وارثان خالق معجزه ماراکانا با قرار گرفتن در کنار دو قهرمان جهان گروه مرگ جام جهانی 2014 برزیل را تشکیل داده اند و باید دید تیم خوش‌دست و دوست داشتنی تابارز در آفریقای جنوبی در برزیل نیز خواهد درخشید و خاطرات فینال دراماتیک 1950 را زنده خواهد کرد یا مانند مسابقات مرحله مقدماتی اروگوئه‌ای پرنوسان خواهیم دید.

اروگوئه
ویژه نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.
بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)


اروگوئه4 - اروگوئه (Uruguay)
سرمربی: اسکار تابارز

ستاره: لوئیس سوارز

کاپیتان: دیگو لوگانو

رنکینگ در فیفا(آوریل): 5

حضور در جام جهانی: 11 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (2 بار) 

بیشترین بازی ملی: دیگو فورلان (108 بازی)

بهترین گلزن ملی: لوئیز سوارز (38 گل) 

شعار تیم در جام جهانی: سه میلیون رویا، اروگوئه شروع کن

همگروه‌های اروگوئه در جام جهانی برزیل: ایتالیا، انگلیس و کاستاریکا در گروه D (این گروه با وجود 3 قهرمان جام جهانی گروه مرگ رقابت ها نامیده شده است)

آشنایی کلی با کشور اروگوئه


به گزارش مشرق، اروگوئه کشور کوچکی واقع در جنوب شرقی آمریکای جنوبی، به پایتختی مونته‌ویدئو است که با نام رسمی «جمهوری شرقی اروگوئه» و یا «جمهوری شرق اروگوئه» در قسمت جنوبی قارهٔ آمریکای جنوبی واقع شده‌ است.

اروگوئهاین کشور از سمت شمال با برزیل، از غرب با رودخانهٔ اروگوئه، از جنوب غربی با دهانه رودخانهٔ ریو دلاپلاتا (به معنی «رودخانهٔ نقره» که در زبان انگلیسی به «ریور بلات» معروف است و در سمت دیگر آن کشور آرژانتین قرار دارد، و از جنوب شرقی با اقیانوس اطلس هم جوار است.

این کشور 176٫215 کیلومتر مربع مساحت و 3٬399٬237 نفر جمعیت دارد که از این تعداد 1٫7 میلیون نفر یعنی تقریباً نیمی از جمعیت آن، در پایتخت و بزرگترین شهر یعنی مونته ویدئو زندگی می‌کنند. این کشور، دومین کشور کوچک مستقل در آمریکای جنوبی است و فقط از سورینام بزرگتر است. ( از گویان فرانسه نیز که هنوز مستقل نشده‌ بزرگتر است.) و پایدارترین کشور از لحاظ ثبات سیاسی و اقتصادی است. این کشور، مدتی توسط برزیل و پرتغال استعمار شده بود. در تاریخ بیست و پنجم اوت 1825 فردی به نام خوان آنتونیو لاوالیا، خیزش مردم را برای استقلال کشور رهبری کرد و آن تاریخ، اکنون روز تعطیلی ملی می‌باشد.

اروگوئه نخستین بار در قرن هفدهم میلادی توسط پرتغالی‌ها کشف شد و شهر کولونیا در سال 1680 توسط آنان بنیان نهاده شد. در سالهای بعدی پای اسپانیایی‌ها نیز به این کشور باز شد. اسپانیایی‌ها در اوایل سده 18 شهر مونته‌ویدئو را تأسیس کردند. در سده‌های 17 و 18 میلادی جنگ‌هایی بر سر مالکیت اروگوئه بین اسپانیا و پرتغال در گرفت که منجر به پیروزی اسپانیا شد. در سال 1820 برزیل این سرزمین را اشغال کرد و به صورت یکی از ایالات خود در آورد تا اینکه در بین سالهای 1825 تا 1828 انقلاب عمومی آغاز شد و به استقلال کامل در سال 1828 از برزیل انجامید.

محبوب‌ترین ورزش در اروگوئه فوتبال است (به زبان اسپانیایی "futbol") که افتخارات زیادی نیز در این رشته کسب کرده‌ است:

  • مدال طلای المپیک تابستانی 1924 و المپیک تابستانی 1928
  • قهرمان دو دوره جام جهانی فوتبال: سال 1930 که اولین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال بود و در مونته ویدئو برگزار شد و سال 1950 در برزیل.
  • قهرمان 15 دوره جام ملتهای امریکای جنوبی موسوم به کوپا آمریکا که از این حیث پرافتخارترین تیم امریکای جنوبی در این جام به شمار می رود.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
تیم ملی فوتبال اروگوئه در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل با 8 تیم دیگر منطقه آمریکای جنوبی(CONMEBOL) به صورت دوره ای و رفت و برگشت به رقابت پرداخت و با 7 برد، 4 مساوی و 5 باخت و با 25 امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر پائین تر از اکوادور در رده پنجم قرار گرفت و به مرحله پلی آف راه یافت. اروگوئه در مرحله پلی آف و در دیدار با تیم پنجم آسیا یعنی اردن در دو دیدار رفت و برگشت به برتری 5-0 دست یافت و برای 1دوازدهمین بار به جام جهانی صعود کرد. این تیم با 185.2 میلیون یورو یازدهمین تیم گران قیمت جام جهانی 2014 است.

نتایج مسابقات انتخابی اروگوئه به شرح زیر است:


اروگوئه 4 - 2 بولیوی

پاراگوئه1 - 1 اروگوئه

اروگوئه 4 - 0 شیلی

اروگوئه 1 - ونزوئلا 1

اروگوئه 4 - 2 پرو

کلمبیا 4 - 0 اروگوئه

اروگوئه 1 - 1 اکوادور

آرژانتین 3 - 0 اروگوئه

بولیوی 4 - 1 اروگوئه

اروگوئه 1 - پاراگوئه

شیلی 2 - 0 اروگوئه

ونزوئلا 0 - 1 اروگوئه

پرو 1 - 2 اروگوئه

اروگوئه 2 - 0 کلمبیا

اکوادور 1 - 0 اروگوئه

اروگوئه 3 - 2 آرژانتین

مرحله پلی آف (Play Off)

اردن 0 - 5 اروگوئه

اروگوئه 0 - 0 اردن

جدول رده‌‌بندی نهایی مقدماتی جام جهانی منطقه آمریکای جنوبی(CONMEBOL)
آرژانتین

حضور در جام جهانی و افتخارات:

به گزارش مشرق، لاسلسته (لقب تیم ملی فوتبال اروگوئه) تاکنون تنها یک بار و در اولین دوره میزبان جام جهانی بوده و با صعود به جام جهانی 2014 برزیل دوازدهمین صعود به این تورنمنت معتبر را جشن گرفتند. 2 قهرمانی و 3 مقام چهارمی در 11 حضور قبلی این تیم ثبت شده است.
اروگوئه در فینال 1930 آرژانتین را 4-2 شکست داد و اولین قهرمان جام جهانی (که ان زمان جام ژول ریمه نامیده می شد) لقب گرفت و در سال 1950 نیز در یک دیدار دراماتیک موفق شد تیم ملی برزیل را در مقابل دیدگان نزدیک به 200 هزار تماشاگر ورزشگاه ماراکانا 2-1 شکست دهد و دومین جشن قهرمانی خود را در کشور همسایه جشن بگیرد.
فیروزه ای پوشان آمریکای لاتین در جام های جهانی 1954، 1970 و 2010 به ترتیب با شکست برابر اتریش، آلمان غربی و آلمان در دیدار رده بندی به مقام چهارم رسیدند.
اروگوئه به همراه برزیل و آلمان غربی یک آمار مشترک جالب دارند؛ 3 کشوری که در دوره پس از قهرمانی به مقام چهارم رسیدند؛ اروگوئه پس از قهرمانی در جام جهانی 1950 در دوره بعدی چهارم شد، آلمان غربی پس از قهرمانی در جام 1954 در دوره بعدی به عنوان چهارمی دست یافت و برزیل نیز پس از قهرمانی در جام جهانی 1970 در دوره بعدی با شکست 1-0 برابر لهستان چهارم شد.

معرفی سرمربی و بازیکنان کلیدی

سرمربی: اسکار تابارز (Óscar Tabárez)

اروگوئهاسکار واشینگتن تابارس اسلاوو (به اسپانیایی: Óscar Wáshington Tabárez Sclavo) که به ( El Maestro (The Teacher معروف است یکی از بازیکنان سابق فوتبال اروگوئه است که تا کنون در 2 جام جهانی 1990 و 2010 هدایت تیم ملی کشورش را برعهده داشته است. وی پس از اینکه از سال 1988 تا 1990 سرمربی تیم ملی بود تا 16 سال به هدایت تیم های باشگاهی پرداخت و مجددا پس از جام جهانی 2006 به راس تیم ملی کشورش بازگشت و برای دومین بار پیاپی پس از جام جهانی 2010 اروگوئه را به جام جهانی برزیل هم رساند. تیم تحت هدایت تابارز در جام جهانی 2010 با ارائه بازی های هجومی و زیبا تا نیمه نهایی بالا آمد اما در این مرحله به تیم خوب هلند 3-2 باخت و به دیدار رده بندی رفت و در آن دیدار هم 3-2 به آلمان باخت و به مقام چهارم رسید. تیم تابارز هم در جمع بهترین گلزنان و هم در میان بهترین دروازه بانان نماینده داشت. تابارز در جام ملتهای آمریکای جنوبی 2011 نیز اروگوئه را قهرمان کرد تا به عنوان یک چهره محبوب در کشورش شناخته شود.

کاپیتان: دیگو لوگانو (Diego Alfredo Lugano)

اروگوئهاین مدافع مستحکم با 34 سال سن در جام جهانی قبلی (2010) نیز کاپیتان اروگوئه بود. وی که هم اکنون در وست برومویچ بازی می کند سابقه پوشیدن پیراهن سائوپائولو، فنرباغچه، پاریسن ژرمن و مالاگا را نیز دارد. 92 بازی ملی و 9 گل زده در کارنامه لوگانو ثبت شده است.

ستاره تیم: لوئیس سوارز (Luis Alberto Suárez)

بدون شک ستاره اروگوئه در برزیل لوئیس آلبرتو سوارز مهاجم 27 ساله جنجالی و گلزن لیورپول خواهد بود. وی که تاکنون (زمان تنظیم گزارش: هفته سی و یکم لیگ برتر) با 28 گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ برتر انگلیس قرار دارد، در رده ملی هم با 38 گل زده در 77 بازی ملی بهترین گلزن تاریخ اروگوئه به شمار می رود. سوارز توانست در رقابت‌های کوپا آمریکا 2011 به عنوان بهترین بازیکن برسد. ماجرای گاز گرفتن دست براتیسلاو ایوانوویچ مدافع چلسی توسط سوارز در سال گذشته میلادی و محرومیت 10 جلسه ای این مهاجم اروگوئه ای به یکی از سوژه های پر سروصدای فوتبال انگلیس تبدیل شد(فیلم این حرکت عجیب).

سوارز که در جام جهانی 2010 سه گل برای اروگوئه به ثمر رساند در مرحله انتخابی جام جهانی با به ثمر رساندن 11 گل به عنوان بهترین گلزن این قاره بالاتر از لیونل مسی قرار گرفت و کمک شایانی به صعود تیم ملی کشورش انجام داد.

لوئیس سوارز در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز حرکتی انتحاری انجام داد و با به جان خریدن اخراج در دقیقه 120 یک هشتم نهایی علاوه بر جلوگیری از حذف تیم کشورش به منفورترین اروگوئه ای نزد مردم غنا تبدیل شد. (شرح کامل این ماجرا را در اینجا بخوانید.)

اروگوئه
سه ستاره پر امید اروگوئه در جام جهانی 2014 برزیل به ترتیب از راست به چپ: لوئیس سوارز، دیگو فورلان و ادینسون کاوانی

البته از ادینسون کاوانی و دیگو فورلان نیز نباید غافل شد و این دو گلزن قهار هم می توانند برای هر تیمی خطرساز باشند، هرچند گروه اروگوئه در این دوره بسیار سخت است و همانگونه که در بالا نیز گفته شد این گروه با وجود 3 قهرمان جام جهانی گروه مرگ جام بیستم نامیده شده است.

بازیکنان احتمالی تیم ملی اروگوئه در جام جهانی:

اروگوئه

دروازه‌بانان: فرناندو موسله‌را (گالاتاسرای ترکیه) - مارتین سیلوا (واسکو دوگاما برزیل) - رودریگو موفیز (لیبرتاد)

خط دفاع:‌ دیه‌گو لوگانو (وست برومویچ انگلیس) - دیگو گودین (اتلتیکو مادرید اسپانیا) - ماریا خوزه خمینس (اتلتیکو مادرید اسپانیا) - مارتین کاسرس (یوونتوس ایتالیا) - ماکسی پریررا (بنفیکا پرتغال) - خورخه فوسیل (پورتو پرتغال) - سباستین کوآتس (ناسیونال)

خط میانی: آروالو ریوس (موریلا مکزیک) - والتر گالگانو (پارما ایتالیا) - دیگو پرز(بولونیا ایتالیا) - آلوارو گونزالس (لاتزیو ایتالیا) - آلوارو پریرا (سائوپائولو برزیل) - کریستن رودریگرز (اتلتیکو مادرید اسپانیا) گاستون رامیرز (ساوتهمپتون انگلیس) - نیکولاس رودریرو (بوتافوگو برزیل)

خط حمله: ادینسون کاوانی (پاری سن ژرمن فرانسه) - لوئیس سوارز (لیورپول انگلیس) - دیه‌گو فورلان (سرزو اوزاکا ژاپن) - آبل هرناندز (پالرمو ایتالیا) - کریستین استوانی(اسپانول اسپانیا)

فاتحان دراماتیک‌ترین فینال جام‌جهانی + فیلم
لباس تیم ملی اروگوئه در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای اروگوئه در گروه G جام جهانی 2014 برزیل

شنبه 24 خرداد 93 (14 ژوئن):

اروگوئه - کاستاریکا(فورتالزا - ورزشگاه کاستلائو) :: (ساعت 23:30) ::

پنجشنبه 29 خرداد 93 (19 ژوئن):

انگلیس - اروگوئه (سائوپائولو – ورزشگاه دی سائوپائولو) :: (ساعت 23:30) ::

سه شنبه 3 تیر 93 (24 ژوئن):

ایتالیا - اروگوئه (ناتال - ورزشگاه داس دوناس) :: (ساعت 20:30) ::


صحنه‌ای ماندگار از اروگوئه در تاریخ جام جهانی

به گزارش مشرق، شاید از حرکت عجیب سوارز در جام جهانی 2010 مقابل غنا و صعود دراماتیک اروگوئه از یک هشتم نهایی جام نوزدهم به عنوان یک حرکت ماندگار فوتبال اروگوئه یاد شود اما با میزبانی مجدد برزیل در جام جهانی همه اروگوئه‌ای‌ها به یاد دراماتیک ترین فینال جام جهانی می افتند؛ جایی که در عین ناباوری در پرتماشاگرترین دیدار تاریخ فوتبال چیزی شبیه معجزه رخ داد.

در 16 جولای 1950 و برای مسابقه فینال جام جهانی
173هزار و 850 بلیط فروخته شد، اما در عمل 199 هزار و 854 نفر تماشاگر دیدار برزیل و اروگوئه دو ابر قدرت آن زمان فوتبال جهان شدند. در آن دوره از مسابقات که اولین دوره جام جهانی پس از جنگهای جهانی به شمار می رفت بازی ها در دو مرحله برگزار شد و در مرحله اول 13 تیم حاضر به 4 گروه نامتقارن تقسیم شدند؛ دو گروه 4 تیمی، یک گروه 3 تیمی و یک گروه دو تیمی!
اروگوئه که در گروه دو تیمی بود با انجام یک بازی و برد 8-0 برابر بولیوی به مرحله نهایی (4 تیم برتر) راه یافت و با تیم های برزیل میزبان (که بسیار قدرتمند بود)، اسپانیا و سوئد فینال را به صورت دوره ای و متمرکز برگزار کردند. در روز آخر دو دیدار به صورت همزمان برگزار شد که یکی تشریفاتی بود و حکم رده بندی را داشت و دیگر دیدار به عنوان فینال برگزار شد؛ برزیل - اروگوئه. دو تیم در شرایطی به دیدار هم رفتند که برزیل موفق شده بود اسپانیا و سوئد را به ترتیب با نتایج پرگل 6-1 و 7-1 شکست دهد و اروگوئه با تساوی 2-2 با اسپانیا و پیروزی 3-2 برابر سوئد گام به این دیدار نهاده بود. نتیجه تساوی برزیل را قهرمان می کرد و اروگوئه تنها به برد نیاز داشت و با توجه به نتایج خارق العاده برزیل این امر محال به نظر می رسید.

اروگوئه
صحنه گل اول اروگوئه به برزیل در جام جهانی 1950 - ورزشگاه ماراکانا

دیدار دو تیم در نیمه اول گلی نداشت اما در همان اوایل نیمه دوم برزیل توسط فریاکا (FRIACA) در دقیقه 47 به گل رسید. خوان شیافینو (Juan SCHIAFFINO) در دقیقه 66 بازی را به تساوی کشاند. 200 هزار تماشاگر برزیلی سرخوش از این نتیجه خود را آماده جشن قهرمانی می کردند که آلسیداس گیگیا (Alcides GHIGGIA) در دقیقه 79 دیگ جوشان ماراکانا را در سکوت محض فرو برد و با سرازیر کردن اشک 200 هزار برزیلی حاضر در ورزشگاه و میلیونها نفر در خارج از ورزشگاه دومین قهرمانی را در خاک کشور همسایه و کشوری که سالها اروگوئه را تحت استعمار خودش داشت به ارمغان آورد و مانع اولین قهرمانی برزیل شد.

ژول ریمه رئیس وقت فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی که تا سال 1970 این جام به نام وی بود در فیلم زیر به خوبی این معجزه را توصیف کرده است:

دانلود

******************
گل‌های این فینال دراماتیک را نیز در زیر می توانید ببینید:

دانلود

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    عالی بود. جداً خسته نباشید که اطلاعات نابی به خوانندگان ارائه می دید.
  • داود ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    کامل و عالی بود
  • کوروش ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    عالیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس