شوروی در تاریخ پر فراز و نشیب جام جهانی فوتبال سهم زیادی دارد و بدون این تیم که پس از فروپاشی هم با تکه های کوچکتر خود این تورنمنت را داغ کرده است ورق زدن کتاب فوتبال معنا ندارد.

تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویرویژه‌نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)
** بخش یازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایران)
** بخش دوازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (برزیل)
** بخش سیزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بلژیک)
** بخش چهاردهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بوسنی و هرزگوین)
** بخش پانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (پرتغال)


* برخی رکوردها و اطلاعات مربوط به تیم ملی شوروی است.
تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویر16 - روسیه  (Russia)


سرمربی:
فابیو کاپلو

ستاره: آلن ژاگوئف

کاپیتان: رومن شیرکوف

رنکینگ در فیفا (آوریل): 18

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2002) - روسیه 2 بار و شوروی سابق 7 بار به جام جهانی راه یافته اند.

بهترین عنوان: مقام چهارم (یک بار توسط شوروی) 

بیشترین بازی ملی: ویکتور اونوپکو (109 بازی) - در تیم شوروی سابق این رکورد متعلق به اولگ بلوخین با 112 بازی بود.

بهترین گلزن ملی: ولادیمیر بشاستنیخ (26 گل) - در تیم شوروی سابق این رکورد متعلق به اولگ بلوخین با 42 گل بود.

شعار تیم در جام جهانی: هیچکس نمی‌تواند به ما برسد

همگروه‌های روسیه در جام جهانی برزیل: بلژیک، کره جنوبی و الجزایر در گروه H

** روسیه میزبان دوره بیست و یکم جام جهانی در سال 2018 خواهد بود.

آشنایی کلی با کشور روسیه
روسیه، پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد و پهناوری آن دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.

تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویراین کشور در عرضهای بالای جغرافیایی واقع شده‌است و بیشتر مناطق کشور سردسیر و کم بارش است. به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

روسیه با حدود ۱۴۳ میلیون نفر (در سال ۲۰۱۳) جمعیت نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. تراکم جمعیت روسیه ۸.۴ نفر در هر کیلومتر مربع است که از پایین ترین نرخهای تراکم جمعیت در جهان است. همچنین نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است. بیشتر جمعیت روسیه در غرب این کشور (بخش اروپایی) زندگی می‌کنند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ حدود ۸۱ درصد از مردم این کشور از قومیت روس هستند. در مجموع ۱۶۰ گروه قومی در این کشور زندگی می‌کنند. تاتارها ۳.۹ درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می‌شوند. اقوام اوکراینی، چوواش، باشقیر، چچنی، و ارمنی نیز هر یک بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و آوارهای قفقازی، بلاروسی‌ها، آسی‌ها، آذربایجانی‌ها و قزاق‌ها از دیگر اقوام پرجمعیت روسیه هستند.

روسیه
فابیو کاپلو یکی از مطرح ترین چهره های جام بیستم در برزیل است

زبان رسمی روسیه، زبان روسی است. ولی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده‌ای است و شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود. روسیه فرهنگ پرباری دارد و نویسندگان معروفی مانند تولستوی و داستایوفسکی روس بوده‌اند.

روسیه تا پیش از قرن هجدهم یک حکومت نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و وسعت آن چندان زیاد نبود. تا اینکه در آغاز قرن ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. در سال ۱۹۱۷ انقلاب کمونیستی در این کشور به وقوع پیوست و نام کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» تغییر یافت. روسیه، با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهمترین و بزرگ‌ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود. در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱) شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست.

واحد پول روسیه روبل است. روسیه با تولید ناخالص داخلی ۲۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان (ششمین بر مبنای قدرت برابری خرید) بوده‌است. روسیه پس از فروپاشی شوروی به اقتصاد بازار روی آورده‌است و به منابع طبیعی عظیم خود متکی است. درآمد سرانهٔ این کشور در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ هزار دلار (بر مبنای قدرت برابری خرید) که این کشور را در رتبه پنجاه‌وهفتم دنیا قرار می‌دهد. این کشور یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل همسود است.

روسیه
غیبت رومن پاولیوچنکو و آندره آرشاوین دو ستاره سالهای اخیر روسیه از علامت سوال های بزرگ لیست کاپلو به شمار می رود.

سیاست کنونی روسیه، همکاری و عدم تنش با غرب و تلاش برای اتحاد بیشتر در کشور است. ولی به خاطر گسترش ناتو به شرق و پس از درگیری با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی و الحاق کریمه به خاک خود، روابط روسیه و غرب به تیرگی گراییده‌است.

فرهنگ و مذهب مردم روسیه
مردم روس نژادی از نژادهای اسلاو شرقی هستند، که مردمان این نژاد عمدتاً در روسیه و کشورهای همسایه سکونت دارند. نام روسیه از همین نام منشأ گرفته‌است. روس‌ها به زبان روسی سخن می‌گویند. جمعیت این گروه قومی در روسیه ۱۱۵٬۸۸۹٬۱۰۷ نفر و با احتساب سایر کشورها این رقم به ۱۵۰ میلیون نفر می‌رسد.

تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویر
ترکیب احتمالی روسیه در جام جهانی 2014 برزیل

فرهنگ روس‌ها در حقیقت از فرهنگ اسلاوهای شرقی ریشه می‌گیرد که در نظر مسیحیان رومی پگان و کافر قلمداد می‌شدند.در شکل‌گیری اولیه هویت قومی و فرهنگی مردم روس اقوام دیگر تاثیرات بسزایی گذاشتند. از میان این اقوام می‌توان به اورالی‌ها و وایکینگ‌ها اشاره نمود.در اواخر هزاره یکم (میلادی) اقوام روس مسیحی شده و به مذهب ارتودوکس شرقی گرویدند. پس از سقوط قسطنطنیه در اواخر قرن پانزدهم میلادی روسیه بزرگترین پایگاه مذهب ارتدکس باقی‌ماند.از نقطه نظر دیگر روسیه از نظر فرهنگی نیز تحت تاثیر اروپا قرار گرفت و این تاثیرات پس از اصلاحات اساسی پطر کبیر بیشتر و بیشتر شد.

فرهنگ روس به دنبال آن از حالت سنتی و شرقی خود به سوی فرهنگ غربی گرایید و در ابتدای قرن بیستم هم تغییرات اساسی بسیاری نمود که علت آن انقلاب بلشویکی سال ۱۹۱۷ روسیه و سلطه کمونیسم برای مدت هفتاد سال بر این کشور بود.روسیه در برخی مسائل فرهنگی مانند ادبیات، فلسفه، موسیقی کلاسیک، نقاشی، سینما و انیمیشن صاحب سبک است.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
روسیه با وجود همگروه شدن با تیم یاران کریستیانو رونالدو توانست به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی شود. آنها البته خیلی هم برای صعود به دردسر نیفتادند. فابیو کاپلو سرمربی روسیه نقش عمده‌ای در صعود این تیم به جام جهانی داشت. کاپلو در جام جهانی 2010 نیز انگلیسی‌ها را خیلی راحت به جام جهانی رساند اما در آن مسابقات خیلی بد با انگلیس بازی‌ها را به پایان برد. باید دید آیا تاریخ برای کاپلو تکرار خواهد شد یا خیر. روسیه که میزبان جام جهانی اینده است می خواهد از برزیل خود را نشان دهد.

روسیه
کاپلو درخصوص گروه روسیه گفته است: گروهی که در آن قرار گرفتیم گروه خوبی است و قرعه، قرعه بدی نبود. مهم‌ترین نکته، جایی این است که تیم ما باید در آن بازی‌ کند. ما باید در مرکز برزیل بازی کنیم و از این بابت خوشحالم.

درخشش در جام 66
روسیه که در آن زمان به اتحاد جماهیر شوروی شهرت داشت، خوش درخشید و به بهترین رتبه خود در تاریخ فوتبال یعنی رتبه چهارم در جام جهانی دست یافت، چهار تیم انگلیس، آلمان‌غربی، پرتغال و اتحاد جماهیرشوروی به مرحله نیمه نهایی راه‌یافتند و آلمان‌غربی و انگلستان با نتیجه مشابه دو بر یک حریفان را از پیش رو برداشتند.
ستاره بی بدیل شوروی در جامهای جهانی "لئو یاشین" دروازه بان افسانه ای این تیم بود که در سه جام جهانی 58 و 62و 66 حضور داشت. به خاطر قدردانی از این سنگربان بزرگ هر ساله به بهترین دروازه بان سال جایزه ای با نام جایزه یاشین داده می شود. البته شوروی بعد او داسایف بزرگ را هم به جهان معرفی کرد.

روسیه
اولگ بلوخین
یکی دیگر از ستارگان شوروی سابق اولگ بلوخین است که رکورددار بازی ملی و گل ملی نیز هست. وی که سابقه هدایت اوکراین را نیز دارد در سال 1975 توپ طلای اروپا را نیز مال خود کرد.


تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویر
یک رکورد دیگر نیز در جام جهانی به روسیه تعلق گرفته و آن هم در جام جهانی 1994 و در جریان پیروزی 6-1 روسیه بر کامرون رخ داد؛ اولگ سالنکو روس در آن بازی 5 گل به ثمر رساند تا تنها کسی باشد که در تاریخ جام جهانی در یک بازی 5 گل به ثمر رسانده باشد. روژه میلا هم با زدن تک گل کامرون مسن ترین گلزن جام جهانی لقب گرفت.

ستاره احتمالی روسیه در جام جهانی
آلن ژاگوئف (Alan Dzagoev) - این هافبک هجومی تنها 23 سال سن دارد که بازی فوق‌العاده‌ای را در تیم زسکا مسکو روسیه از خود به نمایش گذاشته است و با 31 بازی ملی و 8 گل زده یکی از امیدهای گلزنی کاپلو در جام بیستم به شمار می رود. از رومن شیرکوف باتجربه و کرژاکوف و واسیلی برزوتسکی هم نباید غافل بود. آکینفی اف هم درون دروازه یک مهره کلیدی به شمار می رود. روسیه دیگر آن فوتبال ماشینی و سرد را که همه از این کشور سراغ دارند بازی نمی کند و با آمدن مربیان بزرگ و صاحب سبکی چون گاس هیدینک، دیک ادووکات و هم اکنون فابیو کاپلو به فوتبال روسیه می توان بازی های چشم نوازی از مردان روس دید.

روسیه
سه مهره کلیدی روسیه: ایگور آکینفی اف، آلن ژاگوئف
و واسیلی برزوتسکی

صعود روسیه با وجود گروه نسبتا آسانش دور از ذهن نیست و در مرحله بعد اگر به آلمان نخورند شاید به جمع 8 تیم هم برسند. اگر شرایط طوری رقم بخورد که آمریکا هم از گروه G بالا بیاید دیدار احتمالی روسیه - آمریکا سیاسی ترین دیدار جام بیستم خواهد بود. روسیه با 169 میلیون یورو دوازدهمین تیم گران قیمت جام جهانی است.

بازیکنان تیم ملی روسیه در جام جهانی:

روسیه

دروازه‌بانان: ایگور آکینفی‌اف (زسکا مسکو روسیه)، یوری لودیگین (زنیت سن‌پترزبورگ روسیه) و سرگی ریژیکوف (روبین‌کازان روسیه)

مدافعان: الکساندر آنیوکوف (زنیت سن‌پترزبورگ روسیه)، الکسی برزوتسکی، واسیلی برزوتسکی، سرگی ایگناشویچ، گئورگی شچنیکوف (همگی از زسکا مسکو روسیه)، ولادیمیر گرانات، الکسی کوزلو (هر دو  از دینامو مسکو روسیه)، آندری یشچنکو (آنژی ماخاچ‌کالا روسیه)، دمیتری کومباروف (اسپارتاک مسکو روسیه) و آندری سمنوف (ترک گروژنی جمهوری چک)

هافبک‌ها: ایگور دنیسوف، یوری ژیرکوف (هر دو از دینامو مسکو روسیه)، آلن ژاگوئف (زسکا مسکو روسیه)، یوری گازینسکی، رومن شیرکوف (هر دو از اف‌سی کراسنودار روسیه)، دنیس گلوشاکوف (اسپارتاک مسکو روسیه)، پاول موگیلوتس (روبین‌کازان روسیه)، ویکتور فایزولین، اولگ شاتوف ( هر دو از زنیت سن‌پترزبورگ روسیه)

مهاجمان: ولادیمیر بیستروف (آنژی ماخاچ‌کالا روسیه)، الکساندر کرژاکوف (زنیت سن‌پترزبورگ روسیه)، آرتم دژیوبا (اف‌سی روستوف روسیه)، الکسی ایونوف، الکساندر کوکورین (هر دو از دینامو مسکو روسیه)، ماکسیم کانونیکوف (اف‌سی آمکار پرم روسیه)، پاول پوگربنیکا (ریدینگ انگلیس) و الکساندر صمداُف (لوکوموتیو مسکو روسیه).

تیمی که به مربی بزرگش می نازد +تصاویر
لباس تیم ملی روسیه در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای روسیه در گروه G جام جهانی 2014 برزیل

چهارشنبه 28 خرداد 93 (18 ژوئن):

کره جنوبی - روسیه (کوییابا - ورزشگاه پانتانال) :: (ساعت 02:30 بامداد) ::

یکشنبه 1 تیر (22 ژوئن):

روسیه - بلژیک (ریودوژانیرو - ورزشگاه ماراکانا) :: (ساعت 20:30) ::

جمعه 6 تیر 93 (27 ژوئن):

الجزایر - روسیه (کوریتیبا - ورزشگاه بایکسادا) :: (
ساعت 00:30 بامداد) ::

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فداییان اسلام ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    بی خیال الان دیگه این ورزش نیست فوتبال یک کثافت و مفیای به تمام معناست.. خواهشا بهش بها ندهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس