسی‌های عمیق‌تر به برنامه هسته‌ای ایران جهت حمله نظامی احتمالی است

کریستین ساینس مانیتور- کشته شدن (شهادت) دانشمندان هسته‌ای ایران بخشی از سال‌ها نبرد مخفیانه آمریکا و اسرائیل برای کاستن از برنامه هسته‌ای ایران بود که در آن حتی حملات ویروس‌های رایانه‌ای و خرابکاری نیز دخیل شدند و این مورد تنها یکی از دلایل مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران در زمینه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور است. اسرائیل و آمریکا سال‌هاست نسبت به انجام حمله نظامی علیه ایران هشدار داده‌اند. دسترسی‌های عمیق‌تر به برنامه هسته‌ای ایران بر اساس یک توافق می‌تواند مسیری برای انتخاب اهداف از سوی آن‌ها برای هرگونه حمله نظامی در آینده باشد.

پذیرش بازرسی‌ها توسط ایران یعنی چرخه بی‌پایان نفوذ خارجی در زیرساخت‌های امنیتی و نظامی

وبگاه انگلیسی مرور کتابهای لندن- چنانچه ایران بازرسی بر اساس اتهامات بی اساس علیه خود را بپذیرد، درها را برای چرخه بی پایانی از نفوذ خارجی به زیرساخت های امنیتی و نظامی خود گشوده است. بعلاوه اینکه ناتوانی بازرسان برای کشف هر موضوع مرتبطی، تنها این اعتقاد را تقویت می‌کند که مسئله پنهانی وجود دارد. ما شاهد چنین روندی در عراق بوده‌ایم و نتیجه نهایی آن جنگ بر اساس اطلاعاتی ناقص و اتهاماتی بی اساس بوده که هزاران کشته به بار آورده و منطقه را در آشوب فرو برده است.

ایران همچنان تعهدات خود به ان‌پی‌تی و توافق پادمانی آژانس را نقض می‌کند

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا- در بخشی از گزارش سال 2015 آمریکا در زمینه ارزیابی این کشور از پایبندی کشورها در سال 2014 به توافقات مربوط به کنترل تسلیحات، عدم تکثیر و خلع سلاح به بحث ایران اشاره شده است. در این گزارش آمده که در طول دوران تعیین شده، ایران همچنان به نقض تعهدات خود طبق پیمان منع گسترش تسلیحات (ان پی تی) و توافق پادمانی آژانس ادامه داده است. بعلاوه، ایران به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل پایبند نبوده است.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/یمن:

شلیک ۷۰ موشک یمن به فرودگاه نجران عربستان

النشره- نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله دوشنبه با شلیک 70 موشک، فرودگاه نجران عربستان را هدف قرار دادند. در پی ادامه حملات موشکی یمن به نجران، برق برخی مناطق این شهر قطع شده است و نظامیان سعودی از تردد مردم در نجران جلوگیری می‌کنند.

تغییر واحد پول یمن حربه جدید ریاض علیه انصارالله و ارتش

یمن پرس- منابع آگاه یمنی از آغاز یک جنگ اقتصادی جدید با انصارالله طی چند روز آینده از سوی ریاض و کشورهای همپیمان او خبر می‌دهند. مقامات مسئول یمنی حاضر در عربستان و مقامات ارشد کشورهای حاشیه خلیج فارس در ریاض مسئله تغییر واحد پول کنونی یمن پس از عید فطر را بررسی کردند. فواد راشد دبیرکل جنبش اعتراضی و جدایی‌طلب یمن تایید کرد که ریاض در اندیشه تغییر دادن واحد پول یمن به منظور آغاز یک نبرد اقتصادی علیه انصارالله و کمیته‌های مردمی و ارتش یمن است.

عربستان بار دیگر خواستار مشارکت پاکستان در جنگ یمن شد

روزنامه نیشن پاکستان- منابع دیپلماتیک پاکستان اعلام کردند این کشور مدتی پس از ایفای نقش بی‌طرفانه در جنگ یمن، یک بار دیگر برای شرکت در این جنگ از جانب عربستان تحت فشار قرار گرفته است. روزنامه نیشن از درخواست مجدد عربستان سعودی از پاکستان برای همراهی این کشور در جنگ یمن خبر داد. با شکست مذاکرات (با حوثی‌ها) عربستان سعودی به شدت خواستار مشارکت عملی پاکستان در جنگ شده است.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/عراق:

شورای همکاری خلیج فارس کاردار سفارت عراق در ریاض را فراخواند

پایگاه سعودی اخبار 24- عبداللطیف بن الراشد الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه احمد انور عبدالحمید کاردار سفارت عراق در عربستان را فراخواند و مراتب اعتراض نسبت به مواضع عراق در خصوص حکم قضایی بحرین علیه شیخ علی سلمان را به وی اعلام کرد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ اعتراض آمیز درباره بیانیه وزارت خارجه عراق علیه دستگاه قضایی بحرین ابراز تاسف کرده و آن را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور خواندند.

عربستان و واریز نیم‌میلیارد دلار برای رئیس وقت پارلمان عراق، 13 روز پس از سقوط موصل

خبرگزاری فارس- چند سند از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و اطلاعات عربستان توسط ارتش سایبری یمن درباره خانواده النجیفی در عراق و روابط حسنه این خانواده با ریاض است. بر اساس یکی از این اسناد، معاون رئیس‌جمهور عراق، مبلغ 575 میلیون دلار تنها 13 روز پس از سقوط شهر موصل دریافت کرده است.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/فلسطین:

استقبال حماس و خشم نتانیاهو از گزارش سازمان ملل در مورد اسرائیل

پایگاه خبری روزنامه الیوم السابع- فوزی برهوم سخنگوی جنبش حماس، از گزارش دوشنبه سازمان ملل در مورد اسرائیل و اذعان به انجام جنایت جنگی از سوی این رژیم، استقبال کرد. در مقابل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعضای کابینه‌اش را از اظهار نظر در مورد این گزارش منع کرده است. وی صرفا به این جمله بسنده کرده است که: اسرائیل جنایت جنگی مرتکب نشده است.

ابراز نگرانی و هشدار صلیب سرخ درباره وضعیت شیخ خضر عدنان

وبگاه خبری الرساله- کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درباره وضعیت خطرناک شیخ خضر عدنان از اسرای بارز جهاد اسلامی فلسطین که مدت 50 روز است دست به اعتصاب غذا زده، ابراز نگرانی کرد. ژاک دی مایو رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در فلسطین ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت سخت شیخ عدنان، خواستار یک راه‌حل برای سلامت روحی و جسمی وی شد.

بازگشایی ۳ روزه گذرگاه رفح

وبگاه خبری دنیا الوطن- نظمی مهنا مدیر کل گذرگاه‌ها و مرزها در تشکیلات خودگردان اعلام کرد مقامات مصری گذرگاه رفح را از سه شنبه بازگشایی کردند و قرار است تا روز پنج‌شنبه باز باشد. این بازگشایی به صورت دو طرفه خواهد بود. پس از تماس‌های محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با همتای مصری‌اش عبدالفتاح السیسی گذرگاه رفح سه روز باز خواهد بود. گذرگاه رفح تنها روزنه حیاتی نوار غزه با جهان خارج به شمار می‌رود.

دیدار سری هیأت ترکیه و هیأت اسرائیلی

روزنامه هارتص اسرائیل- هیأت‌های ترکیه و اسرائیل در پایتخت ایتالیا به طور سری دیدار کرده و با هدف بازگشت به مذاکرات مصالحه به گفت‌وگو پرداخته‌اند. هاآرتص از دیدار سری بین دوری جولد مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل با فریدون سینرلیوجلو همتای ترک خود در رم پایتخت ایتالیا خبر داد.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/لبنان:

گروهک‌های افراطی، خون وزیر کشور لبنان را مباح اعلام کردند

روزنامه الاخبار- منابع نزدیک به گروهک‌های تروریستی تندرو که نام جهادیون را یدک می‌کشند، خون نهاد المشنوق را مباح دانسته و وی را به ترور تهدید کردند. در پی انتشار فیلم شکنجه بازداشت شدگان سلفی در زندان رومیه، منابع نزدیک به گروهک‌های تندرو هدف قرار دادن نهاد المشنوق را واجب خوانده و تاکید کردند: هر گاه امکان و توان هدف قرار دادن وزیر کشور لبنان مهیا شود، این کار انجام خواهد شد.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/روسیه:

امکان توافق روسیه و کره‌شمالی برای همکاری‌های نظامی دوجانبه

خبرگزاری تاس- روسیه و کره‌شمالی احتمالا تا آخر سال جاری توافقی را به امضا خواهند رساند که به موجب آن دو کشور برای جلوگیری از فعالیت‌های مخاطره‌آمیز نظامی همکاری می‌کنند. سرگئی ناریشکین سخنگوی دومای روسیه در ملاقات با چوئه تائه بوک رئیس مجلس کره شمالی گفت روسیه نسبت به توسعه و به روزرسانی اساس قانونی روابط دوجانبه، امیدوار است.

کارشناسان غربی درباره پیامدهای جبران‌نشدنی اعطای دسترسی به آژانس چه می‌گویند/آلمان:

آلمان، مجری تلویزیون الجزیره را آزاد کرد

تلویزیون الجزیره قطر- آلمان احمد منصور مجری شبکه الجزیره را آزاد کرد. دادستانی کل آلمان احمد منصور را بدون توجیه هیچ اتهامی آزاد کرده و اجازه ترک کشور را به وی داده است. أحمد منصورمجری سرشناس تلویزیون الجزیره پیش از این توسط پلیس اینترپل آلمان و به درخواست مقامات قضایی مصری در فرودگاه برلین دستگیر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    مالیات خبرها را هم بده مشرق...
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    درباره قیمت خانه هم یک خبر مهم بدهید لطفا
  • یک جوان ایرانی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    برداشت و منظور آمریکا از تعامل، بدختی و تسلیم شدن ایرانیان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس