ستارگان سیاه ساحل طلا پس از دو دوره نسبتا درخشان امیدوارند با خلق یک شگفتی به نیمه نهایی جام جهانی برسند جایی که تاکنون هیچ تیم افریقایی موفق نشده به آنجا برسد، هرچند صعود "غنا" از گروه مرگ کار بسیار دشواری به نظر می رسد و باید یک جدال نابرابر را پشت سر بگذارد.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویرویژه‌نامه جام جهانی مشرق – بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)
** بخش یازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایران)
** بخش دوازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (برزیل)
** بخش سیزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بلژیک)
** بخش چهاردهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بوسنی و هرزگوین)
** بخش پانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (پرتغال)
** بخش شانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (روسیه)
** بخش هفدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ژاپن)
** بخش هجدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (سوئیس)
** بخش نوزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ساحل عاج)
** بخش بیستم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (شیلی)


شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر21- غنا (Ghana)

سرمربی:
جیمز آپیا

کاپیتان: آساموا جیان

ستاره احتمالی: کوین پرینس بواتنگ (Kevin-Prince Boateng)

رنکینگ در فیفا: 38

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مرحله یک چهارم نهایی

بیشترین بازی ملی: ریچارد کینگسون (90 بازی)

بهترین گلزن ملی: ادوارد آکوا (40) و عبدی پله (33)

شعار تیم در جام جهانی: ستارگان سیاه برزیل را روشن می‌کنند

همگروه‌های غنا در جام جهانی برزیل: آمریکا، پرتغال و آلمان

آشنایی کلی با کشور غنا
شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویرجمهوری غنا کشوری در غرب آفریقا است و آکرا پایتخت این کشور است. نام غنا از کلمه غاته که تمدنی در دوران باستان آفریقا است گرفته شده است. تا پیش از استعمار آفریقا توسط اروپاییان غنا منطقه‌ای در اختیار سیاه‌پوستان بود که با ورود پرتغالی‌ها در سده پانزدهم این مملکت از هم پاشید. غنا در عهد استعمار به ساحل طلا مشهور بود. پس از پرتغالی‌ها انگلیسی‌ها بر این منطقه حاکم شدند. در سال 1957 میلادی ساحل طلا استقلال یافت و نام آن را غنا گذاشتند.

سیاست غنا
حکومت در این کشور به صورت جمهوری است. قانون اساسی غنا در سال 1979 تدوین شده و به موجب آن قوه مقننه از یک مجلس ملی با 140 عضو تشکیل شده است. از حزب‌های مهم این کشور می‌توان به حزب ملی خلق، جبهه خلق، مجمع ملی متحد و عضو سوسیال دموکرات اشاره کرد. این کشور در سازمان وحدت آفریقا، اتحادیه گمرکی، بانک جهانی، ایکائو، آیدا، ایلو، اینکو، یونسکو، یوکو، آکب و ... هم عضویت دارد.

جغرافیای غنا
غنا 238 هزار و 537 کیلومتر مربع وسعت دارد که هفتاد و پنجمین کشور جهان به حساب می‌آید. این کشور با ساحل عاج، توگو و اقیانوس اطلس همسایه است. غنا کشوری نیمه کوهستانی است که نواحی مرتفع آن عمدتا در نواحی مرکزی قرار دارد. از مهمترین رودهای این کشور می‌توان به تای سیاه و ولتای سفید اشاره کرد. جنگل در غنا زیاد پیدا می‌شود چراکه آب و هوای این کشور گرم، مرطوب و پرباران است. بلندترین نقطه غنا قله آفاجوتو با 885 متر ارتفاع و رود ولتا با هزار و 143 کیلومتر طویل‌ترین رود این کشور است.

اقتصاد غنا
از مهمترین صنایع غنا می‌توان به ذوب آلومینیوم، فراورده‌های نارگیلی، تولید کاکائو، تهیه قهوه، صنایع دستی و کائوچو اشاره کرد. کاکائو، قهوه، نارگیل، توتون، دام و ماهی نیز از مهمترین محصولات کشاورزی و دامپروری غنا به حساب می‌آید. از جمله مهمترین معادن این کشور می‌توان به الماس، طلا، آهن، گرافیت، کرومیت و منگنز اشاره کرد. واحد پول این کشور سدی برابر با 100 پسوا است که هر 75/2 آن برابر با یک دلار می‌باشد.

فوتبال غنا
کشور غنا در گذشته جزیی از ممالک سیاه پوستان به شمار می‌آمد اما پس از ورود استعمارگران و تجارت طلا این سرزمین به ساحل طلا مشهور شد. استعمارگران بریتانیایی نخستین کسانی بودند که فوتبال را به مردم سرزمین طلا معرفی کردند.
فدراسیون فوتبال ساحل طلا که از مستعمرات بریتانیا به شمار می آمد در سال 1920 تشکیل شد. اولین بازی ملی رسمی این کشور با نام ساحل طلا مقابل دیگر مستعمره بریتانیا یعنی نیجریه در سال 1950 برگزار شد که ساحل طلا با یک گل بر حریف غلبه کرد. در سال 1957 کشور مستقل غنا با همین نام تشکیل شد و در همین سال این کشور به عنوان عضو جدید فیفا معرفی شد. غنایی‌ها در سال 1962 طی یک بازی دوستانه و در شهر آکرا به مصاف رئال مادریدی رفتند که قهرمان اسپانیا و اروپا به شمار می‌آمد این دو تیم در این رقابت به تساوی 3 بر 3 رضایت دادند و این به معنای موفقیتی بزرگ برای فوتبال غنا بود.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
 این تیم در 18 دوره مسابقات جام ملت‌های آفریقا حاضر بوده که در چهار دوره به مقام قهرمانی رسیده است که اولین آن در سال 1963 و آخرین آن به سال 1982 مربوط می‌شود.
اولین تورنمنت فرا قاره ای که غنا در آن حاضر بود به المپیک 1964 توکیو مربوط می‌شود که ستاره‌های سیاه موفق به صعود از مرحله گروهی شدند. این تیم در المپیک‌های 1968 و 1972 نیز حاضر بود.

کشور غنا به رغم اینکه یک کشور آفریقایی است اما امکانات سخت افزاری مناسبی در فوتبال دارد. این کشور همچنین با غول‌های صنعت پوشاک فوتبال نظیر پوما، آدیداس و کاپا قرارداهای تجاری زیادی منعقده کرد و از طریق جذب اسپانسر درآمدهای قابل توجهی بدست آورده است.

صعود به جام جهانی 2014
راه یابی به جام جهانی در قاره آفریقا از سایر قاره‌ها مشکل تر است چرا که اغلب تیم‌ها در یک سطح قرار دارند و از 52 تیم حاضر تنها 5 تیم راهی جام جهانی می‌شوند. غنا از مرحله اول مسابقات که در آن تیم‌های ضعیف تر به رقابت می‌پرداختند معاف بود و در مرحله دوم با تیم‌های لسوتو، زامبیا و سودان همگروه شد که توانست از 6 بازی 15 امتیاز کسب کند و با 18 گل زده بهترین خط حمله دور انتخابی جام جهانی را از آن خود کند. سپس در مرحله حذفی باید با تیم مصر روبه رو می‌شد. ستاره‌های سیاه در بازی رفت توانستند با پیروزی 6 بر یک مصر را له کنند!
بازی برگشت که یک بازی تشریفاتی به شمار می‌آمد با پیروزی 2 بر یک مصر خاتمه یافت و در مجموع این غنایی‌ها بودند که با برتری 7 بر 3 به جام جهانی صعود کردند.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
تاریخچه حضور در جام جهانی
غنایی‌ها سومین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کنند با این حال دو حضور قبلی آن‌ها توام با موفقیت بوده است. نکته جالب توجه دیگر در خصوص غنا این است که هر 3 حضور غنا در سه دوره اخیر بوده است.

غنا نخستین بار در جام جهانی 2006 آلمان حاضر شد که با تیم‌های جمهوری چک، آمریکا وایتالیا همگروه بود آن‌ها در بازی اول در برابر ایتالیا قهرمان جام با دو گل پیرلو ویاکوینتا شکست خوردند. سپس با گلهای جیان ومونتاری چک را مغلوب کردند و در پایان با پیروزی 2 بر یک مقابل آمریکا حریف برزیل در مرحله یک هشتم نهایی شدند که در این مرحله با 3 گل رونالدو, آدریانو وزی ربرتو برابر برزیل زانو زدند و از گردونه مسابقات حذف شدند.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
بواتنگ و آساموا جیان از امیدهای اول غنا در برزیل به شمار می روند

چهار سال بعد در آفریقای جنوبی ستاره‌های سیاه دومین حضور خود را در جام جهانی تجربه کردند. وبا تیم‌های صربستان، استرالیا و آلمان همگروه شدند که دربازی اول با گل جیان بر صرب‌ها چیره شدند سپس با استرالیا به نتیجه تساوی رسیدند و با تک گل اوزیل مغلوب ژرمن‌ها شدند و به عنوان تیم دوم حریف آمریکا در مرحله یک هشتم شدند که با گل‌های بواتنگ و جیان در مقابل تک گل دانوان بر حریف غلبه کردند و به مرحله یک چهارم راه یافتند.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف اروگوئه ای می‌رفتند که بهترین تیم سالیان اخیر خود را دراختیار داشت اما ستاره‌های سیاه توانستند با گل مونتاری نیمه اول را پیروز به رختکن بروند. در دقیقه 55 فورلان کار را به تساوی کشاند. بازی با برتری نسبی غنایی‌ها پیش می‌رفت که داور پایان نود دقیقه تلاش دو تیم را با نتیجه مساوی اعلام کرد تا اینکه ضربه سر جیان در دقیقه 120 بازی می‌توانست آبی سردی بر پیکره اروگوئه باشد توسط سوارز از روی خط دروازه با دست برگردانده شد وسوارز از بازی اخراج شد و غنا صاحب یک ضربه پنالتی شد که جیان پنالتی را به بیرون زد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. ستاره‌های سیاه در ضربات پنالتی 4 بر 2 بازی را به حریف واگذار کردند و شانس حضور در جمع 4 تیم برتر را در عین شایستگی از دست دادند.

پیش بینی عملکرد در جام جهانی 2014 برزیل
غنا معمولا در رقابت‌های خارج از آفریقا بهتر از سایر تیم‌های قاره‌ سیاه عمل می‌کند. این تیم در امر گلزنی بسیار خطرناک است که کارشناسان دلیل آن را خط هافبک قدرتمند این تیم می‌دانند که خیلی خوب مهاجمان را تغذیه می‌کنند. از هافبک‌های این تیم می‌توان به اسین و مونتاری از میلان و آساموای یوونتوس و بواتنگ بازیکن شالکه 04 اشاره کرد. جدال کوین پرینس بواتنگ در ترکیب غنا مقابل برادرش جرمی بواتنگ در تیم ملی آلمان یکی از اتفاقات نادر دنیای فوتبال خواهد بود.

در جام جهانی 2014 باید در ترکیب غنا منتظر پدیده‌هایی نظیر دانیل بواتنگ بازیکن 21 ساله توپ چی ها و دانیل پاپو بازیکن 20 ساله چلسی باشیم. این تیم در یک گروه سخت باید با تیم‌های ایالات متحده آمریکا، پرتغال و آلمان هرقابت کند. روی کاغذ شانس این تیم برای صعود زیاد نمی‌تواند باشد اما ستاره‌های سیاه در سال های اخیر نشان دادند هر کاری را می‌توانند انجام دهند. غنا به تازگی توانسته در مسابقاتی که به جام ملت‌های جنوب آفریقا موسوم است و در رسانه‌های ایران بعضا و به اشتباه جام ملت‌های آفریقا خوانده شد به دیدار نهایی صعود کند.

نبرد نابرابر ستارگان سیاه در گروه مرگ
ترکیب احتمالی غنا در جام جهانی 2014

تركيب تيم ملی غنا در جام جهانی

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر

دروازه‌بانان: فاتائو دائودا (اورلاندو پایرتز آفریقای جنوبی)، آدام کواراسی (اشترومس‌گودست نروژ) و استفان آدامز (آدوانا استارز غنا).

مدافعان: ساموئل اینکوم (پلاتانیاس یونان)، دنیل اوپار( پورتو پرتغال)، هریسون آفول (اسپرانس تونس)، جان بویه (رن فرانسه)، جاناتان منساه (اویان فرانسه) و رشید سومالیا (ماملودی سان‌دوانز آفریقای جنوبی).

هافبک‌ها: مایکل اسین (میلان ایتالیا)، سولی مونتاری (میلان ایتالیا)، رابیو محمد (کوبان کراسنودار روسیه)، کوادو آساموآ (یوونتوس ایتالیا)، امانوئل آگیمانگ بادو (اودینزه ایتالیا)، آفریه آکوا (پارما ایتالیا)، کریستین آتسو (ویتس هلند)، آلبرت آدوما (میدلزبرو انگلیس)، آندره آیو (المپیک مارسی فرانسه) و مبارک واکاسو (روبین‌کازان روسیه).

مهاجمان: آساموآ ژیان (العین امارات)، کوین پرینس بوآتنگ (شالکه 04 آلمان)، عبدالمجید واریس (والنسین فرانسه) و جردن آیو (سوشو فرانسه)

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
لباس تیم ملی غنا در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای غنا در گروه C جام جهانی 2014 برزیل

سه شنبه 27 خرداد 93 (17 ژوئن):

غنا - آمریکا (ناتال - ورزشگاه داس دوناس) :: (ساعت 02:30 بامداد) ::

شنبه 31 خرداد (21 ژوئن):

غنا - آلمان (فورتالزا - ورزشگاه کاستلائو) :: (ساعت 23:30) ::

پنجشنبه 5 تیر 93 (26 ژوئن):

پرتغال - غنا (برازیلیا - ورزشگاه ناسیونال) :: (
ساعت 20:30) ::
صحنه‌ای ماندگار از غنا در تاریخ جام جهانی
به گزارش مشرق،
در جام جهانی 2010 سوارز با گرفتن توپی که صد در صد گل می شد از روی خط دروازه آن هم در دقیقه 120 مانع صعود غنا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2010 شد!

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر
در یکی از مهیج ترین و خاطره انگیزترین ترین مسابقات جام نوزدهم، دو پدیده مسابقات یعنی غنا و اروگوئه در مقابل هم قرار گرفتند. این بازی نهایتا در 120 دقیقه بازی برنده نداشت تا سرنوشت دو تیم در ضربات پنالتی مشخص شود. اما قبل از پایان 120 دقیقه یک اتفاق جالب افتاد. در حالی که تنها چند دقیقه تا سوت پایان بازی مانده بود، در حالی که یکی از ضربات غنایی ها نزدیک بود وارد دروازه اروگوئه شود، لوئیز سوارز شیطنت خاصی کرد و با دست توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید. پس از این حرکت سوارز از زمین اخراج شد و یک ضربه پنالتی نصیب غنایی ها شد. اما ستارگان آفریقایی نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند و آساموا گیان پنالتی را از دست داد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود و در ضربات پنالتی هم غنایی ها ناموفق ظاهر شوند و اروگوئه به نیمه نهایی مسابقات صعود کند.

شگفتی‌سازان سیاه در یک جدال نابرابر +تصاویر
حرکت سوارز جنجال های زیادی به پا کرد نه تنها به این دلیل که باعث شد با ناجوانمردی غنا حذف شود بلکه به این دلیل که پس از این حادثه سوارز نسبت به این قضیه احساس افتخار می کرد و تا مدت ها در صحبت هایش با خرسندی و تکبر از آن یاد می کرد.


**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    عالی بوود....مرسی
  • ناشناس ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    حتی لباس غنا هم از تیم ملی ما قشنگ تره .یا اون گربه روی لباس . آل اشپورت ننگت باد !!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس