معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران ورزشی بر لزوم پرداختن به متن و پرهیز از حاشیه در پروژه حمایت از یوز ایرانی و کمپین ایران در سائوپائولو تاکید کرد.

به گزارش مشرق – نشست خبری ریاست سازمان محیط زیست ایران با همکاری جمعی از فعالان مستقل حوزه محیط زیست، هنرمندان و معاونتهای مختلف ازمان مذکور با خبرنگاران حوزه ورزش در آستانه جام جهانی 2014 برگزار شد.
هدف اصلی از این نشست، تشریح دیپلماسی ورزشی محیط زیست و کمپین ایران برای حفظ تنوع زیستی در جام جهانی فوتبال عنوان شده بود.
در این مراسم، ریاست و مجری نشست خبری در ابتدا با تاکید بر شناساندن ظرفیت های دیپلماسی محیط زیست ایران در رویدادهای مختلف و مرتبط جهانی تصریح کرد: دیدار سپ بلاتر با خانم دکتر ابتکار یک حادثه مهم و کم نظیر در عرصه محیط ریست و ورزش ایران بود که در نهایت منجر به اخذ مجوز چاپ تصویر یوز ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران شد.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

در ادامه این نشست خبری، درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن تشکر از سازمانهای مردم نهاد در این مدت خاطرنشان کرد: حضور افتخارآمیز نماد طبیعت ایران در یک کارگاه آموزشی در شهر یزد برای اولین بار از سوی آرش نورآقایی مطرح شد و این ایده را مدیون وی هستیم. در آن زمان بود که متوجه شدیم نباید وقت را تلف کنیم و دست به کار شدیم، چین در المپیک 2008 خرس پاندای خود را به جهان معرفی کرد و برای جلوگیری از انقراض آن از کمکهای جهانی بهره گرفت، روسیه در المپیک سوچی پلنگ قفقاز را به عنوان نماد خود معرفی کرد، برزیلی‌ها در جام جهانی 2014 آرمادیلو را به عنوان نماد بازیها انتخاب کردند چرا که این موجود در حال انقراض است و تصمیم گرفتند تا به همین بهانه این گونه نادر جانوری به جهانیان معرفی شود.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

وی ادامه داد: در آن زمان خانم ابتکار در شورای شهر مشغول به فعالیت بودند، آقای شریعتمداری سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود و اگر حمایت بی دریغ این اشخاص نبود هرگز به این روز باشکوه نمی‌رسیدیم. در نهایت تصمیم گرفتیم پیشتاز و هدایتگر یک حرکت بزرگ جهانی باشیم، یک کمپین بزرگ جهانی تشکیل بدهیم و از 31 کشور دیگر حاضر در جام جهانی نیز بخواهیم که گونه جانوری در حال انقراض خود را در این تورنمنت بزرگ جهانی معرفی کند. به همین مناسبت Bio ball یا زیست توپ طراحی و بر روی آن تصاویر گونه های جانوری که در سراسر جهان در حال انقراض هستند حک شد.
در ادامه این نشست خبری یک کلیپ زیبا در فضایی احساسی از تیم ملی فوتبال ایران و یوزپلنگ ایرانی در سالن کنفرانس خبری پخش شد که با استقبال خبرنگاران و حاضران در این جلسه همراه بود.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

بسیاری از خبرنگاران حاضر در این جلسه بر این باور بودند که این موزیک ویدئو (نما آهنگ) می توانست به عنوان سرود اصلی تیم ملی ایران به فیفا عرضه شود یا لااقل به آن بهای بیشتری داده شود تا بیش از آنچه تصور می شود در برزیل پخش شود.

در قسمت بعدی بخشی از پیام انگلیسی دکتر معصومه ابتکار خطاب به مقامات محیط زیست جهان و مسئولین ورزشی تیمهای حاضر در جام جهانی و مقامات فیفا پخش شد. سئیس سازمان محیط زیست ایران در بخش مهمی از این سخنرانی به زبان انگلیسی تصریح کرد: پس از صعود ایرن به جام جهانی بر این باور بودیم که این یک فرصت بزرگ برای ما محسوب می شود و باید قدر آن را بدانیم، از سوی سازمانهای مردم نهاد ایده های بسیار خوبی به دست ما رسید و از این میان ایده معرفی یوزپلنگ ایرانی در سطح جهانی بسیار با ارزش بود. با مذاکراتی که با آقای بلاتر، ریاست فیفا داشتیم قرار بر این شد که تصویر این یوز ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی ایران حک شود و این یک اتفاق خوب برای محیط زیست و ورزش ایران بود. پس از آن به فکر تشکیل کمپین بزرگ ایران در برزیل افتادیم، همه شما را به حضوری فعال در این کمپین دعوت می کنم تا با حمایت از فعالیتهای مرتبط با حفظ محیط زیست در سراسر جهان به فکر حیوانات در حال انقراض باشیم. این یک رابطه دوستانه و با ارزش بین ورزش و محیط زیست است و در اقتدامی نمادین و ارزشمند یک زیست توپ طراحی شد و تصویر همه این حیوانات در حال انقراض روی آن قرار گرفت. از حمایت جدی آقای بلاتر در این عرصه ممنونیم و امیدواریم در جریان جام جهانی نیز شاهد تبلیغ بیشتر برای یوز ایرانی باشیم تا جهانیان این گونه جانوری زیبا و نادر ایرانی را بیش از پیش بشناسند. باید به فکر کودکانمان باشیم، به فکر نسل آینده و به فکر کره زمین و مشکلاتی که پیش روی آن است. باید به جهانیان اعلام کنم که ایرانیان طبیعت دوست هستند و همه ما نگران آینده کره زمین و گونه های جانوری در حال انقراض هستیم. به این کمپین بزرگ ایرانی ملحق شوید و به ما کمک کنید تا در این راه بزرگ و سخت موفق عمل کنیم.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

پس از پخش این سخنرانی آماده شده، دکتر معصومه ابتکار سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:
همزمانی هفته محیط زیست، حضور جوانان خبرنگار ورزشی در این سازمان و روز ملی جوان به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر را به فال نیک می گیرم و از خداوند می خواهم به جوانان ایرانی موفقیت روزافزون بدهد.
سالها پیش وقتی کمیته بین المللی و به تبعیت از آن، کمیته ملی المپیک گروهی را برای پیوند ورزش و محیط زیست تشکیل دادند، همه دلسوزان مجط زیست خوشحال شدند، اتفاقات خوبی در این مدت رخ داد و با هر مناسبتی گامی رو به جلو برداشته شد تا شاید دردی از پیکره محیط زیست درمان شود، پیوستگی های بسیار جدی بین ورزش و محیط زیست وجود دارد که باید جدی گرفته شود، به عنوان مثال مسئله آلودگی هوا را باید با ورزش گیوند دهیم، اولین توصیه پزشکان در هوای آلوده این است که ورزش نکنید، این دو مقوله با یکدیگر پیوند دارند و باید به سلامت هوا و اکسیژن موجود در جو اهمیت بدهیم.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

معاون رئیس جمهور افزود: فرصت بسیار مهمی به نام جام جهانی پیش آمد و ما نیز تصمیم گرفتیم از آن به بهترین شکل استفاده کنیم، بسیار خوشحالم که در این میان نقش سازمانهای مردم نهاد بسیار پررنگ بود و ما تنها تکمیل کننده و ادامه دهنده راه آنها هستیم. برخی تلاش کردند با کج اندیشی و حاشیه سازی این طور القا کنند که یوز ایرانی همان یوز آفریقایی است در حالی که اینگونه نبود، به هر شباهتهایی وجود دارد اما از لحاظ ژنتیکی این دو گونه با هم فرق دارند، از طرفی پیام ما یک پیام ایرانی، آسیایی و صد البته جهانی بود و هست، نگاه ما نگاهی جهانی است و اگر قرار باشد دلسوز گونه جانوری در حال انقراض در آفریقا هم باشیم که بد نیست، نباید به این حاشیه ها دامن زد، از رسانه های استدعا دارم که با کنار گذاشتن تنگ نظری و حاشیه پردازی به متن توجه کنند، تلاش داشته باشند که نام و تصویر این یوز پلنگ زیبای ایرانی بیش از پیش در اذهان عمومی نقش ببندد و جهانی شود.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

وی خاطرنشان کرد: علاقه و مسئولیت پذیری ستارگان ورزشی در همه جای دنیا اهمیت دارد و خوشحالم که بازیکنان تیم ملی ایرا نیز در این فضا در کنار ما بودند و از این پروژه حمایت کردند. از رسانه های ورزشی می خواهم کمک کنند تا ما هم با شفاف سازی به همه ثابت کنیم که بدخواهان و کج اندیشان در کمین این پروژه مهم ایرانی هستند تا آن را تخریب کنند، این درست نیست و همه باید در کنار هم این اتفاق زیبا را رو به جلو پیش ببریم.

در ادامه این نشست خبری، از سه تابلوی نقاشی شده بسیار زیبا توسط معصومه ابتکار رونمایی و از نقاش این سه اثر (یوز ایرانی، پنگوئن در حال انقراض و آرمادیلوی برزیلی) تشکر و قدردانی شد.

ابتکار: به خاطر یوز ایرانی از تنگ نظری دست بردارید

در بخش پایانی این نشست خبری نیز، معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران به سوال خبرنگاران پاسخ داد. وی در واکنش به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر تداوم این فعالیتها در مراحل بعدی و مسابقات جهانی دیگر گفت: قطعا به فکر این فعالیتها هستیم و این پروژه در دل جام جهانی متوقف نخواهد شد.
ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار مشرق درباره شفاف سازی بیشتر در قبال حاشیه سازیها و کج اندیشی‌ها و نقش احتمالی حامی مالی شکست خورده تیم ملی که جای خود را به حامی مالی کنونی داده است، تصریح کرد: عده ای تلاش کردند ثابت کنند که این چیتای آفریقایی است و ربطی به یوزپلنگ ایرانی ندارد، در حالی که این یک مسئله علمی بود و کارشناسان محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد خیلی خوب و اصولی با این فرایند تخریبی مخالفت کردند. ممکن است بخشی از این فرایند سلیقه ای باشد، به هر حال این آرم، طراحی شد و مهم این است که روی پیراهن تیم ملی ایران حک شده و همه ما از این اتفاق خوشحالیم، اگر فقط یک آرم کوچک طراحی می شد در تصاویر به چشم نمی خورد اما امیدواریم که این تصویر در جام جهانی زیاد دیده شود. این حاشیه سازی ها درست نیست و من هم تصمیم ندارم وارد جزئیات شوم، مهم این است که در فضایی حرفه ای و دوستانه به سمت اهداف عالی خود حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس