نحوه اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی ابلاغ شد

سازمان امور مالیاتی در حالی یک تبصره قانون بودجه را موجب کاهش 40 همت از درآمدهای مالیاتی می داند که خود برخی درآمدهای قابل استحصال را رها کرده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دفاع جانانه احمد توکلی از دخالت دولت در بازار

دفاع جانانه احمد توکلی از دخالت دولت در بازار/ درآمدهای بی‌وصول سازمان امور مالیاتی!

دکتر احمد توکلی، فعال شهیر اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس اخیراً طی نامه ای در انتقاد از طرح مولد سازی دولت رئیسی نوشته است: دولت چه ابزاری جز زمین خدادادی رایگان و اجازه دخالت در بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، در اختیار دارد که بتواند به‌وسیله آن قیمت تمام‌شده مسکن را کاهش دهد و مردم را از بی‌خانمانی برهاند؟ زمین، دارایی طبیعی و منحصربه‌فرد است و رایگان در اختیار دولت قرار دارد. دولت تاجر نیست که آن را خریده باشد و آن را مال‌التجاره خود بداند و بخواهد آن را به بالاترین قیمت بفروشد. وقتی قانون اساسی تأمین مسکن را از ضروریات قطعی هر زندگی معمولی می‌شمارد؛ علی‌القاعده باید ابزار تعقیب این هدف را هم در اختیار دولت قرار داده باشد؛ این ابزار مؤثر و کارا در اختیار داشتن زمین رایگان و اختیار مداخله در بازار است. این مداخله نیز پایه علمی دارد که در اقتصاد بخش عمومی و فقه از آن سخن گفته ‌می‌شود. این حقیقت به‌طور گسترده‌ای شناخته ‌شده است که بازار زمین به‌خودی‌خود کارا عمل نمی‌کند، عمدتاً به این دلیل که ذاتاً ناقص است. این نقص‌ها، اساس مداخله دولت را فراهم می‌کند.

به گزارش جماران، او خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرده است: سرپناه حتی نان نیست که بشود سر در ظرف خاکروبه کرد و آن را از میان آشغال‌ها جست و بچه‌ها را از گرسنگی رهاند. شما یک‌شب هم نمی‌توانید با همسر و فرزندان خود در خیابان بیتوته کنید. و اگر مانند مردم مجبور می‌شدید تأثیر سوء بعضی منش‌های حکمرانان و بعضی روش‌های حکمرانی را بر دوش داشته باشید فریاد شما هم به آسمان می‌رسید.

توکلی در نقد مصوبه مولدسازی دولت می نویسد: امروز به اینجا رسیده‌ایم که اگر فردی با حداقل حقوق، بتواند یک‌سوم حقوق خود را ماهیانه پس‌انداز کند، دوره انتظار او برای خانه‌دار شدن 135 سال به درازا می‌کشد. اشتباه نخوانده‌اید: یک‌صد و سی‌وپنج سال ... ! یعنی جز اغنیا، امید خانه‌دار شدن برای کسی باقی نمی‌ماند. این در حالی است که مدت انتظار در سال 1379 و 1394 به ترتیب 12 و31 سال بود. در چنین وضعیتی، مصوبه، با محور زمین فروشی، ساخته‌ و پرداخته می‌شود. دعوی این نامه، این است که اگر دولت زیر بار اجرای مصوبه برود، خود را در جنگ با بی‌خانمانی، خلع سلاح ساخته و شاید مجبور شود فاتحه خانه‌دار شدن مردم و خدای ناخواسته، فاتحه خودش را یکجا بخواند![1]

*ما قضاوت درباره رنجنامه دکتر توکلی را بر عهده مسئولان و مردم می گذاریم و ایضا به این نکته نیز توجه می دهیم که یکی از اصلی ترین عوامل لازم برای کاستن از گرانی مسکن و اجاره بها، دخالت جدی و مسئولانه دولت در بازار و اجرا شدن مصوبات مجلس یازدهم در زمینه مسکن است.

اگر این اتفاق رخ ندهد؛ ارزانی مسکن و اجاره قطعا یک رویای دست نیافتنی خواهد بود.

***

درآمدهای بی‌وصول سازمان امور مالیاتی!

دفاع جانانه احمد توکلی از دخالت دولت در بازار/ درآمدهای بی‌وصول سازمان امور مالیاتی!

شاهین مستوفی، مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه با تسنیم گفته است: این سوال وجود دارد که چرا ما به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند معافیت می‌دهیم؟ برای آنکه بتوانند پس از مدتی خود را به سوددهی کامل برسانند و پس از آن مالیات خود را پرداخت کنند. اما افزایش مدت سبب می‌شود تا بخشی از حقوق مردم تضییع شود.

وی با بیان اینکه با این وجود تاکید می‌کنیم که در حال حاضر به موجب آرایی که از طریق مراجع قضایی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، ما مکلف به اجرا هستیم، گفت: در نتیجه اگر سازمان امور مالیاتی معافیتی اعمال می‌کند براساس قوانین است. از جمله این قوانین که امسال سبب کمتر وصول شدن مالیات شد موضوع بند «ه» تبصره 2 قانون بودجه است!

مستوفی تاکید کرد: در این بند به شرکت‌ها اجازه داده شده است تا در صورت عدم تقسیم سود بتوانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود حدود 40 تا 45 هزار میلیارد تومان از درآمدهای قابل وصول مالیاتی از این طریق این حکم قانون بودجه وصول نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دارد حدود 460 هزار میلیارد تومان رقم معافیت‌های مالیاتی است که در مجموع اظهارنامه های مالیاتی ابراز شده است.[2]

*البته نظر کارشناسی مقامات محترم سازمان امور مالیاتی محترم است. لکن اگر مسوولان احساس می کنند بواسطه بند یا تبصره ای از قانون بودجه دچار خسران درآمدی هستند؛ راه جبران این خسران؛ نقد بیموقع مصوبات قانون بودجه نیست. زیرا طبعا برای نویسندگان قانون بودجه هم بهتر است که دولت از درآمد مالیاتی مطلوبی برخورد باشد و درآمدهای قابل استحصال از دست نروند.

نظر کارشناسی‌تر آن است که مدیران در حیطه های وظایف قابل اجرای خود؛ کار جهادی داشته باشند و مثلا طرح اخذ مالیات از خانه های خالی را با جدیت بیشتری اجرا کنند.

رسانه ها پیش از این گزارش دادند که درآمد دولت از محل اخذ مالیات از خانه های خالی طی سال گذشته تنها 82 میلیون تومان بوده!

این در حالی است که درآمد قابل پیش بینی دولت از این محل در حدود 2 هزار میلیارد تومان است.[3]

مسئله فرارهای مالیاتی نیز همچنان یکی از ایرادات بزرگ نظام مالیات ستانی در ایران است.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1606950

2_https://tn.ai/2953510

3_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1354959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    12 5
    درآمدهای بی‌وصول سازمان امور مالیاتی! ایکاش همان استدلال خود را ((چرا ما به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند معافیت می‌دهیم؟ برای آنکه بتوانند پس از مدتی خود را به سوددهی کامل برسانند)) در مورد جوانی که یک مغازه اجاره کرده هم اجرا میکردید تا یک جوان حداقل چند سال کاسبی کنه بعد شروع به پرداخت مالیات. نه عزیزم نه ما از پشت کوه اومدیم نه شما ، قصه معاف مالیات برمیگرده به سهامداران اون شرکت ها که با عرض معذرت یا خودتان هستید یا خانواده محترم
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      3 1
      «ایکاش همان استدلال را در مورد جوانی که یک مغازه اجاره کرده هم اجرا میکردید» ایکاش از هر خبری به دنبال راهی برای سوءاستفاده و تظاهر به موش‌مردگی نباشید. بیشترین فرار مالیاتی در میان کسبه و اصناف بی‌انصاف هست. اکثرا پرونده مالیاتی خود را با مالیات صفر یا بسیار بسیار جزئی مختومه می‌کنند.
    • تاریخ طبری IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 0
      حاج حسن آقا مالیات میدهد ؟ ایشان و فرزندشان چرا سربازی نرفتند ؟
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 2
      ۷:۵۷ واقعیتش این هست که امثال تو ... اینکارها را میکنید وقتی کاری دستتان هست و بعدا به همه نسبت دزد بودن میزنید البته کاش از پشت کوه می آمدی که شرف دارند به شما جلو کوهی ها
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    8 6
    آلان آقای توکلی خوبه شده دیگه مشرق طبق تمسخرهای قبلی خودتون برای فهمیدن حرفهای آقای توکلی دیگه مترجم لازم نیست
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    5 0
    دفاع جانانه بود؟
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    جناب توکلی 8سال دولت روحانی در کما با خواب تشریف داشتید که ژنرال وزیر مسکن او آخوندی بعد از 5سال وزارت افتخار کرد یک مسکن نساخته ومسکن مهر راهم که دولت احمدی نژاد ساخته بود و نیمه تمام بود پول آنرا مردم داده بودند تعطیل کرد و آنجا بود که قیمت مسکن به یک باره ده تا 20برابر افزایش پیدا کرد ومستاجران مستأصل ودرمانده شدند خدا لعنت کند باعث وبانی آنرا اما حضرتعالی آن زمان کجا بودید صدایتان در نیامد
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      0 0
      قیمت مسکن ده تا ۲۰ برابر شد چون پول ملی ده تا ۲۰ برابر ارزش خودشو رو از دست داد خوب مسکن هم تابع پول ایران هست
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    2 0
    زمین در راختیار مردم است اما به دلیل قانون ممنوعیت توسعه محدوده قانونی شهر ها مصوب سال ۷۹ وممنوعیت توسعه ضلع خروجی کمربندی سال ۸۰ در دولت خاتمی الان امکان ساخت نیست فضای محدود انفجار ایجاد کرده است لطفا این موضوع رابر سی کنید شاید با عبور شهر ها از کمربندی کابوس مسکن حل شود
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    11 0
    ایران بهشت اشراف و مفسدین و رانتخواران است
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    دخالت در بازار با قیمت گذاری متفاوته لزوم دخالت و ایفای نقش توسط دولت قابل انکار نیست اما میزان و شیوه دخالت محل بحث است ضمنا مصوبه مورد انتقاد توکلی که از دولت میخواهد زیر بار نرود مال مجلس هست یا نه؟
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    عجب!!!!!! مشرق حرفهای دکتر توکلی را نشر می دهد؟
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 1
      خدا وقتی بخواهد گروهی را حقیر و ذلیل و نجس کند همین می شود
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    از خونه های خالی و لاکچری و پزشکان مالیات اندکی گرفته میشه.باید شخص انقلابی در راس وزارت دارایی و سازمان امور مالیاتی باشه که نیس
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 2
    دفاع جانانه احمد توکلی از دخالت دولت در بازار// الان یه عده نفهم غربگدای طرفدار "الاغ اسمیت" میگن "قیمت دستوری" عخه! باید بازار رو رها کرد تا خودش درست بشه. پس لطفا" کلانتری هارو تعطیل کنید تا قمه بدستها و چاقوکش ها خودشون سنگاشون رو با مردم وابکنن!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      دمت گذم
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    2 0
    انتظار او برای خانه‌دار شدن 135 سال به درازا می‌کشد... این در حالی است که مدت انتظار در سال 1379 و 1394 به ترتیب 12 و31 سال بود.// تو روح "عمله انگلیس" که با قرکمر و دودی کردن شیشه های ماشین ها یه عده رو خر کرد تا فرصت کنه ایران رو لب پرتگاه ببره و اقتصاد رو ویران کنه و تورم رو به 60 درصد برسونه و بدهی 500 هزار میلیارد تومنی به جا بگذاره.
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      1 0
      79 کی ریس جمهور بود
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    2 3
    پروژه‌های انتقال آب و سد سازی‌هایی که شده، چون مجوز نداشته لذا ترک فعل و جرم است و پرونده را به قوه قضاییه فرستاده‌ایم. خیر جرم ،ترک فعل مدیران اصلی کشور در انتقال آب از دریا های جنوب به مناطق مرکزی مانند اصفهان است که صنایع بزرگ و کشاورزی های وسیع به دور از دریا ایجاد کرده اند، است . بدون فکر آب ان مناطق . سد سازی و انتقال اب راه حل های موقتی بوده اند تا مدیران اصلی سر عقل بیایند نه اینکه حالا مجرم شوند . چقدر کوته فکری و خیانت از دولت عبا ایتالیایی و مدعیان محیط زیست ببینیم سراغ دانه درشت ها بروید نه مهندسان و مدیران جز که از ناچاری راه حل های استانی و منطقه ای انجام داده اند . مدیران فاسد کشوری را مجازات کنید
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    2 3
    به راحتی به اساتید دانشگاهی ارتقا رتبه ندهید . به راحتی به اساتید رتبه استاد تمامی ندهید . در رتبه اساتید دانشگاهی بازنگری شود . اساتیدی که بدون ثبت اختراع و کار صنعتی شاخص ارتقا رتبه میگیرند درست نیست . دانشگاه ها را از مقاله محوری خارج کنید . چرا ارز های هنگفت صرف انتقال تکنولوژی های قدیمی صنعتی در نفت و گاز و پتروشیمی می شود . چرا به جای محققان چینی ، دانشگاه های کشور مجری طرح ها نمی شوند . چرا اساتید دانشگاه ها مقاله محور شده اند
  • کارشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 1
    در مورد علت گرفتن وام 35 میلیاردی توسط ترکیه و اینکه علیرغم 50 سال عضویت ما در صندوق بین الملل چرا یک هزارم ترکیه ارزش نداریم اصلا مشارالیه هیچ نظری ندارند اقای دیده بان مزدور تحصیل کرده یعنی ایشان
  • کارشناس IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 1
    در مورد علت گرفتن وام 35 میلیاردی توسط ترکیه و اینکه علیرغم 50 سال عضویت ما در صندوق بین الملل چرا یک هزارم ترکیه ارزش نداریم اصلا مشارالیه هیچ نظری ندارند اقای دیده بان مزدور تحصیل کرده یعنی ایشان
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    3 1
    برای اینکه بفهمید تحریمها با اقتصاد ومعیشت مردم ایران تو این چند سال چه کرده به همین عدد سال 94 که 31 سال بود والان شده 135 سال یک نگاه بندازین .به نظر شما اون مقاماتی که تو خونه های سازمانی بزرگ واعیانی وبعضا مصادره ای نشستن وشعار میدن تحریم هیچی نیست چه جوابی برای مردم دارن؟
  • مهدی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 1
    حرف آقای توکلی کاملا منطقی و صحیح است
  • بکارگیری بازنشسته ها IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    جناب اقای توکلی در خصوص به کارگیری دوباره بازنشسته در دیده بان عدالت و شفافیت برای جنابعالی مکتوبا ارسال شد چه اقدامی صورت دادید مدیران بازنسشته دولتیکه با سی وپنج سال سابقه با حداقل حقوق 30 میلیون دوباره سر کار برگشتن 1- مدیران واستاندارن بازنشسته زیر مجموعه شرکتهای دولتی و شبه دولتی و پتروشیمی ها 2- مدیران ومعاونین سازمان زندانها بازنسشته در زیر مجموعه قوه قضاییه بنیاد ها و تعاونی ها 3-مدیران بانکهای دولتی بازنشسته در بانکهای خصوصی 4- بکارگیری بازنشسته دولتی در شرکتهای خصوصی بعنوان عضو هیات مدیره جهت استفاده از رانت و بهر برداری از اسم ایشان جهت گرفتن مجوزهای خاص ایا به نظر شما ومسئولین در تمامی سه قوه نباید به جونان30- 40 یا 50سال مقام ومسئولیت داد به خدا بهتر ازاین می توانند در اداره مجموعه های فوق مدیریت نمایند شخصی که 35 سال خدمت کرده ایا انصاف است دوباره در مسند مدیریت باشد اگر این کامنت را انتشار ندادید مشرق عزیز حداقل به گوش مسئولین برسانید
  • US ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    وقتی ۴۰۰ میلیون به بالا حقوق میدید به مفت خوران بیت المال توقع دارید مالیات های ملت که خودشان در زجر و گرانی ها هستند کفاف این چپاول بیت المال بدهد کارمندان شرکت گاز ماهیانه اونم میانگین ماهی ۱۰۰ میلیون تومن حقوق می‌گیرند غارت بیت المال دارید انجام میدید
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    آخرش هم مبحث مالیات یک طرفش لنگ میزنه .
  • ناصرامینی DE ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    چرا راه دورمیریم،کاری که دولت احمدی نژادکرد،علی رغم نقاط ضعفی که داشت واجتناب ناپذیربود،بینظیروتجربه بسیارموفقی لااقل درچنددهه اخیروبویژه دودهه اخیر بود.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    همتون تقریبا
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    این خبر واگذاری ۵۰ منطقه تحت نظارت سازمان محیط زیست برا یاختن مسکن ملی جوانان درست است ؟ مثل اینکه عامدانه پنبال بیابان کردن ایران هستید
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    واقعا باید مسولین را نفی فیالارض دانست
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    مسولین دزد و نجومی بگیر و اختلاس گرا را باید به گاو آهن قدیمی بست جایگزین گاوهای نر و با اینها زمین را شخم زدن آنقدر شلاق به پشتشان بزنی تا زیر گاو آهن بمیرند
  • سامراد IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    دولت فقط هوای فوتبالیستها و کارمندان شرکت نفت و بانکها را داره
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 0
    این مملکت اصلا درست نخواهد شد
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 0
    وظیفه سازمانی مالیاتی، مالیاتی ستانی ست. مسئله فرار مالیاتی تنها مسئله این نیست نیاز به همکاری سایر نهاد و دستگاهها دارد که متاسفانه این همکاری وجود نداره، مخصوصا دستگاه قضایی. بدلیل ذینفع بودن افراد صاحب نفوذ... اطلاعات مورد نیاز و کافی به سازمان مالیاتی ارسال نمیشه و بدون اطلاعات دقیق نمیتوان مالیات دریافت کرد.
  • سید فروزان CH ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 1
    خصوصی سازی بی حد و مجانی ، نتیجه این شد که ملت شدهاند اسیر بک سری باندهای مافیایی ، واگذاری پولاد و مس و نفت و پتروشیمی و خودرو سازی که متعلق به ملت بود بزرگ‌ترین اشتباه و خیانت در حق ملت بود . اکر هم قرار بر خصوصی سازی بود جهت پیشرفت صعنت ، دولت باید ۵۱ درصد را حفظ میکرد مابقی را با شرایط واگذار ،نه اینکه اش با جاش را واکذارکنند ، اصلا با شعارها و اهداف انقلاب نبود . کلا قرار نبود یک اقلیت آنقدر ثروتمند شوند که علنا ادعای قدرت کنند و دولت و‌ نظام هم حریف آنها نشوند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس