کد خبر 633496
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

مکرم محمد احمد می‌نویسد: شکی نیست شکست آتش‌بس یکپارچگی کشور و خاک سوریه را در خطر تجزیه قرار خواهد داد و دروازه‌های جهنم را به سوی منطقه خاورمیانه خواهد گشود.

 به گزارش مشرق، به نظر می رسد آتش بس سوریه که در پی توافق امریکایی – روسی به دست آمد و با مشکلات بسیار در همه جبهه ها به اجرا در آمد، بعد از بمباران گردان نیروهای مسلح سوری در منطقه دیرالزور که باعث کشته شدن 72 سرباز سوری و ویران شدن 6 تانک زرهی توسط نیروهای امریکایی شد در معرض شکست است. با وجود این که واشنگتن ادعا می کند حمله دیرالزور اشتباه بوده، طرف روسی مراتب تاسف خود را از کشته شدن سربازان سوریه بیان داشته است. روسیه در جلسه فوق العاده شورای امنیت که روز یکشنبه برگزار شد ایالات متحده را متهم کرد که تعمدا گردان ارتش سوریه را بمباران کرد تا توافق آتش بس سوریه شکست بخورد، دقیقا کسی نمی داند که سرنوشت توافق آتش بس با وجودی که واشنگتن اعلام کرد که این توافق تا حد زیادی توانست جلوی خشونت را بگیرد و از شکاف های بیشتر جلوگیری کند و خود تاکید می کرد که باید از آن مراقبت کرد، چه خواهد شد!

در حالی که امریکایی ها از روسیه می خواهند که به آتش بس پایبند باشد و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را راضی کند که جلوی کمک های انسان دوستانه به مناطق مرزی سوریه – ترکیه از طریق راه کاستیلو را نگیرد، مسکو واشنگتن را متهم می کند که نتوانسته میان نیروهای مخالف سوری با جبهه النصره جدایی ایجاد کند، و آخرین نقشه هایی که طرف امریکایی به روسیه داده است ثابت می کند که همکاری میان این نیروها همچنان ادامه دارد!

تا الآن کاملا روشن است که دولت سوریه بر حفظ توافق ویژه آتش بس پایبند است، دولت سوریه نیروها و ادوات سنگین نظامی خود را از راه کاستیلو که حلب را به مرزهای ترکیه می رساند و راه اصلی امدادرسانی به داخل سوریه محسوب می شود، عقب برده و ارتش سوریه پاسگاه های ایست بازرسی در راه کاستیلو را به هلال احمر سپرده است، در حالی که عملیات جداسازی نیروهای مخالف از جبهه النصره که در توافق آتش بس بر آن تاکید شده بود همچنان انجام نشده است و همکاری گروه های مخالف سوری که با جبهه النصره همکاری می کنند توافق آتش بس را در معرض شکست قرار داده است!

شکی نیست که شکست توافق آتش بس سوریه را به چالشی خطرناک خواهد کشاند که ممکن است کشور را به سمت تجزیه و ادامه جنگ داخلی و احیای آرزوهای گروه های افراطی که به دنبال تسلط بر مناطقی هستند که در سوریه از دست داده اند، رهنمون کند. شکی نیست شکست آتش بس یکپارچگی کشور و خاک سوریه را در خطر تجزیه قرار خواهد داد و دروازه های جهنم را به سوی منطقه خاورمیانه خواهد گشود، و عوامل بی ثباتی و نبود امنیت و تسلط آشوب را افزایش خواهد داد. دقیقا به همین دلیل است که مصر خواستار پایان دادن فوری و بی چون و چرا به جنگ داخلی سوریه است و از همه طرف ها می خواهد که مسلح کردن گروه های افراطی را متوقف کنند تا جلوی مصیبت های خونینی که بر ملت سوریه می رود و بعد از گذشت پنج سال از آن چه بهار عربی می نامیدند، بیش از پیش افزایش یافته است، گرفته شود.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس