مردان لموچی هم همانند خیلی از تیم‌های جام بیستم برای صعود از گروه خود راه پیچیده و مبهمی پیش رو نمی‌بینند و خود را در جمع 16 تیم برتر جهان حس می کنند و می خواهند با افتخار جام بیستم را پایان دهند.

فیلهای زخمی در تلاطم صعودویژه‌نامه جام جهانی مشرق – بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)
** بخش هشتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (الجزایر)
** بخش نهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (انگلیس)
** بخش دهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایتالیا)
** بخش یازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ایران)
** بخش دوازدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (برزیل)
** بخش سیزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بلژیک)
** بخش چهاردهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (بوسنی و هرزگوین)
** بخش پانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (پرتغال)
** بخش شانزدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (روسیه)
** بخش هفدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (ژاپن)
** بخش هجدهم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (سوئیس)


فیلهای زخمی در تلاطم صعود19 - ساحل عاج (Ivory Coast و به فرانسوی Côte d'Ivoire)
سرمربی: صبری لموچی

ستاره احتمالی: دیدیه دروگبا

کاپیتان: دیدیه دروگبا

رنکینگ در فیفا: 21

حضور در جام جهانی: 2 بار (آخرین بار 2010)

بیشترین بازی ملی: دیدیه زوکورا (119)

بهترین گلزن ملی: دیدیه دروگبا (64)

شعار تیم در جام جهانی: فیل ها به برزیل می‌روند

همگروه‌های ساحل عاج در جام جهانی برزیل: کلمبیا، ژاپن و یونان در گروه C

آشنایی کلی با کشور ساحل عاج
فیلهای زخمی در تلاطم صعودساح عاج کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت این کشور یاموسوکرو است که البته پیش از این پایتخت این کشور آبیجان بود. همسایگان ساحل عاج عبارتند از غنا در شرق، گینه و لیبریا در غرب، مالی و بروکینافاسو در شمال و از جنوب ساحل عاج به اقیانوس متصل است.

* تاریخ ساحل عاج
در قرن 15 میلادی ساحل عاج مورد توجه بازرگانان و تجاری بود که در جستجوی عاج فیل و تجارت آن بودند. در رقابت‌های استعماری بالاخره ساحل عاج نصیب فرانسه شد و در سال 1842 به صورت قلمرو سرزمینی فرانسه شناخته شد. این کشور سرانجام در سال 1960 اعلام استقلال کرد. ساحل عاج البته در طی سال‌های مختلف دچار درگیری‌های داخلی و خارجی خونینی شد که کشته‌های زیادی را به بار آورد. از سال 1983 پایتخت ساحل عاج از آبیجان به یاموسوکرو تغییر کرد با این حال هنوز سفارتخانه‌های کشورهای گوناگون در آبیجان قرار دارد.

* سیاست ساحل عاج
در ساحل‌عاج رئیس‌جمهور قدرت را در دست دارد، بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور این کشور با رأی مستقیم مردم و برای دوره 5 ساله انتخاب می‌شود. مجلس ساحل عاج 225 نماینده دارد و اعضای آن با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

* جغرافیای ساحل عاج
ساحل عاج با وسعتی حدود322 هزار و  460 کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج گینه و اقیانوس اطلس واقع شده است. ساحل عاج با کشور لیبریا 1617 کیلومتر، غنا 608 کیلومتر، گینه 610 کیلومتر، بورکینافاسو 584 کیلومتر، اقیانوس اطلس 515 کیلومتر و مالی 532 کیلومتر مرز مشترک دارد.  از نظر اقلیمی ساحل عاج دارای اقلیمی صاف و دشت‌های موج‌دار است. بلندترین نقطه این کشور قله مونت‌نیمبا نام دارد که 1752 متر ارتفاع آن است و در غرب ساحل عاج واقع شده است. 3 رود مهم ساسانجرا، بانداما و کوموئه در ساحل عاج جریان دارد. در ابتدا این منطقه زیستگاه بیش از 60 قوم و قبیله آفریقایی بوده که مهمترین آنها بائوله، بته، سنوفو، آگنی، مالینکه، دان‌ و لوبی بودند.

* اقتصاد ساحل عاج
گفته می‌شود تولید ناخالص داخلی این کشور 32 میلیارد و 86 میلیون دلار است. 68 درصد از مردم این کشور در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند اما آمار دقیقی از بیکاران ساحل عاج در دست نیست. هر چند که گفته می‌شود این نرخ بین 40 تا 50 درصد قرار دارد. محصولات صادراتی این کشور شامل کاکائو، قهوه، الوار، نفت، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی است و محصولات وارداتی ساحل عاج را هم سوخت، کالاهای اساسی و مواد غذایی تشکیل می‌دهند.

فیلهای زخمی در تلاطم صعود
* مردم ساحل عاج
جمعیت این کشور در حدود 20 میلیون نفر است که میانگین سنی آنها 19.4 سال است. امید به زندگی برای زنان ساحل عاجی 51 و برای مردان این کشور 46 سال است. 35 تا 40 درصد از مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حدود 30 درصد هم مسیحی هستند. سایر مردم این کشور پیرو ادیان بومی‌شان قرار دارند. زبان رسمی ساحل عاج فرانسوی است و از شهرهای بزرگ این کشور می‌توان به بااوک، دالوا، مان و آدزوپ اشاره کرد.

* فوتبال ساحل عاج
تیم ملی فوتبال ساحل عاج بازیکنان نامداری همانند دروگبا را در تاریخ فوتبالش به فوتبال جهان معرفی کرده است. این کشور اولین دیدار رسمی خود را با برد  3 بر 2 مقابل داهومی در سال 1960 انجام داد. بهترین پیروزی این کشور برد 6 بر صفر مقابل ماداگاسکار در سال 2001 بوده است و بدترین باخت ساحل عاج باخت 6 بر 2 مقابل غنا در سال 1971 به دست آمده است. این کشور پیش از این در جام‌جهانی 2006 و  2010 حضور داشته و حضور در جام جهانی 2014 سومین دوره‌ای است که ساحل‌عاجی‌ها در آن شرکت می‌کنند.

فیل‌هایی که می‌خواهند ایستاده بمیرند +تصاویر
برادران توره در تیم ساحل عاج نقشی انکار نشدنی دارند و لموچی سرمربی ساحل عاج روی آنها حساب ویژه ای باز کرده است

این تیم تا کنون در 20 دوره جام ملت‌های آفریقا حاضر بوده است که در اولین حضورشان در این جام و در سال 1965به مقام سوم رسیدند آن‌ها این عنوان را دو سال بعد نیز تکرار کردند. تا اینکه در سال 1992 در سنگال توانستند در یک ماراتن فوتبال و در ضربات پنالتی پس از شلیک 11 ضربه غنا را شکست دهند و به مقام قهرمانی برسند و به عنوان قهرمان قاره سیاه به جام کنفدراسیون‌ها راه یابند. در این مسابقات که در عربستان سعودی برگزار می‌شد با کسب دو شکست از دور مسابقات کنار رفتند در این جام تمامی بازیکنان ساحل عاج به غیر از 3 نفر که در تیم‌های درجه چندمی اروپا بازی می‌کردند سایر بازیکنان در لیگ داخلی این کشور شاغل بودند.

فیلهای زخمی در تلاطم صعود

اما از سال 2006 و با ظهور پدیده‌های نظیر دیدیه دروگبا و کالو وبرادران توره خونی تازه در کالبد فوتبال ساحل عاج جریان یافت. و این تیم در این سال در جام ملت‌های آفریقا و در دیدار نهایی با شکست در ضربات پنالتی مغلوب مصر میزبان شدند و به مقام نایب قهرمانی نایل آمدند و در همین سال برای نخستین بار به جام جهانی صعود کردند. تیم کنونی ساحل عاج در واقع نسل طلایی فوتبال این کشور است.

صعود به جام جهانی 2014
فیل‌ها به دلیل حضور در جام جهانی گذشته از انجام بازی‌های مرحله اول معاف بودند و در مرحله دوم و در شرایطی که تیم‌ها در 10 گروه 4 تیمی تقسیم شدند باید با 3 تیم گامبیا، مراکش و تانزانیا رقابت می‌کردند و در پایان توانستند در یک بازی مانده به پایان صعود خود را مسجل کنند و با کسب 4 پیروزی و 2 تساوی راهی مرحله حذفی شوند در این مرحله در دو بازی رفت و برگشت به مصاف سنگال رفتند که در بازی رفت و در خانه 3 بر یک بر حریف چیره شدند و در بازی برگشت نیز در شرایطی که سنگال به دلیل تخلفات تماشاگرانش از میزبانی محروم بود دوتیم به تساوی 1 بر1 رضایت دادند تا تیم ساحل عاج برای سومین بار پیاپی راهی جام جهانی شود.

فیل‌هایی که می‌خواهند ایستاده بمیرند +تصاویر
فیل های آفریقایی با توجه به قرعه مناسب می خواهند تا جای ممکن پیش بروند و اعتقاد دارند اگر میخواهند از پای در بیایند ایستاده بمیرند!

تاریخچه حضور در جام جهانی
تیم فوتبال ساحل عاج تا سال 2006 هرگز به جام جهانی راه نیافت اما به مرور بازیکنان بزرگی در این کشور به دنیای توپ گرد معرفی شدند همچنین آن‌ها از بازیکنان ساحل عاجی تبار فوتبال اروپا بهره گرفتند و توانستند برای نخستین بار به جام جهانی راه یابند.
این صعود مرهمی بر زخم‌های مردم ساحل عاج بود که به تازگی از یک سال جنگ داخلی رهایی یافته بودند. در این جام فیل‌ها در گروه مرگ قرار گرفتند جایی که باید با هلند، صربستان و آرژانتین مدعی رقابت می‌کردند. آن‌ها در بازی اول نتیجه را 2 بر یک به آرژانتین واگذار کردند نتیجه ای که در بازی دوم و در مقابال هلند نیز تکرار شد و پیروزی 3 بر 2 مقابل صربستان در روز پایانی نیز نتوانست مانع حذف این تیم از جام جهانی شود.

فیلهای زخمی در تلاطم صعود
ترکیب احتمالی ساحل عاج در جام جهانی 2014

ساحل عاج در جام جهانی 2010 نیز حاضر بود تا این بار به عنوان یک قطب قاره آفریقا معرفی شود آن‌ها این بار نیز در گروه مرگ قرار گرفتند و با تیم‌های برزیل، پرتغال وکره شمالی همگروه شدند که در روز نخست مقابل تیم پرتغال به تساوی بدون گل رسیدند سپس پس از شکست 3 بر یک مقابل برزیل در روز پایانی با 3 گل یحیی توره، روماریچ و کالو کره شمالی را شکست دادند اما کسب تساوی پرتغال در مقابل برزیل برای حذف ساحل عاج کفایت می‌کرد تا این تیم از گردونه مسابقات حذف شود.

پیش بینی عملکرد در جام جهانی 2014
ساحل عاج در این جام دو تفاوت عمده با جام‌های گذشته دارد نخست اینکه تجربه دو جام جهانی گذشته می‌تواند به مدد فوتبال این کشور بیاید  و در وهله دوم قرار گرفتن این تیم در گروهی آسانتر با ژاپن، یونان و کلمبیا می‌تواند این تیم را به صعود  امیدوارتر کند اگر چه نمی‌توان این تیم را از پیش صعود کرده دانست اما وزن فنی این تیم را با وجود بازیکنانی نظیر دروگبا، جروینهو، برادران توره باید بالا دانست.

فیل‌هایی که می‌خواهند ایستاده بمیرند +تصاویر
دیدیه دروگبا (Didier Drogba) - بازیکن گلزن فصل قبل تیم گالاتاسرای ترکیه تاکنون 62 بار برای کشورش گل زنی کرده است و امید اول گلزنی در برزیل به شمار می رود.

اگر چه فوتبال ساحل عاج مانند سایر تیم‌های آفریقا معمولا به دلیل عدم مدیریت نتوانسته است از پتانسیل خود به طور کامل بهره ببرد اما امیدها به این تیم بالاست و شانس صعود را می‌توان برای این تیم قائل شد از ماتیاس بولی بازیکن تیم دوسلدورف و اسماعیل دیامونده می‌توان به پدیده‌های احتمالی  این تیم در جام جهانی یاد کرد.

بازيکنان تیم ملی ساحل‌عاج در جام جهانی:

فیلهای زخمی در تلاطم صعود

دروازه‌بانان: بوبکر بری (لوکرن)، سایوبا مانده (استاباک نروژ)، سیلوین بوهو (سه وه اسپرت) و بدرا علی (میموساس)

مدافعان: حبیب کولو توره (لیورپول )، بامبا سلیمان (ترابوزان اسپور )، آرتور بوکا (اشتوتگارت) ،ژان دنیل آکپا آکپرو (تولوز)، سرج آئوریر (تولوز)، دیدیه زوکورا (ترابوزان اسپور)، بنجامین آنگوا برو (والنسین)، عثمان ویرا (شایکوریز اسپو) و بریک دژا جدجه (مارسی)

هافبک‌ها: یحیی توره (منچستر سیتی)، چیک تیوته (نیوکاسل)، روماریک (باستیا)، مکس الن گرادل (سنت اتین)، اسماعیل دیامونده (سنت اتین)، دیدیه یاکونان (هانوفر)، کنستانت جاکپا (اینتراخت فرانکفورت) و سری دی (بازل)

فیلهای زخمی در تلاطم صعود
لباس تیم ملی ساحل عاج در جام جهانی برزیل

برنامه بازیهای ساحل عاج در گروه C جام جهانی 2014 برزیل

یکشنبه 25 خرداد 93 (15 ژوئن):

ساحل عاج - ژاپن (رسیف - پرنامبوکو) :: (ساعت 05:30 بامداد) ::

پنجشنبه 29 خرداد (19 ژوئن):

ساحل عاج - کلمبیا (برازیلیا - ورزشگاه ناسیونال) :: (ساعت 20:30) ::

چهارشنبه 4 تیر 93 (25 ژوئن):

یونان - ساحل عاج (فورتالزا - ورزشگاه کاستلائو) :: (
ساعت 00:30 بامداد) ::

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    عالی بود...گروه ورزشی مشرق بی نظیر عمل میکند و داره به یک مرجع برای ورزش دوستان تبدیل میشه... چرا در ترکیب تیم ساحل عاج فقط یکی از برادران توره اسمش بود؟
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    پس زودتر بمیرید، حال و حوصله نداریم میخوایم بریم سراغ رصد تیم بعدی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس