شیلی در میان تیم های امریکای جنوبی بدشانس ترین تیم است چرا که در گروه مرگ قرار گرفته ولی با این وجود امیدوار است آب و هوای برزیل به دادش برسد و با استفاده از امتیاز همسایگی با میزبان به مراحل بالاتر صعود کند.

شیلیویژه‌نامه جام جهانی مشرق – بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)
** بخش یازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایران)
** بخش دوازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (برزیل)
** بخش سیزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بلژیک)
** بخش چهاردهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بوسنی و هرزگوین)
** بخش پانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (پرتغال)
** بخش شانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (روسیه)
** بخش هفدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ژاپن)
** بخش هجدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (سوئیس)
** بخش نوزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ساحل عاج)


شیلی20- شیلی (Chile)
سرمربی: جرج سمپائولی (Jorge Sampaoli)

ستاره احتمالی: الکسیس سانچز

کاپیتان: کلودیو براوو

رنکینگ در فیفا: 13

حضور در جام جهانی: 8 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مقام سوم (1962)

بیشترین بازی ملی: لیونل سانچز (84)

بهترین گلزن ملی: مارچلو سالاس (37)

شعار تیم در جام جهانی: شی شی شی! لی لی لی ! شیلی شروع کن

همگروه‌های شیلی در جام جهانی برزیل: اسپانیا، هلند و استرالیا در گروه B

آشنایی کلی با کشور شیلی

شیلیبه گزارش مشرق، کشور شیلی که با نام رسمی جمهوری شیلی در آمریکایی جنوبی قرار دارد کشوری است که به مانند یک نوار باریک و بلند در میان رشته‌ کوه‌های آند در شرق و اقیانوس آرام کشیده شده است. پایتخت شیلی سانتیاگو است و از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی، از شرق با آرژانتین و در پایین‌ترین نقطه جنوبی کشور با یک گذرگاه هم مرز است. این کشور به همراه اکوادور تنها کشورهایی هستند که با برزیل مرز مشترک ندارند. خط ساحلی شیلی با اقیانوس آرام 6435 کیلومتر است. شیلی یک کشور زلزله خیز است که دارای آتشفشان‌های زیادی هم هست.

* تاریخ شیلی
حدود 10 هزار سال پیش مردم سرخ‌پوست مهاجر در داخل دره‌های حاصلخیز که اکنون به آنجا شیلی می‌گویند مهاجرت کردند. قوم اینکاها که در شیلی مستقر بود به صورت تدریجی شیلی را فتح کرد.

* مردم شیلی
شیلی کشوری دارای جمعیت یکسان است و بیشتر جمعیت آن غالبا اسپانیایی تبار هستند که با درجات مختلفی از آمیزش با بومیان سرخ‌پوست در آمیختند. حدود 85 درصد از مردم شیلی از جمعیت در نواحی شهری زندگی می‌کنند که حدود 40 درصد آنها در سانتیاگو ساکن هستند. جمعیت شیلی با رشد جمعیت پایینی که دارد پس از اروگوئه و کوبا در رده سوم رشد جمعیت قرار دارد.

شیلی
* زبان شیلی
درک و فهم گویش مردم شیلی برای بیگانگان دشوار است و علت آن هم حذف هجاهای آخر در واژه‌هاست و همین موضوع باعث می‌شود تلفظ بسیار نرم از برخی حروف بیصدا در میان مردم شیلی گسترش یابد که درک آن را برای بیگانگان سخت می‌کند. مردم شیلی نسبت به سایر مردم اسپانیایی زبان دنیا سریع‌تر حرف می‌زنند و همه این عوامل باعث می‌شود تا درک زبان مردم شیلی حتی برای خیلی از اسپانیایی زبان‌ها هم سخت باشد.

* فرهنگ شیلی
گل ملی کوپیهو یا لاله کوهی در جنگل‌های جنوبی شیلی می‌روید. کرکس و گوزن دم سفید که نژاد در خطری دارد از جمله نمادهای ملی کشور شیلی به حساب می‌آید.

* اقتصاد شیلی
بخش مالی شیلی سریع‌تر از حوزه‌های دیگر در چند سال اخیر پیشرفت کرده است. قانون اصلاح بانکداری که در سال 1997 به تصویب رسید دامنه فعالیت خارجی را برای بانک‌های شیلی گسترش داد. همچنین وام‌های سرمایه‌گذاری مسکن،حقوق خرید و فروش ارز و لیزینگ باعث شد تا مردم این کشور شرایط بهتری نیز از نظر مالی نسبت به چند سال قبل پیدا کنند. شیلی یکی از بهترین نرخ‌های اعتباری را در بین کشورهای آمریکای لاتین دارد. این کشور دارای بیشترین معادن و ذخایر مس در دنیاست.

* فوتبال شیلی
تیم ملی فوتبال شیلی تاکنون 8 بار به جام جهانی صعود کرده که بهترین مقام خود را در سال 1962 که خود این کشور میزبان جام جهانی بود به دست آورد و در این مسابقات سوم شد. نخستین بازی ملی شیلی با باخت 3 بر یک مقابل آرژانتین در سال 1910 رقم خورد و بهترین برد این کشور هم پیروزی 7 بر صفر مقابل ارمنستان در سال 1997 بدست آمد. شیلی بدترین شکست خود را هم مقابل برزیل با نتیجه 7 بر صفر در سال 1959 کسب کرد. تیم ملی فوتبال شیلی در مسابقات کوپا آمریکا هم 4 بار به مقام سوم هم رسید.

اگر شیلی در قاره آفریقا یا آسیا قرار داشت به طور یقین یکی از قدرت های برتر این قاره‌ها قرار می‌گرفت اما شیلی در قاره‌ای قرار دارد که مهد فوتبال است و ابرقدرت‌هایی مثل برزیل و آرژانتین حریفان مستقیم این کشور هستند. با این همه شیلی همیشه در جام جهانی حضوری خوب و آبرومند داشته و برای هر تیمی خطرناک است و شاید اگر وضع اقتصادی این کشور بهتر بود شاهد تیم ملی قوی‌تری از سوی این کشور بودیم. شیلی در گذشته دارای مشکلات اجتماعی و سیاسی بود و شاید همین قضیه آنها را از فوتبال برزیل و آرژانتین کمی دور کرد اما شاخصه اصلی فوتبال این کشور رامی‌توان تکنیک و قدرت برتر بازیکنانش معرفی کرد. ایوان زامورانو و مارچلو سالاس از شناخته شده ترین بازیکنان شیلی میان فوتبال دوستان ایرانی هستند.

شیلی
صعود به جام جهانی 2014 برزیل
در آمریکای جنوبی برای صعود به جام جهانی، شیلی در غیاب برزیل میزبان به همراه 8 رقیب همیشگی خود، کلمبیا، آرژانتین، اکوادور، اوروگوئه، ونزوئلا، پرو، بولیوی و پاراگوئه به رقابت می پرداخت.
شیلی که بازی ها را با شکست سنگین 4-1 مقابل آرژانتین شروع کرده بود در بازی دوم پرو را 4-2 برد تا در همین ابتدای کار از صعود ناامید نشوند، اما در بازی سوم باز هم شلیلیایی ها بد ظاهر شدند و متحمل شکست 4-0 به اروگوئه شدند، به این ترتیب آنها از سه بازی اول خود فقط 3 امتیاز کسب کرده بودند و این شروعی بد برای این تیم به شمار میرفت، البته وقت زیاد بود. آنها هنوز 13 بازی دیگر فرصت داشتند تا ارزش های فوتبال خود را به اثبات برسانند. بردهای مداوم برابر پاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا آنها را کمی بالا کشید تا همچنان در کورس صدر نشینان باقی بمانند.
اما سه بازی بعد برای آنها شکست های متوالی را در پی داشت و بار دیگر آنها ناامید از صعود شدند. اگر به لطف حضور پاراگوئه، ونزوئلا، بولیوی و پرو نبود (که همه معمولا به شیلی می باختند) این تیم شاید شانس صعود نمی یافت.

شیلی
در نهایت آنها از 16 بازی خود 9 برد، 1 تساوی و 6 شکست و مجموعا 28 امتیاز کسب کردند و به عنوان چهارمین تیم آمریکای جنوبی راهی جام جهانی 2014 شدند.

تاریخچه حضور در جام جهانی
موفق ترین حضور شیلی در جام جانی در کشور خودشان در سال 1962 رقم خورد، این میزبانی فرصت درخشش به این تیم داده بود، آنها در مرحله اول در گروه آلمان غربی، ایتالیا و سوئیس به سختی و به عنوان تیم دوم توانستند به مرحله حذفی صعود کنند. اولین بازی حذفی آنها با شوروی سابق بود که با برد 2-1 شیلی همراه شد. در بازی نیمه نهایی شیلی باید برابر برزیل قد علم میکرد اما در این کار موفق نبود و باخت 4-2 مقابل این تیم آنها را به بازی رده بندی برابر یوگوسلاوی سوق داد.
گفتنی است در نهایت برزیل قهرمان این جام شد. شیلی در رده بندی با گل دیر هنگام و دقیقه 90 روجاس، یوگوسلاوی را مغلوب کرد و صاحب مقام سوم شد. آنها دیگر هرگز مقامی بهتر یا حتی نزدیک به این را نتوانستند تکرار کنند.

شیلی
خورخه سمپائولی آرژانتینی یکی از سرمربیان گمنام جام بیستم است


آخرین حضور شیلی در جام جهانی مربوط به 2010 آفریقای جنوبی می شود. آنها در این دوره بد ظاهر نشدند و به مقام دهم دست یافتند. در مرحله گروهی در حالی که با قهرمان این جام یعنی اسپانیا هم گروه شده بودند با تفاضل گل کمتر نسبت به این تیم به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی رسیدند. در اولین بازی حذفی اما همانند 1962 این برزیل بود که آنها را از پیش رو برداشت و حذف کرد.

پیش بینی عملکرد در جام جهانی 2014
شیلی یکی از بدشانس ترین تیم‌های متوسط حاضر در قرعه کشی جام جهانی بود، آنها در گروهی که بسیاری از کارشناشان سخت ترین گروه می‌دانند با اسپانیا که مدافع عنوان قهرمانی است، هلند که در دوره قبل نایب قهرمان شد و همچنین استرالیا هم گروه شده اند.

شیلی
الکسیس سانچز(Alexis Sanchez) - یکی از بهترین فوروارد‌های جهان به شمار می‌رود او که در باشگاه بارسلونا در میان بزرگانی چون مسی و اینیستا بازی می‌کند و امید اول گلزنی شیلی به شمار می رود. سانچز 65 بازی ملی و 22 گل در کارنامه دارد.

 شاید تنها برگ برنده بازیکنان و مربی شیلی در این دوره از رقابت ها شرایط آب و هوایی و زمانی برزیل باشد. چیزی که اروپایی ها اصلا به آن عادت ندارند و شیلیایی ها کاملا با آن تطابق دارند. و اگر این برگ برنده به آنها کمک کند که کار نشدنی را انجام دهند و صعود کنند در یک هشتم باید با یکی از تیم های برزیل، کرواسی، مکزیک یا کامرون بازی کنند.

بازيکنان تیم ملی شیلیدر جام جهانی:

شیلی

دروازه‌بانان: کلودیو براوو (رئال سوسیه‌داد اسپانیا)، جانی هرارا (یونیورسیداد شیلی)، کریستوفر توسلی (یونیورسیداد کاتولیکا) و پائولو گراسس (او هیگینس)

مدافعان: گری مدل (کاردیف سیتی انگلیس)، خوسه روخاس (یونیورسیداد شیلی)، یوگنیو منا (سانتوس برزیل)، گونسالو خارا (ناتینگهام فارست انگلیس)، مارکوس گونسالس (یونیون اسپانیولا)، انسو آندیا (یونیورسیداد کاتولیکا)

هافبک‌ها: آرتورو ویدال و مائوریسیو ایسلا (هر دو از یوونتوس ایتالیا)، مارسلو دیاس (بازل سوئیس)، فرانسیسکو سیلوا (اوساسونای اسپانیا)، رودریگو میلار (اطلس مکزیک)، پدرو پابلو هرناندس (او هیگینس)، فلیپه گوتیه‌رس (توئنته هلند)، خوسه پدرو فوئنسالیدا (کولو کولو)، کارلوس کارمونا (آتالانتای ایتالیا)، ژان بوسژور (ویگان اتلتیک انگلیس)، چارلز آرانگیس (اینترناسیونال برزیل) و میکو آلبورونس (مالمو سوئد)

مهاجمان: الکسیس سانچس (بارسلونای اسپانیا)، ادواردو وارگاس (والنسیای اسپانیا قرضی از ناپولی ایتالیا)، خورخه والدیویا (پالمیراس برزیل)، مائوریسیو پینیا (کالیاری ایتالیا)، استبان پاردس (کولو کولو)، فابیان اوریانا (سلتاویگوی اسپانیا)، ماتیاس فرناندس (فیورنتینای ایتالیا) و گوستاوو کانالس (یونیو اسپانیولا)

شیلی
لباس تیم ملی شیلی در جام جهانی برزیل

برنامه بازیهای شیلی در گروه C جام جهانی 2014 برزیل

شنبه 24 خرداد 93 (14 ژوئن):

استرالیا - شیلی (کوییابا - ورزشگاه پانتانال) :: (ساعت 02:30 بامداد) ::

چهارشنبه 28 خرداد (18 ژوئن):

شیلی - اسپانیا (ریودوژانیرو - ورزشگاه ماراکانا) :: (ساعت 23:30) ::

دوشنبه 2 تیر 93 (25 ژوئن):

هلند - شیلی (سائوپائولو - ورزشگاه دی سائوپائولو) :: (
ساعت 20:30) ::
صحنه‌ای ماندگار از شیلی در تاریخ جام جهانی
به گزارش مشرق، دیدار ایتالیا و شیلی در تاریخ جام جهانی به «نبرد سانتیاگو» معروف شده است. تنش‌های این بازی پیش از سوت آغاز آن شروع شد. رسانه‌های ایتالیایی با چند سرمقاله تند، میزبانی شیلی را زیر سوال بردند. زمان زیادی طول نکشید که بازی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. در دقیقه 8 بود که جورجیو فرینی از بازی اخراج شد اما 7 دقیقه طول کشید تا او با اسکورت پلیس از بازی خارج شود. این پایان ماجراهای این دیدار نبود
.
در همان نیمه اول لیونل سانچس و ماریو دیوید با لگد به جان هم افتادند. ابتدا سانچس جلوی چشمان کمک داور دیوید را زد اما تعجب برانگیز اینکه جریمه‌ای برای او در نظر گرفته نشد. چند دقیقه بعد این دیوید بود که با یک حرکت رزمی به سبک اریک کانتونا، سانچس را نقش زمین کرد و با کارت قرمز کن آستون روبرو شد.

فیلم صحنه های خشن دیدار ایتالیا و شیلی در جام جهانی 1962 را در زیر ببینید

دانلود



**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کاپیتان ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    شی شی شی لی لی لی شیلی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس