روی کاغذ مردان نسبتا جوان الجزایر به عنوان یکی از ضعیف ترین تیم های جام بیستم به حساب می آیند اما اگر مانند 32 سال پیش جسور ظاهر شوند می توانند یکی از تیم های مرحله حذفی باشند حتی اگر ستاره ای مانند رباح ماجر در این تیم نباشد.

روباه‌های 63 میلیون یورویی شاخ آفریقا +تصاویر
ویژه نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)
** بخش پنجم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اسپانیا)
** بخش ششم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (استرالیا)
** بخش هفتم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اکوادور)


روباه‌های 63 میلیون یورویی شاخ آفریقا +تصاویر8 - الجزایر (Algeria)
سرمربی: وحید حلیلودزیچ

ستاره: مجید بوگرا و صوفیان فقولی

کاپیتان: مجید بوگرا

رنکینگ در فیفا (آوریل): 25

حضور در جام جهانی: 3 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: حضور در مرحله گروهی

بیشترین بازی ملی: لخضر بلومی (101 بازی)

بهترین گلزن ملی: عبدالحفیظ تاسوافت (35 گل) 

شعار تیم در جام جهانی: جنگجویان صحرا در برزیل

همگروه‌های الجزایر در جام جهانی برزیل: روسیه، کره جنوبی و بلژیک در گروه H

آشنایی کلی با کشور الجزایر


به گزارش مشرق، الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقاست که میان مراکش و تونس قرار دارد. پایتختش الجزیره و مردم آن عرب و بربر هستند، و دین رسمی‌شان اسلام و مذهبشان سنی است. مساحت آن 2,381,741 کیلومتر مربع است و با 37.9 میلیون نفر سی و پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست. زبان رسمی الجزایر عربی است ولی به زبان فرانسوی و بربر نیز صحبت می‌کنند.

روباه‌های 63 میلیون یورویی شاخ آفریقا +تصاویرپیش از چیرگی فرانسه، کشوری مستقل به شمار می‌رفت و اداره کشور به دست یک شخص که لقب (داعی) نامیده می‌شد اداره می‌گردید. الجزایر به سه استان بزرگ تقسیم شده بود و اداره هر استان به دست یک نفر که به‌عنوان (بای) خوانده می‌شد قرار داشت.

در سال‌های اخیر افکار استقلال‌طلبانه در آنجا رواج یافت و مردم الجزایر حکومتی آزاد تشکیل داده با دولت فرانسه جنگیدند. پیکار آنان در سال 1962 میلادی به استقلال الجزایر انجامید.

بربرها نخستین کسانی بودند که از روزگار خیلی دور در این سرزمین سکونت داشتند. اولین بار فنیقی‌ها در سدهٔ دوازدهم پیش از میلاد به ان کشور هجوم آوردند و مهاجر نشین‌هایی در کرانه‌های شمالی آن پدید آوردند. سپس کارتاژی‌ها به آن جا وارد شدند ونواحی شرقی آن را به تصرف در آوردند. رومی‌ها، پس از برانداختن دولت کارتاژ، به این سرزمین دست یافتند و چندی بر سواحل شمالی آفریقا و سرزمین‌های ساحلی الجزایر حکومت کردند. واندالها در 430 بعد از میلاد، دست رومی هارا از الجزایر کوتاه کردند.

فوتبال در الجزایر
وقتی که ساکنان الجزایر استعمارگران فرانسوی را مشاهده می کردند که چگونه دیوانه وار به دنبال یک توپ می دوند برایشان اتفاقی حیرت انگیز بود.

دیری نپایید که این ورزش در دل مردمان صحرا و بیابان جای گرفت. و فدراسیون فوتبال الجزایر در سال 1958 و چهار سال فبل از استقلال این کشوراز فرانسه تشکیل شد. اولین بازی ملی الجزایری ها که لقب روباههای بیابان را یدک می کشند در همین سال و در مقابل تونس انجام شد که آنها با نتیجه 2 بر یک برنده بازی شدند. این کشور در سال 1962 و همزمان با پایان جنگ های داخلی الجزایر و اعلام استقلال از فرانسه به عضویت فیفا درآمد.

این تیم تا کنون در 15 دوره از سری مسابقات جام ملت های آفریقا حاضر بوده است که تنها یک بار و با استفاده از امتیاز میزبانی توانست جام را بالای سر ببرد. از دهه 80 میلادی واوایل دهه 90 به عنوان سالهای اعتلای فوتبال الجزایر یاد میشود. تیم امید الجزایر توانست در سال 1980 جواز حضور در المپیک شوروی را به دست آورد و در مرحله گروهی بالاتر از اسپانیا به دور بعد صعود کند همین تیم بعدها استخوان بندی تیم الجزایر را برای حضور در جام جهانی 1982 و 1986 تشکیل داد.

پس از قهرمانی جام ملت های 1990، فوتبال این کشور وارد یک اغمای 24 ساله شد. الجزایر پس از نایب قهرمانی در جام ملت های آفریقا در سال 2010 (جام ملتهای آفریقا برخلاف سایر قاره ها 2 سال یکبار برگزار می شود) و صعود به جام جهانی در همین سال توانست به دوران درخشان گذشته باز گردد. 

رباح ماجر

معروف ترین ستاره در تاریخ این کشور بدون شک رباح ماجر (Rabah Madjer) است که در دو جام جهانی 1978 و 1982 به همراه الجزایر حضور داشته است و اولین گل تاریخ این کشور در جام جهانی را به آلمان زد. وی با زدن گل زیبای پشت پای خود در تیم پورتو در دیدار فینال جام باشگاههای اروپا مقابل بایرن مونیخ بیش از پیش در دنیای فوتبال معروف شد. وی 87 بازی ملی و 29 گل در کارنامه دارد. همچنین ماجر در سه مقطع هدایت تیم ملی کشورش را نیز برعهده داشته است. وی به همراه تیم ملی الجزایر به ایران هم سفر کرده است.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
مرحله مقدماتی جام ملت های آفریقا در سه مرحله و با حضور 52 تیم آغاز شد تیم های ضعیف تر در مرحله نخست باید با هم رقابت می کردند تا 40 تیم برتر مشخص شود. مرحله دوم در 10 گروه 4 تیمی برگزار می شد الجزایر که از انجام بازی های مرحله اول معاف بود در مرحله دوم که با تیم های رواندا، بنین و مالی همگروه بود که از 6 بازی خود توانست 15 امتیاز کسب کند و حریف بورکینافاسو در مرحله پایانی شود. دو بازی رفت و برگشت حکم صعود یکی از این دو تیم را به جام جهانی می داد بازی رفت 3 بر 2 در زمین حریف به نفع بورکینافاسو به پایان رسید. در بازی برگشت تیم الجزایر توانست با تک گل دقایق پایانی بورکینافاسو راشکست دهد و با توجه به گل زده بیشتر در زمین حریف راهی جام جهانی شود. این تیم با 63 میلیون یورو بیست و پنجمین تیم گران قیمت جام جهانی 2014 است.

حضور در جام جهانی و افتخارات:

به گزارش مشرق،
الجزایر سال ها از تیم های درجه دو قاره آفریقا به شمار می آمد. تا اینکه در اواخر دهه 70 آنها متوجه شدند باید بر روی تیم های پایه تمرکز کنند و با استفاده از این ترفند تیمی منسجم تشکیل دادند که این تیم توانست جواز حضور در جام جهانی 1982 اسپانیا را کسب کند. آنها در نخستین حضور با تیم های آلمان غربی، اتریش و شیلی همگروه بودند که در اولین بازی و در حال که کمتر کسی گمان می کرد این تیم حتی بتواند یک نیمه در مقابل ژرمن دوام بیاورد در کمال شگفتی 2 بر یک پیروز مسابقه شد. بازی دوم برای روباههای بیابان خوش یمن نبود و آنها با دو گل مغلوب اتریش شدند. دیدار پایانی این تیم با شیلی برگزار می شد که الجزایر توانست 3 بر 2 پیروز مسابقه شود و با وجود کسب 4 امتیاز (برد در این دوران 2 امتیاز داشت) الجزایر به دلیل تفاضل گل کم تر نسبت به آلمان غربی و اتریش ،سوم گروه شد و با وجود شایستگی از صعود به مرحله بعد باز ماند. دیدار آلمان و اتریش دو تیم همسایه اروپا که مشمئزکننده ترین دیدار تاریخ لقب گرفت باعث شد الجزایر صعود نکند.

مردان کویر در جام جهانی 1986 مکزیک نیز حاضر بودند که در این جام در گروهی دشوار با تیم های اسپانیا، برزیل و تیم کم تر شناخته شده ایرلند شمالی همگروه شدند. آنها با شکست های 1 بر صفر و 3 بر صفر به ترتیب مقابل برزیل و اسپانیا و کسب تساوی یک بر یک مقابل ایرلند شمالی از گردونه رقابت ها حذف شدند.

الجزایر پس از یک غیبت طولانی مدت 24 ساله به جام جهانی آفریقای جنوبی راه یافت که با تیم های اسلوونی، ایالات متحده و انگلستان همگروه بود که با دو شکست مشابه یک بر صفر مقابل اسلوونی و آمریکا و کسب تساوی مقابل انگلستان از گردونه مسابقات حذف شد.

معرفی سرمربی و بازیکنان کلیدی

سرمربی: وحید حلیلودزیچ (Vahid Halilhodžić)

این سرمربی 62 ساله اهل بوسنی یکی از بازیکنان مطرح یوگوسلاوی سابق در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی بود و در 15 بازی 8 گل به ثمر رساند. وی در جام جهانی 1982 نیز در دو باز به عنوان ذخیره به میدان رفت.

دوران مربیگری را در ولز موستار تیمی که 10 سال برای آن بازی کرده بود، آغاز کرد، اما آغاز سرمربیگری در یک تیم ملی برای وحید حلیلودزیچ از سال 2008 در ساحل عاج کلید خورد و در حالی که موفق شد این تیم را به جام جهانی 2010 برساند اما به علت حذف در جام ملتهای آفریقا، 4 ماه پیش از جام جهانی اخراج شد و جای خود را به اسون گوران اریکسون داد.

فدراسیون فوتبال الجزایر سال 2011 وی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و این مربی بوسنیایی موفق شد الجزایر را به جام جهانی برساند.

کاپیتان و ستاره احتمالی تیم: مجید بوگرا (Madjid Bougherra)

الجزایر سالهاست که از داشتن یک ستاره تراز اول مانند رباح ماجر رنج می برد. بی شک در راه رسیدن الجزایر به مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی 2014 برزیل مجید بوگرا مدافع این تیم نقش بسزایی داشت.

مجید بوگرا

کارشناسان باور دارند این ستاره 31 ساله که در انگلیس برای شیفیلدونزدی و چارلتون بازی کرده و تجربه 3 فصل حضور برای گلاسکو رنجرز اسکاتلند را دارد، می‌تواند به تیم آفریقایی در جام جهانی برزیل کمک شایانی کند. وی هم اکنون عضو تیم لخویای قطر است و در 60 بازی ملی 4 گل به ثمر رسانده است.

روباه‌های 63 میلیون یورویی شاخ آفریقا +تصاویر

از صوفیان فقولی بازیکن کناری الجزایر نیز به عنوان یک ستاره دیگر روباه‌های صحرا یاد می شود.

پیش بینی عملکرد الجزایر در جام جهانی 2014

الجزایر تیمی جوان در اختیار دارد از مجموع 23 بازیکن دعوت شده به آخرین اردوی این تیم 9بازیکن کم تر از 25 سال دارند و مسن ترین بازیکن این تیم علی ریال 33 ساله است .الجزایری ها از 18 لژیونر بهره می برند که از چهره های شاخص آنها باید از اسحاق بالفویل و سفیر تایدر بازیکنان اینترمیلان وسفیان فغولی از والنسیا وهمچنین اسلام سلیمانی بازیکن اسپورتینگ پرتغال نام برد.
این تیم لژیونرهای دیگری در ختافه ,مایورکا ,پارما,رن وآژاکسیو و…دارد.
با توجه اینکه این تیم در گروهی تسبتا ساده تر با روسیه ,بلژیک وکره جنوبی همراه است شاید با اتکا به نیروی جوانی به دور بعد مسابقات صعود کند.

بازیکنان احتمالی تیم ملی الجزایر در جام جهانی:

الجزایر

دروازه‌بانان: محمد زماموچه، عزالدین دوخا، رئیس امبولهی

مدافعان: رفیک هالیچه، جمال مصباح، مجید بوگرا، عصید بلکالم، لیسین بن تیبا، عیسی مندی، فوزی غلام، کارل مجانی، ناصرالدین خوالد، علی ریال

هافبک ها: مهدی مصطفی آدلن گودیورا، مهی لاسن، ریاض بودبوز، صوفیان فقولی، یاکین بزاز، حسن یبدا، فواد کدیر، عبدالمومن جابو، زین الدین فرهت ، سفیر تایدر

مهاجمان: رفیک جبور، الاربی سودانی، اسلام سلیمانی، محمدامین اودیا، اسحاق بالفویل

روباه‌های 63 میلیون یورویی شاخ آفریقا +تصاویر
لباس تیم ملی الجزایر در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای الجزایر در گروه H جام جهانی 2014 برزیل

سه‌شنبه 27 خرداد 93 (17 ژوئن):

الجزایر - بلژیک (بلوهوریزونته - ورزشگاه مینیه رو):: (ساعت 20:30) ::

یکشنبه 1 تیر 93 (22 ژوئن):

کره جنوبی - الجزایر (پورتو آلگره - ورزشگاه بیرا ریو):: (ساعت 23:30) ::

جمعه 6 تیر 93 (27 ژوئن):

روسیه - الجزایر (کوریتیبا - ورزشگاه بایکسادا):: (ساعت 00:30) ::


صحنه‌ای ماندگار از الجزایر در تاریخ جام جهانی

به گزارش مشرق، الجزایر برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی 1982 اسپانیا را کسب کرد و با تیم های آلمان غربی، اتریش و شیلی همگروه شد. آنها در اولین بازی و در حال که کمتر کسی گمان می کرد این تیم حتی بتواند یک نیمه در مقابل ژرمن دوام بیاورد در کمال شگفتی پس از تساوی بدون گل در نیمه اول، در نیمه دوم 2 بر یک پیروز مسابقه شد و یکی از بزرگترین شگفتی های جام را رقم زد.

فیلم گلهای این دیدار را در زیر ببینید

دانلود

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    این بخش معرفی تیمهاتون خیلی خوبه. مخصوصا اطلاعات تازه ای که از تیمهای گمنام تر میدین. تو جام جهانی شناختمون از این تیمها بیشتر میشه. واقعا خدا قوت و ممنون از دوستان ورزشی مشرق.
  • awfnfvxf ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس