شاگردان کارلوس کی‌روش در چهارمین حضور خود در آوردگاه معتبر جام جهانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند و تا نخستین دیدار خود مقابل نیجریه که به گفته کی‌روش مهم‌ترین بازی ایران است باید تمرینات سخت‌تری را تا آغاز این مسابقات پشت سر بگذارند.

ایرانویژه‌نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.
بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)


ایران11 - ایران (Iran)
سرمربی: کارلوس کی‌روش

ستاره احتمالی: اشکان دژاگه

کاپیتان: جواد نکونام

رنکینگ در فیفا (آوریل): 37

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2006)

بهترین عنوان: -

بیشترین بازی ملی: علی دایی (149 بازی)

بهترین گلزن ملی: علی دایی (109 گل)

شعار تیم در جام جهانی: افتخار پارس (HONOUR OF PERSIA)

همگروه‌های ایران در جام جهانی برزیل: آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین در گروه F

آشنایی کلی با کشور ایران


به گزارش مشرق، ایران (به معنی:سرزمین آریاییان) با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه با 1٬648٬195 کیلومتر مربع وسعت هجدهمین کشور وسیع جهان است و و بر پایه سرشماری سال 1392 دارای جمعیتی حدود 77،189،669 نفر است. پایتخت، بزرگ‌ترین شهر و مرکز سیاسی و اداری ایران، تهران است.

ایرانایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه‌است و همچنین از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود، که دو منطقهٔ نخست از مناطق مهم استخراج نفت و گاز در جهان هستند.

اسلام دین رسمی، تشیّع مذهب رسمی و فارسی زبان رسمی این کشور است. ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت، پیشینه‌ای کهن دارد و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

ایران به واسطهٔ قرار گرفتن در منطقهٔ میانی اوراسیا موقعیتی راهبردی دارد. و از اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهّد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک، سازمان اکو و چندین سازمان بین‌المللی دیگر است. ایران یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاهٔ مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی و خودروسازی برای خود بدست آورده‌است.

فوتبال ایران از سال 1920 شکل گرفت و از این بابت می توان گفت از قدیمی ترین تیم های آسیا هم هست، این تیم در سال 1948 رسما عضو فیفا شد و در 66 سالی که از عمر فدراسیون فوتبال ایران می‌گذرد، 25 نفر در 33 دوره مدیریتی مختلف بر این فدراسیون ریاست کرده‌اند.

تیم ایران یکی از قدرت‌های آسیا به شمار می‌رود که تاکنون 3 بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968، 1972و 1976 شده‌است و نیز در سال‌های 1978، 1998 و 2006 موفق شده‌ 3 بار در جام جهانی فوتبال حضور یابد.

بهترین گل زن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با 109 گل زده آقای گل فوتبال ملی جهان است. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی رابه عنوان دومین دروازه بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده‌ است.

تا کنون در سال‌های 1996، 1999، 2003 و 2004 چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال آسیا شده‌اند. خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن آسیا شده‌اند.

نحوه صعود به جام جهانی 2014

ایران در این دوره از مقدماتی جام جهانی در مرحله دوم مالدیو را در رفت و برگشت در مجموع پنج بر صفر شکست داد و به دور سوم راه یافته و در گروه قطر، بحرین و اندونزی جای گرفت. این مرحله را هم مجموعا با 12 امتیاز پشت سر گذاشت و به مرحله پایانی گروهی یعنی مرحله چهارم صعود کرد.
کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه های ایران در مرحله چهارم بودند. این مرحله برای ایران بسیار پر نوسان پیش می رفت، کره جنوبی را در حالی که ده نفره شده بود برد اما به لبنان و ازبکستان باخت.

تا قبل از خرداد ماه سال 92 که ایران باید سه بازی دیگر مقابل لبنان، قطر و کره جنوبی انجام می داد، شرایط طوری شده بود که برخی کارشناسان داخلی حتی صعود را غیرممکن می دانستند. اما ایران بازی برابر لبنان و قطر را برد تا سرنوشت صعود به جام جهانی به بازی آخر مقابل کره جنوبی گره بخورد. حتی تساوی هم امید ها را برای صعود زنده نگه می داشت اما ایرانی ها که بعد از حواشی قبل از بازی و صحبت های توهین آمیز مربی کره غیرتی شده بودند در سئول کره ای ها را ناک اوت کرده و توانستند با گل رضا قوچان نژاد کره را در خود کره مغلوب کنند و چهارمین مسافر برزیل شوند.

حضور در جام جهانی:

به گزارش مشرق،
ایران تا کنون 3 بار در سال‌های 1978، 1998 و 2006 موفق شده‌ در جام جهانی فوتبال حضور یابد و هیچ گاه از گروه خود صعود نکرده است. 9 بازی، 1 برد، 2 مساوی، 6 باخت، 6 گل زده و 18 گل خورده عملکرد ایران در این سه دوره بوده است. حسن روشن و ایرج دانایی فرد در جام 78، حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا در جام 98 و سهراب بختیاری زاده و یحیی گل محمدی در جام 2006 گلزنان ایران بوده اند.

ایران برای اولین بار در سال 1978 در آرژانتین پا به عرصه جام جهانی نهاد. هلند، اسکاتلند و پرو هر سه حریف ایران بودند. بازی مقابل هلند را 3 بر 0 واگذار کردند، اما در بازی دوم برابر اسکاتلند بازی بسیار خوبی به نمایش گذاشتند و با گل دانایی فر اسکاتلند را 1-1 متوقف کردند. آن ها علی رقم اینکه مقابل پرو خوب بازی کردند اما 4-1 شکست خوردند و با 1 امتیاز حذف شدند.

بیست سال بعد در سال 1997 ایران برای صعود به جام جهانی باید استرالیای پرمهره را از پیش رو برمی داشت، آنها بازی رفت را در ایران 1-1 کرده و در برگشت در ملبورن تا اواسط نیمه دوم 2 بر صفر شکسته خورده بودند و کم کم برای شکست آماده می شدند. اما بازی حماسی کریم باقری و خداداد عزیزی دو گل را برای ایران رقم زد و بازی را به تساوی کشاند. در نهایت هم ایران به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف صعود کرد. در ایران از این بازی با عنوان حماسه ملبورن یاد می شود.

سفید پوشان ایران در مسیر جام جهانی

ایران در جام جهانی 98 با آلمان، یوگسلاوی و آمریکا هم گروه شد، بازی اول را 1-0 به یوگسلاوی باخت اما در بازی دوم موفق شد برای اولین بار در تایخ فوتبالش در جام جهانی پیروز شود، آنها در این بازی آمریکا را 2-1 بردند. گل های ایران را مهدی مهدوی کیا و حمید استیلی به ثمر رساندند. بازی سوم را هم به آلمان 2-0 باختند؛ در مجموع ایرانی ها با همین 3 امتیاز کنار رفتند، از این گروه آلمان و یوگوسلاوی صعود کردند.

سومین تجربه ایرانی ها در جام جهانی به سال 2006 آلمان بر می گردد، آنها که در بازی های مقدماتی به لطف گل محمد نصرتی در بازی برابر بحرین مسافر آلمان شده بودند، در قرعه کشی جام جهانی هم گروه پرتغال، آنگولا و مکزیک در گروه D شدند.

بازی نخست با مکزیک بود، ایران در نیمه اول خوب بازی کرد و حتی توانست یک گل هم بزند اما در نیمه دوم این مکزیک بود که نبض بازی را در دست گرفت و توانست ایران را 3-1 شکست دهد. دومین بازی هم برابر پرتغال نتیجه ای بهتر از باخت 2-0 برای ایران نداشت. با توجه به این دو باخت ایران دیگر شانسی برای صعود نداشت و بازی اش برابر آنگولا فقط جنبه حیثیتی داشت. آنگولا که اولین حضورش در جام جهانی را تجربه می کرد مقابل ایران 1-1 متوقف شد و هر دو تیم با هم از گردونه مسابقات کنار رفتند. گل ایران را در این بازی سهراب بختیاری زاده به ثمر رساند.
در مقدماتی جام جهانی 2010 در مرحله نهایی گروهی، ایران با کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و امارت هم گروه بود، اما ایران با ارئه بازی هایی ضعیف چهارم شد و حتی نتوانست به پلی آف صعود کند.

پیش بینی عملکرد ایران در جام جهانی 2014

ایران برای آمادگی در جام جهانی 2014، بازی تدارکاتی در خور توجهی انجام نداده و باز هم همان داستان همیشگی بی برنامگی و بی توجهی نسبت به فوتبال ملی که بسیاری از کارشناسان در سال 2006 آن را عامل نتایج ضعیفش در جام جهانی می‌دانستند در حال تکرار شدن است. مشکلات لباس منقش به یوز پلنگ ایرانی و برند آل اشپورت هم این اواخر بین المللی شد تا جایی که برخی خبرگزاری های خارجی از نبودن لباس کافی برای ایران در جام جهانی خبر دادند!

در این دوره نیز برخی کارشناسان با نگاهی خوشبینانه به صعود ایران نگاه می کنند هرچند وجود آرژانتین همیشه مدعی، نیجریه قدرتمند و بوسنی به عنوان یک تیم هجومی این امر کمی سخت است. بازیکنان دوملیتی نظیر اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، مهرداد بیت آشور و باتجربه هایی مثل نکونام، آندو تیموریان، شجاعی و جلال حسینی در کنار جوانانی مثل علیرضا جهانبخش و سردار آزمون باید اندیشه های کارلوس کی روش را برای مهار بازیکنان بزرگی چون مسی، دی ماریا، آگوئرو، ادین ژگو، ایبسویچ و... در زمین پیاده کنند.

معرفی سرمربی و بازیکنان کلیدی

سرمربی:
کارلوس کی‌روش (Carlos Queiroz)

ایرانکارلوس مانوئل بریتو لئال کی‌روش سرمربی 61 ساله پرتغالی(موزامبیکی الاصل) تیم ملی ایران در دهه 90 هدایت تیم امید و تیم ملی پرتغال را بر عهده داشت و چند فصلی نیز در کشورهای آمریکا و ژاپن به مربیگری پرداخت.
وی همچنین هدایت امارت را نیز یک سال به عهده گرفت و دوسال نیز هدایت تیم‌ ملی آفریقای جنوبی را برعهده داشت و پس از جام جهانی 2002 و در تابستان همان سال به منچستریونایتد پیوست و دستیار الکس فرگوسن شد. سال 2003 به عنوان سرمربی رئال مادرید انتخاب شد و پس از یک فصل دوباره به منچستر بازگشت و تا 4 فصل دیگر دستیار فرگوسن شد.

کی روش در سال 2008 برای بار دوم و البته با تجربه بیشتر هدایت تیم ملی کشورش را برعهده گرفت و تا پایان جام جهانی 2010 در این تیم ماندو پس از یک سال و در سال 2011 هدایت ایران را برعهده گرفت و این تیم را برای چهارمین بار به جام جهانی رهنمون کرد.

کی روش با کنار گذاشتن سیدمهدی رحمتی مرد شماره یک سالهای اخیر تیم ملی ایران و عدم دعوت از چند بازیکن مطرح لیگ برتر مثل پیام صادقیان و حامد لک و نیز عدم دعوت از علی کریمی موجب شد رسانه های خارجی لیست اعلامی وی را یک لیست ابهام برانگیز بخوانند.

از وی به عنوان یکی از گزینه های اصلی هدایت منچستر یونایتد پس از جام جهانی 2014 نام برده می شود البته اگر با فدراسیون فوتبال ایران برای تمدید قرارداد به توافق نرسد.

کاپیتان: جواد نکونام (Javad Nekounam)

ایرانجواد نکونام کاپیتان باتجربه تیم ملی ایران با 34 سال سن آخرین جام جهانی خود را تجربه خواهد کرد. وی با 136 بازی ملی و 37 گل زده یکی از مهره های کلیدی ایران در برزیل معرفی شده است. نکونام که اکنون عضو الکویت است سابقه بازی در اوساسونا را به مدت 6 سال دارد و با وجود بازی در پست هافبک آمار گلزنی خوبی دارد و امکان این که در جام جهانی هم بتواند گلزنی کند وجود دارد چرا که او می‌تواند با هر دو پا شوت بزند و با استفاده از ضربات سر دروازه‌ حریفان را به خطر بیندازد.

کار وی در مقابل هافبک‌های قدرتمند نیجریه و آرژانتین سخت است و باید ببنیم وی به عنوان بازوی راست کی روش در زمین می تواند ایران را در خلق یک حماسه کمک کند یا نه؟

ستاره احتمالی: اشکان دژاگه (Ashkan Dejagah)

ایراناشکان دژاگه متولد 1365 از یک پدر ایرانی و مادر آلمانی است که سابقه حضور در تیمهای پایه آلمان را نیز دارد توسط افشین قطبی به تیم ملی دعوت شد و از همان ابتدا یکی از ستاره های ایران بوده است که کلاس متفائتی از خود نمایش می دهد. وی در تیم های وولفسبورگ و هرتابرلین آلمان بازی کرده و هم اکنون عضو تیم فولام انگلیس است.
اشکان در سرزنی و شوت مهارت بالایی دارد و اگر در اوج باشد مدافعان حریف کار سختی مقابل وی دارند و با ایجاد فضا برای مهاجمان سرعتی ایران می تواند به کمک تیم کی روش بیاید.

بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی:

ایران

دروازه‌بانان: رحمان احمدی، سوشا مکانی، علیرضا حقیقی، دانیال داوری، علیرضا بیرانوند

مدافعان: سید جلال حسینی، هاشم بیگ‌زاده، حسین ماهینی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، احمدآل نعمه، محمدرضا خانزاده، احسان حاج صفی، مهرداد بیت آشور

هافبک‌ها: آندرانیک تیموريان، مسعود شجاعی، قاسم حدادی فر، مهرداد پولادی، رضا حقیقی، بختیار رحمانی، اشکان دژاگه، جواد نکونام

مهاجمان: محمدرضا خلعتبری، مهدی شریفی، کریم انصاریفرد، رضا قوچان نژاد، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، رضا نوروزی

ایران
لباس تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای ایران در گروه F جام جهانی 2014 برزیل

دوشنبه 26 خرداد 93 (16 ژوئن):

نیجریه - ایران (کوریتیبا - ورزشگاه بایکسادا) :: (ساعت 23:30) ::

شنبه 31 خرداد 93 (22 ژوئن):

آرژانتین - ایران (بلوهوریزونته - ورزشگاه مینیه رو) :: (ساعت 20:30) ::

چهارشنبه 4 تیر 93 (25 ژوئن):

بوسنی - ایران (سالوادور - ورزشگاه فونته نووا) :: (ساعت 20:30) ::


صحنه‌ای ماندگار از ایران در تاریخ جام جهانی

به گزارش مشرق، شاید از هر ایرانی بپرسی که خاطره انگیزترین صحنه تیم ملی در جام جهانی چیست بی درنگ بگوید پیروزی برابر آمریکا که به دلیل شرایط سیاسی دو کشور به آن لقب بازی قرن نیز داده شد. ایران که در یک ماراتن خاطره انگیز و پس از خلق حماسه ملبورن به فرانسه رسیده بود، و چند روز پیش از جام جهانی سرمربی معروف خود تومیسلاو ایویچ را برکنار کرده بود در دیدار اول خود برابر یوگوسلاوی بازی خوبی به نمایش گذاشت و با یک گل مغلوب شد. در دیدار دوم ایران به مصاف آمریکا رفت و با دو گل حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا به برتری 2-1 دست یافت تا اولین و تنهاترین برد ایران در جام جهانی رقم بخورد و مردم تا پاسی از شب در خیابانهای کشور به شادمانی بپردازند.
اگر کمی اعتماد به نفس از جانب نیمکت تیم ملی به بازیکنان تزریق می شد اولین صعود ایران نیز رقم می خورد اما افسوس که برابر آلمان نه چندان قوی به ترس خودمان باختیم و با شکست 2-0 از فرانسه به خانه بازگشتیم.

صحنه های حساس دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی 1998

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • کاپیتان ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    آقا من از روی سایت فیفا چارت رو نگاه کردم اگر ایران به عنوان تیم دوم صعود کنه تو مرحله حذفی یه قرعه فوقالعاده آسون انتظارشو میکشه و حتی ممکنه از اون مرحله هم صعود کنه!!! وایییی فکرشو بکنید
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    قوم پارس فقط بخشی از سرزمین کشور ایران هست ، حتی با فرض اکثریت بودنش هم، درست نیس "مردان پارسی" گفته شود / از سایت مشرق که ذوق و تبحر تاریخی و فرهنگی خوبی دارند، بعید بود.
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اینهمه پارس پارس نکنید یکوقت میرید از آرژانتین و نیجریه و بوسنی ده تا ده تا میخورید ابروی ایران که هیچ افغانستان و تاجیکستان را هم میبرید.
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اگه گند نزدن
  • محمد ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    تا زمانی که اسم این تیم مردان قوم خاص هست من نه به بازیاش نگاه میکنم نه از بردش خوشحال میشم چون تیم ملی من ایرانی نیست !
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    واییییی ! برو بگیر بخواب
  • عشق فوتبال ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    متن رو ول کردیم چسبیدیم حاشیه..... ضمن تشکر از بخش ورزشی بابت معرفی جامع تیمها و گزارشهای متنوع و جالبش یه نکته رو حیفم اومد نگم: ای خدا به این ملت که معنی این کلمه پارس رو نمی فهمن شعوری عطا بفرما تا بفهمن که این کلمه نژادپرستی نیست. به خدا این تعصب کورکورانه مایه ننگ بعضیهاست.خلیج فارس، میدان پارس جنوبی و ... همه برگرفته از ریشه آریایی این سرزمین دارند. سرزمین پارس که اقوام ترک، لر و کرد و بلوچ و حتی عرب جنوب در آن زندگی میکنند. تو رو خدا برای یکبار هم که شده بفهمید....
  • kiavash ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    زنده بادشی داشم
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ذوق مرگ نشین یه وقت!!!بگیرین بخوابین مثل اینکه از شدت بی خوابی به هزیان گفتن افتادین لالا لالایی باریکلا پسر خوب
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    عشق فوتبال جان ، برو به فوتبالت برس ! سرزمینی به اسم سرزمین پارس وجود نداره ! "ایران" نام درست این سرزمین هست.
  • اسماعیل بدری ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ایران وصعود?جوک ساله,ایران تو فوتبال از این عرضه ها نداره,حالا اگه کره و ژاپن بودن باز یه چیزی حداقل اونا تاکتیک پذیر هستن ومثل ایران دیمی بازی نمیکنن
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    .....خودتی
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    افغانستان یک بازیکن داره قیافش شبیه مسی هست .به درد میخوره ها ....
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    معلوم نیست اسم ایران فارسیه هست یا ایران!.. فارسها در برابر کورد ها و تورک ها و عرب ها و بلوچ ها و ترکمن ها تافته جدا بافته نیستن باید اسم تیم مردان ایرانی می بود
  • کارشناس فوتبال ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    با بازی امروز تیم ملی فاتحه صلوات.......
  • سرباز ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    از اینکه مشرق در دام قوم گرایی افتاده تعجب میکنم. نکنه برنامه ای در پیش است؟
  • عشق فوتبال ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    پیامبر اکرم (ص) فرموده:اگر علم در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست پیدا خواهند کرد... اگه تاریخ رو ببینید از اکثر قومیت ها در دانشمندان ایران وجود دارد پس می بینید پارس به معنای فارس خالی نیست اینقدر متعصبانه نکوبید این کلمه "پارس" رو.
  • مودی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    فرض کنیم که بیش از حد انتظار هم ظاهر شدند و حتی از گروه شون هم صعود کردند ....اونوقت این میشه حماسه تاریخی ؟!!! اصلا حماسه هست که حالا بشه تاریخی هم اسمشو گذاشت ؟!!! لطفا حد و شان و جایگاه ها را حفظ کنید و شما ها مثل این نوجوونای عشق فوتبالی جو گیر و هیجان زده نشید... آخه اگه حضور موفق تیم ملی فوتبال در جام جهانی حماسه تاریخی است پس حماسه های بزرگ تاریخ کشورمان از یعقوب لیث صفاری که اولین حکومت مستقل از خلفای ظالم بنی عباس در ایران بعد از اسلام را بوجود آورد تا حماسه های سرداران انقلاب و جنگ و عرصه علمی به ویژه هسته ای چه عنوانی دارند؟!!! چرا جوگیر میشوید و همه چیز رابا هم قاطی میکنید؟!!! از شما مردان عرصه رسانه انتظار عقلانیت و منطق میرود از همه اینا گذشته .. فکر نمیکنید بالا بردن دز توقعات و انتظارات و احساسات بیش از حد لازم میتواند در صورت ناکامی تیم ملی فوتبال عوارض و تبعات منفی زیادی حاصل از سرخوردگی و ناکامی ایجاد کند ؟آن هم فوتبالی که همه میدانند چه شرایطی دارد ... اگر چه به عنوان یک ایرانی بسیار علاقمندم تیم ملی کشورم در جام جهانی بدرخشد اما ایجاد توقع و انتظار بیش از حد آن هم از فوتبالی که چند سال قبل در آستانه جم جهانی با باخت از تیم بحرین آب سردی بر روی احساسات میلیونها ایرانی ریخت و یاس و سرخوردگی وسیعی را بوجود آورد معقول و منطقی نیست ....
  • محمد ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    جناب آقای مودی تعریف تاریخ چیه؟ منم موافقم ایران در فوتبال قدرت گذشته را ندارد اما اگر ایران صعود کند چون در گذشته سابقه نداشته تاریخی می شود و به نظرم شما دارید همه چیز رو با هم قاطی می کنید.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    من میگم بهتره انصراف بدیم وبذاریم یه تیم عربی جای ما بره اونجا کیسه گل میشه آی ازخنده غش کنیم که نگو نگین صرف حضور خودش یه افتخاره اصلا این جوری نیست این همه خرج وهیا هو  باید یه دستاوردی داشته باشه والا اونجا بریم گل زیاد بخوریم وابرومون بره همون بهتره که نریم
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    تیم ایران غیر قابل پیش بینیه یه روز می ببینی یه بازی که همه میگن میبره میبازه وبالعکس,باید امیدوار بود انسان به امید زنده است,
  • ناشناس ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    قبلا به کل خاورمیانه سرزمین پارسی می گفتند.قلمرو پارسی به حدی بوده که دریای مازندران ودریاچه ی آرال در وسط ایران قرار داشتند.شما کی باشی که این امپراتوری رو زیر سوال ببری؟
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بازم پاتنرک های وطن فروش اعتراض کردند...
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    چه ربطی داشت؟! قوم پارس همان هایی هستند که در سرزمین پارس(ایران) ساکن شدند. منظور همه ایرانی ها با هر نژادی است. ضمناً آذری های عزیز هم از نژاد ترک نیستند. نمیدانستی بدان.
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    فراموش کردی قسمت بزرگی از ایران لر است؟خوزستان،لرستان،چهارمحال وبختیاری،کهکیلویه وبویر احمد،بخشی از همدان،ایلام واصفهان
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    به امید سربلندی ایران و پسران ایرانی ، ان شاءالله که همه ی تلاشون رو میکنن و نتیجه هرچی که خدا بخواد. در ضمن از دوستان عزیز خواهش میکنم تاریخ را مطالعه بفرمایند و مطلع باشند که قدمت زبان پارسی در ایران زمین خیلی بیشتر از بقیه ی زبانهاست که بعضی از این زبانها بعد از اتفاقات تاریخی تلخ که همه میدانیم وارد ایران شده است. اگر امروز لفظ پارسی را به کار ببریم چیزی به ناحق نگفته ایم چه بسا که تاریخ و تمدن اصلی مردمان این سرزمین را پاش داشته ایم. به امید سربلندی ایران و ایرانی
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    نمیخوام شعار بدم ولی میگم همه ما چه لر,چه عرب,فارس,ترک,بلوچ,,مسلمانیم وداریم در یه کشور زندگی میکنیم حالا یه بی مهری هاوکم توجهی وتبعیض از جانب مسولین بوده وهست ولی این دلیل نمیشه برادری ما گسسته بشه واسیر اختلافات وتعصب قومی بشیم,قدرتهای سلطه گر از راه همینتفرقه تونستن خیلی کشورا غارت کنن نمونه اش هند چن صد میلیونی یا عثمانی یا همین اوکراین ,چرا از تاریخ درس نمیگیریم تفرقه باعث شکسته
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    خودمون خودمون را سوژه کردیم. مردان پارسی
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مردان پارسی آماده خلق یک فاجعه تاریخی
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    که حتما میزنن
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اسماعیل جان! چقدر حسودی! حتی دوست نداری توی تخیلاتمون هم خوش باشیم؟
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    قربون جای جای ایران! از ماکو تا اروندکنار و تا چابهار و تا سرخس.
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    خیلی بد پیله هستی
  • دومان تورک ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    انشالله تیمی که با نام یک قوم ایرانی پا به عرصه فوتبال می زاره بشدت شکست بخوره تا دل اقوام غیر پارس ایرانی خنک بشه . ایران تنها پارس نبوده و نیست . پارس قسمتی از خاک ایران بوده الکی برای خودتان تارخ خیالی درست نکنید
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    تو گروه خودمون پنجم نشیم
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    چند سال پیش تیم شنا رفته بود مسابقات جهانی بعد از آخر اول شده بود فرداش تو روزنامه ها نوشته بودند خوب شد غرق نشدند نگران بچه های تیم ملی هم به این وضع دچا بشند.
  • ناشناس ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    قوم گراهای متعصب بیسواد تحت تاثیر رسانه های جههوری آذربایجان قرار گرفته اند...میبینیم بعضی مواقع پرچم بیگانه به ورزشگاه های فوتبال می اورند
  • ناشناس ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    فاجعه وجود افرادی مثل شما در این سرزمین است همین سرزمین پارس
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اگه یه آمار از کاربران سایتتون بگیرید مطمئنا بالای 90در صد رای به عدم صعود ایران میدن شاید اینطور برداشت بشه که این نامیدی وخود کمتر بینی جز ی از فرهنگ ماست اما اگه در کنار این نظر سنجی از صعود تیم والیبال رای گیری شود نتیجه کاملا برعکس فوتبال می شوذد دلیلیش هم کاملا مشخصه ......
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    یه نکته جالب تمام قهرمانی های ما در آسیا در زمان شاه ستمگر بود.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق تو هم که صهیونیست از آب درومدی. الان کسی که ایینو میخونه اگه به حرفم بخندی ناراحت میشما.
  • امیین ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    باز پان تورکیستا حمله کردن
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    عمرا میبینیم چه عابرور ریزی که نکن تو جام جهانی.
  • حسین ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    شما فارس ها تاریخی قلابی دارید مثل پاسارگاد که اسراییلی ها در سال 1343شمسی واسه شما ساختن و بجای یه بنای تاریخی جا انداخته اید در واقع هیچ نقشی در جنگ ها و پیشرفت ایران نداشته اید و فقط اسم بی محتوای یک قوم رو یدک میکشید
  • بهنام ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    آقاي طرفدار افغانستان، اونا اصلا آبرو دارن كه بخواد بره؟ اونا اصلا ميدونن جام جهاني چيه؟
  • سجاد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بله بالا مینویسید علی دایی بیشترین بازی ملی بیشترین گل زده علی دایی کجاش فارسه که با شهرت علی دای میگید افتخار پارس یا کریم باقری سردار آزمون علیرضا جهانبخش کریم انصاریفرد اینا که ترکه افتخارتون ترکه نه فارس
  • سجاد ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    داداش من از روی 5 هزاری نخون برو تاریخ و کتابهای قدیمی رو ببین نوشته آریایی نه پارس باور نمیکنی اگه قسمت شد رفتی بهشت از پیامبر بپرس
  • اسکندری ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    باتشکر از مشرق به خاطر گذارش کامل وجامع در خصوص تیم ملی. خواستم به آنهایی که با غرور برای مردم حرف می زنند وپولهای میلیاردی از تیم ملی می گیرند وخود را پرسپولیسی میدانند اما به خار دیرکرد طلبشان پرسپولیس را تهدید به فیفا و...می کنند بگویم.قطره قطره اشکهای حمید استیلی پس از بازی با امریکا بالاتر از تمام رکورد های شما در تیم ملی است.آنچه می ماند محبوبیت است نه مشهور بودن.گل استیلی مانند تیری بود که از تفنگ تک تک هر ایرانی به قلب شیطان بزرگ نشانه رفت.وکم از فرونشاندن پهپاد آرکیو170 وشکار ناو امریکا توسط قایقهای توپدار نبود.زنده باشی استیلی واستیایهای ایران سرزمین کهن آریایی. ایران سرزمین آریایی هاست چه پارت باشند وچه ماد وچهاقوام دیگر هر که زیر پرچم ایران است عزیز است.
  • محسن ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    دقیقا حیفه واژه هاست که اینجوری خرج کنیم. فوتبال یک بازی هست.افتخار باز بگی یه چیزی. حماسه مال همت ها و متوسلیان ها بود که از ناموس و دین این مملکت پاسداری کردند
  • امیین ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    سجاد اگه نظرت درست باشه تیم ملی جمهوری آذرباییجان باید لااقل قهرمان آسیا باشه ، مرد مومن امثال علی دایی و انصاری فرد از تو بیشتر ایرانو دوست دارن چون تحت تاثیر تبلیعات انگلیس نیستن
  • ناشناس ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اگر پارس قسمتی از ایران بوده ، ترکی را که مغولان آورده اند و اصلا ایرانی نیست
  • ناشناس ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    شما اولا اگه جرات داری خودتو معرفی کن و بعدش بهتره مغز خشک و خالیتو از چرت و پرت های شبکه های ماهواره ای رژیم های جعلی معلوم الحال خالی کنی و کمی تاریخ مطالعه بفرمایی !
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    شما لرها که فارس هستید نکنه می خواهید بگید عربی صحبت می کنید!!؟؟؟؟؟؟
  • کوروش ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    بعضی از افراد جوری حرف می زنند که انگار اگه ایران در جام جهان نتیجه نگیرد سودی حاصل آنها می شود
  • پسرسخت ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    ما به ته جدول امید داریم...دعا کنید از جام جهانی اخراجمون نکنند تا ما بازی ها رو دنبال کنیم به امید برگشتن زود به تهران...
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    0 0
    راست میگن دیگه هی بهونه دست این بوقای بی بوق پانترک بی بوق وطن فروش می دین.... پانترکها بدونن که عددی نیستن گنده لاتشون صدام حتی نتونست با پیشرفته ترین سلاح ها یه ذره از خاک ایران جدا کنه الان صدام تو گوره شما گدا گشنه های پان ترک و پان کرد که هیچی ندارین نه نفت نه پول لرها وبختیاری ها با کمک بقه ی هموطنان دمار از روزگار متجاوزان و وطن فروشان در میاریم حالا برین آب بکشین
  • من یه کردم ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    اصن با این طرز فکرتون و اقوام گرایتون موندم چی بگم به بعضی از این دوستان که دارن واسه خودشون یه کشور میسازن از هر قوم و زبونی مرد حسابی تو گیر دادی به پارس بودن؟؟ واقعا جای تاسف داره من یه کردم و جونمو میدم واسه این کشور فرقی نداره شمال باشه یا جنوب یا شرق یا غرب این کشور
  • 228 ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام بچه ها من نمیدونم چرا اینقدر ما ایرانی ها باهم دشمنی میکنیم خدا این نعمت وداده که همه کشور های دنیارو تو یه سرزمین به نام ایران جمع کنه اعم از ترک و فارس و بلوچ و کرد و لر و... حالا عوض اینکه با هم یکی باشیم دائما حاشیه میریم تیم ملی ما نیاز به همایت همه ایرانی ها داره من یه ترک هستم وطنم ایرانم دوست دارم اون کشورهایی هم که از ایران جدا شده زمان قبل ما بوده چه افغان باشه چه تاجیک هرکی چپ نگاه کنه میرم جلو جونم وهم واسه وطنمم میدم بابا بزرگ شید توروخدا اون بیرونی ها از خداشون این کشور تجزیه بشه حالا تو جنگیم حالا چه تو درس چه کار یا تیم ملی ازسوریه عبرت بگیرین این ایران ناموس ماست اگه بد هم باشه تا آخرش باید وایسیم.......هرکی خوند تو آخر متنی که مینویسه بنویسه .................زنده باد تمام مردم ایران ف.ت.ک.ل.ب.
  • hossein3 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    آقایون من لر هستم.به نظرمن همین فرزندان پارس خیلی خوبه.وقتی قوم پارس توی این سرزمین زندگی میکرده این نژادهایی که میگید وجود خارجی نداشتن.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    فارس نه نام يك قوم كه نامي است كه يونانيان به سرزمين ما داده‌اند. اين قوم من در آوردي "فارس"؟! زاييد توهم و تخيل قوگرايان و در راس آن‌ها پان تركيست‌ها و پان عربيست‌ها هست.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    اشتباهي مثبت دادم. پارس نه نام يك قوم من در آوردي كه نامي است كه يونانيان به سرزمين ما داده‌اند.
  • سید مجتبی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    یعنی تو داری میگی یه افغانی رو بذاریم جلو مسی!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدبین ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    به نام خدا ایران 0 برزیل ۱۰۰۰
  • ناشناس ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    0 0
    ما لرها فارس نیستیم ولی از اسم خلیج فارس دفاع می کنیم و عاشق وطن هستیم تحت تاثیر الهام علیف هم نیستیم
  • kourosh ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    0 0
    اقایان و خانومهای عزیز کشور عزیز مان را عشق است .ابزار دست بیگانگان نشوید .من شمالی(گیلک ) هستم و عاشق و فدائی ایران عزیز با تمام اقوامش. مطمئن باشید انچه که مارا به هم نزدیک میکنه ایران است و ایران با محوریت زبان فارسی
  • محمدامین ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    من عرب هستم.ایرانم رادوست دارم. مهم نیست بقیه چی میگن.
  • دیاکو ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    وقتی که قوم ماد حکومت می کرد و این سرزمین مدیا نام داشت قوم پارس کجابود
  • ايران ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    كاره سختيه ولي ميشه كاپيتان
  • یک مردپارسی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    یوز ایرانی تبدیل شد به موز ایرانی .....@@
  • cxqwwyvs ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • مجید ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    هنگامی که آیه ۵۴ سوره مائده نازل گردید پیامبر در پاسخ از پرسشی در مورد تفسیر این آیه شریفه، دست خویش را بر شانه «سلمان» زد و فرمود: منظور، این مرد و هموطنان اوست: و روی انّ النّبی صلی الله علیه وآله سئل عن هذه الآیة فضرب بیده علی عاتق سلمان فقال: هذا و ذوه، ثمّ قال صلی الله علیه وآله: لو کان الدّین بالثّریّا تناوله رجال من ابناء فارس...». آن گاه افزود: اگر دین و آیین خدا در آسمان‌ها و به ستاره «ثریا» نیز بسته شده باشد مردانی از فارس حقجویانه آن را خواهند یافت و پس از نایل آمدن به آن به مقرراتش عمل خواهند کرد»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس